واردات آیفون به ایران

مصوبه‌ای جدید که احتمالا دوباره پای آیفون را به ایران باز می‌کند

مصوبه جدید هیئت وزیران می‌تواند پای آیفون را دوباره به ایران باز کند. البته در صورت آزادسازی واردات گوشی های اپل، سود بازرگانی بالایی برای آن‌ها اعمال خواهد شد.

بر اساس مصوبه جدید هیئت وزیران، در صورت آزادسازی واردات گوشی های آیفون توسط مراجع مسئول، سود بازرگانی این محصولات تا 96 درصد در نظر گرفته خواهد شد.

احتمال آزادسازی واردات آیفون به ایران قوت گرفت

مصوبه جدید هیئت وزیران مورخ 26 فروردین 1403 با موضوع اصلاح تعرفه واردات کالا که از ابتدای خرداد ماه توسط معاون اول رئیس جمهور به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شده، شامل نکات جالبی درباره واردات انواع گوشی تلفن همراه از جمله گوشی های آیفون است.

در دو ردیف 225 و 226 این مصوبه که به تعرفه واردات گوشی های موبایل اختصاص دارد، سود بازرگانی واردات گوشی های هوشمند با ارزش کمتر از 150 دلار برابر با 6 درصد اعلام شده است. این رقم برای گوشی‌هایی با ارزش بالای 600 دلار نیز 28 درصد در نظر گرفته شده است.

در ردیف 226 مصوبه مذکور نیز اطلاعاتی وجود دارد که در حال حاضر به‌عنوان نشانه احتمالی رفع ممنوعیت واردات آیفون قلمداد شده است. در این بخش آمده که با توجه به ممنوعیت واردات گوشی های هوشمند اپل، در صورت لغو این ممنوعیت توسط مراجع تصمیم‌گیر، سود بازرگانی این گوشی‌ها 96 درصد خواهد بود.

احتمال آزادسازی واردات آیفون به ایران

لازم به ذکر است، ممنوعیت واردات گوشی های آیفون به ایران که از پاییز 1401 و برای سری آیفون 14 و آیفون 15 اعمال شده است سبب شده تا در بازار موبایل ایران وضعیت عجیبی حول گوشی های اپل شکل بگیرد.

در حال حاضر قیمت سری آیفون 13 به‌دلیل داشتن گارانتی و رجیستری به مراتب بیشتر از آیفون 14 و 15 است و در شرایطی که برخی ترجیح می‌دهند از گوشی های دارای رجیستری آیفون استفاده کنند، برخی به استفاده از آخرین مدل‌های آیفون با قیمت کمتر روی آورده‌اند. این افراد برای رفع مشکل رجیستری نیز راه‌حلی دارند و با فعال کردن سیم‌کارت خود در یک موبایل ارزان‌قیمت، اینترنت همراه را برای آیفون خود به اشتراک می‌گذارند تا موبایل گران‌قیمت‌شان از اتصال اینترنتی بی‌بهره نباشد.

گفتنی است که از زمان اعمال قانون ممنوعیت واردات آیفون 14 و 15 به کشور، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز مجدانه پیگیر جمع‌آوری آیفون 14 و 15های قاچاق موجود در بازار بوده است.

همچنین بخوانید:
پرفروش ترین گوشی های جهان در ۳ ماهه اول سال ۲۰۲۴ آیا باید منتظر آیفون ۱۶ اولترا باشیم؟ تمام شایعات و اخبار در مورد آیفون سوپر پریمیوم اپل آیفون ۱۶ پرو مکس و هرآنچه که از پرچمدار بعدی اپل می‌دانیم بررسی آیفون ۱۵ پرو اپل؛ قیمت، مشخصات فنی و تصاویر آیفون ۱۵ پرو مکس معرفی شد؛‌ قیمت، مشخصات فنی و تصاویر