سریال آخرین شاه

هرآنچه باید درباره سریال جدید نتفلیکس در وصف آخرین شاه ایران بدانید

سریال «آخرین شاه» با نگاهی عمیق به تحولات سیاسی و مذهبی دوران حکومت محمد رضا شاه پهلوی، زیربنای دولت ایران در آن دوران را نشان می‌دهد.

پس از تأیید خبر ساخت سریال آخرین شاه توسط نتفلیکس، جزئیاتی در رابطه با محوریت داستان این سریال در حاشیه نیز منتشر شده که با توجه به تحولات مذهبی و دسیسه اعضای دربار نسبت به مملکت، سعی بر آن دارد تا داستانی پیچیده از رویدادهای مهم تاریخی ایران و روابط این کشور با جهان را به مخاطب القا کند.

سناریو سریال آخرین شاه: ظهور و سقوط شاه ایران

سریال آخرین شاه

این سریال در حال تهیه و ساخت در کمپانی Random Access Media است و توسط پلتفرم نتفلیکس منتشر خواهد شد. این پروژه، داستان زندگی محمدرضا پهلوی و همسر سومش، ملکه فرح پهلوی که به ژکی کندی (همسر جان اف‌کندی) تشبیه شده‌ است را دنبال خواهد کرد و قرار است دوران پر فراز و نشیب آخرین سلطنت پادشاهی در ایران را به نمایش بگذارد.

در خلاصه داستان عنوان شده از این سریال آمده است:

داستان قهرمانانه و در نهایت تراژیک یک زن، مادر و ملکه که تلاش می‌کند شوهرش، شاه ایران، خانواده‌اش، خاندانش و وطنش را نجات دهد. «آخرین شاه» قرار است به بینندگان تصویری اجمالی از دوره حساس تاریخ ایران از دیدگاه آخرین پادشاه و همسر سومش، محمدرضا پهلوی و فرح دیبا ارائه بدهد.

در گذشته، سریالی با نام «معمای شاه» در ایران ساخته شد که دوران سلطنت پهلوی اول و دوم را به‌تصویر کشید. این سریال، یک مجموعه تلویزیونی ساخت ایران در ژانر تاریخی به نویسندگی و کارگردانی محمدرضا ورزی و تهیه‌کنندگی علی لدنی است که در سال ۱۳۹۵ از شبکه یک سیما پخش شد و وقایع تاریخی و رویداد‌های مهم اجتماعی، فرهنگی و سیاسی جامعه ایران را در مقطعی ۴۰ ساله از سال‌های ۱۳۱۷ تا ۱۳۵۷ به‌تصویر کشید.

اما سریال «آخرین شاه» با الهام از سریالی انگلیسی به‌نام «تاج» که داستان زندگی ملکه الیزابت دوم را روایت می‌کند، در حال ساخت است. مجموعه تلویزیونی «تاج» به نویسندگی و کارگردانی پیتر مورگان، سریالی در ژانر‌های درام، بیوگرافی و تاریخی، محصول کشور انگلستان است که از سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۳ در نتفلیکس پخش شد و توانست جوایز متعددی از جمله امی و گلدن‌گلوب را کسب کند. این سریال، داستان زندگی و سلطنت ملکه الیزابت دوم را به‌عنوان یک تازه‌عروس جوان که رهبری مشهورترین سلطنت جهان را به‌دست می‌گیرد، روایت می‌کند.

به همین منظور تا به اینجای کار می‌توان فهمید که «آخرین شاه» بر خلاف نامش، قرار است متمرکز روی آخرین ملکه ایران، یعنی فرح دیبا باشد و رویداد‌ها را از زاویه دید او برای مخاطب تصویر کند. انتظار می‌رود که با سریالی جهت‌دار، متمایل به سلطنت مواجه باشیم که موجب جنجال و حواشی متعددی خواهد شد.

سازنده این سریال کیست؟

سریال آخرین شاه

نویسنده و تهیه کننده این سریال کمپانی «رندوم اکسس مدیا»، موری روزمارین، تهیه‌کننده، کارگردان، نویسنده و روزنامه‌نگار تحقیقی سابق است. وی جوایز متعددی را به‌عنوان تهیه‌کننده مجلات مستند و خبری، کارگردان و نویسنده برای بسیاری از معتبرترین برنامه‌های پخش آمریکا کسب کرده و از نزدیک با بسیاری از روزنامه‌نگاران تحسین‌برانگیز تلویزیون از جمله مایک والاس، استیو کرافت، باربارا والترز و استون فیلیپس همکاری داشته است. آثار او در نشریات معتبری چون نیویورک تایمز، لس‌آنجلس تایمز و سایر رسانه‌های چاپی و الکترونیکی در ایالات‌متحده، کانادا و سراسر جهان منتشر شده است.

اولین مستند بلند روزمارین، «خون و اشک» که او تهیه‌کننده، کارگردان و یکی از نویسندگان آن بود، درگیری اعراب و رژیم صهیونیستی را نمایش می‌دهد و از فیلم‌های دراماتیک، مصاحبه‌های اصلی، گرافیک و مطالب آرشیوی برای افشای تاریخ واقعی درگیری اعراب و اسرائیلی‌ها استفاده می‌کند. «خون و اشک»، تحسین منتقدان را از تمام بخش‌ها به دست آورد؛ به‌طوری‌که این اثر را فیلم قطعی درگیری اعراب و اسرائیل نامیدند و توسط شرکت پخش برنده جایزه آکادمی، توزیع شد.

روزمارین دو فیلمنامه بلند به‌نام‌های «ارواح برلین» و «پرونده دایامونتا» نیز نوشته است که هر دو از فیلم‌های هیجان‌انگیز سیاسی هستند. آخرین اثر در حال ساخت او نیز همین سریال «آخرین شاه»: ظهور و سقوط شاه ایران است که با توجه به سابقه این نویسنده، پیش‌بینی می‌شود تصویر بدی را از انقلابی‌های دهه 50 هجری شمسی به نمایش بگذارد.

آیا تحریف تاریخ در این سریال جای دارد؟

سریال آخرین شاه

در مورد تحریف وقایع تاریخی و سرگذشت زندگی شاهنشاه ایران در این سریال فعلا نمی‌توان نظر داد و باید تا زمان پخش نخستین قسمت از این اثر منتظر ماند و دید که آیا سریال «آخرین شاه» همانند سریال «تاج» که از آن الهام گرفته است، ارجاعاتی نادرست به وقایع تاریخی دارد و در آخر به‌دلیل حواشی مجبور می‌شود تا سلب مسئولیت کند و اثر را درام‌سازی تخیلی الهام‌گرفته از رویداد‌های واقعی معرفی کند یا همانند سریال «معمای شاه» به‌دلیل ضعف فنی و روایات تاریخی نامعتبر، شکست می‌خورد.

در نهایت شما کاربران گرامی گجت نیوز بگویید که آیا این اثر می‌تواند نمایش دقیقی از سرگذشت آخرین شاه ایران باشد یا تحریفی آشکار و ناموفق بر سرگذشت پهلوی خواهد بود. همچنین به‌تازگی اخباری درباره ساخت سریال 300 به‌عنوان یک سریال ضد ایرانی منتشر شده است.

همچنین بخوانید:
فصل چهارم سریال ویچر؛ از تریلر تا بازیگران جدید تا اطلاعات فاش شده از فصل دوم سریال بازی مرکب چه می‌دانیم؛ زمان پخش، داستان و لیست بازیگران

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*