افزایش دوام عمر باتری گوشی اندرویدی

با این 10 ترفند جالب عمر باتری گوشی اندرویدی خود را افزایش دهید

افزایش عمر باتری گوشی اندرویدی یکی از چالش‌های اصلی کاربران است. در این مطلب با کاربردی‌ترین ترفندهای حفظ دوام باتری آشنا شوید.

گوشی‌های اندرویدی امروزی قدرت پردازش بالایی دارند و به خوبی از پس وظایف سنگین مانند گیمینگ، استریم ویدیو با کیفیت و مالتی تسکینگ برمی‌آیند. البته این عملکرد چشمگیر بهایی دارد و آن هم به قیمت عمر باتری گوشی اندرویدی تمام می‌شود. این همه داستان نیست؛ در کنار اجرای وظایف سنگین همچنین امکانی مانند نرخ رفرش بالا در صفحه نمایش را در نظر بگیرید. هر چه نرخ رفرش بالاتر برود، شارژ باتری با سرعت بیشتری خالی می‌شود. اما برای رفع این مشکل باید چکار کرد و راز افزایش عمر باتری گوشی‌های اندرویدی چیست؟

در ادامه باید به سایر ترندهای روز در بازار موبایل اشاره کنیم که این روزها مورد توجه کاربران قرار گرفته‌اند. مثلا بیشینه روشنایی صفحه یا nit که هر چه نمایشگر را مخصوصا در نور روز روشن‌تر کنید، از آن طرف انرژی بیشتری هم مصرف می‌شود. به طور خلاصه همه ما علاقه مندیم در گوشی‌های جدید خودمان امکانات و قابلیت‌های مدرن و تازه ببینیم. از آن سو، استفاده از این ویژگی‌ها اگر به شیوه بهینه انجام نشود، مشکل دیگری را به وجود می‌آورد.

دوام باتری گوشی یا نور صفحه و نرخ رفرش؛ کدام را ترجیح می‌دهید؟

اصلا هدف استفاده از این امکانات چه می‌تواند باشد، اگر باتری گوشی اندرویدی تمام و دستگاه در دستان شما خاموش شود؟ بسیاری از کاربران تا به حال این اتفاق ناخوشایند را تجربه کرده‌اند و زمانی که به گوشی خود نیاز داشته‌اند با هشدار اتمام شارژ مواجه شده‌اند. فرقی ندارد که در مسیر سفر در حال عکاسی هستید یا فقط برای انجام امور فوری کاری به گوشی نیاز پیدا می‌کنید. در هر صورت دوام و افزایش عمر باتری گوشی اندرویدی اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند.

خوشبختانه گزینه‌های زیادی در تنظیمات دستگاه وجود دارند که می‌توانند عمر باتری را به شکل چشمگیری بهبود ببخشند. با ما در گجت نیوز همراه و با جدیدترین ترفندها برای افزایش عمر باتری آشنا شوید. برخی دستگاه‌ها با توجه به برند سازنده، دستورالعمل مشخصی دارند. برای مثال، تنظیمات باتری سامسونگ به شما در حفظ دوام باتری دستگاه‌های این سازنده کمک می‌کند.

1. روشنایی را تعدیل کنید

افزایش دوام عمر باتری گوشی اندرویدی

صفحه نمایش یکی از آن بخش‌هاست که انرژی باتری را خالی می‌کند. کاهش میزان نور نمایشگر، روشی ساده و موثر برای حفظ انرژی باتری گوشی شناخته می‌شود. اغلب دستگاه‌های اندرویدی برای این کار یک گزینه اسلایدی و در دسترس درون منوی تنظیمات سریع و پنل نوتیفیکیشن دارند. این پنل را از بالای نمایشگر بکشید و میزان نور صفحه را تنظیم کنید. همچنین می‌توانید از امکان Adaptive Brightness کمک بگیرید. این ویژگی نور صفحه نمایش را با توجه به محیط اطراف دستگاه و به طور خودکار تعدیل می‌کند.

آموزش تنظیم نور نمایشگر و خاموشی صفحه در گوشی اندرویدی:

1. تنظیم نور:

  • انگشت خود را به بالای صفحه نمایش برده و به پایین بکشید تا منوی تنظیمات سریع ظاهر شود.
  • اسلایدر تنظیم نور صفحه نمایش را با آیکون اختصاصی شبیه به منبع نور یا خورشید پیدا کنید.
  • اسلایدر را به سمت چپ بکشید تا میزان نور صفحه نمایش کاهش پیدا کند.

2. تغییر مدت زمان روشن ماندن صفحه نمایش

  • اپلیکیشن تنظیمات را باز کنید.
  • به بخش Display بروید.
  • حالا Screen Timeout را پیدا و باز کنید.
  • زمان آن را به هر مدتی که کمتر از یک دقیقه باشد، تغییر دهید. این عدد به مدتی اشاره دارد که وقتی گوشی بیکار می‌شود، صفحه روشن می‌ماند و سپس خاموش می‌شود.

2. با وضعیت Dark Mode آشتی کنید

افزایش دوام عمر باتری گوشی اندرویدی

بسیاری از اپلیکیشن‌ها به طور مجزا و همچنین سیستم عامل اندروید حالا وضعیت تاریکی کامل را ارائه می‌دهند. این امکان از پس زمینه تاریک و متن روشن بهره می‌گیرد و بدین ترتیب در مقایسه با رابط کاربری کاملا روشن، باتری گوشی اندرویدی را کمتر مصرف می‌کند. در منوی تنظیمات هر اپلیکیشن می‌توانید این ویژگی را پیدا و فعال کنید.

روش فعال سازی Dark Mode برای افزایش دوام باتری گوشی اندرویدی:

  • منوی تنظیمات را باز کنید و به Display بروید.
  •  در این بخش قابلیت Dark Mode را پیدا کرده و امکان تغییر آن را فعال کنید.
  •  برای Dark Mode برنامه زمانی تعریف کنید. با این امکان اختیاری می‌توانید تعیین کنید که حالت تاریک در چه بازه زمانی از شبانه روز به طور خودکار روی گوشی شما فعال و غیر فعال شود.
  • دوام باتری گوشی اندرویدی را به بیشینه برسانید. توصیه ما برای این کار، فعال سازی دائمی حالت Dark Mode روی دستگاه است.

3. موقعیت یابی را خاموش کنید

افزایش دوام عمر باتری گوشی اندرویدی

خدمات لوکیشن برای استفاده در اپلیکیشن‌های مسیریابی و امکانات متعدد مبتنی بر آن لازم است؛ اما از طرف دیگر عمر باتری گوشی اندرویدی را کاهش می‌دهد. تنظیمات لوکیشن را دوباره مرور کنید و آن را برای اپلیکیشن‌هایی که دائما به موقعیت یابی نیاز ندارند غیر فعال سازید. برای دسترسی به لوکیشن باید به منوی تنظیمات و سپس بخش Security & Location بروید.

4. هیاهوی پس زمینه عمر باتری گوشی اندرویدی را کم می‌کند

بسیاری از اپلیکیشن‌ها حتی وقتی از آن‌ها استفاده نمی‌کنید هم در پس زمینه به پردازش دائمی خود مشغول هستند. همین معضل می‌تواند دوام باتری را در دستگاه هوشمند کاهش دهد. سیستم عامل اندروید برای این مشکل، راهکارهای محدود کننده پس زمینه ارائه کرده و حالا مخصوصا اندروید 15 افزایش شارژدهی گوشی شما تا سه ساعت بیشتر را ارائه می‌کند. در منوی تنظیمات به بخش Battery یا Apps & Notifications بروید. دنبال امکاناتی بگردید که فعالیت پس زمینه را محدود می‌سازند یا برخی اپلیکیشن‌ها را برای کاهش مصرف باتری به حالت خواب می‌برند.

آموزش مدیریت تنظیمات سریع روی گوشی اندرویدی:

1. به منوی تنظیمات سریع بروید:

بالای صفحه نمایش را یک یا دوباره پایین بکشید تا منوی تنظیمات سریع باز شود.

2. گزینه‌های درون منو را غیر فعال کنید:

در پنل تنظیمات سریع، آیکون‌هایی مانند شبکه Wi-Fi، بلوتوث، لوکیشن، حالت پرواز و سایر موارد مشاهده می‌شوند.

روی هر آیکون ضربه بزنید، خاموش می‌شود. برای فعال سازی مجدد هم کافی است دوباره روی آن یک ضربه بزنید.

3. پیشنهاد مشابه دیگر:

همچنین می‌توانید این موارد را در منوی تنظیمات اصلی پیدا کنید. به هر کدام از بخش‌های بلوتوث، Wi-Fi و دیگر موارد در منوی تنظیمات کلی گوشی اندروید خود بروید تا جزئیات بیشتری درباره هر کدام به نمایش درآید.

استفاده از تنظیمات سریع، آسان‌ترین راه برای دسترسی به این امکانات و تغییر وضعیت است. به همین خاطر توصیه ما مراجعه به همان منوی تنظیمات سریع به جای منوی تنظیمات کلی گوشی خواهد بود.

5. نرخ رفرش را بهینه سازی کنید

اغلب گوشی‌های سطح بالای اندرویدی حالا نرخ رفرش زیادی دارند که کمک می‌کند اسکرول کردن صفحه به شکل روان انجام شود. این قابلیت هم مانند بسیاری امکانات امروزی باعث مصرف بیش از حد باتری گوشی می‌شود. اگر امکان تعدیل نرخ رفرش صفحه در منوی تنظیمات نمایشگر دستگاه وجود دارد، حتما کاهش آن را تا سطح 60 هرتز در نظر بگیرید. با این کار دوام باتری افزایش می‌یابد و تغییر چشمگیری در عملکرد احساس نمی‌شود.

افزایش دوام عمر باتری گوشی اندرویدی

آموزش تغییر نرخ رفرش در گوشی اندرویدی:

1. منوی تنظیمات را باز کنید:

در منوی تنظیمات گوشی به بخش Display بروید.

2. تنظیمات نرخ رفرش نمایشگر را پیدا کنید:

دنبال گزینه‌های مربوط به تعدیل نرخ رفرش صفحه نمایش جستجو کنید. شاید عنوان آن با توجه به مدل گوشی شما متفاوت باشد:

  • در گوگل تحت عنوان Smooth Display
  • در سامسونگ تحت عنوان Motion Smoothness

3. نرخ رفرش را عوض کنید:

عدد مشاهده شده نرخ رفرش را به سطح استاندارد 60 هرتز تغییر دهید.

پس از تغییر دادن نرخ رفرش به سطح استاندارد، شاید نمای اولیه صفحه کمی تغییر کند. نگران نباشید؛ این تغییر ناگهانی نمود ظاهری دارد ولی قابلیت عملکرد را چندان تغییر نمی‌دهد.

همچنین بخوانید:
آموزش چک کردن درصد سلامت باتری گوشی موبایل شارژ باتری گوشی تنها در یک دقیقه!
این گوشی ها سریعترین سرعت شارژ جهان را دارند

6. از امکان Battery Saver بهره بگیرید و دوام باتری را افزایش دهید

اغلب گوشی‌های اندرویدی مجهز به امکان پیش فرض Battery Saver برای افزایش عمر باتری هستند. این حالت با محدود کردن پردازش‌های پس زمینه، کاهش عملکرد پردازنده داخلی و جلوه‌های بصری به دوام باتری گوشی کمک می‌کند. وقتی سطح انرژی باتری به حد مشخصی تنزل پیدا می‌کند، حالت Battery Saver می‌تواند به طور خودکار فعال شود یا شما به صورت دستی آن را فعال کنید.

افزایش دوام عمر باتری گوشی اندرویدی

آموزش فعال سازی Adaptive Battery روی گوشی اندرویدی:

1. منوی تنظیمات را باز کنید:

منوی تنظیمات گوشی هوشمند را باز کنید و به بخش Battery بروید.

2. امکان Adaptive Preferences را برگزینید:

در این بخش حتما گزینه Adaptive Battery را فعال کنید. اگر به طور پیش فرض فعال نبود، اهرم دستی را بکشید و آن را فعال کنید.

7. ویبره و بازخوردهای لمسی را خاموش کنید

ویبره و بازخورد لمسی شاید برای اعلام هشدارها مفید باشند؛ اما روند مصرف انرژی باتری را سرعت می‌بخشند. بهتر است به غیر فعال کردن آن‌ها در بخش‌های غیر ضروری فکر کنید و افزایش عمر باتری گوشی اندرویدی خود را در اولویت بگذارید. برای دسترسی به این گزینه‌ها باید در منوی تنظیمات به Sound & Vibration بروید.

افزایش دوام عمر باتری گوشی اندرویدی

آموزش غیر فعال سازی صدای کلیدها و بازخوردهای ویبره‌ای:

1. منوی تنظیمات را باز کنید:

در منوی تنظیمات گوشی خود به بخش Language & Input بروید.

2. کیبورد پیش فرض را انتخاب کنید:

روی Default Keyboard بزنید و صفحه کلید پیش فرض را برگزینید.

3. تنظیمات کیبورد را تغییر دهید:

روی آیکون چرخ دنده کنار صفحه کلید ضربه بزنید. اگر از Gboard استفاده می‌کنید، این مراحل را در پیش بگیرید:

4. کاربران Gboard:

به بخش Preferences بروید.

روی Key Press ضربه بزنید.

امکان Sound on keypress را غیر فعال کنید.

گزینه Haptic feedback on keypress را خاموش کنید.

8. برای افزایش دوام باتری، پوش نوتیفیکیشن را محدود کنید

نمایش دائمی همه نوتیفیکیشن‌ها ضمن پرت کردن حواس کاربر همچنین دوام باتری گوشی را کاهش می‌دهد. تنظیمات نوتیفیکیشن هر اپلیکیشن را بررسی و هر کدام که ضرورت هشدار آن کمتر است، غیر فعال کنید. با این کار، تعداد دفعاتی که گوشی شما روشن می‌شود و هشدار می‌دهد هم کاهش می‌یابد.

آموزش غیر فعال سازی نوتیفیکیشن اپلیکیشن‌ها:

1. منوی تنظیمات را باز کنید:

به منوی تنظیمات کلی گوشی اندرویدی خود مراجعه کنید و روی گزینه Notifications ضربه بزنید.

2. گزینه App Notifications را برگزینید:

با انتخاب این گزینه، فهرست شامل همه اپلیکیشن‌های نصب شده روی دستگاه را مشاهده کنید.

3. نوتیفیکیشن برخی اپلیکیشن‌ها را غیر فعال کنید:

از اهرم کنار هر اپلیکیشن برای غیر فعال سازی همه اپلیکیشن‌های ورودی همان برنامه بهره بگیرید. برای این کار فقط باید تاگل یا اهرم کوچک را به سمت راست یا چپ تکان دهید.

9. به روز رسانی خودکار را مدیریت کنید

افزایش دوام عمر باتری گوشی اندرویدی

با کمک امکان به روز رسانی خودکار اپلیکیشن‌ها، همیشه تازه ترین امکانات و بسته‌های امنیتی در دسترس شما قرار می‌گیرد. این امکانات در پس زمینه عملکرد دستگاه باقی می‌مانند و دوام باتری را هم کاهش می‌دهند. در منوی پلی استور می‌توانید تنظیمات به روز رسانی خودکار را تغییر دهید. مثلا به گزینه به روز رسانی خودکار اپلیکیشن‌ها تنها در زمانی که گوشی اندرویدی در حال شارژ یا متصل به شبکه ارتباطی Wi-Fi است فکر کنید.

10. نرم افزارها را به روز رسانی کنید

شاید در ابتدا متناقض به نظر برسد؛ اما به روز بودن اپلیکیشن‌ها و سیستم عامل به افزایش عمر باتری گوشی اندرویدی کمک شایانی می‌کند. به روز رسانی‌های نرم افزاری معمولا دارای قابلیت‌های تازه برای رفع باگ‌ها و بهینه سازی عملکرد کلی هستند. به طور پیوسته در جستجوی جدیدترین بسته‌های نرم افزاری منتشر شده برای گوشی اندرویدی خود باشید. برای این کار باید در منوی تنظیمات کلی به About بروید و به روز رسانی را دانلود و نصب کنید.

نتیجه گیری: در افزایش عمر باتری گوشی اندرویدی ماهر شوید

برای بهبود دوام باتری لازم نیست تغییرات چشمگیری در نحوه استفاده روزمره خود از دستگاه اعمال کنید. از همین ترفندهای ذکر شده کمک بگیرید و تغییرات چشمگیر در بهینه سازی شارژدهی را مشاهده کنید. یادتان باشد که هر تغییر کوچکی می‌تواند تاثیر فوق العاده بگذارد. کاهش میزان نور صفحه، غیر فعال سازی فعالیت‌های غیر ضروری پس زمینه و مدیریت نوتیفیکیشن‌ها از همین نمونه‌های پیش پا افتاده هستند.

به کار گیری این راهبردها، گوشی اندرویدی تمام طول روز کنارتان می‌ماند و دیگر از اخبار و ارتباطات دور نمی‌مانید. با حفظ دوام باتری، کارآمدی خودتان را در طول روز حفظ می‌کنید.

در همین حال بهتر است کمی امکانات موجود در منوی تنظیمات را دستکاری کنید. تنها با آزمون و خطا متوجه می‌شوید چه تغییراتی برایتان مناسب است و با قربانی کردن چه ویژگی‌هایی به شارژدهی بهتر دست پیدا می‌کنید. گاهی برخی کاربران روشنایی صفحه را به هر چیز دیگری ترجیح می‌دهند؛ اما دیگران ممکن است کاهش نرخ رفرش را برگزینند. کلید حفظ دوام باتری در پیدا کردن تعادل میان عملکرد دستگاه و کارایی باتری نهفته است.

به کمک آگاهی و تعدیل برخی تنظیمات می‌توانید در چالش حفظ دوام باتری برنده شوید و از همه امکانات بالقوه گوشی اندرویدی خود بهره بگیرید.

از دست ندهید:
۱۱ اپلیکیشن محبوبی که دشمن باتری گوشی اندرویدی شما هستند مهلت ۴ ساله اتحادیه اروپا به سازندگان گوشی؛ تمام گوشی ها باید باتری قابل تعویض داشته باشند چگونه سلامت باتری گوشی سامسونگ خود را بررسی کنیم؟

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*