وجود گرانش بدون جرم

وجود گرانش بدون جرم ممکن است؛ خداحافظی با ماده تاریک!

یک مطالعه بسیار عجیب نشان می‌دهد که وجود گرانش بدون جرم ممکن است. در این حالت باید گفت که نگاه دانشمندان به جهان هستی اشتباه بوده است و ماده تاریک وجود خارجی ندارد.

چه بر اساس قوانین نیوتن و چه بر اساس نظریه‌های جذاب اینشتین، همیشه گرانش در حوزه ماده وجود داشته است. هرچند حالا یک مطالعه بحث‌برانگیز ادعا می‌کند که گرانش می‌تواند حتی بدون جرم وجود داشته باشد. در این حالت باید گفت که توضیح پدیده‌های موجود در فضا به ماده تاریک نیاز ندارد. برای یادآوری باید گفت ماده تاریک ماهیتی فرضی و نامرئی دارد و گفته می‌شود که ۸۵ درصد از جرم جهان را به‌خود اختصاص داده است.

وجود گرانش بدون نیاز به جرم می‌تواند اخترفیزیک را کاملا دگرگون کند

وجود گرانش بدون جرم

در ابتدا ماده تاریک به‌عنوان توضیحی برای حضور کهکشان‌های چرخان با سرعت بالا ارائه شد. هرچند پس از گذشت یک قرن هنوز هیچ شخصی نتوانسته است ماده تاریک را به‌صورت مستقیم مشاهده کند. با وجود این، دانشمندان حوزه فیزیک همیشه از ماده تاریک برای توضیح پدیده‌های مختلف جهان استفاده می‌کنند. آخرین نظریه در رابطه با ماده تاریک نیز به یک استاد اخترفیزیک از دانشگاه آلاباما تعلق دارد.

به‌ باور ریچارد لو ماده تاریک عامل استحکام کهکشان‌ها و دیگر اجرام آسمانی نیست. بلکه جهان با لایه‌هایی باریک و پوسته‌مانند از گسل‌های توپولوژیک پر شده است. این گسل‌ها می‌توانند بدون نیاز به وجود جرم نیروی گرانش را ارائه دهند. لو ابتدا تلاش کرد راهکار دیگری برای معادلات میدان اینشتین پیدا کند، ولی در نهایت به این نظریه عجیب رسید. به‌باور اینشتین انحنای بافت فضا-زمان به حضور جرم در یک نقطه مربوط است.

وجود گرانش بدون جرم

اینشتین در سال ۱۹۱۵ نظریه نسبیت عام را ارائه کرد که در آن گفته می‌شود جرم یک شیء به انرژی آن بستگی دارد. اینشتین بر این باور بود که اجرام فوق‌العاده سنگین می‌توانند بافت فضا-زمان را خم کنند. این خمیدگی بافت فضا-زمان همان چیزی بود که دانشمند آلمانی آن را گرانش می‌نامید. مفهومی که نسبت به باور نیوتن در قرن هفدهم جذاب‌تر بود. به‌باور نیوتن گرانش نیرویی است که بین دو شیء دارای جرم به‌وجود می‌آید.

در هر صورت به‌نظر می‌رسید که بشر گرانش را تابعی از جرم می‌داند. هرچند به‌باور ریچارد لو اخبار علمی جهان با تلاش‌های اشتباه پر می‌شوند؛ زیرا وجود گرانش بدون نیاز به جرم ممکن است. لو ابتدا کار خود را با حل کردن نسخه ساده‌شده‌ای از معادلات میدان اینشتین آغاز کرد. نتیجه نهایی اجازه می‌داد که یک نیروی گرانش محدود در صورت عدم وجود جرم پدید آید.

وجود گرانش بدون جرم

به باور وی گسل‌های توپولوژیک پوسته‌مانند می‌توانند در مناطقی از فضا با تراکم بسیار بالای ماده به‌وجود بیایند. این مجموعه‌های پوسته‌ای متحد‌المرکز دارای لایه‌ نازکی از جرم مثبت هستند که درون لایه‌ای باریک از جرم منفی قرار گرفته است. دو لایه جرم همدیگر را خنثی می‌کنند، بنابراین جرم کلی دقیقا صفر خواهد بود.

هرچند وقتی یک ستاره به یک گسل توپولوژیک نزدیک می‌شود، نیروی گرانشی وحشتناکی را تجربه می‌کند که آن را به‌سمت مرکز پوسته می‌کشاند. به باور ریچارد لو تعداد بسیار زیاد کهکشان‌های پوسته و حلقه‌مانند در جهان می‌تواند نشان دهد که نیرویی متفاوت در جهان هستی حرکت می‌کند.

اگر نظریه وجود گرانش بدون جرم اثبات شود، دیگر دانشمندان نیاز نیست به تلاش بی‌پایان خود برای اثبات وجود ماده تاریک ادامه دهند. هرچند که این نظریه راه بسیار زیادی برای رسیدن به این مرحله دارد.

بیشتر بخوانید:
دانشمندان می‌گویند ماده تاریک هیچ کاربردی در عالم ندارد! این پارادوکس های علمی خواب را از چشم دانشمندان گرفته‌اند سیاه چاله یک توهم است و وجود خارجی ندارد نظریه نسبیت اینشتین به مشکل جدی خورده است! تلسکوپ جیمز وب تصاویر نخستین کهکشان های جهان هستی را ثبت کرد + عکس

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*