رجیستری آیفون

آخرین اخبار از رجیستری آیفون 14 و 15؛ تکلیف خریداران گوشی های آیفون چه می‌شود؟

طبق اعلام رئیس انجمن واردکنندگان موبایل، خبرهای جالبی از طرح رجیستری آیفون 14 و 15 به گوش می‌رسد. سرنوشت گوشی های اپل در ایران چه می‌شود؟

با اعلام تعرفه 96 درصدی و پیش بینی قیمت جدید آیفون 14 و آیفون 15، بحث داغ رجیستری این گوشی‌ها نیز مطرح شده و در رابطه با همین موضوع، رئیس انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی اظهار کرد این امر مهم به‌زودی و به‌صورت کاملا قانونی آغاز خواهد شد.

سرنوشت نهایی رجیستری آیفون 14 و 15

رجیستری آیفون

عبدالمهدی اسدی، رئیس انجمن واردکنندگان موبایل در این رابطه بیان کرد:

انجمن واردکنندگان تلاش بسیار گسترده‌ای را برای آزادسازی واردات گوشی تلفن همراه در دستور کار قرار داد و بالاخره پیشنهادی در خصوص تعیین تعرفه واردات این گوشی ارائه شد. در روزهای اخیر نیز دولت مصوبه تعیین سود بازرگانی ۹۶ درصدی را برای واردات گوشی های آیفون ۱۴ و ۱۵ صادر کرد و در نتیجه همین مساله سبب شد بسیاری چنین نتیجه بگیرند که قرار است ممنوعیت واردات و رجیستری آیفون مورد تصویب قرار بگیرد.

وی همچنین افزود مصوبه کلی در خصوص تعیین تعرفه واردات گوشی های بالاتر از ۶۰۰ دلار است؛ اما این تعرفه ۹۶ درصدی تنها به گوشی آیفون ۱۴ و آیفون ۱۵ مرتبط است و سایر گوشی‌هایی که قیمت بالای ۶۰۰ دلار دارند، با تعرفه ۲۸ درصدی وارد خواهند شد. اسدی با اشاره به این‌که شرط باز شدن رجیستری و واردات آیفون تصویب این نکته نیست، اظهار کرد شرط آزاد شدن واردات آیفون، تصویب این مهم در کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی است.

قرار بود این کمیته در سی‌ام اردیبهشت تشکیل جلسه بدهد که به‌واسطه سانحه سقوط هلیکوپتر رئیس جمهور و همراهانش و همچنین پایان دوره یازدهم مجلس، به آینده موکول شده است. نکته مهم اینجاست که این اقدام هم به‌نفع واردکننده، هم به‌نفع مصرف کننده و هم به‌نفع دولت است؛ چرا که واردات گوشی های آیفون برای دولت، درآمدی مهم محسوب می‌شود.

رجیستری آیفون

وی در مورد این‌که چه تعداد گوشی آیفون ۱۴ و ۱۵ در بازار وارد شده است نیز گفت:

این گوشی‌ها غیر قانونی به کشور وارد شده و ما اطلاعی از تعداد دقیق آنها نداریم. برآوردها نشان می‌دهند حداقل ۵۰۰ میلیون دلار گوشی آیفون چهارده و پانزده وارد کشور شده است. با تعرفه ۹۶ درصدی، در حقیقت دولت یک آیفون می‌فروشد و به اندازه یک آیفون درآمد کسب می‌کند.

طبق صحبت‌های اسدی، دولت تنها از رجیستری آیفون ۱۳ حدود هزار و بیست میلیارد تومان درآمد داشته است و به‌نظر می‌رسد درآمدی که دولت ایران از آیفون دارد و سودی که از آن می‌برد را خود شرکت اپل هم کسب نمی‌کند. با این تفاسیر می‌توان پیش‌بینی کرد که درآمد دولت از محل آیفون 14 و 15 از آیفون 13 هم بیشتر خواهد شد.

رجیستری آیفون

اما سوالی که پیش می‌آید این است که در صورت آزاد شدن رجیستری، کسانی که این آیفون‌ها را خریداری کرده‌اند قادر به رجیستر کردن گوشی خود خواهند بود یا خیر؟ با توجه به صحبت‌های رئیس انجمن واردکنندگان موبایل، تبلت و لوازم جانبی، این نکته هنوز روشن نیست و دولت باید برای آنها سازوکاری را تعیین کند. وی همچنین در مورد افزایش قیمت تلفن همراه در بازار، با وجود کاهش قیمت ارز عنوان کرد متاسفانه با تاخیر در فرآیند تخصیص ارز مواجهیم و حدود دو هفته پیش تخصیص ارز اقلامی که تا ۲۳ دی ثبت سفارش شده‌اند صورت گرفته است.

این بدان معنی است که هنوز ارز بخشی از دی، بهمن و اسفند تخصیص نیافته و این وضعیت عرضه و تقاضا در بازار را نامتعادل کرده است. بازار قطعا با کمبود روبه‌روست و تداوم این روند، کمبود را تشدید کرده و سبب خواهد شد که قیمت گوشی تلفن همراه بیش از پیش با افزایش روبه‌رو شود.

همچنین بخوانید:
پرفروش ترین گوشی های جهان در ۳ ماهه اول سال ۲۰۲۴ تفاوت‌های ظاهری آیفون ۱۶ پرو و آیفون ۱۵ پرو را تماشا کنید اپل بالاخره مشکل باتری آیفون را در پرچمدار جدید خود حل می‌کند

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*