سخت‌افزارهای معرفی شده در کامپیوتکس 2024

تمامی سخت‌افزارهای جدید معرفی شده بر پایه هوش مصنوعی در مراسم کامپیوتکس 2024

سخت‌افزارهای قدرتمندی در نمایشگاه کامپیوتکس ۲۰۲۴ – Computex 2024 رونمایی شدند که هر کدام با امکاناتی مثل هوش مصنوعی و بروزترین پردازنده‌ها، قدرت‌نمایی می‌کنند.

نمایشگاه کامپیوتکس، به‌طور تخصصی در مورد سخت‌افزار برگزار می‌شود اما امسال، تمرکز شرکت‌ها بیشتر بر روی هوش مصنوعی است تا بهبود کارایی و افزایش بهره‌وری محصولاتشان را به‌عهده این تکنولوژی بسپارند.

آنچه که در نمایشگاه کامپیوتکس 2024 به‌صورت تخصصی رونمایی شدند، بیشتر پردازنده‌های جدیدی هستند که به قدرت هوش مصنوعی هم مجهز شده‌اند. امروزه جنگ تراشه‌ها، نبردی است که می‌تواند بسیاری از جایگاه‌ها در دنیای تکنولوژی را تغییر دهند و شرکت‌های بزرگی هم مانند اینتل و ای‌ام‌دی در تلاشند تا با افزایش کارایی پردازنده‌ها، این جایگاه را نصیب خود کنند.

آنچه در جدیدترین اخبار تکنولوژی منتشر شده نشان می‌دهد که شرکت‌های اینتل، ای‌ام‌دی و انویدیا با دست پر به کامپیوتکس 2024 آمده‌اند و ما هم در این مطلب جدیدترین محصولات بر پایه هوش مصنوعی آنان را معرفی و بررسی می‌کنیم.

سخت‌افزارهای معرفی شده در کامپیوتکس 2024

تراشه‌های لپ‌تاپل سری لونار لیک اینتل – Lunar Lake، سری رایزن AI 300 ای‌ام‌دی – Ryzen AI 300 AMD و کارت گرافیت‌های سری جی‌فورس آرتی‌ایکس AI 300 انویدیا – GeForce RTX AI محصولاتی هستند که بر پایه هوش مصنوعی بوده و می‌توانند در چند سال آینده دنیای لپ‌تاپ‌ها و کامپیوترها را متحول کنند.

پردازنده‌های سری لونار لیک اینتل – Lunar Lake

مجهز شدن تراشه‌های کامپیوتری به بخش‌ پردازش واحد عصبی یا همان NPU، موردی است که در سال 2024 با رشد چند برابر تکنولوژی هوش مصنوعی به بحث داغی تبدیل شده و همه شرکت‌های تراشه‌ساز از آن برای اهداف تبلیغاتی هم استفاده می‌کنند. سخت‌افزارهای معرفی شده در کامپیوتکس 2024- پردازنده‌های سری لونار لیک اینتل

شرکت اینتل هم اولین استفاده از بخش NPU خود را در پردازنده‌های Meteor Lake از دسامبر 2023 شروع کرد و باعث شده در سال 2024 نیز این شرکت به جایگاه مطلوبی برسد. در ادامه هم شرکت کوالکام وارد صحنه شد تا با بخش پردازش عصبی پردازنده‌های جدید اسنپدراگون ایکس الیت، برای رقبا خط‌ونشان بکشد.

براساس اطلاعاتی که اینتل در کامپیوتکس 2024 از تراشه‌های لپ‌تاپی لونار لیک ارائه داده می‌توان به CPUهای سریع، NPUهای سریعتر، ارتقاء قابل توجه گرافیک یکپارچه و در نتیجه افزایش عمر باتری اشاره کرد. اینتل ادعا می‌کند که پردازنده Lunar Lake حدود 1.4 برابر سریعتر از تراشه اسنپدراگون ایکس الیت کوالکام، پلتفرم هوش مصنوعی Stable Diffusion 1.5 را پردازش می‌کندسخت‌افزارهای معرفی شده در کامپیوتکس 2024 - پردازنده‌های سری لونار لیک اینتل

همچنین قدرت پردازش عصبی Lunar Lake به بیش از 40 TOPS (تریلیون عملیات در ثانیه) می‌رسد که به‌طور قابل توجهی بیش از 10 TOPS ارائه شده توسط تراشه Meteor Lake است.

در کنار هوش مصنوعی و پردازش عصبی قدرتمند، اینتل مورد جذاب دیگری را به سری Lunar Lake اضافه کرده که باعث شده حافظه آن کاملا یکپارچه باشد. تراشه‌های Lunar Lake با حافظه خاصی عرضه نمی‌شوند و در عوض، اینتل حافظه 16 یا 32 گیگابایتی را در طراحی تراشه ادغام خواهد کرد که باعث صرفه‌جویی در فضا و افزایش کارایی می‌شود.

کارت گرافیک‌های سری جی‌فورس آرتی‌ایکس انویدیا – Nvidia GeForce RTX AI

انویدیا پیشروترین تولیدکننده کارت گرافیکی در جهان، در شرایطی که دنیا در حال گذار به سمت سخت‌افزار پردازش هوش مصنوعی پیشرفته است موقعیت خود را با یک عمل استراتژیک تثبیت کرده است.

انویدیا طیف جدیدی از لپ‌تاپ‌های با برند GeForce RTX AI را راه‌اندازی کرده که تغییرات در نظر گرفته باعث می‌شود تا بتوان به حداکثر استفاده از آنها رسید. مدل‌های جدید GeForce RTX AI شامل لپ‌تاپ‌های گیمینگ جدید TUF A14 و A16 ایسوس، لپ‌تاپ‌های معمولی ProArt PX13 و PX16 ایسوس و ROG Zephyrus G16 ارتقایافته است.  سخت‌افزارهای معرفی شده در کامپیوتکس 2024- کارت گرافیک‌های سری جی‌فورس آرتی‌ایکس انویدیا

همچنین یک مدل جدید RTX AI نیز معرفی کرده که بیشتر برای لپ‌تاپ‌های جدید سامسونگ، ایسر، دل و لنوو عرضه خواهد کرد. این لپ‌تاپ‌ها که از سری کوپایلت پلاس هستند، علاوه‌بر امکانات جدید مایکروسافت به قابلیت‌های اضافی مانند Project G-Assist انویدیا نیز مجهز خواهند شد.

نکته جالب در ایجاست که انویدیا ادعا می‌کند کارت‌های گرافیک سری RTX AI تا 686 TOPS، قدرت پردازش عصبی دارند و این در مقایسه با قدرت 40 TOPS سری لونار لیک اینتل، واقعا فوق‌العاده است و عملکرد بهتری را ارائه می‌کند.

پردازنده‌های سری رایزن 300 ای‌ام‌دی- AMD Ryzen AI 300

شرکت AMD قصد ندارد تا در این رقابت، از اینتل، کوالکام و انویدیا عقب بماند و به‌همین خاطر تراشه‌های جدید برپایه هوش مصنوعی خود را در نمایشگاه کامپیوتکس 2024 رونمایی کرد. این تراشه‌ها با معماری جدید Zen 5 طبق ادعا AMD، می‌توانند تا 50 TOPS قدرت پردازش عصبی داشته باشند که از Lunar Lake و اسنپدراگون ایکس الیت پیشی می‌گیرد.سخت‌افزارهای معرفی شده در کامپیوتکس 2024 - پردازنده‌های سری رایزن 300 ای‌ام‌دی

البته از بین تمامی این تراشه‌ها، تنها اسنپدراگون ایکس الیت در محیط آزمایشگاهی واقعی مورد ارزیابی قرار گرفته و اطلاعات مابقی فعلا براساس آنچه شرکت سازنده گفته، در دسترس است.

در گجت نیوز بخوانید:
گرافیک یکپارچه جدید AMD می‌تواند کارت‌های گرافیک انویدیا را هم شکست دهد با تکنولوژی جدید انویدیا، هر کسی می‌تواند هوش مصنوعی اختصاصی خودش را خلق کند

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*