کشف آب در آتشفشان مریخ

کشف 150 هزار تن آب در آتشفشان غول پیکر مریخ

به‌نظر می‌رسد شرایط برای اقامت انسان در مریخ چندان هم نامساعد نیست. دانشمندان اخیرا توانسته‌اند ۱۵۰ هزار تن آب را در یکی از بزرگترین آتشفشان های سیاره مریخ کشف کنند.

این روزها سفر به ماه و ساخت یک پایگاه دائمی در قمر زمین خیلی جدی‌تر از گذشته شده است. کشورهای آمریکا، روسیه و چین رقابت سنگینی را در این زمینه آغاز کرده‌اند. پس از آن نیز تلاش برای ساخت یک پایگاه دائمی در مریخ و مستعمره کردن سیاره سرخ آغاز خواهد شد. هرچند حضور در مریخ چالش‌های خاص خود را دارد. البته حالا شاهد انتشار خبر کشف آب در یکی از آتشفشان های مریخ هستیم که می‌تواند شرایط را بهبود ببخشد.

شگفتی دانشمندان پس از کشف آب در آتشفشان های مریخ

کشف آب در آتشفشان مریخ

در اخبار علمی همیشه گفته می‌شد که امکان حضور آب در مناطق آتشفشانی مریخ وجود ندارد. هرچند اخیرا لایه نازکی از یخ در اطراف قله آتشفشان های منطقه تارسیس کشف شده است. باید یادآوری کرد که منطقه آتشفشانی تارسیس بزرگترین کوه‌های منظومه شمسی را در دل خود جا داده و بزرگترین آنها سه برابر بلندتر از قله اورست است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که لایه‌های نازک یخ در ماه‌های سرد سال حدود ۱۵۰ هزار تن آب را در دل خود دارند. این میزان با 60 استخر المپیک برابری می‌کند. دانشمندان ابدا انتظار کشف آب را در آتشفشان های غول‌پیکر مریخ نداشتند. ترکیب اتمسفر رقیق مریخ و تابش شدید نور خورشید باعث می‌شود که دمای هوا در طول روز بسیار بالا برود.

این موضوع چه در سطح مریخ و چه در ارتقاعات آن صادق است. این در حالی است که در ارتفاعات زمین دما به‌شدت کاهش پیدا می‌کند و اغلب قله‌ها پوشیده از برف هستند. هرچند حالا مشاهده لایه‌های نازک یخ سبب حیرت دانشمندان شده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که لایه‌های یخ هر شب به‌صورت فشرده تشکیل شده و صبح روز بعد در نتیجه تابش خورشید به بخار تبدیل می‌شوند.

کشف آب در آتشفشان مریخ

یافته جدید می‌تواند در مدلسازی وجود آب روی سیاره سرخ و کاوش‌های آینده بسیار مهم باشد. کشف آب در آتشفشان های مریخ با کمک مدارگرد Trace Gas آژانس فضایی اروپا ممکن شد. این مدارگرد تصاویر رنگی بسیار زیادی را با رزولوشن بالا به زمین ارسال کرد. دانشمندان نیز پس از بررسی ۳۰ هزار تصویر به این نتیجه رسیدند که آب به‌صورت لایه نازکی از یخ در مریخ وجود دارد.

پژوهشگران علوم سیاره‌ای بر این باور هستند که لایه نازک یخ بازمانده‌ای از یک چرخه آب‌و‌هوایی باستانی است. ظاهرا در گذشته مریخ بارندگی و حتی بارش برف در مناطق کوهستانی اتفاقی عادی محسوب می‌شده است. درست است که مریخ در شرایط کنونی خود نمی‌تواند میزبان حیات پیچیده باشد؛ اما بسیاری امیدوارند که در آینده نزدیک شرایط برای زندگی انسان در سیاره سرخ فراهم شود.

ایلان ماسک چندی پیش اعلام کرده بود که می‌توان تا چند سال دیگر شرایط را برای ارسال ۱ میلیون انسان به مریخ فراهم کرد. کشف آب در آتشفشان های سیاره سرخ قطعا می‌تواند خبر خوبی برای او و شرکت اسپیس‌ایکس باشد.

بیشتر بخوانید:
اگر انسان در سیاره های دیگر تکامل پیدا می‌کرد، چه شکلی می‌شد؟ چرا آمریکا در فرستادن فضانورد به مریخ موفق نمی‌شود؟ کشف یک حفره اسرارآمیز روی سطح مریخ که داخلش چیزهایی وجود دارد چه زمانی زندگی روی کره ماه امکان پذیر می‌شود؟ رویای بزرگ ایلان ماسک برای مریخ؛ یک میلیون نفر به سیاره سرخ می‌روند!