هواپیمای جدید روز قیامت

هواپیمای جدید روز قیامت و هرآنچه که از مرموزترین پرنده آمریکایی می‌دانیم

آمریکا در حال کار روی نسخه جدید هواپیمای روز قیامت است تا در صورت وقوع جنگ هسته ای یا بحران‌های بزرگ با مشکل مواجه نشود. در ادامه به بررسی مرموزترین پرنده آمریکایی می‌پردازیم.

ارتش آمریکا تاکنون بودجه زیادی را صرف تحقیق و توسعه فناوری‌های مختلف کرده است تا بتواند برتری جهانی خود را حفظ کند. هرچند آنها برای یک روز وحشتناک نیز برنامه دارند. مقامات نظامی آمریکا این احتمال را می‌دهند که در صورت وقوع جنگ هسته ای یا یک درگیری فوق‌العاده جدی حتی پناهگاه‌های زمینی نیز به‌اندازه کافی ایمن نباشند. به‌همین خاطر هواپیمای روز قیامت را توسعه داده‌اند.

هواپیمای جدید روز قیامت از کره جنوبی خریداری خواهد شد

هواپیمای جدید روز قیامت

هواپیمای روز قیامت در برابر تکانه‌های الکترومغناطیسی هسته‌ای مقاومت بالایی دارد و همچون یک مرکز فرماندهی هوایی ایفای نقش خواهد کرد. در واقع در صورت بروز بحران این هواپیما میزبان رئیس‌جمهور و مقامات نظامی بالارده آمریکا خواهد بود. به‌همین‌خاطر هم پرسنل تعمیر و نگهداری نیروی هوایی آمریکا به‌صورت ۲۴ ساعته این هواپیما را در حالت آماده‌باش نگه می‌دارند. هرچند که این هواپیما از سال ۱۹۷۴ در نیروی هوایی آمریکا حضور داشته است و دیگر قدیمی محسوب می‌شود.

به‌همین‌خاطر وزارت دفاع آمریکا اخیرا قراردادی را با شرکت Sierra Nevada امضا کرده است تا هواپیمای جدید روز قیامت را آماده کنند. این قرارداد ۱۳ میلیارد دلار ارزش دارد و ثمره آن نیز تا سال ۲۰۳۶ آماده خواهد شد. بر اساس این قرارداد نه‌تنها هواپیمای دیگری به‌عنوان هواپیمای روز قیامت انتخاب خواهد شد، بلکه شرکت سیرا می‌بایست تجهیز و مقاوم‌سازی آن در برابر تهدیدهای هسته‌ای و الکترونیکی را نیز برعهده گیرد. همچنین این هواپیما باید به سیستم‌های ارتباطی و سامانه فرماندهی و کنترل بسیار پیشرفته مجهز شود.

هواپیمای جدید روز قیامت

اخبار جدید نیز نشان می‌دهد که ظاهرا شرکت سیرا پلتفرم مورد نیاز برای هواپیمای جدید روز قیامت را انتخاب کرده است. آنها قصد دارند از هواپیمای مسافربری بوئینگ 8-747 به‌عنوان هواپیمای ایمن مقامات آمریکا استفاده کنند. جالب اینجاست که این هواپیما از کره جنوبی خریداری خواهد شد. پیشتر نیروی هوایی آمریکا از چهار هواپیمای بوئینگ 200-747 برای توسعه هواپیمای روز قیامت E-4B دیده‌بان‌ شب استفاده کرده بود.

برای یادآوری باید گفت که بوئینگ 8-747 بزرگترین هواپیمای ساخته‌شده توسط شرکت بوئینگ است. مقامات شرکت سیرا اعلام کردند که مذاکرات مربوط به خرید ۵ فروند بوئینگ 8-747 را با هواپیمایی کره انجام داده‌اند و اولین هواپیما به‌زودی به آمریکا پرواز خواهد کرد. آنها بررسی گسترده‌ای را روی ناوگان‌های هواپیمایی سرتاسر جهان انجام دادند و مدل‌های مختلف هواپیما را با جزئیات گوناگون زیر نظر گرفتند.

هرچند در نهایت اعلام شد که مدل 8i بوئینگ 747 بهترین گزینه برای تبدیل شدن به هواپیمای جدید روز قیامت است. البته نیروی هوایی آمریکا نیز پیشتر اعلام کرده بود که برای این پروژه به یک هواپیمای ۴ موتوره با امنیت عملیاتی بسیار بالا نیاز دارد. به‌همین‌خاطر آنها فقط به پیشنهاد‌هایی توجه می‌کردند که شامل نسخه‌ای از بوئینگ 747 باشد. اما یک مشکل مهم در این زمینه وجود داشت.

بوئینگ ۷۴۷

شرکت بوئینگ در سال ۲۰۲۲ خط تولید هواپیمای مسافربری بوئینگ 747 را پس از پنج دهه تولید برچیده بود. به‌همین‌خاطر شرکت سیرا مجبور شد به بررسی اپراتورهای کنونی این هواپیما بپردازد. بررسی‌ها نشان داد که شرکت‌های هواپیمایی کره جنوبی از نظر تعمیر و نگهداری بهترین عملکرد را در جهان دارند. آنها همچنین در موقعیتی بودند که بتوانند با هواپیمای خود خداحافظی کنند.

به‌گفته کارشناسان مدل 8i بوئینگ 747 از زمان تولید هر روز پرواز کرده است و در شرایط عملیاتی فوق‌العاده خوبی قرار دارد. البته هنوز مشخص نیست که شرکت سیرا کدام‌یک از هواپیماهای کره‌ای را خریداری کرده است؛ اما باید گفت که قدیمی‌ترین مدل 747 هواپیمایی کره به سال ۲۰۱۵ تعلق دارد. همچنین آخرین مدل تولیدی 8i نیز در اختیار کره جنوبی قرار دارد.  به‌بیانی دیگر هواپیمایی کره ناوگانی کاملا جوان را در اختیار دارد.

هواپیمای جدید روز قیامت

هرچند که در هر صورت شرکت سیرا قرار است بخش‌های گوناگون این هواپیما را اورهال کرده و با قطعات جدید جایگزین کند. مقاوم‌سازی هواپیمای جدید روز قیامت نیز در مراحل بعدی انجام خواهد شد. گفته می‌شود که شرکت سیرا تاکنون ۵ فروند هواپیما را برای از هواپیمایی کره خریداری کرده است؛ اما شاید اندازه این ناوگان حیاتی بزرگتر هم بشود. ظاهرا احتمال خرید ۸ تا ۱۰ فروند هواپیما وجود دارد.

طبیعتا با توجه به ماموریت حیاتی هواپیمای جدید روز قیامت، نمی‌توان انتظار انتشار جزئیات زیادی را از آن داشت. اما گفته می‌شود که این هواپیماها نیز همچون گذشته در برابر پالس‌های الکترومغناطیس ناشی از انفجارهای هسته‌ای مقاومت بسیار بالایی دارند. همچنین تجهیزات ارتباطی خاصی برای هواپیمای جدید روز قیامت در نظر گرفته شده است که هم امنیت فوق‌العاده بالایی داشته باشند و هم در شرایط گوناگون با اختلال مواجه نشوند.

سیرا نوادا

علاوه بر اینها، شرکت سیرا قصد دارد توانایی سوختگیری هوایی بوئینگ 747 را ارتقا دهد تا این هواپیما بتواند برای چندین روز بدون مشکل در آسمان پرواز کند. جالب است بدانید که نیازمندی‌های نیروی هوایی آمریکا برای هواپیمای جدید روز قیامت با نسخه پیشین آن تفاوت چندانی ندارد. در واقع دلیل اصلی قرارداد جدید به سن بالای هواپیماهای کنونی مربوط می‌شود.

هواپیمای E-4B دیده‌بان‌ شب ۵۰ سال سن دارد و از زیرسیستم‌های قدیمی زیادی بهره می‌برد. اگرچه این زیرسیستم‌ها از نظر عملیاتی هیچ مشکلی ندارند، اما تعمیر و نگهداری از آنها به هزینه بالایی احتیاج دارد. همین نیز سبب شده که هواپیمای روز قیامت یکی از پرهزینه‌ترین پرنده‌های آمریکایی باشد. بدین‌ترتیب هواپیمای جدید نه‌تنها از سیستم‌های جدیدتر و پیشرفته‌تری بهره می‌برد، بلکه این سیستم‌ها مقاومت بیشتری دارند و نگهداری از آنها نیز آسان‌تر است.

مهمتر از همه اینکه شرکت سیرا قصد دارد هواپیمای جدید روز قیامت را با رویکردی باز و به‌صورت ماژولار توسعه دهد. به‌این صورت که هسته اصلی ثابت خواهد ماند؛ اما اضافه‌کردن قابلیت‌ها و ويژگی‌های جدید به آن در آينده آسان خواهد بود. این رویکرد سبب می‌شود که نیروی هوایی آمریکا دیگر به‌ شرکت سازنده وابسته نباشد و البته به‌راحتی سیستم‌های قدیمی را با نمونه‌های جدید جایگزین کند.

هواپیمای جدید روز قیامت

در نتیجه اینکار عمر مفید هواپیما نیز افزایش خواهد یافت که یعنی می‌تواند برای چندین دهه آینده گزینه‌ای قابل اعتماد و به‌صرفه باشد. برای مقایسه باید بدانید که بر اساس گزارش منتشر شده در سال ۲۰۲۲ هزینه هر ساعت پرواز با هواپیمای روز قیامت به ۳۷۲۲۹۶ دلار رسیده بود. این میزان در مقایسه با سال ۲۰۱۹ از افزایش ۱۵ درصدی خبر می‌داد. هرچند که هزینه هر ساعت پرواز با بمب‌افکن پنهانکار B-2 Spirit (یکی از پیچیده‌ترین هواپیماهای ساخت بشر با نیاز بالا به تعمیر و نگهداری) حدود ۱۵۰ هزار دلار است.

بیشتر بخوانید:
مقایسه جنگنده اف ۲۲ و سوخو ۵۷؛ نبرد مرگبار در آسمان این جنگنده های ارتش آمریکا توانایی حمل بمب اتم را دارند تصاویر هوایی زیبا و خیره‌کننده‌ای از کابین خلبان یک بوئینگ ۷۴۷ پیشرفته‌ترین سوخت رسان پنهانکار جهان توسط آمریکا رونمایی شد جنگنده اف ۳۵ یا ای ۱۰ تاندربولت؛ بهترین گزینه برای پشتیبانی از نیروهای زمینی؟

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*