گنجینه با ارزش سکه‌های طلا و نقره

کشف گنجینه با ارزش ۳۰۰ ساله آن هم به کمک فلزیاب

جستجوگران یک گنجینه ارزشمند از سکه‌های طلا و نقره در لهستان کشف کردند. این گنج با ارزش زمانی به یک کلاهبردار افسانه‌ای تعلق داشته است.

گنجیاب‌ها موفق شدند یک گنجینه با ارزش قدیمی را در کوهستانی واقع در جنوب لهستان و با کمک دستگاه‌‌های فلزیاب کشف کنند. این گنج احتمالا به یک شارلاتان تاریخی تعلق داشته که درآمدهایش را پس از کلاهبرداری از مردم در این مکان پنهان می‌کرده. با گجت نیوز همراه شوید و از جزئیات کامل این گنجینه طلا بیشتر بدانید.

آنتونی جاکوفسکی کلاهبردار در اواخر قرن 17 و اوایل قرن 18 می‌زیست. او یک شیاد بود که در خلال ماجراجویی‌هایش می‌توانست از مردم کلاهبرداری کند و پول به جیب بزند. جاکوفسکی در شهر کوچکی به نام کیلس و نزدیکی رشته کوه جلنیوفسکی حسابی کلاهبرداری کرده بود. با توجه به ترجمه یک متن مرتبط که دفتر حفاظت از آثار باستانی کیلس منتشر کرده، ظاهرا بخشی از دارایی‌های این مرد افسانه‌ای حالا پس از سیصد سال از خاک بیرون آمده است.

افسانه کلاهبردار لهستانی واقعیت دارد!

گنجینه با ارزش سکه‌های طلا و نقره

افسانه‌های لهستانی می‌گویند جاکوفسکی همه را متقاعد کرده بود که قدرت ماورایی برای شفا بخشیدن دارد. او به همه می‌گفت به خاطر سبک زندگی عرفانی‌اش، خدا به او قدرت زیادی داده است تا زمینیان را شفا دهد. سپس مردم را فریب می‌داد و به خلوتگاه اختصاصی‌اش در دل کوه می‌برد تا مراسم شفابخشی را روی آن‌ها اجرا کند.

در آن زمان، جنگ در سر تا سر لهستان جریان داشت و همچنین شیوع طاعون باعث مرگ و میر بسیاری شده بود. این دو عامل مهم به کمک کلاهبردار آمده بودند تا مردم برای بهبود وضعیت بیش از پیش به آنتونی امید پیدا کنند. آن‌ها از نقاط مختلف خودشان را به جاکوفسکی می‌رساندند تا از توانایی شفابخشی او بهره بگیرند و در مقابل هم سکه‌های طلا و نقره به او می‌دادند.

مقامات رسمی بالاخره او را به جرم شیادی دستگیر کردند و به زندان انداختند. جاکوفسکی از این مهلکه هم جان سالم به در برد و پس از فرار از زندان به کلاهبرداری از مردم ادامه داد. در سال 1712 میلادی، دوباره او را دستگیر کردند و این بار حکم سنگین حبس ابد به او دادند.

سکه‌های طلا و نقره میراث شیاد لهستانی هستند

گنجینه با ارزش سکه‌های طلا و نقره

نمی‌دانیم بعد از آن چه اتفاقاتی رخ داد؛ اما در سال 2022 گنجیاب‌های حرفه‌ای موفق شدند گنجینه سکه‌های طلا و نقره شیاد معروف را کشف کنند. این نکته هم جالب است که مقامات رسمی دو سال بعد به طور رسمی خبر پیدا شدن گنجینه قدیمی را تایید کردند.

سباستین گرابوویچ، رئیس گروه اکتشاف و مسئول اصلی کشف گنجینه این کلاهبردار در بیانیه‌ای اعلام کرد:

ما مدت زمان طولانی و تقریبا دو ساله برای اعلام اکتشاف این گنجینه ارزشمند منتظر ماندیم. این انتظار کاملا ارزشش را داشت. امروز می‌توانیم بگوییم که داستان واقعی آن کلاهبردار افسانه‌ای تایید شده است.

علاوه بر مجموعه سکه‌ها، گروه اکتشاف همچنین یک قطعه مسکوک طلایی متعلق به سال 1648 میلادی منقش به تصویر حضرت مریم و عیسی نوزاد پیدا کردند. از آنجا که بخشی از این قطعه سوراخ شده بود، کارشناسان معتقدند که صاحبان اولیه احتمالا به عنوان آویز یا مدال از آن استفاده می‌کردند.

گرابوویچ همچنین درباره صاحب اصلی گنجینه سکه‌های طلا و نقره گفت:

تا کنون تصور می‌کردیم که آنتونی یک شخصیت خیالی و افسانه‌ای بوده است. با کشف این گنجینه 300 ساله می‌توانیم تایید کنیم که چنین کلاهبرداری وجود داشته و از طریق شیادی دارایی زیادی کسب می‌کرده.

گنجینه با ارزش سکه‌های طلا و نقره

اکتشاف گنجینه‌های شامل مسکوکات در زمینه باستان شناسی رایج شناخته می‌شود. چندی پیش هم باستان شناسان توانستند صد هزار سکه 2000 ساله را در ژاپن کشف کنند.

تحقیقات درباره این گنجینه با ارزش همچنان ادامه دارد و مقامات رسمی هنوز تعداد دقیق سکه‌های کشف شده را اعلام نکرده‌اند. رئیس گروه اکتشاف هم در این باره تعداد دقیق ذکر نکرده و فقط زیاد بودن سکه‌ها را تایید کرده است. این سکه‌های طلا و نقره متعلق به اواخر قرن 17 و اوایل قرن 18 هستند و بخش عمده آن‌ها را مسکوکات نقره تشکیل می‌دهد.

از دست ندهید:
۷ مورد از باورنکردنی ترین گنجینه های تاریخی که تاکنون پیدا شده است بزرگ ترین گنج های کشف شده در سال ۲۰۲۳؛ از سکه های پاکستانی تا شمشیر عصر آهن این سکه عجیب، احتمالا انفجار یک ابرنواختر باستانی را به تصویر می‌کشد کشف گنجینه ای از سکه های طلا و نقره دوران اسلامی در پشت یکی از معابد مصر

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*