اندروید هوش مصنوعی آیفون 16 پرو

کوالکام اندروید را در جدال هوش مصنوعی با آیفون 16 پرو برنده خواهد کرد

یک قابلیت منحصربفرد تراشه‌های نسل آینده کوالکام باعث خواهد شد پرچمداران مجهز به اندروید در بخش هوش مصنوعی برتری قابل توجهی نسبت به آیفون 16 پرو داشته باشند.

بر اساس اخبار موجود، تراشه اسنپدراگون 8 نسل 4 کوالکام می‌تواند برگ برنده سیستم عامل اندروید در مقایسه با آیفون 16 پرو باشد. این برتری به دلیل رم‌های جدیدی که توسط این تراشه پشتیبانی می‌شوند حاصل خواهد شد.

وبسایت کره‌ای Ajunews گزارش داده که تراشه اسنپدراگون 8 نسل 4 کوالکام نخستین تراشه گوشی‌های موبایل خواهد بود که از حافظه‌های رم LPDDR6 بهره خواهد برد. این استاندارد جدید که در آینده به‌طور گسترده توسط پرچمداران مورد استفاده قرار خواهد گرفت، پهنای باند بالاتری را در مقایسه با حافظه‌های LPDDR5 یا LPDDR5X و LPDDR5T پشتیبانی کرده و از این طریق نقش بسزایی در تسهیل پردازش‌های هوش مصنوعی در گوشی‌های موبایل آینده ایفا خواهد کرد.

به ادعای Ajunews صنعت تراشه‌های موبایل در حال نهایی کردن استاندارد LPDDR6 است و احتمالا در پاییز 2024 به‌طور رسمی آن را رونمایی خواهد کرد. همچنین به نظر می‌رسد سامسونگ و SK Hynix نخستین کمپانی‌هایی خواهند بود که تراشه‌های با قابلیت پشتیبانی از این استاندارد جدید را تولید خواهند کرد.

حافظه LPDDR6

البته فرآیند معرفی و جا افتادن این تراشه‌های جدید احتمالا زمان‌بر خواهد بود. به همین دلیل وبسایت فوق گزارش داده که استفاده رسمی چیپست‌های موبایل از فناوری LPDDR6 احتمالا به سال 2025 موکول خواهد شد. در عین حال این احتمال هم وجود دارد که نسل بعدی تراشه‌های اسنپدراگون کوالکام قادر به بهره بردن از LPDDR6 باشند؛ درحالیکه اپل و چیپست‌های A18 Pro این کمپانی همچنان در قید استاندارد LPDDR5 باقی بمانند. در صورتی که چنین باشد، گوشی‌های اندرویدی مجهز به تراشه پرچمدار کوالکام دست بالاتر را در رقابت با آیفون در اختیار خواهند داشت.

آیا اندروید برنده جدال هوش مصنوعی در مقابل آیفون 16 پرو خواهد بود؟

باید توجه کنید که گوشی‌های اندرویدی حتی بدون پشتیبانی احتمالی از استاندارد LPDDR6 هم به دلیل بالاتر بودن عمومی ظرفیت رم، مزیت قابل توجهی در بخش پردازش هوش مصنوعی در برابر اپل دارند. با این وجود به دلیل تفاوت‌هایی که در روش ساخت و مکانیزم عملکرد تراشه‌های کوالکام و اپل وجود دارد، کوپرتینویی‌ها توانسته‌اند با بهینه‌سازی بهتر حافظه، همان عملکرد گوشی‌های پرچمدار اندرویدی را با مقدار کمتری رم ارائه دهد.‌ در عین حال حافظه و پهنای باند بالاتر قابل پشتیبانی توسط استاندارد LPDDR6 می‌تواند فاکتور جدیدی باشد که عملکرد گوشی‌های آینده را در مالتی تسکینگ، اجرای بازی‌های سنگین و از همه مهم‌تر، قابلیت‌های هوش مصنوعی تحت تاثیر شدیدی قرار خواهند داد.

در حال حاضر بسیاری قابلیتهای مبتنی بر هوش مصنوعی در گوشی‌های پرچمداری مانند گلکسی S24 بر پایه پردازش ابری کار کرده و نیازمند اتصال دائمی به اینترنت خواهند بود. بنابراین یکی از مهم‌ترین خواسته‌های کاربران از آینده هوش مصنوعی آن است که بخش اعظم پردازش‌های مربوط به این فناوری به تراشه خود گوشی سپرده شود تا استفاده از AI ایمن‌تر و شخصی‌تر باشد. به این ترتیب احتمالا مسیر حرکت گوشی‌های پرچمدار آینده به سمت پردازش محلی هوش مصنوعی خواهد بود.

اندروید هوش مصنوعی آیفون 16 پرو

طبق روال هر سال می‌توان انتظار داشت که پرچمداران سرشناس سال 2025 مثل سری گلکسی اس 25 یا وان پلاس 13 به تراشه Snapdragon 8 Gen. 4 کوالکام بهره باشند و به همین جهت از استاندارد LPDDR6 پشتیبانی کنند. همچنین خود این تراشه نیز پاییز سال 2024 رونمایی خواهد شد؛ درحالیکه نخستین محصولات مجهز به آن اواخر 2024 روانه بازار خواهند شد.

بر اساس نتایج بنچمارک‌های اولیه تراشه اسنپدراگون 8 نسل 4، علاوه بر مزیت‌هایی که این چیپست در هوش مصنوعی برای گوشی‌های اندرویدی ایجاد می‌کند، قادر به شکست دادن تراشه A18 Pro در توان پردازشی خواهد بود. با این وجود اپل همواره نشان داده که در سورپرایز کردن دنیا تبحر دارد و ممکن است ورق را به‌طور شگفت‌انگیزی برگرداند.

در گجت نیوز بخوانید:
7 دلیل برای خرید گلکسی اس 24 اولترا و 3 دلیل برای اینکه منتظر S25 Ultra بمانیم بهترین اپلیکیشن های هوش مصنوعی اندرویدی که واقعاً کاربردی هستند اپل تأیید کرد: هوش مصنوعی مولد به آیفون ۱۶ اضافه می‌شود

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*