کشف دارو برای رابطه جنسی بدون قرص و کاندوم

با ترس از بارداری خداحافظی کنید؛ رابطه جنسی بدون قرص یا کاندوم

بر اساس تحقیقات، امکان برقراری رابطه جنسی بدون قرص و کاندوم وجود دارد. این روش جدید پیشگیری از بارداری حتی از روش‌های قبلی موثرتر است!

معمولاً وقتی صحبت از پیشگیری از بارداری در رابطه جنسی می‌شود، راهکارهایی مثل استفاده از قرص یا کاندوم به ذهن می‌آیند. آخرین اخبار علمی حاکی از این است که احتمال دارد روشی جایگزین برای جلوگیری از حاملگی مطرح شود. این روش به‌جای تحت تاثیر قرار دادن سیستم تولید مثل زنان، روی قوای باروری مردان برای مدتی محدود تاثیر می‌گذارد.

آزمایش یک ژل به‌عنوان جایگزین قرص و کاندوم در رابطه جنسی

نتیجه پژوهشی ابتدایی که طی نشست ENDO 2024 ارائه شد، نشان می‌دهد NES/T، ژل موضعی شانه‌ها می‌تواند ظرف چند هفته باروری مردان را غیرفعال کند. NES/T از ترکیب دو ماده نستورون و تستوسترون تشکیل شده است. نستورون یا سژسترون استات نسخه‌ای مصنوعی از پروژسترون، هورمون کلیدی در بارداری و بقیه عملکردهای مربوط به تولید مثل در بدن به حساب می‌آید. نستورون و داروهای مشابه در مقطع کنونی هم برای جلوگیری از حاملگی استفاده می‌شوند.

کشف دارو برای رابطه جنسی بدون قرص و کاندوم

ژل NES/T، دارو بالقوه جدید برای پیشگیری از بارداری

نستورون به مردان برای کاهش سطح هورمون‌ها در بیضه‌ها از جمله تستوسترون تجویز می‌شود. این دارو تعداد اسپرم‌ها را کاهش می‌دهد، ولی همچنین در کاهش تستوسترون خون موثر است که احتمال دارد ناخواسته عوارضی مثل کاهش میل جنسی را به دنبال داشته باشد. هدف دانشمندان است که با افزودن تستوسترون مصنوعی از طریق ژل مذکور، همزمان به‌طور موقت مانع باروری شوند، سطح هورمون‌های خون را حفظ کنند و عوارض جانبی را به حداقل برسانند. به این ترتیب رابطه جنسی به روشی جایگزین بدون نیاز به قرص یا کاندوم به‌عنوان راهکارهای رایج ممکن می‌شود.

این ژل در مرحله آزمایش فاز دو به سر می‌برد و سازمان‌های مختلفی نظیر موسسه ملی بهداشت کودکان و توسعه انسانی (به اختصار NICHD)، زیرمجموعه موسسه ملی سلامت (به اختصار NIH) در تولید آن کمک می‌کنند. آزمایش این ژل که حدود 400 زوج را در بر می‌گیرد کماکان در جریان است، ولی به نظر می‌رسد به حدی رسیده است که دانشمندان با تجزیه و تحلیل داده‌های به دست آمده به نتایج قابل توجهی برسند.

«دیانا بلیت» (Diana Blithe)، مسئول برنامه پیشگیری از بارداری (به اختصار NICHD) در تابستان 2022 گزارش کرد که اثر ژل NES/T در جلوگیری از تولید مثل حتی اگر از گزینه‌های موجود برای زنان بیشتر نباشد، دست کم در یک حد و اندازه با آن‌ها است. تیم آن‌ها بعد از انجام آزمایش روی سوژه‌ها پیش‌بینی می‌کرد که کاهش تعداد اسپرم‌های مردان 12 تا 15 هفته زمان ببرد، اما در کمال تعجب این اتفاق زودتر از حد انتظار رخ داد.

کشف دارو برای رابطه جنسی بدون قرص و کاندوم

از بین 222 نفر سوژه‌ای که 15 هفته پس از آغاز آزمایش ارزیابی شدند، تعداد اسپرم‌های 86 درصد آن‌ها کاهش پیدا کرده بود. به‌طور دقیق‌تر، ظرف 5 هفته تقریباً 20 درصد شرکت‌کنندگان با کاهش تعداد اسپرم مواجه شدند و طی 8 هفته این رقم به 52 درصد رسید. نهایتاً با گذشت 9 هفته افت تعداد اسپرم در 62 درصد از شرکت‌کنندگان صورت گرفت. کاهش تعداد اسپرم‌ها در این مردان به‌صورت میانگین فقط 8 هفته زمان برده است.

همچنین از آنجا که تیم مسئول آزمایش انتظار بروز چنین نتایجی را نداشت، اسپرم خیلی از سوژه‌ها را در هفته‌های چهارم تا هشتم ارزیابی نکرد. از این رو، ممکن است میانگین زمان مورد نیاز برای کاهش محسوس تعداد اسپرم‌ها به‌واسطه این دارو جدید حتی کمتر از این باشد.

به‌صورت کلی، ژل NES/T در آزمایش‌های صورت گرفته موثر و ایمن ظاهر شده و کمترین عوارض جانبی را از خود نشان داده است. با پیشروی فرایند آزمایش، دانشمندان به یافته‌های بیشتری درباره این ژل دست پیدا می‌کنند و جالب است ببینیم که در نهایت آیا چنین ژلی می‌تواند امکان رابطه جنسی بدون روش‌های مرسوم مانند قرص یا کاندوم را فراهم کند یا خیر.

در گجت نیوز بخوانید:
بهترین زمان برای نوشیدن قهوه سرانجام مشخص شد با گوشت خداحافظی کنید، دانشمندان از هوا پروتئین تولید کردند مصرف ماریجوانا از الکل بیشتر شده است! اگر زیاد کابوس می‌بینید، سلامت شما در خطر است!

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*