تفاوت دیگنیتی پرایم و پرستیژ

دلایلی که نشان می‌دهند به جای خرید دیگنیتی پرایم باید دیگنیتی پرستیژ بخریم

تفاوت دیگنیتی پرایم و پرستیژ در چیست؟ چرا باید به جای خرید دیگنیتی پرایم، دیگنیتی پرستیژ را بخریم؟ با مقایسه این دو محصول بهمن موتور همراه ما باشید.

حدودا 4 سال از مونتاژ و عرضه دیگنیتی و فیدلیتی در بازار کشور می‌گذرد؛ خودروهای کراس اووری که در بازار داخلی کشور با استقبال گسترده‌ای همراه شدند و رفته رفته به دلیل تیراژ بالا، خدمات پس از فروش آن‌ها در سراسر کشور گسترده شد. اما این خودروها و به‌خصوص نسخه اولیه دیگنیتی، فاقد عیب و ایراد نبودند و با ورود کراس اوورهای جدید به بازار، بهمن موتور به فکر ارتقای دیگنیتی پرایم‌ افتاد.

به همین دلیل نسخه‌های جدیدی از دیگنیتی و فیدلیتی، از جمله دیگنیتی پرستیژ و فیدلیتی پرستیژ و حتی فیدلیتی XB1 معرفی شدند. در این مطلب از اخبار خودرو، با مقایسه تفاوت های دیگنیتی پرایم و پرستیژ همراه گجت نیوز باشید.

تجربه 4 سال استفاده از دیگنیتی پرایم و نمود پیدا کردن ایرادهای آن در بلند مدت، سبب خلق محصولی کامل‌تر با توجه به نیاز داخلی کشور شد. این خودرو جدید دیگنیتی پرستیژ نام گرفت. در واقع دیگنیتی پرستیژ نسخه ارتقا یافته با هدف اصلاح عیوب دیگنیتی پرایم محسوب می‌شود. سوال اینجاست که تفاوت دیگنیتی پرایم و پرستیژ در چیست و بهمن موتور چه اصلاحاتی را روی دیگنیتی پرستیژ انجام داده است؟

مقایسه دیگنیتی پرایم و پرستیژ؛ کدام خودرو ارزش خرید بیشتری دارد؟

در سال 1399 اولین نسخه‌های دیگنیتی پرایم به بازار عرضه شدند که در همان ابتدای کار با انتقاد تند خریداران در زمینه شتاب و لگ موتور همراه شد. همین موضوع سبب شد تا رقیبان دیگنیتی مانند فیدلیتی که با سازگاری بیشتری روانه بازار شده بودند، بتوانند سهم و رضایت بیشتری از بازار را نصیب خود کنند. بهمن موتور برای جبران نقص‌ و عیوب دیگنیتی پرایم، از تجربه خود در زمینه مونتاژ خودروها استفاده کرد تا بتواند دیگنیتی را این بار در یک تیپ جدید به نام دیگنیتی پرستیژ، مجددا برای رقابت در بازار آماده کند.

بهمن موتور در زمینه مونتاژ خودروهای آسیایی رده اول نظیر مزدا 3 و میتوبیشی پاجرو، دارای کارنامه درخشانی است و حتی در چند سال گذشته مونتاژ فنگون ix5 دانگ فنگ را به سابقه خود افزوده است. در نتیجه انجام اصلاحاتی در خودروی دیگنیتی، کار دشواری برای این شرکت به‌شمار نمی‌رود. اما تفاوت دیگنیتی پرایم و دیگنیتی پرستیژ در چیست؟

تفاوت‌های تیپ‌های پرایم و پرستیژ دیگنیتی

اصلاح و رفع عیوب دیگنیتی پرایم از سوی بهمن موتور منجر به خلق یک محصول جدید نشده و شاهد ساختارشکنی در تیپ جدید دیگنیتی نیستیم. مثلا در طراحی بدنه دیگنیتی پرسیتژ اتفاق خاصی نیفتاده و مسئولیت ایجاد تغییرات ظاهری را سپر جلو و عقب خودرو بر عهده دارند.

در واقع بررسی نماهای مختلف دیگنیتی پرایم و پرستیژ به ما نشان می‌دهد که تنها سپر خودرو دستخوش تغییر عمده شده و سایر قسمت‌ها بدون  تغییر خاصی از پرایم به پرستیژ منتقل شده‌اند.

در نمای جلویی این خودروها شاهد اضافه شدن مه‌شکن روی سپر هستیم. در نمای کناری، طرح رینگ‌های 16 اینچی تغییر کرده و دیگر شاهد استفاده از رینگ‌های خرچنگی نیستیم. همچنین مقداری حجم‌دهی خطوط روی درها تغییر کرده تا ظاهر خودرو اسپرت‌تر شود. در نمای عقب هم دیفیوزر کرومی‌رنگ پرایم، در پرستیژ به رنگ مشکی درآمده و خروجی‌های دوگانه اگزوز، جای خود را به اگزوزهای طراح جدید داده‌اند.

تفاوت دیگنیتی پرایم و دیگنیتی پرستیژ در بخش فنی

همانطور که اشاره شد بیشتر عیوب دیگنیتی پرایم به بخش فنی این خودرو مربوط می‌شود و دیگنیتی پرستیژ به‌عنوان تیپ اصلاح شده Bahman Dignity Prime بیشترین تغییرات را در بخش فنی تجربه کرده است.

در ابتدای عرضه دیگنیتی پرایم به بازار و استفاده 4 ساله خریداران از این محصول، مشخص شد که پیشرانه، پاشنه آشیلی برای موفقیت دیگنیتی پرایم در بازار است. در واقع پیشرانه 1.5 لیتری توربوشارژ دیگنیتی پرایم، هم‌خوانی چندانی با وزن و ابعاد این خودرو نداشت و همین موضوع سبب شتاب‌گیری کند این خودرو می‌شد. از سوی دیگر کیفیت بنزین داخلی با عدد اکتان زیر 90، چندان برای استفاده در موتورهای توربو مناسب نیست و در نتیجه آن، پیشرانه پرایم در مواقع ایجاد فشار به‌خصوص هنگام عبور از گردنه‌ها، به شدت ناک می‌زد.

یکی از تفاوت‌های دیگنیتی پرایم و پرستیژ مربوط به تغییر پیشرانه تیپ پرستیژ است. بهمن موتور برای نسخه پرستیژ از یک پیشرانه 2 لیتری 4 سیلندر 16 سوپاپ توربوشارژ استفاده کرده که به‌طرز چشمگیری نواقص بخش فنی پرایم را برطرف کرده است. استفاده از فناوری GDI (سیستم پاشش مستقیم سوخت) یکی دیگر از برتری‌های دیگنیتی پرسیتیژ در مقایسه با پرایم محسوب می‌شود.

وجود موتور 2 لیتری توربوشارژ، سبب افزایش قیمت تمام شده دیگنیتی پرستیژ شده و این خودرو را در رده قیمتی بالاتری قرار می‌دهد. همین موضوع سبب شده تا بهمن موتور گیربکس CVT پرایم را برای این رده قیمتی مناسب نداند و به سراغ گیربکس AT برود. گیربکس دیگنیتی پرستیژ از نوع 6 سرعته اتومات AT بوده که قدرت موتور را به چرخ‌های جلو منتقل می‌کند. تغییر پیشرانه و گیربکس، شتاب صفر تا 100 تیپ جدید دیگنیتی را در شرایط استاندارد به 10.5 ثانیه رسانده است که نسبت شتاب 13.5 ثانیه‌ای دیگنیتی پرایم، بهبود عملکرد پیشرانه را نشان می‌دهد.

تفاوت دیگنیتی پرایم و پرستیژ

یکی دیگر از برتری‌های دیگنیتی پرستیژ به نسبت نسخه پرایم، مصرف سوخت ترکیبی آن است. دیگنیتی پرستیژ با وجود استفاده از موتور 2 لیتری، تنها به اندازه موتور 1.5 لیتری پرایم سوخت می‌سوزاند که این مقدار برای هر 100 کیلومتر به‌صورت ترکیبی 8.5 لیتر است.

به‌طور کلی در بخش پیشرانه، بهبودهای چشمگیری در تیپ پرستیژ اعمال شده است؛ افزایش 80 اسب بخاری قدرت و کاهش 3 ثانیه‌ای شتاب اولیه و همچنین استفاده از نسل هفتم گیربکس AT، همگی برتری‌ های دیگنیتی پرستیژ به نسبت دیگنیتی پرایم هستند.

در جدول زیر می‌توانید مقایسه کامل مشخصات فنی دو خودرو را مشاهد کنید.

خودرودیگنیتی پرستیژدیگنیتی پرایم
موتور۴ سیلندر ۱۶ سوپاپه۴ سیلندر ۱۶ سوپاپه
حجم موتور۱۹۶۷ سی سی۱۴۹۸ سی سی
تنفس موتورتوربوشارژتوربوشارژ
محور حرکتدیفرانسیل جلودیفرانسیل جلو
بیشینه قدرت۲۲۸ اسب بخار در ۵۵۰۰ دور در دقیقه۱۴۸ اسب بخار در ۵۶۰۰ دور در دقیقه
بیشینه گشتاور۳۵۵ نیوتن‌متر در ۲۲۰۰ دور در دقیقه۲۲۰ نیوتن‌متر در ۱۸۰۰ دور در دقیقه
گیربکسCVTCVT
شتاب صفر تا ۱۰۰۱۰.۵ ثانیه۱۳ ثانیه
بیشینه سرعت۱۸۰ کیلومتر در ساعت۱۸۵ کیلومتر در ساعت
وزن۱۸۰۰ کیلوگرم۱۵۷۰ کیلوگرم
اندازه (میلی‌متر)۴۶۸۵ طول – ۱۸۶۵ عرض – ۱۶۴۵ ارتفاع۴۶۸۵ طول – ۱۸۶۵ عرض – ۱۶۴۵ ارتفاع
مصرف سوخت ترکیبی8.3 لیتر در هر صد کیلومتر8.3 لیتر در هر صد کیلومتر
حجم باک۷۰ لیتر۵۸ لیتر

آپشن‌ها، امکانات رفاهی و ایمنی دیگنیتی پرایم و دیگنیتی پرستیژ

افزایش رده قیمتی دیگنیتی پرستیژ سبب شده تا بهمن موتور فکری به حال آپشن‌های این خودرو کند. در دیگنیتی پرستیژ شاهد اضافه شدن شارژر وایرلس، نورپردازی داخل کابین با قابلیت تنظیم رنگ، کلاستر تمام دیجیتال با 3 طرح متفاوت و صندلی برقی 10 حالته راننده هستیم.

مهم‌ترین تغییر دیگنیتی پرستیژ به نسبت نسخه پرایم در بخش آپشن‌ها را می‌توان اضافه شدن سیستم صوتی حرفه‌ای در نسخه پرستیژ دانست. سیستم صوتی دیگنیتی پرستیژ از 8 اسپیکر و یک آمپلی‌فایر 150 وات تشکیل شده که ساخت برند پایونر است.

از لحاظ ایمنی هم شاهد اضافه شدن دوربین 360 درجه به تیپ پرستیژ هستیم. هر دو تیپ دیگنیتی از 6 ایربگ بهره می‌برند که از لحاظ امنیت در تصادف، این خودرو را در سطح بالایی قرار می‌دهد.

سروریس‌های دوره‌ای و تعمیرات

هر دو خودرو محصول شرکت بهمن موتور هستند و از لحاظ دسترسی به خدمات، فرق چندانی بین آن‌ها وجود ندارد. به‌دلیل عدم اعمال تغییرات بنیادی، بسیاری از قطعات دیگنیتی پرایم روی دیگنیتی پرستیژ قابل استفاده هستند. شما می‌توانید با مراجعه به نمایندگی‌های بهمن موتور در سراسر کشور از خدمات تعمیر، نگهداری و سرویس این نمایندگی‌ها استفاده کنید.

تفاوت دیگنیتی پرایم و پرستیژ

هزینه سرویس‌های دوره‌ای دیگنیتی پرسیتیژ به‌دلیل پیشرانه 2 لیتری، مقداری بیشتر از نسخه پرایم بوده و همچنین مراقبت بیشتری را می‌طلبد.

مزایای دیگنیتی پرستیژ
  • پیشرانه قدرتمندتر در مقایسه با پرایم
  • گیربکس 6 سرعته از نوع AT
  • اضافه شدن چندین آپشن جدید
معایب دیگنیتی پرستیژ
  • افزایش حساسیت موتور به عدد اکتان بنزین
  • سیستم تعلیق خشک
  • قیمت بالا

قیمت دیگنیتی Prime و دیگنیتی Prestige

در خرداد ماه 1403، بر اساس آخرین قیمت محصولات بهمن موتور، دیگنیتی پرستیز حدود 235 میلیون تومان از دیگنیتی پرایم گران‌تر است.

در جدول زیر می‌توانید قیمت دو محصول را مشاهده کنید:

نام خودروقیمت نمایندگی (تومان)
دیگنیتی پرستیژ۱,۷۸۱,۸۶۹,۰۰۰
دیگنیتی پرایم۱,۵۴۶,۶۰۳,۰۰۰

سخن پایانی

با توجه به تفاوت‌های دیگنیتی پرایم و دیگنیتی پرستیژ، قطعا شکی نیست که تیپ پرستیژ در بسیاری از زمینه‌ها نسبت به نسخه پرایم برتری دارد. وجود پیشرانه قدرتمندتر، گیربکس 6 سرعته AT نسل جدید، چندین آپشن در داخل کابین و بازطراحی سپرهای جلو و عقب خودرو، ارزش پرداخت 235 میلیون تومان هزینه بیشتر را دارد. بنابراین اگر به‌دنبال یک خودرو کراس اوور می‌گردید و ظاهر دیگنیتی توجه شما را به خود جلب کرده است، حتما نسخه جدید آن را خریداری کنید.

در گجت نیوز بخوانید:
واردات خودرو برقی و هیبریدی کارکرده با عمر کمتر از پنج سال آزاد شد؛ تصمیمی عجیب و مخرب احتمال زیر گرفته شدن عابران پیاده توسط خودروهای هیبریدی و الکتریکی بیشتر از خودروهای بنزینی است! لوکس ترین ماشین چینی وارداتی ایران خریدار ندارد؛ کاهش قیمت همچنان ادامه دارد بی ام و M3 مدل 2025، خودرو اسپرت آلمانی با موتور 6 سیلندر قدرتمند از راه رسید معرفی VGV U75 پلاس؛ یک شاسی بلند چینی دیگر برای بازار ایران + عکس و مشخصات

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*