آیفون 16 اولترا

آیا باید منتظر آیفون 16 اولترا باشیم؟ تمام شایعات و اخبار در مورد آیفون سوپر پریمیوم اپل

برخی اخبار و شایعات از احتمال رونمایی آیفون 16 اولترا – iPhone 16 Ultra در سال 2024 خبر می‌دهند. این مساله چقدر به واقعیت نزدیک است؟

درست از زمانی که اپل اقدام به معرفی و عرضه نسخه «اولترا» از ساعت هوشمند اپل واچ کرد، شایعات و اخبار پیرامون نسخه اولترا آیفون‌های این کمپانی نیز سر زبان‌ها افتادند! این شایعات حاکی از معرفی احتمالی یک آیفون سوپر پریمیوم از سوی اپل بودند که قابلیت‌هایی اضافی‌تر و طراحی منحصربفردتری را در مقایسه با سایر اعضای خانواده آیفون ارائه می‌کرد.

اپل علاوه بر اپل واچ اولترا، برخی تراشه‌های سری M خود را نیز با برچسب اولترا روانه بازار کرده است. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که کمپانی کوپرتینویی چندان با ارائه محصولات اولترا غریبه نیست! در عین حال این که اپل چگونه قادر خواهد بود آیفون 16 اولترا را به دستگاهی متفاوت از آیفون 16 پرو مکس تبدیل کند مساله‌ای دیگر است. طبیعتا مهم‌ترین روش ایجاد تمایز در پرچمداران اپل تعبیه قابلیت‌های عکسبرداری حرفه‌ای‌تر یا طراحی متفاوت خواهد بود. با این وجود شایعات و اخبار پیرامون این دستگاه جزئیاتی دیگر را در خصوص مشخصات فنی احتمالی آن افشا کرده‌اند.

گوشی پریمیوم اپل

در اینجا قصد داریم نگاهی داشته باشیم بر تمامی شایعاتی که از گوشی آیفون 16 اولترا در اختیارمان قرار دارد. البته به احتمال زیاد کوپرتینویی‌ها در سال جاری نیز تصمیم به ادامه روند کنونی رونمایی از آیفون خواهند گرفت. با این وجود شاید آگاهی از پتانسیل‌های یک آیفون حرفه‌ای‌تر با مشخصات فنی متفاوت خالی از لطف نباشد.

طراحی و صفحه نمایش آیفون 16 اولترا اپل

مهم‌ترین تفاوتی که می‌توان از نظر ظاهری از iPhone 16 Ultra انتظار داشت، جایگزینی صفحه نمایش 6.7 اینچی کنونی آیفون پرو مکس با نمایشگری 6.9 اینچی است که این دستگاه را به بزرگترین آیفون تاریخ تبدیل خواهد کرد. پیش از رونمایی سری گلکسی اس 24، وبسایت Phone Arena مقایسه‌ای میان نمایشگر 6.9 اینچی آیفون 16 پرو مکس با گلکسی S24 اولترا انجام داده بود که حاکی از طول بیشتر و عرض کمتر نمایشگر گوشی اپل بود. از سوی دیگر، مدت‌هاست که شایعاتی در خصوص افزایش میزان روشنایی صفحه نمایش پانل آیفون‌های آتی اپل به گوش می‌رسد. به‌طور خاص با توجه به این که حداکثر میزان روشنایی پانل آیفون 15 پرو مکس همچنان 2000 نیت باقی مانده می‌توان انتظار داشت که در آیفون 16 اولترا شاهد افزایش میزان روشنایی باشیم؛ بخصوص با در نظر گرفتن این نکته که پیکسل 8 پرو حداکثر میزان روشنایی را به 2400 نیت ارتقا داده است.

صفحه نمایش iPhone اپل

از سوی دیگر همچنین انتظار می‌رود که صفحه نمایش نسل بعدی آیفون‌های پرو و اولترا اپل مصرف انرژی پایین‌تری داشته باشد؛ چراکه سامسونگ، به‌عنوان تامین‌کننده عمده پانل صفحه نمایش در گوشی‌های اپل به‌جای فناوری «فلوئوروسنت آبی» سراغ تکنولوژی «فسفرسانت آبی» رفته که مصرف انرژی پایین‌تری را برای پانل‌هایش به ارمغان خواهد آورد.

به جز صفحه نمایش، دیگر قابلیت جدید و جذابی که طبق شایعات در «آیفون 16 اولترا» شاهدش خواهیم بود، کلیدهای حالت جامد هستند. این دسته کلیدها برعکس کلیدهای مکانیکی، برای تعامل با کاربر از پاسخ‌های ارتعاشاتی استفاده می‌کنند و از این طریق با به حداقل رساندن تعداد قطعات مکانیکی احتمال خرابی دستگاه را به‌شدت کمتر می‌کنند. علیرغم آن که اپل در «دکمه اکشن» آیفون 15 پرو قابلیت پاسخ هپتیک را تعبیه کرده، اما به نظر می‌رسد در تولید انبوه کلیدهای حالت جامد با مشکل روبرو شده. بنابراین باید منتظر ماند و دید آیا شاهد استفاده از این کلیدها در نسل جدید آیفون‌های اپل خواهیم بود یا خیر! البته آخرین اخباری که از سری پرچمدار آیفون 16 اپل در اختیار داریم آن است که این سری گوشی‌ها از کلیدهای حالت جامد برای کلید Power و یا کم و زیاد کردن صدا بهره خواهند برد؛ درحالیکه کلید جدید شاتر نیز به‌صورت مکانیکی در آن‌ها تعبیه خواهد شد.

آیفون 16 اولترا

البته از مدت‌ها قبل اخبار و شایعات فراوانی در مورد معرفی یک آیفون فاقد کلید فیزیکی و پورت در اینترنت منتشر شده بود که هربار به خاطر دور بودن از واقعیت چندان مورد توجه واقع نشد! با این حال اگر قرار باشد چنین نسخه‌ای از آیفون واقعا وجود داشته باشد، طبیعتا «آیفون اولترا» همان محصولی است که این ویژگی جذاب را به مشتریان ارائه خواهد نمود.

دوربین‌های iPhone 16 Ultra اپل

مهم‌ترین پیشرفت آیفون 15 پرو مکس در بخش دوربین به لنز تله فوتو تتراپریسم مربوط بود که میزان بزرگنمایی نوری را به پنج برابر افزایش می‌داد. با وجود آن که بر اساس اخبار موجود، این لنزهای جدید و جذاب در مدل‌های پرو و پرو مکس آیفون 16 تعبیه خواهند شد، اما اگر قرار به رونمایی از مدل اولتر باشد احتمالا باید انتظار مشخصات فنی دقیق‌تری را از دوربین داشته باشیم. این مساله می‌تواند با بهره‌گیری از یک لنز تله فوتو جدید با توانایی ارائه بزرگنمایی نوری ده برابری انجام شود؛ به‌طوری که پرچمدار سوپر پریمیوم اپل قادر به رقابت با سطح بزرگنمایی گوشی گلکسی اس 23 اولترا سامسونگ باشد.

آیفون در برابر گلکسی

از سوی دیگر، شایعات کنونی در مورد خانواده آیفون 16 به استفاده از یک حسگر جدید 48 مگاپیکسلی با اندازه بزرگتر در سری iPhone 16 Pro اشاره دارند که می‌تواند میزان ورود نور را به‌طور قابل توجهی افزایش دهد. از طرف دیگر، افزایش رزولوشن دوربین فوق عریض به 48 مگاپیکسل در مدل پرو نیز دیگر جزئیات جدید از سیستم دوربین آیفون‌های جدید اپل است که آن‌ها را هم‌تراز با گوگل پیکسل 8 پرو قرار خواهد داد. این پیشرفت‌ها طبیعتا در مدل اولترا نیز اتفاق خواهند افتاد تا ماژول دوربین این گوشی قدرتمندتر و کامل‌تر از تمامی مدل‌ها باشد.

آیفون 16 اولترا

قابلیت «ضبط ویدیوی محیطی» (Spatial Video) یکی از ویژگی‌های جذابی است که در ابتدا گمان می‌رفت در مدل‌های پرو و اولترا آیفون 16 مورد استفاده قرار خواهد گرفت. با این وجود اخباری که مبنی بر طراحی عمودی ماژول دوربین مدل‌های استاندارد و پلاس iPhone 16 به گوش می‌رسد گویای آن است که شاید مدل‌های استاندارد نیز از قابلیتی مشابه بهره‌مند باشند! بر همین اساس، یکی دیگر از ویژگی‌های آیفون 16 اولترا، به همراه دیگر مدل‌های آیفون 16 را باید ضبط ویدیوی محیطی دانست.

تراشه و باتری آیفون 16 اولترا

با در نظر گرفتن این نکته که تراشه A17 Pro اپل به همراه سری آیفون 15 رونمایی شد و در مدل‌های Pro و Pro Max آن به کار رفته، منطق حکم می‌کند که آیفون 16 اولترا نیز به قدرتمندترین تراشه سال 2024 اپل که احتمالا A18 Pro خواهد بود تجهیز شود؛ هرچند که تا به امروز به‌جز نتایج یک بنچمارک، اطلاعات چندان زیادی از تراشه آتی اپل در اختیارمان نیست!

جف پو، تحلیلگر شناخته‌شده حوزه دستگاه‌های اپل مدتی پیش ادعا کرده بود که تمامی مدل‌های آیفون 16 از تراشه‌های خانواده A18 بهره‌مند خواهند شد؛ با این وجود مدل‌های پریمیوم و گران‌تر طبیعتا از نسخه‌ای قدرتمندتر از این چیپست بهره خواهند برد که قدرتی هم‌تراز یا حتی بالاتر از لپ تاپ‌ها خواهد داشت. این تراشه البته مسلما دو نانومتری نخواهد بود؛ چراکه ظاهرا کوپرتینویی‌ها قصد دارد با رونمایی از تراشه 2 نانومتری در سری آیفون 17 سال آینده گرد و خاک به پا کنند! با این وجود همین تراشه سه نانومتری A17 Pro اپل نیز به‌طور باورنکردنی توانمند بوده و همچنان می‌تواند به‌خوبی عملکردی هم‌تراز با پرچمداران را برای آیفون اولترا اپل به ارمغان بیاورد.‌ در این خصوص جف پو همچنین اشاره کرده که اندازه کوچکتر برخی مدل‌های تراشه نسل بعدی اپل کوچکتر از چیپست A17 Pro خواهند بود و دست اپل را برای تعبیه قطعات خاص برای هوش مصنوعی باز خواهند گذاشت.

تراشه A17 Pro

از سوی دیگر مدل‌های Pro آیفون 15 به هشت گیگ رم مجهز شده و از این حیث در تاریخ اپل رکورددار هستند! البته اپل هرگز ظرفیت رم گوشی‌هایش را به‌طور رسمی اعلام نمی‌کند و به همین دلیل باید برای آگاهی از این امر به کالبدشکافی‌ها و اخبار تکمیلی دلخوش باشیم! با این وجود به نظر می‌رسد رم 8 گیگابایتی حداقل چیزی است که در آیفون 16 اولترا شاهدش خواهیم بود. به این ترتیب رونمایی از مدل Ultra از گوشی پرچمدار پریمیوم اپل با 12 گیگ رم نیز می‌تواند انتظاری منطقی در این زمینه باشد. اپل البته پیش‌تر تایید کرده که میزان رم را در سری آیفون 16 تغییر نخواهد داد! همین مساله می‌تواند نشانه‌ای برای عدم معرفی مدل اولترا در نسل کنونی پرچمداران اپل باشد!

اپل همچنین برای نخستین بار در تاریخ گوشی‌هایش آیفون 15 پرو مکس را با حداقل ظرفیت 256 گیگ حافظه داخلی روانه بازار کرد. بر این اساس به نظر می‌رسد آیفون 16 اولترا نیز با حداقل همین ظرفیت معرفی شود. البته برخی افشاگران از احتمال تعبیه حافظه‌هایی چگال‌تر با ظرفیت بالاتر ( مثلا 2 ترابایت)، اما سرعت خواندن/نوشتن پایین‌تر در سری آیفون 16 خبر داده بودند. با این وجود به نظر می‌رسد چنین شایعه‌ای حداقل در نسل آتی پرچمداران اپل به واقعیت تبدیل نشود!

کوپرتینویی‌ها از مدتی پیش درگیر فرآیند توسعه و ساخت مودم 5G اختصاصی خود برای نسل‌های آینده آیفون هستند. با این وجود به نظر می‌رسد اوضاع در این جبهه چندان بر وفق مراد آن‌ها نیست؛ چراکه کوالکام اواسط سال گذشته اعلام کرد که با امضای قراردادی با اپل، مسئولیت توسعه مودم آیفون‌های این کمپانی را تا سال 2026 بر عهده گرفته است. به این ترتیب اگر اپل امسال تصمیم به معرفی آیفون اولترا داشته باشد، باید حضور مودم‌های 5G کوالکام در آن را قطعی دانست؛ خصوصا با منتشر شدن شایعاتی پیرامون منحل شدن برنامه توسعه مودم‌های 5G از سوی اپل!

طراحی iPhone 16 Ultra

یکی از ویژگی‌های بارز اپل واچ اولترا در مقایسه با مدل‌های معمولی ساعت هوشمند اپل، شارژدهی استثنایی باتری آن بود. بنابراین طبیعی است که بسیاری از ما انتظار داشته باشیم چنین اتفاقی در خصوص آیفون 16 اولترا هم صادق باشد! در این مورد البته هیچ‌گونه شایعات موثقی به گوشمان نرسیده؛ اما قبلا منابع مختلفی از احتمال تعبیه باتری‌های با چگالی بیشتر در آیفون 16 اولترا خبر داده بودند که قادر بود با حجم ثابت، شارژدهی بسیار بیشتری ارائه کند. این دسته اخبار حتی تا جایی پیش رفتند که برخی منابع خبر از طراحی یک سیستم «ورق فلزی منجمد» از سوی اپل دادند که با هدف تقویت انتقال حرارت در پرچمداران اپل در آن تعبیه می‌شد. در هر حال باید اذعان کرد که اخبار موثقی در این خصوص در اختیارمان نیست و باید منتظر اطلاعات تکمیلی در این مورد بمانیم.

iPhone 16 Ultra و سیستم عامل iOS 18

شکی نیست که اگر قرار به معرفی آیفون 16 اولترا باشد، سیستم عامل آی او اس 18 به‌طور پیش‌فرض روی آن نصب خواهد بود؛ سیستم عاملی که به ادعای اپل یکی از بزرگترین پیشرفت‌های تاریخ دستگاه‌های این کمپانی خواهد بود.

با توجه به تمرکز گسترده‌ای که اپل روی قابلیت‌های هوش مصنوعی آی او اس 18 داشته، می‌توان انتظار داشت که این گوشی از قابلیت‌های هوش مصنوعی پیشرفته که به واسطه آی او اس 18 و تراشه‌های قدرتمند به کار رفته در آن امکان‌پذیر می‌شود بهره خواهد برد. مسلما «ویرایش مولد با فرامین متنی» (Generative Edit) یکی از کلیدی‌ترین امکانات هوش مصنوعی در پرچمدار سوپر پریمیوم اپل خواهد بود؛ درحالیکه تعبیه میکروفون پیشرفته‌تر در این آیفون با هدف بهره‌برداری گسترده‌تر از قابلیت‌های هوش مصنوعی نیز دیگر قابلیت جذابی است که می‌توان در نسل بعدی آیفون انتظارش را داشت.

در گجت نیوز بخوانید:
۵ قابلیت هوش مصنوعی آیفون ۱۶ که می‌توانند گلکسی اس ۲۴ را به چالش بکشند

در هر صورت، رویداد WWDC 2024 که ماه آینده برگزار خواهد شد، مناسب‌ترین زمان برای آگاهی از قابلیت‌های جدید هوش مصنوعی آی او اس 18 و نسل بعدی آیفون‌ها خواهد بود.

زمان رونمایی و قیمت آیفون 16 اولترا

همان‌طور که اشاره شد بحث در مورد مدل اولترا آیفون از سال 2022 آغاز شد. با این وجود از آن زمان هنوز هیچ‌گونه اخبار موثقی در خصوص احتمال رونمایی از این مدل آیفون‌ها مخابره نشده است. سال گذشته، سری آیفون 15 بدون هیچ نشانه‌ای از مدل اولترا معرفی و رونمایی شدند. بنابراین اگر قرار به معرفی iPhone Ultra باشد، زودترین زمانی که باید انتظار این اتفاق را کشید حدود سه ماه دیگر، یعنی سپتامبر 2024 است! طبق سابقه تاریخی اپل، سری آیفون 16 باید در ماه سپتامبر معرفی و رونمایی شوند.

آیفون 16 اولترا

از سوی دیگر، اپل در حال حاضر جدیدترین مدل از ساعت‌های هوشمند پریمیوم خود، اپل واچ اولترا 2 را با قیمت 800 دلار، یعنی 400 دلار بیشتر از اپل واچ سری 9 به فروش می‌رساند. در صورتی که اتفاقی مشابه برای اپل واچ اولترا نیز رخ دهد، احتمالا باید انتظار برچسب قیمتی حدود 1400 دلاری را برای این گوشی پریمیوم داشته باشیم که آن را به گران‌ترین آیفون حال حاضر دنیا تبدیل کرده و از دسترسی بسیاری کاربران خارج خواهد نمود.

البته برخی گوشی‌های تاشو سامسونگ و گوگل در حال حاضر قیمت‌هایی حدود 1800 دلار دارند؛ بنابراین iPhone 16 Ultra برای تبدیل شدن به گران‌قیمت‌ترین گوشی هوشمند دنیا رقبای سرسختی پیش رو خواهد داشت!

در گجت نیوز بخوانید:
آیفون ۱۶ پلاس؛ اخبار، شایعات و انتظارات از پرچمدار آتی اپل کلید موفقیت آیفون ۱۶ در دستان بدترین آیفون تاریخ آیفون 16 پرو مکس در برابر گلکسی S24 اولترا؛ آیا پرچمدار اپل از پس کهکشانی سامسونگ بر خواهد آمد؟ اپل برای آیفون ۱۶ باید چه درس هایی از سری گلکسی اس ۲۴ بگیرد؟ از آیفون ۱۶ تا پیکسل ۹؛ مهم ترین گوشی های هوشمند که در سال ۲۰۲۴ منتظرشان هستیم

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*