افازیش مصرف ماریجوانا

مصرف ماریجوانا از الکل بیشتر شده است!

شواهد نشان می‌دهند که در کشورهایی مانند آمریکا مصرف روزانه ماریجوانا حتی از الکل نیز پیشی گرفته و تبعات ترسناک آن می‌تواند زنگ خطری برای سلامتی جوامع باشد.

مصرف مواد مخدر در طول سالیان گذشته تا حدودی افزایش یافته و صنعتی شدن جوامع در کنار عوامل دیگر می‌تواند در این مورد مرتبط باشند. ماریجوانا یا همان شاهدانه هم از این مورد استثنا نبوده و نتایج نظرسنجی‌های اخیر منتشر شده در اخبار پزشکی و سلامت، حقایق ترسناکی در مورد افزایش مصرف این ماده مخدر را نشان می‌دهند.

بررسی آخرین داده‌های به‌دست آمده از نظرسنجی‌های گذشته نشان می‌دهند که در طول چند دهه گذشته، مصرف روزانه این ماده مخدر حتی از الکل هم فراتر رفته و این نگرانی‌هایی را در جوامعی مانند آمریکا به‌وجود آورده است.

افزایش مصرف ماریجوانا در آمریکا

جاناتان کالکینز، محقق سیاست های بهداشت عمومی در کالج هاینز کارنگی ملون در پیتسبورگ طی تجزیه و تحلیلی به این نتیجه رسیده که مصرف مواد مخدری مانند حشیش و ماریجوانا نسبت به نوشیدنی‌های مضر مانند الکل افزایش یافته و در بیشتر استفاده‌ کنندگان به مصرف روزانه رسیده است.

این یافته‌ها بیشتر از نظرسنجی ملی ایالات متحده در مورد مصرف مواد مخدر و سلامت به‌دست آمده که برای جمع‌آوری نتایج دقیق‌تر، از سال 1979 برای حدود 1.6 میلیون نفر 27 مورد نظرسنجی صورت گرفته است. کالکینز نیز در تجزیه و تحلیل نتایج این نظرسنجی‌ها، استفاده از الکل و مواد مخدر تفریحی مانند ماریجوانا را در دو گروه سنی نوجوانان و بزرگسالان بررسی کرده است.

این نظرسنجی بزرگ از زمان شروع آن در سال 1979، تغییرات بسیاری را مانند تبدیل نظرسنجی کاغذی به آنلاین پشت سر گذاشته و در آن از جوامع مختلفی مانند آلاسکا، هاوایی، دانشجویان ساکن در خوابگاه‌های کالج و فراد بی‌خانمان در پناهگاه‌ها استفاده شده است.

بررسی نتایج منتشر شده در مورد افزایش کلی مصرف مواد مخدر

نتایج نشان می‌دهند که تقریبا مصرف روزانه ماریجوانا از سال 1992 یافته است. از سال 1992 تا 2022، طبق نتایج مصرف‌کنندگان روزانه حشیش یا ماریجوانا 14.7 تا 17.7 میلیون نفر از مصرف‌کنندگان الکل بیشتر شده است.

نتایج زمانی ترسناک می‌شود که طبق آن، از سال 2010 بیش از یک سوم مصرف‌کنندگان ماریجوانا اعلام کرده‌اند که استفاده آنها به‌صورت روزانه است. اما در مورد الکل، نسبت افرادی که گزارش کردند مصرف روزانه مشروبات الکلی دارند، تنها حدود 9 تا 11 درصد کل جمعیت بوده است.کاربردهای دارویی ماریجوانا

با بررسی عوامل سیاسی موثر در این روند، متوجه می‌شویم که در جامعی مانند آمریکا آزاد شدن استفاده از حشیش در مصارف پزشکی یا رویدادهای سیاسی به تنهایی نمی‌توانند موثر باشند. در این بین جامعه‌شناسان به این نتیجه رسیده‌اند که تغییرات فرهنگی و تغییر نگرش نسبت به ماریجوانا تاثیر بیشتری نسبت به سایر عوامل داشته‌اند.

با این وضعیت، در آوریل 2024 آژانس مبارزه با مواد مخدر ایالات متحده برنامه‌های خود را برای کاهش محدودیت‌های دولتی در مورد ماریجوانا اعلام کرده و این دارو را در گروه مسکن‌ها مانند کدئین و نسخه‌های تجویزی مجدداً طبقه‌بندی کرد.

در گجت نیوز بخوانید:
حقایقی عجیب درباره ماریجوانا که احتمالا از آنها بی‌خبر هستید مصرف حشیش، گل و ماریجوانا در دوران حاملگی، مغز کودک شما را نابود می‌کند اثر گیاه ماریجوانا تا چه مدت روی انسان باقی می‌ماند؟

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*