باتری اشک چشم شارژ

باتری هایی که با اشک چشم شارژ می‌شوند؛ کلید ساخت لنزهای هوشمند در آینده!

دانشمندان موفق به ساخت باتری های جدید و بسیار نازکی شده‌اند که با اشک چشم شارژ شده و می‌تواند رویایی ساخت لنزهای هوشمند را یک قدم به واقعیت نزدیک‌تر کند.

اختراع جدید دانشمندان انسان را یک قدم به ساخت لنزهای هوشمند نزدیک‌تر ساخت. به‌تازگی محققین موفق به ساخت باتری های بسیار نازکی شده‌اند که با ضخامتی 0.2 میلیمتری (به اندازه ضخامت دو نخ مو) قادرند داخل لنزهایی با ضخامت 0.5 میلیمتر جا گرفته و با استفاده از اشک چشم شارژ شوند! ضخامت بسیار ناچیز این باتری ها و لنزها باعث می‌شود که در عملکرد بینایی چشم هیچ اختلالی ایجاد نکنند.

باتری های شارژ شونده با اشک چشم؛ رویایی که به واقعیت پیوست!

باتری مورد بحث توسط گروهی از دانشمندان حوزه مهندسی و پزشکی و سلامت دانشگاه صنعتی نانیانگ در سنگاپور اختراع شده است. جالب اینجاست که لی سان ووک، دانشمند مسئول این پروژه، منبع الهام خود برای ساخت این باتری های شارژ شونده با اشک چشم را لنزهای هوشمند فیلم سینمایی Mission: Impossible – Ghost Protocol عنوان کرده است!

لنز هوشمند

آنچه این باتری‌ها را به یک دستاورد شگفت‌انگیز مهندسی تبدیل می‌کند نه فقط ضخامت، بلکه سیستم باورنکردنی شارژ شدن آن‌هاست. این باتری از یک محلول نمکی سازگار با بدن تغذیه می‌کند که عملکردی کاملا متفاوت با باتری‌های لیتیوم یون به کار رفته در گوشی‌های موبایل دارد.

این باتری‌ها البته امکان شارژ شدن از روش‌های عادی (از طریق کابل شارژ) را دارند؛ اما اطراف آن را غشایی از گلوکر پوشانده که حل شدنش در آب شور با واکنشی شیمایی همراه است و شارژ شدن باتری را در پی دارد. تقریبا تمامی کسانی که از لنزهای تماسی استفاده می‌کنند، پس از استفاده آن را درون محلولی نمکی قرار می‌دهند. همین محلول نمکی می‌تواند در آینده زمینه‌ساز شارژ باتری از طریق محلول آب نمک و ساخت لنزهای هوشمند شود.

باتری اشک چشم شارژ

علاوه بر این روش شارژ، محققین مسئول این پروژه همچنین ادعا کرده‌اند که باتری جدیدشان قادر است از طریق اشک چشم و حین قرار داشتن لنز در چشم هم شارژ شود! دلیل این مساله آن است که اشک چشم انسان نیز دارای گلوکز است و توانایی شارژ کردن این باتری‌ها را خواهد داشت!

این باتری دانشمندان سنگاپوری البته در حال حاضر مراحل ابتدایی توسعه خود را سپری کرده و با هر بار شارژ تنها قادر به چند ساعت شارژدهی است. بنابراین نمی‌توان انتظار استفاده از آن‌ها در لنزهای هوشمند در آینده نزدیک را داشت. از سوی دیگر، توان خروجی این باتری‌ها نیز به‌حدی نیست که بتواند از اتصالات بیسیم و بردها و مدارها و اتصالاتشان پشتیبانی کند. بنابراین بخش تامین انرژی این باتری‌ها نیز هنوز با محدودیت‌هایی روبروست.

لنز هوشمند چشم

البته نباید فراموش کرد که توسعه باتری‌های بسیار نازک گام نخست برای توسعه و ساخت لنزهای هوشمند در آینده به شمار می‌رود. این البته نخستین بار نیست که در خصوص لنزهای هوشمند اخبار مختلفی به بیرون درز می‌کند؛ چراکه قبلا نیز در نمایشگاه CES 2021 شاهد معرفی نمونه‌هایی اولیه و مفهومی از لنزهای هوشمند برندهایی چون Bausch + Lomb و نمونه هایی با استفاده‌های پزشکی بودیم.

علیرغم آن که هنوز تا رسیدن به استفاده عملیاتی از باتری های شارژ شونده با اشک چشم فاصله زیادی داریم؛ اما می‌توان آینده روشنی برای این تکنولوژی‌ها متصور بود.

در گجت نیوز بخوانید:
آمریکایی‌ها با تکنولوژی باتری الماسی، دنیای خودروهای برقی را عوض می‌کنند دانشمندان به کمک نمک، سوپر باتری ارزان قیمت ساختند کوچک ترین باتری جهان در ابعاد یک دانه گرد و غبار معرفی شد؛ منتظر استفاده در گوشی ها باشیم؟

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*