کشف گنجی عظیم

چینی ها موفق به کشف گنجی عظیم در عمق 1500 متری دریا شدند

محققان در عمق تقریبی ۱۵۰۰ متری دریای چین جنوبی، موفق به کشف گنجی عظیم با داستان‌های اسرار آمیز جاده ابریشم باستانی شدند.

بر اساس جدیدترین اخبار حوزه باستان شناسی، کشور چین در هفته گذشته حدود ۱۰۰۰ قطعه باستانی را از عمق آب‌های تاریک این کشور کشف کرده که طبق مطالعات، مربوط به دو کشتی غرق شده از سلسله کهن مینگ هستند و در حدود ۱۵۰ کیلومتری جنوب شرقی سانیا از استان هاینان چین جنوبی پس از حدود ۵۰۰ غواصی اکتشافی پیشرفته پیدا شده‌اند.

گنج عظیم کشف شده توسط چینی ها چقدر ارزشمند است؟

کشف گنجی عظیم

طبق گفته مقامات چین، نزدیک به ۱۰۰۰ قطعه گنج، از جمله سکه‌های مسی و سفال‌های تزئین‌ شده متعلق به سلسله مینگ (۱۳۶۸ تا ۱۶۴۴ میلادی) و محموله‌ای از آثار فرهنگی شامل الوار، شاخ و ظروف مختلف سفالی و سرامیکی، مانند کوزه‌ها و ظروف چینی آبی و سفید که قدمت آنها به حدود 500 الی 600 سال پیش می‌رسد، از این اکتشافات کشف شده است. بر اساس جزئیات اعلامی، تیم دانشمندان ۸۹۰ قطعه از آثار باستانی اولین کشتی‌ شکسته، از جمله سکه‌های مسی، چینی و ظروف سفالی را کشف کردند. دومین کشتی غرق شده نیز ۳۸ اثر از جمله چوب، نوعی صدف و شاخ گوزن به‌همراه داشت.

کشف گنجی عظیم

بر اساس اعلام اداره ملی میراث فرهنگی چین، کاوشگران پس‌ از یک سال تحقیق و پژوهش روی دو کشتی که سال ۲۰۲۲ در حدود ۱۵۰۰ متری زیرآب در نزدیکی شیب قاره شمال غربی دریای چین جنوبی کشف شده بودند، این ۱۰۰۰ قطعه گنجینه را به‌دست آوردند. محققان برای کاوش دو کشتی از شناوری به‌نام «جنگجوی دریای عمیق» استفاده کردند. اداره ملی میراث فرهنگی چین، تصاویری از گنجینه کشف شده و همچنین عکس‌های شناوری که آثار باستانی را از کف اقیانوس با پنجه روباتیک بازیابی می‌کند، منتشر کرد. عمق آب کشتی‌های غرق شده در خلیج ویهای بین 6 تا 10 متر و مساحت سایت بین 850 تا 2100 متر مربع است. این آثار در عمق 0.5 تا 3 متری زیر گل و لای دریا مدفون شده بودند.

ارزش واقعی این گنج عظیم کشف شده، اعلام نشده و بنا بر اعلام موزه هنر متروپولیتن، سلسله مینگ چین، دوره بازسازی و گسترش فرهنگی چین به‌شمار می‌رود و همین موضوع ارزش معنوی این آثار را چندین برابر می‌کند. همچنین در این دوره، مناظر وسیع و آثار هنری با گل‌ها و پرندگان به‌عنوان تصاویری که سلسله جدید را تجلیل می‌کنند و خیرخواهی، فضیلت و عظمت آن را نشان می‌دهند، به‌چشم می‌خورند.

وجود شواهدی از جاده باستانی ابریشم

کشف گنجی عظیم

در آثار کشف شده از دو کشتی غرق شده سلسله مینگ، شواهد آشکاری از مبادلات تجاری و فرهنگی در امتداد جاده ابریشم دریایی باستانی کشف شده است. کارشناسان چینی 543 قطعه اثر فرهنگی را از کشتی شماره 1 غرق شده و 36 قطعه یادگار را از محل کشتی شماره 2 شکسته شده استخراج کردند. در کشتی غرق شده شماره 1 عمدتا ظروف چینی پیدا شده است که قدمت آنها به دوره سلطنت امپراتور ژنگده (1505-1521) سلسله مینگ بازمی‌گردد. کشتی غرق شده شماره 2 عمدتا حاوی تعداد زیادی کنده چوب است که بیشتر آنها پردازش شده‌اند. با بررسی اولیه مشخص شد که کشتی مملو از محموله بوده و از خارج از کشور به سمت چین حرکت کرده است. قدمت آنها نیز به دوران سلطنت امپراتور هنگجی (1487-1505) سلسله مینگ برمی‌گردد.

این اکتشافات، شواهد تاریخی محکمی از جاده ابریشم باستانی ارائه می‌دهند. بقایای به‌دست آمده از این گنج عظیم کشف شده حاوی تعداد زیادی آثار فرهنگی با ارزش‌های مهم تاریخی، علمی و هنری است. این کشف نه‌تنها یک پیشرفت بزرگ برای باستان شناسی اعماق دریای چین است، بلکه یک کشف مهم باستان شناسی در سطح جهانی محسوب می‌شود. همچنین این کشف عظیم به‌وضوح تجارت دریایی پر رونق در اواسط سلسله مینگ را نشان می‌دهد و به‌عنوان سندی برای تجارت و مبادلات فرهنگی جاده ابریشم دریایی باستانی چین عمل می‌کند.

کشف گنجی عظیم

طبق اعلام سان جیان، معاون مرکز تحقیقات باستان شناسی چین، این کشف حقایق تاریخی توسعه، استفاده و سفر در دریای چین جنوبی توسط اجداد چین را نشان می‌دهد و به تاریخ دریایی چین، تاریخ سرامیک، تاریخ تجارت خارج از کشور و تحقیقات جاده ابریشم دریایی کمک کرده است. همچنینکشفیات نشان می‌دهند که باستان شناسی اعماق دریای چین به سطح پیشرفته جهانی رسیده است.

اختلاف بر سر مالکیت دریای چین جنوبی

کشتی‌های غرق شده و گنجینه آن‌ها دارای ارزش فرهنگی آشکاری بوده و پکن بر اساس سیاست طرح خطوط ۹گانه (nine-dash-line) مدعی حاکمیت بر بخش بیشتر دریای چین جنوبی است و با حضور تاریخی در منطقه سعی کرده است از این ادعاها استفاده کند. در سال ۲۰۱۶، دادگاهی بین‌المللی حکم داد که عناصر اصلی ادعاهای چین در دریای چین جنوبی، غیر قانونی است، اما پکن اعلام کرده که این حکم را به رسمیت نمی‌شناسد.

پنج کشور دیگر شامل تایوان، ویتنام، فیلیپین، برونئی و مالزی نیز در مورد بخش‌هایی از این دریا ادعا دارند؛ بنابراین ریسک این ادعا زیاد است. دریای چین جنوبی، معبر هزاران میلیارد دلار تجارت سالانه است و مقدار زیادی نفت زیر بستر دریا وجود دارد. اکنون گنجینه کشتی غرق‌شده‌ای نیز وجود دارد که چین از آن برای تقویت ادعاهای خود استفاده می‌کند.

همچنین بخوانید:
کشتی خوفو؛ سازه‌ای شگفت انگیز که پس از هزاران سال از زیر خاک بیرون آمد آمد کشف یک گنجینه باستانی در وسط لشکر سفالین چین ۹ مورد از مرموزترین اشیاء جهان که قدرت ماوراءالطبیعه دارند این نظریه ارتباط اهرام مصر را با بیگانگان تأیید می‌کند

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*