نایت مود

آیا واقعا حالت نایت مود در گوشی های هوشمند کمک می‌کند بهتر بخوابید؛ دانشمندان پاسخ می‌دهند

تحقیقات اخیر دانشمندان اطلاعاتی باورنکردنی در خصوص تاثیر حالت نایت مود گوشی های موبایل در کیفیت خواب کاربران ارائه می‌دهند. آیا این مد واقعا به خواب بهتر ما کمک می‌کند؟

قابلیت نایت مود که امروزه در اکثر گوشی های هوشمند حضور داشته و با نام‌های مختلفی مثل Night Shift یا Night Mode شناخته می‌شود، اساسا با هدف ارتقای کیفیت خواب کاربران و فیلتر کردن نور آبی به‌منظور کاهش خستگی چشم طراحی شده است. اما آیا این قابلیت آن‌طور که گفته می‌شود قادر به ارتقای کیفیت خواب کاربران خواهد بود یا خیر؟

جدیدترین تحقیقات دانشمندان حوزه پزشکی و سلامت سعی در پاسخ‌گویی به این مساله دارد!

حالت نایت مود چگونه به خواب بهتر ما کمک می‌کند؟

حالت Night Mode در گوشی‌های موبایل حرارت رنگ‌های نمایش داده شده روی صفحه نمایش را تغییر می‌دهد؛ به‌طوری که رنگ‌بندی کلی نمایشگر از تم سرد مانند رنگ‌های آبی به رنگ های گرم‌تری مثل زرد و قرمز تغییر می‌کند. اساس علمی این مساله آن است که نور آبی در تاریکی شب تولید هورمون ملاتونین را سرکوب کرده و چرخه خواب کاربر را مختل می‌سازد.

حالت Night Shift آیفون

در عین حال به‌تازگی گروهی از محققین دانشگاه BYU امریکا در پژوهشی جدید تصمیم به تخمین عملکرد حالت نایت مود در گوشی های موبایل گرفتند. این دانشمندان شرکت‌کنندگان را در سه دسته مختلف طبقه‌بندی نموده و آزمایش‌های خود را به‌مدت هفت شب روی آن‌ها انجام دادند.

یکی از این گروه‌ها هر شب پیش از خواب از قابلیت Night Shift استفاده می‌کرد؛ درحالیکه گروه دوم از گوشی خود بدون این قابلیت بهره می‌برد و گروه سوم نیز اجازه استفاده از گوشی موبایل قبل از خواب را نداشت!

بر خلاف آن چه انتظار می‌رود، طبق نتایج تحقیقات محققین دانشگاه BYU هیچ تفاوتی بین افرادی که از حالت نایت مود استفاده می‌کنند، آن‌هایی که از این مود استفاده نمی‌کنند و افرادی که قبل از خواب گوشی دست نمی‌گیرند وجود ندارد! یافته این دانشمندان به‌نوعی قادر است کل کاربری مد شب در گوشی‌های هوشمند را زیر سوال ببرد!

در همین خصوص چاد جنسن، مسئول تیم تحقیقاتی این پروژه با ارائه مدارکی ضمن تایید آن‌که نور آبی قادر به برهم زدن چرخه خواب کاربران است، تایید کرد که اثر گوشی‌های موبایل روی خواب کاربران بسیار بیشتر از صرفا انتشار نور است! او معتقد است که اثرات ذهنی و روانی تعامل با گوشی‌های موبایل تاثیری به‌مراتب عمیق‌تر از رنگ صفحه نمایش گوشی های موبایل داشته و قادر است اثرات گسترده‌ای روی خواب کاربران داشته باشد.

نایت مود

بر اساس یافته‌های اخیر این دانشمندان دستیابی به بهترین کیفیت خواب تنها با فعال کردن حالت نایت مود قابل دسترسی نبوده و نیازمند برخی اقدامات دیگر است. به‌طور خاص این تحقیقات توصیه می‌کنند که برای دستیابی به حداکثر کیفیت خواب، یک ساعت پیش از رفتن به رختخواب گوشی موبایل خود را خاموش کنید تا بدن به حداکثر آمادگی برای خوابیدن برسد.

البته حالت Night Mode نیز نقشی جزیی در کاهش فشار وارد شده به چشم کاربران ایفا می‌کند؛ اما اگر قصد دارید خواب شب راحتی را تجربه کنید، توصیه می‌کنیم مدتی قبل از به خواب رفتن از کار کردن با گوشی موبایل خود بپرهیزید. این استراتژی به‌مراتب تاثیر بیشتری در ارتقای کیفیت خواب شما خواهد داشت.

در گجت نیوز بخوانید:
آشنایی با ویژگی Dark Mode و قابلیت‌های متنوع iOS برای استفاده از آیفون در شب استفاده از گوشی موبایل در تخت خواب، یک عادت کشنده است! نویز صورتی چیست و چگونه می‌تواند به خواب بهتر ما کمک کند؟

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*