سیستم عامل هایپر او اس

بررسی سیستم عامل شیائومی هایپر او اس (مبتنی بر اندروید 14)

سیستم عامل هایپر او اس شیائومی، یکی از جدیدترین محصولات این کمپانی چینی است. در ادامه به بررسی سیستم عامل Xiaomi HyperOS می‌پردازیم.

شیائومی این برند چینی همزمان با معرفی گوشی‌های سری شیائومی 14 خود اقدام به رونمایی از یک پوسته اصلاح‌شده جدید اندروید به نام هایپر او اس کرد. این سیستم عامل جدید قرار است تا جایگزینی برای رابط کاربری MIUI باشد. حالا هم که این آپدیت برای بعضی از گوشی‌های موجود در لیست کامل دستگاه‌های دریافت کننده منتشر شده متوجه می‌شویم که حداقل در این نسخه‌های اولیه تغییرات چشمگیری در طراحی ظاهری نداریم و بیشتر بر روی بهینه بودن و موارد مشابه تمرکز شده است. بنابراین ما هم قصد داریم تا در این مطلب به بررسی سیستم عامل Xiaomi HyperOS بپردازیم.

دسترسی آسان به بخش‌های این مقاله

بررسی سیستم عامل هایپر او اس شیائومی

البته این نبود تغییرات ظاهری نه چندان مورد توجه فعلا ممکن است که در نسخه اولیه این سیستم عامل که مبتنی بر اندروید 14 است، موقتی باشد و در آینده با آپدیت‌های مختلف تغییرات ظاهری نیز لحاظ شود.

بهینه‌ سازی‌های صورت گرفته در هایپر او اس

شیائومی می‌گوید که تغییرات اساسی در این پوسته جدید اندروید باعث شده تا تاخیر بسیار کمتر و سرعت بالایی در اجرای برنامه‌ها داشته باشد و این در نتیجه تغییر ارتباطات بین سخت‌افزار و نرم‌افزار در این سیستم عامل جدید است. این قابلیت به‌ویژه می‌تواند در دستگاه‌های ضعیف‌تر بسیار مورد توجه باشد.سیستم عامل هایپر او اس

در موارد بهینه شده فضای ذخیره‌سازی نیز مدنظر بوده و حالا سیستم عامل هایپر او اس با کاهش حجم 3.5 گیگابایتی نسبت به رابط کاربری 14 MIUI تنها 9 گیگابایت فضای ذخیره‌سازی را اشغال می‌کند.

همچنین هایپر او اس قابلیت Pro HDR را نیز به دستگاه‌های شیائومی می‌آورد؛ البته باید دستگاه‌ها از لحاظ سخت‌افزاری از این قابلیت پشتیبانی کنند. با این قابلیت می‌توانید عکس‌هایی را که در حالت HDR گرفته‌اید را با نمایشگر HDR گوشی در برنامه‌های گالری مشاهده کنید. این قابلیت در بقیه برندها مانند اپل و سامسونگ تنها در برنامه پیش‌فرض گالری قابل اجرا است اما شیائومی قصد دارد تا این ویژگی را در آینده با طراحی برنامه یکپارچگی کاملی توسعه دهد.

طراحی و رابط کاربری جدید

شیائومی در سیستم عامل هایپر او اس اساس طراحی نرم‌افزار را پالت‌های رنگی شاداب، متنوع و پویا قرار داده و حتی در فونت‌ها و آیکون برنامه‌ها نیز این ویژگی لحاظ شده است. طبق گزارشات این فونت‌های زیبا برای تمامی زبان‌ها بهینه‌سازی شده‌اند.

اطلاعات موجود در اطراف نوار وضعیت، با انیمیشن‌های خلاقانه‌ای آپدیت شده‌اند که ظرافت و دقت حرف اول را در این طراحی کاربر پسند می‌زند.

همچنین شیائومی در طراحی هایپر او اس این موضوع را نیز در نظر گرفته که در آینده این سیستم عامل قرار است در دستگاه‌های تاشو و همچنین تبلت‌ها به‌کار برود؛ بنابراین طراحی پنجره‌ها به‌گونه‌ای صورت گرفته که کاملا منعطف هستند.

به‌طور کلی هایپر او اس یک نسخه صیقل‌یافته از رابط کاربری MIUI بوده که در برخی بخش‌ها طراحی روان‌تری لحاظ شده است.

قابلیت‌های شخصی‌سازی

ویژگی‌های شخصی‌سازی در این سیستم عامل تا به حدی آزاد است که حتی می‌توانید رابط کاربری را از اول با سلیقه خودتان طراحی کنید. صفحه قفل یک مثال بارز برای این قابلیت است؛ چراکه تم‌ها، رنگ‌ها، تصاویر، حالت و سبک‌های مختلفی برای شخصی‌سازی صفحه قفل وجود دارد. البته برخی ویژگی‌ها مانند نمایشگر همیشه روشن تغییری نکرده و گزینه‌های آن همانند MIUI است.

همچنین بخش اعلان‌ها نیز با همان حالت قدیمی طراحی شده و در این بخش نمی‌توانید تفاوتی بین هایپر او اس و MIUI پیدا کنید. البته قالب صفحه کلید را نیز می‌توانید از بخش تنظیمات کیبورد به مدل‌های مختلف تغییر دهید.

سیستم عامل هایپر او اس

منوی برنامه‌های اخیر در هایپر او اس

در بخش منو برنامه‌های اخیر نیز قابلیت تغییر چیدمان عمودی یا افقی فراهم شده است و می‌توانید بنابه سلیقه شخصیتان انتخاب کنید.

مالتی تسکینگ در دستگاه‌های متصل

هایپر او اس ادغام عمیق‌تری نسبت به دیگر دستگاه‌های شیائومی شما ارائه می‌کند و شیائومی هم تا حد ممکن قابلیت Mi Share را برای اتصال بهتر و پایدارتر توسعه داده است.

سیستم عامل هایپر او اس

قابلیت مالتی تسکینگ در هایپر او اس

قابلیت مالتی تسکینگ و نمایش صفحه نمایش در نمایشگر بزرگ‌تر چندان در هایپر او اس رضایت‌بخش نیست و همچنان برندهایی مانند سامسونگ و موتورلا دست بالاتر را دارند. بنابراین با هایپر او اس استفاده‌ای شبیه دسکتاپ را تجربه نخواهید کرد. البته می‌توانید همچنان با اتصال گوشی شیائومی خود به تلویزیون از نمایشگر بزرگ‌تر برای کارهای مختلف مانند تماشای فیلم استفاده کنید.سیستم عامل هایپر او اس

ناگفته نماند قابلیت‌هایی مانند ارسال کلیپ‌بورد، مدیریت برخی موارد در گوشی با دیگر دستگاه‌ها و همچنین همگام‌سازی تم‌ها و رنگ‌ها در دستگاه‌های شیائومی مختلف در این سیستم عامل جدید گنجانده شده است.

قابلیت‌های هوش مصنوعی

شیائومی هایپر او اس را نیز در جریان روندهای هوش مصنوعی وارد کرده و این می‌تواند به‌دلیل تمرکز دو رقیب سرسخت یعنی سامسونگ و گوگل روی قابلیت‌های هوش مصنوعی باشد. ویژگی جالبی که شیائومی قصد دارد تا در بخش قابلیت‌های هوش مصنوعی برای هایپر او اس توسعه دهد، استفاده آفلاین و بدون نیاز به ابر از تمام مدل‌های زبانی هوش مصنوعی با اتکا به بهینه‌سازی‌های صورت گرفته به‌واسطه بخش واحد پردازش تخصصی عصبی است.

البته فعلا در زمان نگارش این مقاله هیچ تجربه‌ای از قابلیت‌های هوش مصنوعی هایپر او اس منتشر نشده و این قابلیت‌ها فعلا در مرحله توسته بتا هستند. بنابراین انتظار می‌رود در آینده شاهد عرضه گسترده این قابلیت در قالب سیستم عامل جدید شیائومی باشیم.

هایپر او اس همانند گوشی‌های سری پیکسل و گلکسی اس 24 می‌تواند مکالمه‌ها را به‌صورت زنده ترجمه کرده و همچنین زیرنویس فیلم‌ها را در برنامه‌های شخص ثالث تولید کند. این دو ویژگی در مکالمه‌های ویدیو نیز وجود خواهد داشت و می‌توانید از هوش مصنوعی در یادداشت‌برداری جلسه‌تان استفاده کنید.هایپر او اس

در برنامه پیش‌‎فرض گالری نیز ویژگی جستجوی هوشمند همانند برنامه Google Photos ممکن شده است. AI Portrait قابلیت مولد هوش مصنوعی موجود در اپلیکیشن گالری است که با تجزیه و تحلیل عکس‌های گرفته شده از شما اقدام به تولید تصاویر جدیدی از خودتان می‌کند. با استفاده از همان پرتره تولید شده توسط هوش مصنوعی می‌توانید لوکیشن عکس را نیز تغییر داده و از بین چندین گزینه محیطی مورد دلخواه خودتان را انتخاب کنید.

AI Expansion ابزار ویرایش دیگری است که می‌توانید برای توسعه عکس‌هایتان از آن بهره بگیرید. این ابزار با درک زمینه در تصویر مورد نظرتان اقدام به گسترش این عکس می‌کند.

امنیت

تامین امنیت اطلاعات و حریم خصوصی، از بخش‌های اساسی هر سیستم عاملی به‌شمار می‌رود و شیائومی نیز برای سیستم عامل هایپر او اس اقدامات جدی انجام داده است. این کمپانی سیستم‌های امنیتی سیستم عامل را تا بخش سخت‌افزار توسعه داده که باعث می‌شود اطلاعات شما به روش‌های به‌روز امن نگه داشته شوند.سیستم عامل هایپر او اس

طبق ادعا شیائومی، این سیستم امنیتی TEE در همه دستگاه‌های دارای هایپر او اس وجود دارد و خیال صاحبان این دستگاه‌ها از تامین امنیت فایل‌ها و موارد شخصی دیگر راحت است.

جمع‌بندی کلی

طبق دیدگاه کاربران، سیستم عامل هایپر او اس نسخه کامل اصلاح‌ شده‌ای از MIUI نیست اما بررسی‌های بیشتر به ما نشان داد که هایپر او اس در واقع نسخه صیقلی اندروید بوده که همچنان عملکردهای MIUI را اجرا می‌کند. از جمله تغییرات محسوسی که می‌توان به آن اشاره کرد، قابلیت‌های هوش مصنوعی جدیدی بوده که به این سیستم عامل اضافه شده است. البته سرعت و روان بودن در اجرا فعالیت‌های مختلف هم یکی از نقاط قوت و مثبت هایپر او اس نسبت به MIUI و اندروید شناخته می‌شود.

اگر شما هم قابلیت‌های دیگری از هایپر او اس را می‌دانید که در این لیست ذکر نشده‌اند، حتما در بخش نظرات برایمان بنویسید.

در گجت نیوز بخوانید:
از کجا بفهمیم که آپدیت هایپر او اس شیائومی برای گوشی ما می‌آید یا نه؟ سیستم عامل هایپر او اس شیائومی از iOS اپل تقلید کرده است بدون بهبود این ویژگی ها هایپر او اس شیائومی شکست می‌خورد گوشی شیائومی ۱۴ اولترا واقعا چه تغییراتی کرده است؟ آپدیت گلوبال HyperOS شیائومی به زودی برای این ۲۰ گوشی منتشر می‌شود