جایگاه سوخت

اختلال گسترده در جایگاه های سوخت کشور؛ پای هکرهای اسرائیلی در میان است؟

از ساعاتی پیش جایگاه های سوخت کشور دچار اختلال شده و برخی منابع از احتمال حملع سایبری هکرهای اسرائیلی به سیستم سوخت رسانی کشور خبر می‌دهند.

امروز 27 آذر ماه 1402 ا‌‌ختلال گسترده در جایگاه های سوخت کشور، سیستم سوخت رسانی و زندگی مردم را دچار مشکل کرده و تا لحظه نگارش این خبر مشکل همچنان پا برجاست. سخنگوی صنف جایگاه‌داران سوخت دلیل این مشکل را عیب فنی عنوان کرده و از سراسری بودن این اختلال در بعضی جایگاه‌های سوخت دیگر استان‌ها نیز خبر داده است. وی افزود که این مشکل هم برای عرضه بنزین به‌وجود آمده و هم برای عرضه گازوئیل و متخصصان و کارشناسان در تلاشند تا چند ساعت آینده، مشکل را حل کنند.

اختلال در جایگاه های سوخت ارتباطی با افزایش قیمت بنزین ندارد

سخنگوی صنف جایگاه‌داران سوخت بر این موضوع نیز تاکید کرد که هیچ‌گونه کمبودی در منابع انرژی نداریم و افزایش قیمتی هم مد نظر نیست. او از مردم خواست اگر نیاز ضروری به بنزین ندارند، از رفتن به جایگاه‌های سوخت صرف نظر کنند.

وی در ادامه افزود در حال حاضر امکان عرضه سوخت با کارت فراهم نیست و تا ساعات آینده عرضه بنزین و گازوییل به‌صورت افلاین انجام خواهد شد یعنی متقاضیان می‌توانند سوخت را با نرخ آزاد دریافت کنند. وزارت نفت نیز در بیانیه‌ای اختلال در جایگاه‌های سوخت را با افزایش قیمت بنزین، بی ارتباط دانست و تاکید کرد که افزایش قیمتی در کار نیست.

برخی از جایگاه‌های سوخت، به‌صورت دستی در حال فعالیت هستند؛ اما همچنان از مردم خواسته می‌شود از مراجعه به جایگاه‌ها خودداری کنند. پیگیری مسئولان همچنان ادامه دارد و گفته می‌شود که جلسه‌ای نیز تشکیل داده شده است. همایون صالحی، رئیس صنف جایگاه داران سوخت کشور نیز طی مصاحبه‌ای، اختلال جایگاه‌های سوخت را مساله امنیتی عنوان کرد و در ادامه نیز توضیح داد سامانه عرضه سوخت آسیب دیده است و کارشناسان در حال بازگرداندن این سامانه به مدار هستند. وی بر قطعی نبودن مساله هک شدن نیز تاکید کرد.

پای هکرهای اسرائیلی در میان است؟

الجزیره به نقل از رادیو ارتش اسرائیل اعلام کرد که یک گروه هکر اسرائیلی از حمله سایبری به سیستم سوخت رسانی در ایران خبر داده و مسئولیت این اقدام را به عهده گرفته است. در همین راستا، گروه هکری اسرائیلی “گنجشک درنده” در شبکه اجتماعی X مدعی شد: حمله سایبری علیه سیستم ملی تامین سوخت ایران انجام دادیم و اکثر پمپ های سوخت آن را از کار انداختیم.

شبکه خبر هم در این رابطه اعلام کرده که احتمال خرابکاری بیرونی در اختلال جایگاه‌های سوخت وجود دارد.

اختلال تا چه زمانی ادامه دارد؟

هنوز به‌طور دقیق مشخص نیست که اختلال جایگاه های سوخت کشور چه زمانی برطرف خواهد شد؛ اما وزیر نفت در مصاحبه‌ای اعلام کرده که پیش‌بینی می‌شود تا ساعت ۱۵ همه جایگاه های سوخت در همه استان‌ها به‌صورت دستی وارد مدار شوند.

در صورت کسب اطلاعات بیشتر این خبر به‌روزرسانی خواهد شد.

به روز رسانی:

شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی حمله سایبری به شبکه سوخت را تأیید کرد

شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی ضمن تایید حمله سایبری به شبکه سوخت کشور، اطلاعیه‌ای در این زمینه منتشر کرد که متن این اطلاعیه در ادامه آورده شده است:

پس از اختلال ایجاد شده در برخی جایگاه‌های سوخت‌رسانی کشور، شرکت ملی پخش با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد: «نظر به بروز اختلال فنی در بعضی از جایگاه‌های عرضه سوخت کشور ناشی از توطئه معاندان برای تحت‌الشعاع قرار دادن رفاه و آسایش مردم، تا اطلاع ثانوی عرضه فرآورده‌های نفتی در جایگاه‌های عرضه سوخت، به‌صورت آفلاین (دستی) انجام خواهد شد.»

این نهاد با بیان این‌که کارشناسان و کارگروه‌های تخصصی در حال رفع مشکل هستند، وعده داد تا ساعاتی دیگر همه جایگاه‌ها به وضع عادی بازخواهد گشت و روند سوخت‌گیری عادی خواهد شد.

شرکت ملی پخش همچنین تأکید کرد سهمیه سوخت هم‌میهنان در کارت سوخت آنها محفوظ است و پس از رفع مشکل قابل استفاده خواهد بود. دقایقی پیش یک گروه هکری نیز مسئولیت این هک را پذیرفته است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*