۸ محصول محبوب گوگل که نابود شدند

گورستان گوگل: ۸ محصول محبوب گوگل که به تاریخ پیوسته‌اند

گوگل دائما در حال خلاقیت و خلق فناوری‌های جدید است. اما در اینجا به ۸ محصول محبوب گوگل خواهیم پرداخت که در طول این سال‌ها به تاریخ پیوستند.

گوگل، نامی آشنا که با نوآوری و خلاقیت عجین شده است. غول دنیای فناوری که با ارائه خدمات و محصولات متنوع، زندگی بشر را در عصر دیجیتال دگرگون کرده است. اما در این مسیر پرفراز و نشیب، طعم تلخ شکست نیز برای گوگل ناآشنا نیست.

لشکر پروژه‌های شکست‌خورده گوگل

در این مقاله، به ۸ محصول محبوب گوگل می‌پردازیم که علی‌رغم استقبال اولیه، به دلایل مختلف، به تاریخ پیوسته‌اند. گویی در دنیای بی‌رحم تکنولوژی، هیچ نامی تضمین‌کننده موفقیت ابدی نیست.

۱. Google Podcasts

۸ محصول محبوب گوگل که نابود شدند - Google Podcasts

۸ محصول محبوب گوگل که نابود شدند

دنیای پادکست‌ها در اواخر دهه ۲۰۱۰ و اوایل ۲۰۲۰ با سرعتی باورنکردنی رشد کرد و گوگل هم با ارائه پلتفرم Google Podcasts سعی کرد در این رقابت، پا به پای بزرگان این حوزه مثل اسپاتیفای و اپل موزیک بردارد. این برنامه ابتدا در آگوست ۲۰۱۸ عرضه شد و می‌شد در آن، برنامه‌های جذاب زیادی پیدا کرد. برای مثال، می‌توان به «غواصی عمیق با علی عبدال» و «خاطرات یک مدیرعامل» اثر استیون بارتلت اشاره کرد.

استفاده از گوگل پادکستس برای دستگاه‌های اندرویدی و iOS رایگان بود و حتی می‌شد از طریق مرورگر وب هم به پادکست‌ها گوش داد؛ اما گوگل در سپتامبر ۲۰۲۳ اعلام کرد که دسترسی به Google Podcasts به‌عنوان یک برنامه مستقل در آوریل ۲۰۲۴ متوقف خواهد شد. پس از آن، کاربران می‌توانند به پادکست‌های خود در YouTube Music دسترسی داشته باشند.

در گجت نیوز بخوانید:
نگاهی به بدترین و ناموفق‌ترین محصولات گوگل، به مناسبت تولد 25 سالگی غول اینترنتی مهمترین شکست های گجتی در سال‌های اخیر؛ از گلکسی نوت ۷ تا گوگل گلس

چرا دلتنگ گوگل پادکستس می‌شویم؟ برنامه پادکست گوگل به‌عنوان یک ابزار کاربرپسند، امکان دنبال کردن برنامه‌های مورد علاقه را بدون نیاز به خرید اشتراک سرویس‌های استریم، برای کاربران اندروید فراهم کرده بود. با توقف فعالیت این برنامه در آوریل ۲۰۲۴، دارندگان دستگاه‌های اندرویدی به دنبال یافتن جایگزین‌های مناسب و رایگان هستند.

در حالی که کاربران اپل می‌توانند از برنامه اپل پادکست استفاده کنند، یافتن گزینه‌های مشابه برای اندروید با چالش‌هایی همراه است.

۲. Stadia

۸ محصول محبوب گوگل که نابود شدند - Google Stadia

استدیا، که در نوامبر ۲۰۱۹ عرضه شد، یکی از بزرگ‌ترین شکست‌های گوگل بود. این سرویس بازی ابری، علی‌رغم داشتن مجموعه‌ای چشمگیر از بازی‌ها مانند Assassin’s Creed، FIFA و Far Cry، با استقبال خوبی روبرو نشد. کاربران با استفاده از گوگل استادیا می‌توانستند از طریق راه‌های مختلفی از جمله تلویزیون و اپلیکیشن‌ها به انجام بازی‌ها بپردازند. ما در همان اوایل راه‌اندازی این پلتفرم، در گزارشی بررسی کردیم که شکست پروژه گوگل استادیا حتمی است.

استادیا علاوه بر یک طرح رایگان، امکان خرید اشتراک ماهیانه به قیمت ۱۰ دلار را نیز ارائه می‌کرد که شامل استریم بازی‌ها با رزولوشن ۴K بود. با این حال، گوگل در سپتامبر ۲۰۲۲ توقف سرویس‌دهی استادیا را اعلام کرد و عنوان کرد که نهایتا در سال ۲۰۲۳ این سرویس به طور کامل تعطیل شد.

چرا برای گوگل استادیا دلتنگ می‌شویم؟ با وجود انتقاداتی که باعث انصراف زودهنگام برخی کاربران شد، استدیا مفهوم جالبی داشت. هرچند در نهایت این پروژه به تلاش بسیار بیشتری برای موفقیت نیاز داشت، اما پتانسیل تبدیل شدن به چیزی بسیار فراتر از آنچه که بود را در خود جای داده بود.

۳. Android Auto for Phones

۸ محصول محبوب گوگل که نابود شدند - Android Auto for Phones

اندروید اتو برای گوشی‌های همراه، یکی دیگر از پروژه‌های امیدوارکننده، اما کوتاه‌مدت گوگل بود. در حالی که اندروید اتو به طور معمول نیازمند راه‌اندازی توسط گوشی برای اتصال و نمایش آینه‌ای آن روی نمایشگر خودرو است، نقطه ضعف آن این بود که خودرو حتماً می‌بایست دارای صفحه‌نمایش باشد. ایده‌ پشت اندروید اتو برای تلفن همراه، کمک به رانندگان برای دسترسی به نقشه‌ها و سایر اطلاعات مفید در خودروهایی بود که فاقد صفحه‌نمایش بودند.

این پروژه با وجود راه‌اندازی در سال ۲۰۱۹، عمر کوتاهی داشت و گوگل پشتیبانی از آن را در سال ۲۰۲۲ به طور کامل متوقف کرد. البته روند پایان کار اندروید اتو برای تلفن همراه از سال ۲۰۲۱ آغاز شد و کاربران دیگر از نسخه اندروید ۱۲ به بعد امکان نصب این برنامه را نداشتند.

چرا برای Android Auto for Phones دلتنگ می‌شویم؟ در حالی که اکثر خودروهای مدرن دارای سیستم چندرسانه‌ای حاوی نمایشگر هستند، این ویژگی برای افرادی خودروهای قدیمی‌تر، مفید بود. خوشبختانه Android Auto به خودی خود هنوز در دسترس است.

۴. Google Plus

۸ محصول محبوب گوگل که نابود شدند - Google Plus

۸ محصول محبوب گوگل که نابود شدند

اوایل دهه ٢٠١٠، گوگل سرویس جدیدی را به‌نام گوگل پلاس را راه‌اندازی کرد. به‌گزارش یاهو نیوز، این پلتفرم در دسامبر ٢٠١٢ دارای ۵٠٠ میلیون کاربر بود؛ گرچه تنها ١٠٠ میلیون نفر از این تعداد فعال بودند. شما با گوگل پلاس می‌توانستید تصاویر و لینک‌های مختلف را با سایر کاربران به‌اشتراک بگذارید. وقتی هر پست را پسند می‌کردید، دکمه ١+ کنار آن را بفشارید که عملکردی شبیه لایک فیسبوک را داشت.

این شبکه اجتماعی همچنین به شما اجازه می‌داد زیر پست‌ها کامنت بگذارید و آن‌ها را به اشتراک بگذارید. اما فعالیت این پلتفرم در سال ٢٠١٩ به یکباره متوقف شد و اکنون فقط به‌عنوان یک کسب و کار B2B در قالب Google Currents در دسترس کاربران تجاری قرار دارد.

چرا برای گوگل پلاس دلتنگ می‌شویم؟ گوگل پلاس در ابتدا کمی گیج‌کننده بود، اما برای پیدا کردن محتوای جالب پلتفرم خیلی خوبی محسوب می‌شد و به‌طور ویژه برای اشتراک‌گذاری ایده‌ها در بین کسب ‌و کارها خیلی مفید بود. این پلتفرم به‌عنوان جایگزین شایسته فیسبوک، مناسب کاربرانی بود که صرفا در شبکه‌های اجتماعی به‌دنبال دوستان و آشنایان نمی‌گردند.

۵. iGoogle

۸ محصول محبوب گوگل که نابود شدند - iGoogle

رابط کاربری گوگل در طول سال با تم‌های مختلف تغییر می‌کند، اما خیلی جذاب است اگر بتوانید صفحه اصلی وب خود را آنطور که دوست دارید شخصی‌سازی کنید. iGoogle راهکار گوگل برای شماست. آی گوگل که در سال ٢٠٠۵ راه‌اندازی شد، به شما اجازه می‌داد نام موزد نظرتان را انتخاب کنید و انواع ویجت‌ها را اضافه کنید.

با استفاده از iGoogle شما می‌توانستید انواع ویجت‌های آب و هوا، تقویم و غیره را در صفحه اصلی وب خود مشاهده کنید. گوگل در سال ٢٠١٣ پشتیبانی از این سرویس را متوقف کرد. غول جستجوی جهان یک سال قبل‌تر با اعلام حذف ویجت‌های اجتماعی از iGoogle، انرژی بیشتر خودش را روی توسعه گوگل پلاس گذاشت.

چرا دلتنگ iGoogle می‌شویم؟ آی گوگل نمونه اولیه امکانات شخصی‌سازی وب پیج‌ها بود که هم اکنون روی تمام دستگاه‌های هوشمند به‌صورت پیش‌فرض وجود دارد. اما به‌قدری ابن ایده جذاب بود که حتی همین حالا هم دوست داریم آن برگردد. گرچه صفحه اصلی سایت گوگل برای جستجو کردن عالی است، اما خیلی جذاب‌تر می‌شد اگر می‌توانستیم در همان صفحه اطلاعات مفیدی مثل وضعیت آب و هوا را هم ببینیم.

۶. Google Reader

۸ محصول محبوب گوگل که نابود شدند - Google Reader

۸ محصول محبوب گوگل که نابود شدند

گوگل ریدر، یک فیدخوان تحت وب بود که به کاربران اجازه می‌داد تا به محتوای وب‌سایت‌های مورد علاقه خود، بدون نیاز به بازدید جداگانه از هر یک، دسترسی داشته باشند. این سرویس در ۷ اکتبر ۲۰۰۵ توسط آزمایشگاه گوگل رونمایی شد و در ۱۷ سپتامبر ۲۰۰۷ از حالت بتا خارج شد.

گوگل ریدر به کاربران امکان می‌داد تا فیدهای RSS و Atom را از وب‌سایت‌ها، وبلاگ‌ها و سایر منابع آنلاین مشترک شوند. سپس این فیدها در یک رابط کاربری واحد جمع‌آوری می‌شدند و کاربران می‌توانستند آنها را به ترتیب دلخواه خود مرتب کنند، علامت‌گذاری کنند و به اشتراک بگذارند. گوگل ریدر همچنین از قابلیت خواندن آفلاین پشتیبانی می‌کرد، به این معنی که کاربران می‌توانستند حتی بدون اتصال به اینترنت، به محتوای فیدهای خود دسترسی داشته باشند.

با وجود محبوبیت زیاد، گوگل در مارس ۲۰۱۳ اعلام کرد که به دلیل کاهش استفاده، گوگل ریدر در ۱ ژوئیه ۲۰۱۳ بسته خواهد شد. این تصمیم با انتقادات گسترده کاربران مواجه شد، اما گوگل در نهایت تصمیم خود را اجرا کرد و گوگل ریدر در تاریخ مقرر تعطیل شد. تا به امروز، جایگزینی مناسب برای گوگل ریدر معرفی نشده است و بسیاری از کاربران از فقدان این سرویس محبوب ابراز نارضایتی می‌کنند.

چرا دلمان برای Google Reader تنگ می‌شود؟ گوگل ریدر امروزه که با حجم انبوهی از اطلاعات روبرو هستیم بسیار کاربردی بود. این سرویس یک ابزار عالی برای جمع آوری همه چیزهایی بود که دوست داشتید دنبال کنید، بدون اینکه نیاز به جستجوی دستی تک تک وب‌سایت‌ها داشته باشید. با این حال، خبر خوب این است که چندین افزونه کروم می‌توانند به شما در خواندن بهتر مقالات آنلاین کمک کنند.

۷. Picasa

۸ محصول محبوب گوگل که نابود شدند - Picasa

۸ محصول محبوب گوگل که نابود شدند

Picasa یک نرم‌افزار رایگان برای مدیریت، ویرایش و اشتراک‌گذاری عکس بود که توسط گوگل توسعه یافته بود. این نرم‌افزار در ابتدا توسط شرکت Lifescape طراحی و در سال ۲۰۰۲ توسط گوگل خریداری شد. گوگل پیکاسا به شما امکان می‌داد تا عکس‌های خود را به صورت خودکار بر اساس تاریخ، مکان و سایر معیارها سازماندهی کنید. همچنین می‌توانستید عکس‌ها را با کلمات کلیدی برچسب‌گذاری کنید و آنها را در آلبوم‌ها و مجموعه‌ها مرتب کنید. این برنامه ابزارهای مختلفی برای ویرایش عکس ارائه می‌داد. از جمله مانند برش، چرخش، تنظیم رنگ و نور، و حذف قرمزی چشم. شما می‌توانستید از فیلترها و جلوه‌های مختلف برای بهبود ظاهر عکس‌های خود استفاده کنید.

یکی دیگر از ویژگی‌های پیکاسا این بود که به شما اجازه می داد عکس‌های خود را به‌صورت آنلاین با دوستان و خانواده خود به‌اشتراک بگذارید. یا آنکه عکس‌هایتان را در وبلاگ یا وب‌سایت خود آپلود کنید.اما گوگل در ماه مه ۲۰۱۶ رسما پشتیبانی از این سرویس را متوقف کرد.

چرا دلمان برای Picasa تنگ شده است؟ Picasa یک شروع عالی برای ویرایش عکس بود و بسیاری از ابزارهایی را ارائه می‌داد که در نرم‌افزارهای پولی مانند Adobe Lightroom هم پیدا می‌شد. برخلاف Picasa، برای دسترسی به بسیاری از ابزارهای ویرایش Google Photos، نیاز به داشتن اشتراک پولی دارید.

۸. Google Cardboard

۸ محصول محبوب گوگل که نابود شدند - Google Cardboard

امروزه تقریبا همه با فناوری واقعیت مجازی (VR) آشنا هستند. اما آیا می‌دانستید که گوگل حدود هفت سال پیش یک پروژه هوش مصنوعی اقتصادی را راه‌اندازی کرده بود؟ این پروژه که Google Cardboard نام داشت، به شما اجازه می‌داد که گوشی هوشمند خود را داخل یک نمایشگر مقوایی قرار دهید و بدون صرف هزینه های هنگفت برای خرید هدست، از محتوای VR استفاده کنید. شرکت‌کنندگان جشنواره Coachella در سال ۲۰۱۶ نسخه‌های مخصوص خود را دریافت کردند تا نخستین کاربران استفاده کننده کارت‌برد لقب بگیرند.

گوگل ده‌ها میلیون هدست را به فروش رساند که برخی از آنها متعلق به موسسات آموزشی بود. با این حال، این پروژه در مارس ۲۰۲۱ به پایان رسید.

چرا دلتنگ Google Cardboard می‌شویم؟ گوگل کارت‌برد صرفا برای افزایش علاقه به تکنولوژی واقعیت مجازی طراحی شده بود، اما راه جالبی برای درک عملی این فناوری به حساب می‌آمد. همچنین، این یک راه عالی برای ترغیب جوانان به فرآیندهای فنی پشت پرده واقعیت مجازی و شکوفایی نسل جدیدی از مبتکران بود.