نویز صورتی

نویز صورتی چیست و چگونه می‌تواند به خواب بهتر ما کمک کند؟

احتمالا تا کنون نام نویز سفید به گوشتان خورده! اما آیا می‌دانستید نویز صورتی اثربخشی بسیار بیشتری روی بهبود کیفیت خواب شما خواهد داشت؟

اگر به‌طور مداوم از ساعت هوشمند یا اپلیکیشن‌های پایش سلامت روی گوشی موبایل خود استفاده می‌کنید حتما در جریان هستید که روش‌های متعددی برای ارتقای کیفیت خواب وجود دارد. یکی از این مواردی که می‌توانید به خواب بهتر شما کمک کند، «نویز» است. البته منظور ما هر نویزی نیست؛ چراکه به‌طور کلی نویز باعث حواس‌پرتی و ایجاد اغتشاش پیش از خواب می‌شود!

نویزها اساسا «رنگ»های مختلفی داشته و بر اساس این رنگ‌ها مشخصات منحصربفردی نیز دارند. معروف‌ترین رنگ برای نویز احتمالا سفید است که بارها نامش به گوشتان خورده. با این وجود رنگ‌های دیگری مانند آبی، قهوه‌ای و صورتی نیز برای نویزها برشمرده می‌شوند. باور عمومی بر این است که نویز سفید مناسب‌ترین نویز برای خواب بهتر است. با این حال توجه بسیاری متخصصین در ماه‌های اخیر به نویز صورتی و خواصی که این نویز برای ارتقای خواب انسان‌ها دارد جلب شده است. به همین جهت امروز قصد داریم نگاهی داشته باشیم به نویز صورتی و تاثیری که این نوع نویز در بهبود کیفیت خواب ما خواهد داشت.

فرکانس وایت نویز

نویز صورتی به‌طور کلی ترکیبی از اصوات با فرکانس‌های بالا و پایین به شمار رفته و به‌زعم بسیاری افراد تاثیر بیشتری روی بهبود کیفیت خواب دارد؛ به‌طوری که بسیاری افراد گوش کردن به نویز صورتی را آسان‌تر از صدای یکسان و استاتیک نویز سفید توصیف کرده‌اند! نویز صورتی نیز همانند نویز سفید دربرگیرنده تمامی فرکانس‌هایی‌ست که گوش انسان قادر به شنیدن آن‌هاست. با این وجود بر خلاف نویز سفید که در آن شدت تمامی فرکانس‌ها یکسان است، در موج صورتی شاهد شدت کمتر امواج با فرکانس‌های بالاتر هستیم. دو نمونه از مثال‌های بارز نویز صورتی صدای بارش باران یا برخورد امواج به صخره‌های ساحل به شمار می‌روند.

البته هیچ نسخه قطعی برای فردی که در خواب شب مشکل دارد کشف نشده؛ اما گوش فرا دادن به نویز صورتی فعالیتی است که می‌توانید برای ارتقای کیفیت خواب خود امتحان کنید.

چه ارتباط علمی بین نویز صورتی و خواب وجود دارد؟

با وجود این که تیک تاک عامل اصلی معروف شدن نویز صورتی است، اما این نوع نویز چیزی فراتر از صرفا یک پدیده زودگذر اینترنتی است و دلایلی علمی برای تاثیرگذاری آن روی کیفیت خواب وجود دارد! بر اساس تحقیقاتی که نتایج آن در ژورنال علمی معتبر زیست شناسی تئوری چاپ شده، افرادی که پیش از خواب به نویز صورتی گوش کرده بودند، خواب راحت‌تر و پایدارتری را در مقایسه با سایرین تجربه نمودند. به ادعای محققین، نویز صورتی باعث بهبود همسان‌سازی امواج مغزی، به‌خصوص امواجی که مرتبط با مراحل خواب عمیق هستند، شده و با کاهش اعتشاشات مغزی به آرامش فکری و الگوی خواب منظم‌تر منجر می‌شوند.

نویز صورتی

علاوه بر این، تحقیق دیگری که در این حوزه انجام شده نیز حاکی از تاثیر مثبت امواج صورتی روی بهبود حافظه افراد کهنسال در کنار بهبود کیفیت خواب آن‌ها بوده است. این دسته نتایج، همان‌طور که مشاهده می‌شود، از اثرات امیدوارکننده امواج صورتی روی کیفیت خواب حکایت می‌کنند؛ هرچند که یافته‌های علمی در خصوص آن‌ها هنوز چندان زیاد نبوده و نیازمند پژوهش بیشتر است.

به بیان عملیاتی، نویز صورتی در حقیقت جایگزین صداهای پس‌زمینه‌ای خواهند شد که ممکن است مانع از خواب راحت شما شده یا شما را نیمه شب، از خواب بیدار کنند. به‌عنوان مثال اگر صدای پارس کردن سگ همسایه یا خر و پف هم‌اتاقی‌تان مانع خواب راحتتان می‌شود، می‌توانید با گوش دادن به نویز صورتی به جای آن که روی اصوات مزاحم تمرکز کنید، توجه خود را روی این اصوات متمرکز نموده و خواب آسوده‌تری داشته باشید! با گوش کردن طولانی مدت به این نویز همچنین ممکن است مغز شما شنیدن این صدا را به‌معنای «به خواب رفتن» در نظر گرفته و از این حیث خیلی سریع‌تر مقدمات خوابیدن شما را فراهم کند!

چگونه از طریق دستگاه‌های اپل نویز صورتی پخش کنیم؟

اگر آیفون داشته و قصد دارید برای بهبود کیفیت خواب خود از نویز صورتی استفاده کنید، می‌توانید از اپلیکیشن‌های مختلفی که در اپ استور حاضر هستند برای این کار استفاده کنید. البته پیش از این کار دقت کنید که باید شرایط مناسب خواب را برای اتاق یا منزلتان فراهم کنید. به‌طور مثال، نور را به حداقل رسانده و تلویزیون را خاموش کنید!

پخش صدا آیفون

یکی از بهترین روش‌ها برای پخش نویز صورتی در یک آیفون یا آیپد استفاده از ابزار تولید صدای خود دستگاه است. مراحل انجام این کار به‌صورت زیر است:

  • در هوم اسکرین دستگاه روی آیکون چرخ‌دنده ضربه زده و وارد بخش تنظیمات شوید.
  • در این بخش، زیرمنوی دسترسی‌پذیری (Accessibility) را انتخاب کنید.
  • در گام بعدی، وارد بخش Audio & Visual شوید.
  • روی کلید صداهای پس‌زمینه (Background Sounds) ضربه بزنید.
  • قابلیت صداهای پس‌زمینه را فعال کنید.
  • در گام نهایی انگشتتان را روی کلید Sound فشار داده و صدایی که قصد پخشش دارید را انتخاب کنید.

البته در آیفون نمی‌توانید به‌طور مستقیم گزینه‌ای تحت نام Pink Noise را مشاهده کنید. به‌طور دقیق در این بخش می‌توانید شش گزینه مختلف «نویز متعادل»، «نویزروشن»، «نویز تاریک»، «صدای اقیانوس»، «صدای باران» و «صدای موج» را مشاهده کنید. از میان این اصوات، صداهای اقیانوس، باران و موج می‌توانند به‌عنوان نویز صورتی در نظر گرفته شوند.

نویز صورتی

اگر به دنبال تنوع صدای بیشتر یا قابلیت‌های شخصی‌سازی گسترده‌تر در پخش انواع صوت در آیفون هستید، می‌توانید از اپلیکیشن‌های فروشگاه اپ استور استفاده کنید. یکی از بهترین گزینه‌ها برای انجام این کار، Noise Generator: Full Spectrum است که انواع و اقسام نویزها از قهره‌ای، بنفش، آبی، سفید و صورتی را در بر گرفته و می‌توان برای شخصی‌سازی بیشتر حتی فیلترهای صوتی مختلفی را نیز روی اصوات پخش‌شده توسط آن اعمال کرد.

چگونه با دستگاه اندرویدی خود Pink Noise پخش کنیم؟

همانند آیفون‌ها، گوشی‌های اندرویدی نیز قابلیت پخش صداهای آرام‌بخش برای ارتقای کیفیت خواب کاربران را ارائه می‌دهند. این قابلیت‌ها در بخش ساعت و زیرمجموعه قسمت Bedtime قابل مشاهده هستند.در سیستم عامل اندروید امکان ضبط صدا یا افزودن ترک‌های صوتی مختلف از یوتیوب یا اسپاتیفای نیز در اختیار کاربران قرار گرفته تا دست آن‌ها برای انتخاب آهنگ مناسب بازتر شود.

پخش صدا اندروید

برای پخش نویزهای صورتی در گوشی‌های اندرویدی لازم است مراحل زیر را بپیمایید:

  • اپلیکیشن ساعت (Clock) گوشی خود را باز کنید.
  • از قسمت پایین و سمت راست صفحه، گزینه Bedtime را فشار دهید.
  • از قسمت پایین صفحه، گزینه «صداهای هنگام خواب» (Sleep songs) را فشار داده و صداهای مختلف را مشاهده کنید.
  • یکی از صداهای مناسب را انتخاب کنید. صدای موج (waves)، اعماق فضا (deep space) و تامل (Contemplation) می‌توانند صداهای مناسبی برای زمان خواب باشند.

همچنین فروشگاه گوگل پلی نیز گزینه‌های جایگزین متعددی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. به‌عنوان مثال، اپلیکیشن Noise: Brown, Pink,White گزینه رایگان فوق‌العاده‌ای‌ست که رابط کاربری فوق‌العاده ساده و سرراستی هم داشته و می‌تواند با فشردن تنها یک کلید، صدای مورد نظر کاربران را پخش کند.

بهبود خواب Pink Noise

از سوی دیگر، اپلیکیشن  White Noise Deep Sleep Sounds نیز گزینه مطمئن دیگری است که نویز صورتی را به‌عنوان یکی از گزینه‌ها در اختیار کاربران قرار می‌دهد. به کمک این اپلیکیشن می‌توانید صداهای مختلف را با یکدیگر ترکیب کنید تا به گزینه مد نظرتان برسید.

در گجت نیوز بخوانید:
۷ برنامه مخصوص اپل واچ برای تنظیم و بهبود کیفیت خواب نور آبی نمایشگر گوشی چگونه روی کیفیت خواب تاثیر می‌گذارد؟ این نوشیدنی های سالم همچون قرص خواب عمل می‌کنند

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*