ساندویچ پانل

ساندویچ پانل چگونه مانع آلودگی اتاق تمیز می‌شود؟

محیط پیرامون ساختمان‌ها پر از گرد و غبار، ذرات معلق و سایر انواع آلودگی است. در برخی موارد، کارایی ساختمان وابسته به پاک و استریل نگه داشتن فضای داخلی و جلوگیری از ورود هر نوع آلودگی می‌باشد. اتاق‌های تمیز بیش از هر مکان دیگری به حفظ یک محیط عاری از آلودگی نیاز دارند. بکارگیری ساندویچ پانل برای اجرای جداره‌های کلین روم، بهترین راه برای حفظ تمیزی فضای داخلی است.

ورود هر گونه ذره خارجی به داخل اتاق تمیز موجب ایجاد مشکلات مختلفی می‌شود و از میزان اعتبار آزمایشات و نتایج تحقیقات می‌کاهد. دیوارها و سقف ساخته شده با پنل ساندویچی، شرایط استاندارد فضای داخلی را تضمین می‌کنند که توسط موسسات بین‌المللی تعیین و به عنوان معیاری جهانی شناخته می‌شود.

ساندویچ پانل اتاق تمیز چیست؟

ساندویچ پانل اتاق تمیز، متریالی نسبتاً جدید است که به‌عنوان یکی از انواع خاص متریال‌های صنعتی و پیش ساخته شناخته می‌شود. پنل ساندویچی کلین روم شامل دو ورق فلزی و یک لایه فوم است که ورق‌ها در دو طرف فوم عایق حرارت قرار دارند. در تولید ساندویچ پانل اتاق تمیز، با استفاده از چسب، میزان چسبندگی میان بخش‌های مختلف افزایش می‌یابد.

ورق آلوزینک و فوم‌های پلی یورتان مواد اولیه رایج به منظور تولید پنل‌های کلین روم هستند. ورق‌های آلوزینک قابلیت و خصوصیات لازم را برای محافظت از ماده عایق میانی دارند و در مقایسه با ورق گالوانیزه از ماندگاری بیشتر و عملکرد بهتری برخوردار می‌باشند. پوشش آلوزینک روی سطح ساندویچ پانل اتاق تمیز مقاومت لازم را در برابر زنگ‌زدگی و اکسیداسیون دارد.

در تولید این گروه از پنل‌ها از ورق‌های دارای برآمدگی و شیار استفاده نمی‌شود و سطح ورق‌ها باید حتماً صاف باشد. فوم پلی یورتان تا حد زیادی جلوی عبور حرارت و برودت را از دیوارها و سقف کلین روم می‌گیرد. این ماده عایق بسیار سبک‌تر و ارزان‌تر از پشم سنگ می‌باشد و در قیاس با پلی استایرن کارایی بیشتری دارد. به علاوه پلی‌اورتان در تماس با رطوبت هوا و آب دچار آسیب جدی نمی‌شود.

ساندویچ پانل

کاربرد ساندویچ پانل اتاق تمیز

در هر پروژه‌ای که نیاز به ساخت کلین روم باشد برای ساخت سقف و دیوار باید از ساندویچ پانل اتاق تمیز بهره گرفت. در صورت استفاده از مصالح دیگر از جمله آجر، کناف و سفال امکان ایجاد فضایی استریل، ایزوله و عاری از آلودگی وجود ندارد. مهم‌ترین کاربری‌هایی که در آنها نیاز به ایجاد فضایی ایزوله و کاملاً پاک وجود دارد عبارت‌اند از:

  • پژوهشکده‌های علوم زیستی
  • کارخانه‌های تولید قطعات و لوازم الکترونیکی
  • مراکز تولید ابزار آزمایشگاهی
  • موسسات مطالعاتی در حوزه تکنولوژی
  • بیمارستان‌های بزرگ
  • دانشکده‌های علوم پزشکی
  • کارخانه‌های داروسازی
  • آزمایشگاه‌های مواد آرایشی و بهداشتی
  • مراکز تحقیقاتی مرتبط با تجهیزات نظامی

ساندویچ پانل

مزایای ساندویچ پانل اتاق تمیز

برخی مزیت‌ها میان تمام انواع پنل ساندویچی مشترک هستند اما هر نوعی از این متریال دارای تعدادی خصوصیت و مزیت انحصاری نیز می‌باشند. لیست زیر شامل تمام مزایای ساندویچ پانل اتاق تمیز است:

  • حفظ دمای فضای داخلی با کمترین میزان مصرف انرژی
  • سرعت نصب زیاد و قابلیت تکمیل جداره‌ها در زمانی کوتاه
  • چگالی پایین و عدم ایجاد فشار مضاعف بر اسکلت ساختمان
  • عدم جذب آلودگی و امکان کنترل و حذف آلودگی‌ها
  • امکان توسعه فضای داخلی با جابه‌جا کردن جداره‌ها در صورت نیاز
  • ایجاد سطوحی نفوذناپذیر و حفظ کیفیت در طی سالیان متمادی
  • مقاومت کافی در برابر اثرات مخرب مواد شیمیایی

نقش ساندویچ پانل در جلوگیری از آلودگی اتاق تمیز

آلودگی‌ها از طریق درزها وارد کلین روم می‌شوند. کنج‌ها و گوشه‌ها و به‌خصوص لبه‌های در ورودی محل‌های اصلی نفوذ ذرات معلق و گرد و غبار به فضای داخلی هستند. وقتی از ساندویچ پانل به منظور ساخت سقف و دیوار اتاق تمیز استفاده شود امکان پوشش کامل تمام درزها وجود دارد. انواع فلاشینگ و فوم‌های عایق برای پوشاندن و پر کردن نقاط ضعف و درزها به کار می‌روند.

ضعف بزرگ مصالح بنایی وجود منافذ و درزهای متعدد در سطح آن‌ها است. علاوه بر این جداره‌های ساخته شده با آجر و سفال به علت بافت خاصی که دارند محلی بالقوه برای تجمع و نشست انواع آلودگی‌ها هستند. در مقابل اما همانطور که ذکر شد سطح ساندویچ پانل اتاق تمیز صفحه‌ای کاملاً صاف می‌باشد.

اکثر مصالح ساختمانی در چند رنگ متفاوت تولید و عرضه می‌شوند اما ساندویچ پانل اتاق تمیز تنها در رنگ سفید موجود است. علت این امر اهمیت حفظ پاکیزگی دیوار و سقف در کلین روم می‌باشد. وقتی جداره‌ها سفید باشند کوچکترین آلودگی‌ها هم به سرعت قابل شناسایی هستند. در مقابل رنگ‌های تیره شناسایی محل‌های آلوده و نقاط تجمع ذرات معلق را دشوار می‌سازند.

ساندویچ پانل

هزینه اجرای اتاق تمیز با ساندویچ پانل

هزینه اجرای اتاق تمیز با ساندویچ پانل شامل چندین مورد مختلف است، از جمله هزینه‌های مربوط به خرید پنل، تهیه فلاشینگ مورد نیاز، و هزینه‌ی بارگیری، حمل، جای‌گذاری و نصب. با توجه به کارایی و دوام، خرید و استفاده از پانل‌ها توجیه اقتصادی دارد. با بکارگیری ساندویچ پانل اتاق تمیز می‌توان سرعت احداث فضا را به میزان چشمگیری افزایش داد و در زمانی کوتاه، حتی کمتر از یک هفته، کلین روم را به بهره‌برداری رساند. کاهش زمان ساخت‌وساز به معنی افزایش بازدهی اقتصادی است.

با بکارگیری ساندویچ پانل اتاق تمیز می‌توان سرعت احداث فضا را به میزان چشمگیری افزایش داد و در زمانی کوتاه حتی کمتر از یک هفته کلین روم را به بهره‌برداری رساند. کاهش زمان ساخت‌وساز به معنی افزایش بازدهی اقتصادی می‌باشد. پس از احداث فضا نیز هزینه‌های مربوط به مصرف انرژی تأسیسات و تهویه وابسته به نوع متریال به کار رفته در ساخت جداره‌ها هستند.

ساندویچ پانل اتاق تمیز ماموت که در ضخامت‌های گوناگون تولید و عرضه می‌گردد متریالی باکیفیت، با عمر مفید طولانی و با قیمتی به‌صرفه است که با کم کردن میزان آلودگی وارد شده به فضا و همچنین کاستن از اتلاف انرژی موجب کاهش هزینه بهره‌برداری و نگهداری از کلین روم می‌شود.

این مطلب توسط شرکت های ثالث به عنوان بیانیه مطبوعاتی یا رپورتاژ آگهی ارسال شده و گجت نیوز در قبال موارد مندرج در آن مسئولیتی ندارد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*