هوش مصنوعی آیفون 16

5 قابلیت هوش مصنوعی آیفون 16 که می‌توانند گلکسی اس 24 را به چالش بکشند

اپل خانواده آیفون ۱۶ – iPhone 16 را با قابلیت‌های پیشرفته هوش مصنوعی عرضه می‌کند. اما آیا این شرکت می‌تواند از رقبای اندرویدی پیشی بگیرد؟

شکی نیست که اپل امسال در خانواده پرچمداران آیفون 16 خود از قابلیت‌های پیشرفته هوش مصنوعی مولد استفاده خواهد کرد. با این وجود رقبای توانمندی چون خانواده گلکسی اس 24 سامسونگ و گوگل پیکسل 8 پیش‌تر سراغ استفاده از این قابلیت‌ها رفته‌اند تا کار برای کوپرتینویی‌ها اندکی سخت شود؛ چراکه خواه ناخواه، مقایسه قابلیت‌های AI پرچمداران اپل با رقبای اندرویدی اولین کاری‌ست که هر کاربر یا منتقد انجام خواهد داد!

در عین حال بررسی سابقه تاریخی اپل نشان داده که این کمپانی تمایل چندانی به کپی کردن قابلیت‌های سایر رقبا ندارد. البته شکی نیست که آیفون‌ها دیرتر از رقبایشان به استقبال قابلیت‌هایی مثل صفحه نمایش 120 هرتز یا استاندارد USB-C رفتند.‌ با این وجود تقریبا همه ما موافقیم که اپل هریک از این قابلیت‌ها را بهتر از رقیبانش در آیفون‌ها تعبیه کرده است.

همین مساله باعث شده که انتظارات از هوش مصنوعی در آیفون 16 بسیار بالاتر رود. به همین دلیل بسیاری افراد انتظار دارند پرچمدار امسال آیفون با قابلیت‌های AI پیشرفته‌ای روانه بازار شود که نمونه آن‌ها تا کنون در سری گلکسی اس 24، پیکسل 8 گوگل یا سایر رقبا مشاهده نشده‌اند. در همین راستا در ادامه نگاهی خواهیم داشت به تعدادی از قابلیت‌های انحصاری هوش مصنوعی آیفون 16 که اپل می‌تواند از طریق آن‌ها خود را از رقبا جدا کرده و تجربه‌ای منحصربفرد ارائه کند!

قابلیت‌های منحصربفرد هوش مصنوعی آیفون 16 که از آن یک برنده خواهند ساخت

پیش از معرفی ویژگی‌های پیشرفته AI آیفون 16 باید به این نکته اشاره کنیم که تا کنون هیچ‌گونه اخبار و اطلاعات رسمی در خصوص پرچمدار آتی اپل در اختیارمان نیست. بنابراین قابلیت‌هایی که در ادامه مشاهده خواهید فرمود صرفا بر اساس حدس و گمان خود ماست و ممکن است در واقعیت در سری iPhone 16 تعبیه نشود.

تعبیه هوش مصنوعی مولد در سیری

نمی‌توان انکار کرد که سیری هرگز دستیار واقعا هوشمندی نبوده و در برابر رقبایی مثل دستیار گوگل یا الکسای آمازون حرفی برای گفتن نداشته است! با این وجود دستیار هوشمند اپل در سال‌های اخیر پیشرفت‌های بسیاری داشته و به احتمال زیاد امسال با تزریق هوش مصنوعی مولد بسیار کارآمدتر از قبل خواهد شد.

سیری AI

در حال حاضر پرچمدارانی مثل پیکسل 8 و سری گلکسی اس 24 از هوش مصنوعی در اپلیکیشن‌های خاصی استفاده کرده یا قابلیت‌های بخصوصی را برای آن‌ها در نظر می‌گیرند. با این وجود هنوز نمی‌توان از بیکسبی یا دستیار گوگل درخواست کرد که تصویری را برای کاربر ویرایش کرده یا گزارشی صوتی از اطلاعات موجود در صفحه نمایش ارائه کند. بنابراین اگر اپل بتواند با موفقیت هوش مصنوعی مولد را با سیری ادغام کند، می‌تواند فرامین صوتی مثل «قرارم با دوستانم را بر اساس ایمیل‌هایم تنظیم کن!» یا «تصویری از من روی سطح ماه بکش!» یا حتی «این تصویر را برایم ویرایش کن!» را از طریق آن اجرا کرده و رقبا را به‌طور کامل کنار بزند.

این کار نه تنها تجربه ملموس‌تری از هوش مصنوعی را به عموم کاربران ارائه خواهد کرد، بلکه می‌تواند به یک موتور محرک برای ترغیب کاربران به خرید نسل بعدی آیفون‌های اپل تبدیل شود.

در گجت نیوز بخوانید:
۳ تغییر اساسی که انتظار می‌رود اپل در طراحی آیفون ۱۶ اعمال کند آیفون ۱۶ با این مشخصات سخت افزاری برای پردازش های هوش مصنوعی به سرورهای ابری نیاز نخواهد داشت آیفون 16 پرو مکس در برابر گلکسی S24 اولترا؛ آیا پرچمدار اپل از پس کهکشانی سامسونگ بر خواهد آمد؟

ویرایش هوشمند ویدیو

ویرایشگر جادویی در پیکسل 8 و ویرایشگر مولد در گلکسی اس 24 هر دو قابلیت‌هایی بسیار توانمند و کاربردی به شمار می‌روند که ویرایش تصاویر را به سطح جدیدی ارتقا داده‌اند. به کمک این ابزارها می‌توان بدون نیاز به فوتوشاپ یا سرویس‌های مشابه تصاویر را به‌سرعت و به بهترین شکل ویرایش کرد. با این وجود چنین قابلیت‌هایی قطعا برای افرادی که با عکسبرداری نیمه‌حرفه‌ای و ویرایش‌های مرتبط با آن آشنا هستند چندان کاربردی نخواهد بود.

هوش مصنوعی آیفون 16

بنابراین اپل می‌تواند با ارتقای قابلیت‌های ویرایش مولد به ویدیوها آیفون 16 را به محصولی بی‌همتا در این زمینه تبدیل کند. در صورت رخ دادن چنین اتفاقی می‌توان به‌سادگی با درخواست از سیری، یک کلیپ کوتاه از یک فایل ویدیویی ساخت و یا بسته به کاربرد، ویرایش‌های جذابی را روی ویدیوها انجام داد. چنین قابلیتی در صورتی که درست پیاده‌سازی شود می‌تواند باعث رضایت فراوان تولیدکنندگان محتوا شود.

بسیاری افراد آیفون‌های اپل را طلایه‌دار کنونی دنیای گوشی‌های موبایل در زمینه ضبط ویدیو می‌دانند. به همین جهت طبیعی است که اپل سعی داشته باشد با سوار شدن روی موج هوش مصنوعی و استفاده هوشمندانه از AI برای تقویت عملکرد ویدیویی، پیش از رقبای اندرویدی خود به ویرایش مولد ویدیوها دسترسی پیدا کرده و برتری خود در این زمینه را ادامه دهد.

ابزارهای هوشمند ترجمه

قابلیت ترجمه از طریق هوش مصنوعی فناوری چندان جدیدی نیست. با این وجود هوش مصنوعی مولد باعث شده پرچمدارانی چون پیکسل 8 بتوانند به‌طور همزمان به ترجمه محتوای گفته شده پراخته و نتایج بسیار دقیق‌تری را ارائه کنند. اپل در این حوزه با اختلاف از رقبای اندرویدی خود عقب‌تر است. به همین دلیل کوپرتینویی‌ها می‌توانند با افزودن برخی قابلیت‌های پیشرو به سیستم ترجمه مبتنی بر AI از رقبایشان جلو بزنند.

ترجمه هوشمند iPhone

از جمله اقدامات جذاب احتمالی اپل در این حوزه می‌تواند شناسایی خودکار زبان محاوره طرف مقابل و آماده کردن پاسخ‌های هوشمند از سوی سیری باشد. از سوی دیگر، هوش مصنوعی مولد همچنین می‌تواند در حین نمایش یک ایمیل یا محتوای متنی یا گفتاری روی صفحه نمایش، زبان گوشی میزبان را به زبان فرد مخاطب تغییر دهد. این دسته اقدامات که نشان‌دهنده توجه به جزئیات طراحی هستند جزو مهارت‌های همیشگی اپل به شمار می‌روند. به همین دلیل طبیعی است که انتظار داشته باشیم چنین ظرافت‌هایی را در تعبیه هوش مصنوعی هم از این کمپانی مشاهده کنیم.

پاسخ‌دهی هوشمند به تماس‌ها

استفاده از هوش مصنوعی مولد در مدیریت تماس‌های ورودی یکی از قابلیت‌های بسیار ارزشمند و کاربردی است که پرچمداران اندرویدی در حال حاضر به‌خوبی در پرچمدارانشان استفاده کرده‌اند. با این وجود چنین قابلیتی با تعریف جدید سال 2024 هنوز به آیفون‌های اپل نیامده است!

هوش مصنوعی آیفون 16

به این ترتیب یکی از مهم‌ترین قابلیت‌های مبتنی بر هوش مصنوعی در آیفون 16 می‌تواند مدیریت تماس‌ها از طریق AI باشد. بالاترین دستاورد قابلیت Call Screen به کمک هوش مصنوعی در آیفون می‌تواند این باشد که بدون نیاز به هیچ‌گونه دخالت کاربر به برخی تماس‌های ورودی منتخب پاسخ‌های مناسب و دوستانه داده شود! بنابراین هرگونه حرکت اپل در این مسیر می‌تواند پیشرفتی بزرگ برای این کمپانی و آیفون‌های آینده‌اش تلقی شود.

بهبود عملکرد نقشه و مسیریابی

به دنبال اشتباهات متعدد اپل در طراحی نقشه سال‌هاست که نقشه‌های اپل (Apple Maps) توانایی رقابت خود با گوگل مپس را از دست داده و فرسنگ‌ها پشت سر آن ایستاده است. با این وجود هوش مصنوعی می‌توان همان سکویی باشد که Apple Maps را به نزدیکی رقیب دیرینه‌اش و یا حتی بالاتر از آن پرتاب می‌کند!

اپل مپس

در این حوزه، هوش مصنوعی می‌تواند به‌گونه‌ای درون اپلیکیشن تعبیه شود که کاربر درخواست خود را به‌صورت شفاهی مطرح کرده و اپلیکیشن پاسخ‌های مناسب، پیشنهادهای مسیر یا مکان و دیگر موارد را بر اساس موقعیت، زمان، بودجه یا سایر ورودی‌های کاربر تنظیم کرده و به او پیشنهاد کند. این قابلیت می‌تواند باعث گرایش بسیاری کاربران آیفون به سمت اپل مپس و رها کردن گوگل مپس از سوی آن‌ها شود.

همچنین بخوانید:
آیفون 16 پرو اپل و همه اخبار و شایعات پیرامون این گوشی پرچمدار؛ از تراشه A18 Pro تا دوربین تله فوتو جدید کوالکام اندروید را در جدال هوش مصنوعی با آیفون ۱۶ پرو برنده خواهد کرد اپل برای آیفون ۱۶ باید چه درس هایی از سری گلکسی اس ۲۴ بگیرد؟