تلویزیون کنترل

اگر کنترل تلویزیون شما کار نمی‌کند این روش‌ها را امتحان کنید

مشکل کار نکردن ریموت کنترل تلویزیون معمولا با تعویض باتری حل می‌شود. در عین حال با ترفندهایی که در ادامه ارائه شده‌اند، می‌توانید مشکلات ریموت را به‌طور کامل برطرف کنید.

تجربه کار نکردن ریموت کنترل تلویزیون مساله‌ای ناراحت‌کننده است که احتمالا تا کنون گریبان‌گیر بسیاری از شما شده است. در گذشته، این مساله تا حد بسیار زیادی به باتری ریموت مرتبط بوده و راه حل آن نیز تعویض باتری بود! با این وجود با پیشرفته‌تر و هوشمندتر شدن تلویزیون‌ها و ریموت کنترل‌ها، مشکلات جدیدی نیز سر راه اتصال آن‌ها به یکدیگر پدیدار شده که برخی از آن‌ها نیازمند اندکی اطلاعات بیشتر هستند.

راهکارهای برطرف کردن مشکل کنترل از راه دور تلویزیون

در ادامه به معرفی و آموزش 6 روش کلیدی برای برطرف کردن مشکل ریموت کنترل تلویزیون خواهیم پرداخت. طبیعتا نخستین چیزی که پس از تعویض باتری و چندین بار کوبیدن ریموت به این طرف و آن طرف به ذهنتان می‌رسد، تعویض آن و استفاده از یک ریموت جدید است! در عین حال پیش از انجام این کار توصیه می‌کنیم روش‌های معرفی شده در این متن را امتحان کنید.

باتری‌ها را چک کنید

اولین و واضح‌ترین دلیل کار نکردن ریموت کنترل تلویزیون خالی شدن باتری آن است. اگر تلویزیون و ریموت شما هوشمند باشند، میزان شارژ کنترل معمولا روی تلویزیون درج خواهد شد. با این وجود در تلویزیون‌هایی که از این قابلیت بی‌بهره هستند می‌توانید فشردن یکی از کلیدهای کنترل را امتحان کنید. در صورتی‌که در این شرایط چراغ ال ای دی بالای کنترل به حالت چشمک‌زن در نیامد، احتمالا مشکل شما، خالی شدن باتری ریموت کنترل دستگاه است.

چک کردن باتری ریموت

باتری کنترل‌های تلویزیون به‌طور متوسط عمری بین سه تا شش ماه دارند. بنابراین اگر به‌مدتی طولانی مشغول استفاده از باتری گوشی خود بوده‌اید، بهتر است به تعویض باتری فکر کنید! از سوی دیگر، استفاده از باتری‌های لیتیومی در ریموت نیز راهکار دیگری است که شارژدهی طولانی‌تر آن را برایتان به ارمغان خواهد آورد.

حین تعویض باتری ریموت کنترل تلویزیونتان، ممکن است وسوسه شوید که صرفا یکی از دو باتری را تعویض کرده و دیگری را دست‌نخورده باقی بگذارید! اما توصیه ما تعویض هر دو باتری به‌طور همزمان است تا هر دوی آن‌ها به‌طور یکنواخت خالی و تعویض شوند.

همچنین در صورت مشاهده هرگونه آثار زنگ‌زدگی یا خوردگی، قبل از این که باتری جدید را درون کنترل قرار دهید، محل را کاملا تمیز کنید.

از نبود موانع سر راه عملکرد کنترل مطمئن شوید

حین استفاده از یک ریموت کنترل برای تلویزیون هوشمند یا معمولی خود باید مطمئن شوید که سیگنال‌های ارسال‌شده توسط ریموت به‌طور کامل توسط تلویزیون قابل دریافت هستند!

تلویزیون کنترل

قرار گرفتن هر مانعی در مسیر کنترل و تلویزیون می‌تواند باعث جلوگیری از عبور امواج مادون قرمز کنترل شود. طبیعتا هرچه اندازه این مانع بزرگتر باشد، احتمال جلوگیری از عبور جریان بیشتر خواهد شد. بنابراین اگر مانعی سر راه عملکرد کنترل دستگاهتان قرار گرفته مطمئن شوید که آن را از مسیر خارج کرده‌اید.

البته باید توجه کرد که همیشه لوازم خانگی و اجزای منزل مانع دریافت سیگنال از سوی تلویزیون نمی‌شوند؛ بلکه برخی اوقات گرد و غباری که روی حسگر دریافت‌کننده سیگنال مادون قرمز تلویزیون قرار گرفته نیز می‌تواند باعث جلوگیری از عملکرد صحیح ریموت شود. در این شرایط باید گیرنده مادون قرمز تلویزیون خود را با استفاده از یک دستمال میکروفایبر تمیز کنید.

کنترل تلویزیون را بار دیگر به آن وصل کنید

اگر یک تلویزیون هوشمند دارید و ریموت کنترل آن به‌درستی کار نمی‌کند ممکن است دلیل، جفت (Pair) نبودن صحیح ریموت و تلویزیون باشد. در این شرایط توصیه می‌شود که یک بار دیگر این دو را به یکدیگر متصل کنید تا ایرادات اتصال پیشین آن‌ها برطرف شوند.

دقت کنید که هریک از کمپانی‌های سازنده تلویزیون روش خاصی را برای Pair کردن کنترل و دستگاه در نظر گرفته است. برای مثال، در دستگاه‌های سامسونگ باید پس از نصب، راه‌اندازی و وارد کردن اکانت تلویزیون سامسونگ، کلیدهای Return و Play/Pause را به‌طور همزمان و به‌مدت سه ثانیه پایین نگه دارید. با این حال برای سایر برندهای تلویزیون هوشمند لازم است که دفترچه راهنما با دقت مطالعه شود.

اتصال ریموت سامسونگ

در صورت انجام درست مراحل اتصال ریموت به تلویزیون، صفحه پاپ‌آپ جدیدی ظاهر خواهد شد که مراحل ادامه را برایتان توضیح می‌دهد. با دنبال کردن مراحل ارائه‌شده روی صفحه نمایش می‌توانید به درستی کنترل و تلویزیون را با یکدیگر Pair نمایید.

به تلویزیون نزدیک شوید

گاهی اوقات قرار داشتن در فاصله‌ای دور نسبت به تلویزیون باعث می‌شود که اثربخشی کنترل کاهش پیدا کند. در این شرایط لازم است که به تلویزیون نزدیک‌تر شوید تا دریافت سیگنال توسط آن ارتقا یابد.

تلویزیون کنترل

علاوه بر این، در صورتی که حسگر دریافت‌کننده سیگنال ریموت در قسمت پایین تلویزیون قرار گرفته و دسترسی به آن برای شما دشوار است، توصیه می‌کنیم تلویزیون خود را روی یک استند یا میز تلویزیون با ارتفاع بالاتر قرار دهید تا بتوانید ریموت را دقیقا روبروی تلویزیون بگیرید.

همچنین در صورتی که استند یا زیر تلویزیونی پاسخ‌گوی مشکل شما نیست می‌توانید آن را به دیوار نصب کرده و در ارتفاع مد نظرتان قرار دهید.

سیگنال مادون قرمز ریموت کنترل را چک کنید

سیگنال‌های مادون قرمز خروجی ریموت کنترل‌ها با چشم قابل مشاهده نیستند. در عین حال با استفاده از یک دوربین دیجیتال، یا حتی دوربین گوشی می‌توانید از عملکرد دقیق فرستنده IR ریموت کنترل مطمئن شوید.

سیگنال مادون قرمز

برای این کار دروبین گوشی را فعال کرده؛ کنترل را به سمت دوربین گرفته و سپس یک کلید را فشار دهید! در همین حال از طریق منظره‌یاب، فرستنده کنترل را نگاه کنید. اگر شاهد چشمک زدن یا روشن شدن نور حین فشردن کلید بودید یعنی ریموت به‌درستی سیگنال‌ها را ارسال می‌کند.

اما اگر هیچ نوری مشاهده نکردید، ارسال سیگنال IR توسط کنترل با مشکل روبرو شده است. این مشکل البته عموما با تعویض باتری برطرف می‌شود. با این حال در موارد حاد ممکن است خود فرستنده با مشکل روبرو شده باشد و در نتیجه نیازمند تعمیرات گسترده‌تر خواهد بود. در چنین شرایطی، گزینه‌های شما مراجعه به تعمیرکار کنترل یا خرید یک کنترل جدید خواهند بود!

تلویزیون را ریست کنید

اگر هیچ‌یک از راهکارهای بالا مشکل عدم عملکرد صحیح ریموت شما را برطرف نکرد، می‌توانید ریست کردن دستگاه و ریموت را امتحان کنید تا هرگونه ایرادات جزیی در اتصال کنترل به تلویزیون برطرف شود.

تلویزیون کنترل

برای ریست کردن تلویزیون کافی‌ست که آن را خاموش کرده و از برق بکشید. همچنین برای بازگردانی تلویزیون به تنظیمات کارخانه نیز می‌توانید پس از خاموش و روشن کردن، دنبال گزینه Factory Reset در بخش تنظیمات بگردید.

همانند روش Pair کردن کنترل به تلویزیون، روش ریست کردن هر دستگاه نیز بسته به برند متفاوت خواهد بود! بنابراین برای آگاهی از روش دقیق ریست کردن دستگاه لازم است که دفترچه راهنمای آن را با دقت مطالعه فرمایید. همچنین توجه کنید که با ریست فکتوری کردن TV همانند هر دستگاه اندرویدی دیگر تمامی اپلیکیشن‌های دانلود شده، اطلاعات مربوط به لاگین و تنظیمات شخصی خود را از دست خواهید داد.

جمع‌بندی؛ عمل نکردن ریموت کنترل تلویزیون مشکلی ساده و قابل حمل است

با انجام روش‌های بالا احتمالا مشکل عدم اتصال صحیح ریموت کنترل به تلویزیون خود را برطرف خواهید کرد. بنابراین پیش از آن که ریموت خود را دور بیندازید، سعی کنید از این راهکارها بهره ببرید. علاوه بر این، استفاده از اپلیکیشن‌های آیفون و اندرویدی مخصوص کنترل تلویزیون از طریق برخی گوشی‌های اندرویدی نیز روش دیگری است که می‌تواند کمک بزرگ به شما کند.

در گجت نیوز بخوانید:
چگونه آیفون را به ریموت کنترل تلویزیون سامسونگ تبدیل کنیم؟ ریموت کنترل جدید تلویزیون های سامسونگ با مودم اینترنت شما شارژ می‌شود! ۶ نرم‌ افزار ضروری که باید در تلویزیون هوشمند خود نصب کنید

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*