پوکو اف 6

چرا پوکو اف 6 از پوکو اف 6 پرو گوشی بهتری است؟

برند پوکو به‌تازگی از دو گوشی پوکو اف 6 و اف 6 پرو رونمایی کرده است. در اینجا بررسی می‌کنیم که کدام مدل Poco F6 گزینه بهتری برای خرید است.

اگر اخبار گوشی های پوکو را دنبال می‌کنید در جریان هستید که محصولات این کمپانی بین جوانان و قشر متوسط جامعه محبوبیت فراوانی دارند. گوشی‌های این برند عموما با مشخصات فنی قدرتمند، رنگ‌بندی‌های جذاب و طراحی جوان‌پسند گزینه اول بسیاری علاقمندان به محصولات میانرده توانمند و کارآمد به شمار می‌روند.

این رویکرد البته ظاهرا برای جدیدترین گوشی‌های این برند، پوکو F6 و پوکو F6 پرو تغییر کرده؛ چراکه هردوی این محصولات دستگاه‌هایی با ظاهر پخته هستند که هرچند همچنان رگه‌هایی از المان‌های طراحی خاص Poco را در خود دارند؛ اما انگار جامعه بزرگ‌تری را هدف گرفته و سعی دارند قلمرو گوشی‌های این کمپانی را اندکی گسترش دهند.

علیرغم آن که هر دو گوشی جدید پوکو تحت نام Poco F6 روانه بازار شده‌اند، اما تفاوت‌های بزرگی میان این دو وجود دارد که آن‌ها را به محصولاتی متفاوت تبدیل کرده است. هریک از این دو مدل البته مزیت‌ها و معایب خاص خود را دارند. با این وجود واقعیت آن است که از بسیاری جهات، مدل استاندارد پوکو اف 6 محصولی بهتر از مدل پرو به شمار می‌رود!

برای بررسی این ادعا در ادامه با بخش گوشی های موبایل گجت نیوز همراه شوید تا هریک از این دو گوشی چینی جدید را با جزئیات بیشتر بررسی کنیم.

پوکو اف 6؛ پرچمداری کم‌ادعا در قالب یک میانرده!

خرید یک گوشی پوکو مجهز به تراشه‌های پرچمدار اسنپدراگون ایده‌ای بسیار جذاب است که پوکو اف 6 موفق شده آن را به کاربران ارائه کند. این گوشی به چیپست اسنپدراگون 8s نسل 3 مجهز شده که شاید به نظر برسد عملکردی هم‌تراز با تراشه پرچمدار کنونی کوالکام، اسنپدراگون 8 نسل 3 را ارائه خواهد کرد؛ اما در عمل باید آن را ترکیبی از مشخصات مختلف چند نسل اخیر تراشه‌های پرچمدار این کمپانی توصیف کرد که با هدف ارائه عملکرد قدرتمند گرد یکدیگر آمده‌اند!

گوشی Poco F6

برای مقایسه عملکرد فنی و گرافیکی این تراشه باید به این نکته اشاره کرد که در تست‌های انجام‌شده توسط وبسایت مطرح Digitaltrends، پوکو اف 6 با 12 گیگ رم به‌سادگی هرچه تمام‌تر قادر به اجرای بازی سنگین Asphalt 9: Legends روی بالاترین جزئیات گرافیکی و روشنایی حداکثری شد. از سوی دیگر، عملکرد این گوشی در اجرای تست رهگیری پرتو « Solar Bay Stress Test» اپلیکیشن بنچمارک 3DMark نیز عملکردی بی‌نقص ارائه نمود. البته حین اجرای این تست، دمای گوشی اندکی افزایش پیدا کرد؛ اما این مساله کاملا عادی بوده و عملکرد تراشه اسنپدراگون به کار رفته در این گوشی فوق‌العاده ارزیابی می‌شود.

از سوی دیگر، وزن Poco F6 تنها 179 گرم بوده و صفحه نمایش 6.67 اینچی امولد و دو اسپیکر قدرتمند و باکیفیت به کار رفته در این دستگاه نیز آن را به یک همراه مطمئن برای گیمرهای موبایل تبدیل می‌کنند.

در قسمت پشت گوشی میانرده پریمیوم جدید پوکو شاهد استفاده از یک ماژول دوربین دوتایی هستیم. حسگر اصلی به کار رفته در این سیستم دوربین، 50 مگاپیکسلی و از نوع IMX88 مجهز به لرزشگیر نوری است و در کنار آن هم یک دوربین 8 مگاپیکسلی عریض قرار گرفته است. طبیعتا Poco F6 یک کمرافون نیست! بنابراین اگر تصاویر ثبت‌شده دوربین آن را با پرچمداران اندرویدی یا حتی میانرده‌های خوشنامی مانند پیکسل 7a مقایسه کنید، نتایج ناامیدکننده خواهند بود! به‌طور خاص، در مقایسه با پیکسل 8a، میانرده تازه‌وارد گوگل، تصاویر پوکو اف 6 رنگ و رو رفته و پر از نویز به نظر رسیده و عکس‌های عریض نیز بی‌کیفیت‌تر احساس خواهند شد.

در ادامه می‌توانید نمونه تصاویر ثبت شده توسط دوربین های پشت و سلفی Poco F6 را مشاهده فرمایید.

یکی از ویژگی‌های جذاب تعبیه‌شده در گوشی پوکو F6 قابلیت کنترل از طریق ژست‌های حرکتی است که از طریق منوی “Active Visual Perception” قابل دسترسی خواهد بود. به کمک این ژست‌های فضایی جذاب کاربر قادر خواهد بود بدون لمس صفحه نمایش و صرفا با تکان دادن دست در مقابل دوربین سلفی، صدا را کم و زیاد کند، به تماس‌ها پاسخ دهد و یا در بین فایل‌ها و اسناد جابجا شود.

این قابلیت البته علاوه بر نسخه استاندارد Poco F6 در تعداد دیگری از گوشی‌های این برند نیز قابل دسترسی است و با وجود آنکه عملکرد بحث‌برانگیزی داشته و در برخی اوقات کندتر از لمس صفحه نمایش کار می‌کند، اما یادآور نوآوری‌های گذشته صنعت گوشی موبایل است که محصولات خاطره‌انگیزی چون LG G8 ThinQ به کاربرانشان ارائه می‌کردند!

نکته جالب توجه این‌جاست که قابلیت ژست‌های حرکتی تنها در نسخه استاندارد پوکو اف 6 قابل دسترسی بوده و نسخه پرو از آن پشتیبانی نمی‌کند!

پوکو اف 6

پوکو F6 همچنین از یک باتری 5000 میلی آمپر ساعتی بهره می‌برد که از شارژ سریع 90 پشتیبانی خواهد کرد. همانند دیگر مشحصولات پوکو، آداپتور شارژ این دستگاه نیز خوشبختانه درون جعبه قرار خواهد داشت. از طرفی، میانرده جدید پوکو همچنین از 5G و NFC نیز پشتیبانی کرده و با کسب استاندارد IP64 خود را در برابر نفوذ گرد و غبار و رطوبت ایمن نموده است.

همچنین نرخ رفرش صفحه نمایش پوکو اف 6 نیز 120 هرتز است که دیگر عامل جذابیت آن برای گیمرها به شمار می‌رود؛ ضمن آن که رابط کاربری هایپر او اس شیائومی نیز به‌طور پیش‌فرض روی آن نصب شده که در مقایسه با رابط کاربری پیشین Poco خلوت‌تر، سریع‌تر و کاربرپسندتر است.

پوکو اف 6 پرو؛ نسخه‌ای غیرحرفه‌ای از میانرده Poco!

به‌صورت سنتی، نسخه‌های پرو از گوشی‌های موبایل در مقایسه با نسخه‌های استاندارد مشخصاتی قدرتمندتر و قابلیت‌هایی کامل‌تر دارند که انتخاب آن‌ها در مقایسه با نسخه استاندارد را بیشتر توجیه خواهند کرد! با این وجود، تفاوت‌های میان مدل‌های استاندارد و Pro پوکو اف 6 بیش از آن‌که نسبت به خرید آن حس قطعیت ایجاد کنند، باعث گمراه شدن کاربران خواهند شد!

پوکو اف 6

شاید بارزترین مشخصه فنی Poco F6 Pro، دوربین اصلی 50 مگاپیکسلی آن باشد که حسگر آن با نام «Light Fusion 800» معرفی شده. با توجه به عملکرد نه چندان درخشان نسخه استاندارد، انتظار می‌رفت شیائومی در نسخه پرو دوربین بسیار بهتری ارائه کند. با این وجود در عمل نتیجه کار آن‌طور که پیش‌بینی می‌شد از آب درنیامده است!

دوربین لایت فیوژن 800 به کار رفته در این گوشی همچنین توسط یک دوربین عریض 8 مگاپیکسلی نه چندان توانمند و یک دوربین 2 مگاپیکسلی ماکرو همراهی می‌شود. با این حال حتی یک دوربین اضافی نیز نتوانسته عملکرد بهتری را در بخش تصویربرداری برای پوکو F6 پرو به همراه داشته باشد. تصاویر ثبت‌شده توسط دوربین اصلی مدل پرو اشباع رنگ بهتری در مقایسه با تصاویر پوکو اف 6 معمولی دارند. ‌با این وجود نویز بیشتری در این تصاویر قابل مشاهده خواهد بود. از سوی دیگر، عکس‌هایی که F6 Pro در محیط‌های با نور زیاد ثبت می‌کند عموما بیش از اندازه روشن هستند و در محیط‌های تاریک نیز سطح کنتراست تصاویر ثبت‌شده چندان چنگی به دل نمی‌زند!

به‌طور خلاصه، دوربین هیچ‌یک از دو میان‌رده جدید پوکو نمی‌تواند برای افرادی که پیش‌تر گوشی‌هایی مثل پیکسل 7a یا گلکسی A54 داشته‌اند را راضی کند!

پوکو اف 6 پرو همچنین به‌جای تراشه اسنپدراگون 8s نسل 3 مدل استاندارد، از پرچمدار پیشین چیپست‌های کوالکام یعنی اسنپدراگون 8 نسل 2 استفاده می‌کند که همچنان توانمند و درخشان ظاهر شده و حداقل تا چندین سال آینده نیازی به نگرانی در خصوص عملکردش وجود ندارد! از طرف دیگر، باتری 5000 میلی آمپر ساعتی به کار رفته در این گوشی نیز با توان بالاتر 120 واتی شارژ شده و صفحه نمایش 6.67 اینچی آن نیز مشخصات بهتری نسبت به مدل پرو دارد.

نمایشگر امولد Poco F6 Pro با جود آنکه همان نرخ فریم 120 هرتزی مدل استاندارد را ارائه می‌دهد، رزولوشن را به 3220 در 1440 پیکسل ارتقا داده و روشنایی بیشتری دارد. این صفحه نمایش همچنین در قابی شیشه‌ای-فلزی قرار گرفته و رنگ‌بندی جذابی نیز خواهد داشت!

در کنار این نکات مثبت، بد نیست به وزن بیشتر نسخه پرو نیز اشاره کنیم. این گوشی 209 گرم وزن داشته و در کمال تعجب، بر خلاف مدل استاندارد فاقد استاندارد IP برای مقاومت در برابر نفوذ گرد و غبار و رطوبت است! از طرفی سیستم عامل هایپر او اس و رابط کاربری پوکو نیز بدون هیچ تغییری در هر دو نسخه استاندارد و پرو Poco F6 قرار گرفته است.

کدام مدل Poco F6 محصول مناسب‌تری است؟

اگر نگاهی ساده به مشخصات فنی دو مدل Poco F6 داشته باشیم متوجه خواهیم شد که مدل استاندارد به‌سادگی می‌تواند پاسخگوی نیاز بسیاری افراد باشد! البته شاید عده زیادی از کاربران طراحی مدل پرو را بیشتر پسندیده یا به تراشه اسنپدراگون 8 نسل 2 به کار رفته در آن اطمینان بیشتری داشته باشند. با این حال به جز صفحه نمایش بزرگتر و روشن‌تر، احتمالا مدل Pro هیچ جذابیت دیگری برای علاقمندان به گوشی‌های گیمینگ میان رده نخواهد داشت.

در صورتی که صرفا مشخصات فنی روی کاغذ را در نظر بگیریم، پوکو اف 6 پرو می‌تواند از هر نظر محصول مناسب‌تری باشد. با این وجود همان‌طور که اشاره شد علیرغم افزوده شدن یک دوربین، عملکرد مدل Pro در عکسبرداری آن‌چنان برتر از مدل استاندارد نیست! همچنین برخی از قابلیت‌های مدل پرو مثل استاندارد IP یا پشتیبانی از ژست‌های حرکتی نیز ارزشی افزوده برای آن ایجاد کرده و از برخی جنبه‌ها مدل استاندارد را به گوشی بهتری تبدیل می‌کنند.

این البته نخستین باری نیست که گوشی‌های مختلف پوکو یا سایر برندهای زیرمجموعه شیائومی با اسم‌گذاری‌های مشابه و قابلیت‌های گیج‌کننده روانه بازار می‌شوند. در این خصوص باید توجه کرد که علیرغم آن که Poco به‌طور کلی زیرمجموعه Xiaomi به شمار می‌رود، اما به‌طور دقیق مشخص نیست که سطح همکاری این دو در چه سطحی است.

واقعیت این است دو گوشی پوکو اف 6 و پوکو اف 6 پرو به‌طوری باورنکردنی شبیه به دو محصول دیگر شیائومی، ردمی توربو 3 و ردمی K70 هستند. البته گوشی‌های ردمی با وجود آن که به سیستم عامل HyperOS مجهز هستند، از پوسته MIUI بهره می‌برند. با این حال شباهت‌های میان این دو گوشی غیرقابل انکار بوده و این مساله تعداد انتخاب‌هایمان را از دو به چهار افزایش می‌دهد!

تصمیم این که کدامیک از این چهار گوشی مناسب شماست، علاوه بر اولویت‌ها و انتخاب‌های شخصی تا حد زیادی هم به شرایط جغرافیایی بستگی خواهد داشت؛ چراکه شبکه گسترده و نه‌چندان واضح توزیع محصولات شیائومی باعث می‌شود که برخی از این گوشی‌ها در مناطق خاصی از دنیا قابل خرید نباشند!

در گجت نیوز بخوانید:
نکات مهمی که باید پیش از خرید پوکو X6 پرو بدانید مقایسه سامسونگ گلکسی A54 با پوکو F5 شیائومی؛ پر ادعاهای دنیای گوشی‌های میان رده

 

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*