مصرف حشیش در دوران حاملگی

مصرف حشیش، گل و ماریجوانا در دوران حاملگی، مغز کودک شما را نابود می‌کند

مطالعه اخیر پژوهشگران نشان می‌دهد که مصرف حشیش در دوران حاملگی، باعث بروز تاثیرات جبران‌ناپذیر بر سلامت نوزاد و مادر خواهد شد.

بر اساس مطالعه اخیر منتشر شده در ژورنال JAMA، استفاده از حشیش، گل و ماریجوانا در دوران حاملگی ممکن است پیامدهای جبران‌ناپذیری را برای کودک به‌همراه داشته باشد که از جمله آنها می‌توان به تولد نوزادان کوچکتر از حد انتظار اشاره کرد. این مطالعه نشان می‌دهد که بیشترین خطرات مربوط به مصرف حشیش در سه ماهه اول و بعد از آن در حاملگی است و تنها محدود به بازه زمانی کوتاه نمی‌شود.

دکتر توری متز، نویسنده اصلی این مطالعه و دانشیار مامایی و زنان در دانشگاه بهداشت یوتا توضیح داد که این مطالعه با هدف ارزیابی اینکه آیا زمان و میزان قرار گرفتن در معرض حشیش اهمیت دارد یا خیر، صورت گرفته است. یافته ها نشان می‌دهند که مصرف بالای حشیش با افزایش احتمال پیامدهای نامطلوب بارداری مرتبط است. در حالی که استفاده از حشیش در سه ماهه اول خطراتی را به همراه دارد، قطع مصرف در سه ماهه اول ممکن است به کاهش این خطرات کمک کند.

مصرف حشیش در دوران حاملگی

لازم به‌ذکر است که اگرچه این مطالعه ارتباط بین مصرف حشیش و پیامدهای نامطلوب حاملگی را بررسی می‌کند، اما مستقیماً ثابت نمی‌کند که حشیش این اثرات را ایجاد می‌کند. با این وجود، نویسندگان مطالعه توصیه می کنند از مصرف حشیش در دوران بارداری برای کاهش ریسک وارده بر مادر و نوزاد خودداری شود.

این تحقیق شامل غربالگری نمونه ادرار منجمد از 9200 فرد باردار در هشت مرکز پزشکی ایالات متحده بود. این شرکت‌کنندگان در ابتدا بین سال های 2010 و 2013 برای یک مطالعه بلندمدت در مورد پیامدهای بارداری مورد آزمایش قرار گرفتند. نمونه ها در سه بازه زمانی مربوط به سه ماهه اول، اوایل سه ماهه دوم و اواخر سه ماهه دوم و اوایل سه ماهه سوم جمع آوری شدند. سپس هر نمونه برای یک مولکول خاص که نشان دهنده تجزیه تتراهیدروکانابینول (THC)، ترکیب روانگردان موجود در حشیش است، غربالگری شد.

این مطالعه همچنین سوابق پزشکی شرکت‌کنندگان را برای ارزیابی پیامدهای بارداری، از جمله زایمان‌های زودرس، مرده‌زایی، مواردی از تولد نوزادان کوچک با سن حاملگی و اختلالات فشار خون بالا مرتبط با بارداری بررسی کرد.

تاثیر مصرف حشیش در دوران حاملگی

در حالی که این مطالعه 610 شرکت کننده را که در دوران بارداری از حشیش استفاده کرده بودند، نشان داد، اما مشخص شد کسانی که حشیش مصرف کرده بودند، در معرض خطر بالاتری برای تجربه حداقل یک پیامد خطرزا بودند که تقریباً 26٪ در مقایسه با 17.5٪ در گروه غیر مصرف کننده را نشان می‌دهد. این خطر برای کسانی که در اواخر بارداری از حشیش استفاده می کردند بالاتر بود و با غلظت کلی محصول جانبی THC در ادرار افزایش یافت.

تاثیر مصرف حشیش در دوران حاملگی

این مطالعه ارتباط بین مصرف حشیش و افزایش شانس تولد نوزاد نارس را نشان می دهد، اما هیچ مدرکی مبنی بر اختلالات فشار خون در بارداری مرتبط با مصرف حشیش ثابت نشد. علاوه بر این، یک رابطه آزمایشی بین مصرف حشیش و مرده‌زایی وجود داشته که آن هم به‌طور قطع قابل اثبات نیست.

علیرغم محدودیت‌های این مطالعه، مانند تخریب احتمالی مولکول‌ها در نمونه‌های ادرار منجمد و جزئیات ناشناخته در مورد نحوه استفاده از حشیش، شواهدی از خطرات بالقوه ارائه شده است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*