قیمت آیفون 13

با این تصمیم جدید دولت، قیمت آیفون 13 سر به فلک می‌کشد

بعد از حواشی زیاد حول موضوع واردات گوشی های آیفون، بالاخره تصمیم دولت در این‌باره مشخص شد؛ تصمیمی که البته می‌تواند منجر به افزایش شدید قیمت آیفون 13 شود.

در هفته‌های اخیر، بخشی مهمی از اخبار داخلی به موضوع واردات گوشی های آیفون اختصاص یافته بود. ابتدا انتشار جزئیات یک مصوبه هیئت دولت، شائبه آزادسازی واردات آیفون را مطرح کرد؛ اما اندکی بعد خبری با اشاره به احتمال ممنوعیت واردات تمام مدل‌های آیفون به ایران منتشر شد.

با وجود این، حالا تصمیم نهایی دولت در خصوص واردات آیفون اعلام شده است و بر اساس آن، ضمن تغییراتی در نرخ سود بازرگانی واردات آیفون، واردات آیفون 14 به بعد همچنان ممنوع اعلام شده است. تغییرات نرخ سود بازرگانی واردات آیفون، موضوعی است که می‌تواند تبعات خاصی برای قیمت این محصولات در بازار ایران به دنبال داشته باشد.

افزایش قیمت آیفون 13 در نتیجه تغییر نرخ سود بازرگانی

بنا بر مصوبه جدید هیئت دولت، در حال حاضر همچنان ورود آیفون 13 و آیفون‌های قبلی به کشور مجاز است؛ اما سود بازرگانی واردات گوشی های آیفون حالا 96 درصد تعیین شده است.

مصوبه سود بازرگانی واردات آیفون

نکته حائز اهمیت این‌که بنا بر قوانین و مقررات امور گمرکی و احکام مندرج در بودجه، سود بازرگانی واردات گوشی های بالای 600 دلار در رویه مسافری، دو برابر سود بازرگانی از رویه تجاری محاسبه می‌شود. این یعنی با در نظر گرفتن مصوبه جدید هیئت دولت و احکام بودجه، سود بازرگانی واردات آیفون 13 از رویه مسافری تا 192 درصد خواهد رسید. از سویی با افزودن 4 درصد حقوق گمرکی، حقوق ورودی آیفون 13 به کشور برابر با 196 درصد می‌شود. طبیعتا وضع چنین تعرفه‌هایی برای واردات گوشی های آیفون می‌تواند منجر به افزایش قیمت شدید این محصولات در بازار شود.

با وجود ابهامات موجود در بحث واردات گوشی های آیفون، در ابلاغیه گمرک درباره واردات مسافری گوشی های موبایل، به عوارض واردات این محصولات اشاره‌ای نشده و انتظار می‌رود ابهامات در این خصوص زودتر برطرف شود.

حقوق گمرکی واردات آیفون

گفتنی است که بر اساس ماده 138 آیین‌نامه اجرایی قانون امور گمرکی، کالاهای همراه مسافران ورودی تا هشتاد دلار (سالانه) از پرداخت حقوق ورودی معاف هستند و در صورتی که ارزش بالاتر از آن داشته باشند، مشروط به این‌که غیرتجاری باشند با اخذ حقوق گمرکی و سود بازرگانی دو برابری، قابل ترخیص خواهند بود.

همچنین بخوانید:
شایعات و حواشی ممنوعیت واردات باعث افزایش قیمت آیفون ۱۳ شد آخرین اخبار از رجیستری آیفون ۱۴ و ۱۵؛ تکلیف خریداران گوشی های آیفون چه می‌شود؟ قیمت سری آیفون ۱۴ و آیفون ۱۵ با تعرفه ۹۶ درصدی در ایران جدیدترین شایعه‌ها در رابطه با آیفون ۱۶؛ هر آنچه باید بدانید

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*