نابغه هایپرسونیک روسیه زندان

نابغه هایپرسونیک روسیه راهی زندان شد

پیشتر اخباری منتشر شده بود که ناتو نتوانسته به برخی از اسرار نظامی مهم روسیه دست یابد. حالا نیز خبر حکم زندان و تبعید برای نابغه هایپرسونیک روسیه منتشر شده است.

پوتین رئیس جمهور روسیه بارها تاکید کرده است که این کشور در زمینه موشکی از سایر کشورهای جهان جلوتر است. هرچند از سال ۲۰۲۲ اخبار مبتنی بر دستگیری چند تن از دانشمندان روسی جامعه علمی این کشور را حیرت‌زده کرد. این افراد متهم شده بودند که دانش مربوط به سلاح‌های هایپرسونیک روسیه را در اختیار کشورهای دیگر قرار داده‌اند.

نابغه هایپرسونیک روسیه به‌خاطر یک اقدام سیاسی روانه زندان شد

فیزیکدان ۷۷ ساله روس در حالی روانه زندان در سکونتگاهی دورافتاده خواهد شد که در طول دو سال اخیر روی بیگناهی خود تاکید داشته است. هرچند دادگاه سنت پترزبورگ معتقد است که وی اطلاعات سری مربوط به سلاح‌های روسی را در اختیار آلمان قرار داده است. البته Anatoly Maslov در این زمینه تنها نیست و دو همکار دیگرش هم از سال ۲۰۲۲ در بازداشت به‌سر می‌برند. هرچند که دادگاه مربوط به آن دو نفر هنوز برگزار نشده است.

نابغه هایپرسونیک روسیه زندان

گفته می‌شود که این سه‌نفر مشغول انجام کارهای تئوری در زمینه‌های مرتبط با توسعه سلاح های هایپرسونیک بوده‌اند. سلاح‌هایی فوق‌العاده توانمند که می‌توانند با ده برابر سرعت صوت حرکت کرده و سامانه‌های دفاع هوایی را ناکام بگذارند. وکیل نابغه هایپرسونیک روسیه حکم زندان را ناعادلانه می‌داند و معتقد است که کرملین در حال زیر پا گذاشتن قانون به‌خاطر مصلحت سیاسی هستند. به‌گفته وی اتهام مربوط به هر سه دانشمند یکسان است. مقامات روسیه باور دارند که آنها در خلال یک کنفرانس بین‌المللی اطلاعات سری را منتشر کرده‌اند.

هرچند به‌گفت وکیل مازلوف اینها لفاظی‌هایی بی‌ارزش هستند و پیرمرد ۷۷ ساله صرفا قربانی سیاست‌های مقامات سیاسی شده است. همچنین سال گذشته نامه‌ای سرگشاده توسط همکاران این سه دانشمند منتشر شد که اتهامات خیانت به کشور را رد می‌کرد. در این نامه گفته شده بود که مقالات علمی این افراد پیش از ارائه در کنفرانس‌های بین‌المللی توسط مقامات امنیتی بررسی شده بودند تا شامل هیچ اطلاعات نظامی حساسی نباشند.

با وجود این، نابغه هایپرسونیک روسیه به ۱۴ سال زندان در منطقه دورافتاده محکوم شده است. این حکم نگرانی گسترده‌ای را در میان دانشمندان پدید آورده و سبب شده که آنها نتوانند روی کارهای خود تمرکز کنند. جالب است بدانید که ماه گذشته نیز دانشمند دیگری در همین حوزه به‌نام Alexander Kuranov دستگیر شد.

نابغه هایپرسونیک روسیه زندان

وی حکم ۷ سال زندان را دریافت کرده است؛ اما مقامات روسی به او وعده داده‌اند که اگر علیه مازلوف شهادت دهد، با حکم سبک‌تری مواجه خواهد شد. به‌باور برخی کارشناسان حکم زندان برای نابغه های هایپرسونیک روسیه نشان از یک اقدام سیاسی دارد. مقامات روسیه می‌خواهند این باور را پدید آورند که سرویس‌های امنیتی سرتاسر جهان در تلاش برای ربودن اسرار مربوط به سلاح‌های روسی هستند. بدین‌ترتیب آنها کشوری پیشرو در زمینه‌های مختلف جلوه خواهند کرد.

این در حالی است که دانشمندان متهم‌شده هیچ ارتباط مستقیمی با سلاح‌‌های روسی نداشته‌اند و صرفا روی فرآيندهای فیزکی مرتبط با سرعت بالا تحقیق می‌کردند.

بیشتر بخوانید:
اوکراین مجبور خواهد شد از روسیه تقاضای صلح کند تماشا کنید: سقوط ترسناک بمب افکن مافوق صوت روسیه چرا تانک تی ۹۰ روسیه در باتلاق اوکراین گیر کرده است؟

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*