گوشی شیائومی 14 اولترا

گوشی شیائومی 14 اولترا واقعا چه تغییراتی کرده است؟

گوشی شیائومی 14 اولترا هم مانند گلکسی اس 24 اولترا تکراری به نظر می‌رسد؛ اما تغییراتی در آن اعمال شده که نباید نادیده گرفت.

شیائومی از پرچمدار تازه خود یعنی گوشی شیائومی 14 اولترا در بازار چین رونمایی کرد. حالا سطح بالاترین نسخه این خانواده به نام شیائومی 14 اولترا اولین مدل این خانواده است که به بازار عرضه شده.

اگر اخبار تکنولوژی را سال گذشته هم دنبال می‌کردید و در جریان معرفی نسل قبلی به نام 13 اولترا بودید، به خوبی می‌دانید که گوشی جدید 14 اولترا با تغییرات شگفت انگیزی توسعه نیافته است. این پرچمدار جدید هم به اندازه نسل تازه گوشی‌های سطح بالای سامسونگ به نام گلکسی اس 24 اولترا تکراری به نظر می‌رسد. تنها برخی تغییرات جزئی در طراحی ظاهری دستگاه و همچنین ارتقای پردازنده داخلی به اسنپدراگون 8 نسل 3 در 14 اولترا وجود دارد؛ اما نباید از تغییرات در دوربین آن غافل شد.

همان گوشی قبلی، اما دوربین جدید!

اجازه دهید با دوربین شروع کنیم. دوربین در 14 اولترا هم دوباره با سخت افزار بزرگ طراحی شده است. ماژول دوربین این پرچمدار شیائومی چهار لنز اصلی دارد و در دوربین سلفی هم یک لنز قرار گرفته.

گوشی شیائومی 14 اولترا

لنز اصلی تنها لنز دوربین با سطح ارتقای معنادار شناخته می‌شود. از طرفی با توجه به مهارت بالای گوشی شیائومی 13 اولترا سال گذشته، هر گونه بهبود در دوربین نسل تازه می‌تواند شیائومی را در بخش بهترین گوشی‌های عکاسی امسال نگه دارد.

شیائومی امسال از لنز استاندارد 1 اینچی Sony LYT-900 استفاده کرده که تا کنون تنها روی یک گوشی دیگر (اوپو Find X7 Ultra) دیده شده است. یک لنز دیگر با دیافراگم متغیر در ماژول اصلی طراحی شده که تکراری از ترند سال گذشته به شمار می‌رود. سال گذشته هم اغلب گوشی‌های سطح بالای بازار دارای لنز با دیافراگم متغیر بودند؛ اما شیائومی این بار بازه دیافراگم f/1.63 تا f/4.0 را با تغییرپذیری بدون درجه به کار گرفته است.

در گجت‌نیوز بخوانید:
گوشی شیائومی ۱۴ اولترا روانه بازار جهانی شد + قیمت

شیائومی همچنین دیافراگم عریض را بهانه گرفته تا از Leica Summilux بهره گیرد که معمولا برای لنزهایی با دیافراگم f/1.4 استفاده می‌شد.

گوشی شیائومی 13 اولترا سال گذشته هم قادر بود تصاویر فوق العاده‌ای در شرایط مختلف نوری به ثبت برساند. نسل تازه حالا می‌تواند با لنزهایی که ذکر کردیم، نور بهتری از محیط دریافت کند و در شرایط گوناگون محیطی بهتر هم عمل کند.

سایر لنزهای ماژول اصلی کمی آشنا به نظر می‌رسند. لنز دوربین سلفی کاملا بدون تغییر باقی مانده و بار دیگر شاهد طراحی سه گانه در لنزهای پشتیبان از نوع IMX858 هستیم. این لنزهای یکسان عملکرد فوق عریض، تله فوتو با بزرگنمایی 3.2 برابر و پریسکوپ تا 5 برابر طراحی شده‌اند. تنها تغییر چشمگیر در ماژول دوربین اصلی و درون این سه لنز پشتیبان، تغییر به دیافراگم f/2.5 روی لنز پریسکوپ (از f/3.0 سال گذشته) است. البته باید این نکته را هم بگوییم که شیائومی برخلاف سامسونگ و ویوو امسال روی عکاسی با بزرگنمایی باکیفیت مانور نمی‌دهد.

گوشی شیائومی 14 اولترا با همان نمای لایکا

اگر دوربین را در نظر نگیریم، گوشی شیائومی 14 اولترا شبیه نسل قبلی دیده می‌شود. این پرچمدار چینی نمایشگر 6.73 اینچی، نمای چرمی و ماژول دوربین جزیره‌ای با ظاهری چشمگیر دارد. برخلاف سال گذشته، خبری از برآمدگی بخشی از پشت گوشی نیست؛ اما به جز این مورد دیگر تغییری در طراحی دیده نمی‌شود. اصلا تیم طراحی هم کار خاصی نمی‌تواند انجام دهد تا ماژول بزرگ دوربین را در پنل پشتی دستگاه پنهان نگه دارد!

گوشی شیائومی 14 اولترا

گوشی شیائومی 14 اولترا 3 گرم سبک‌تر شده و در دو رنگ مشکی و سفید به بازار راه پیدا می‌کند. متاسفانه هنوز خبری از عرضه جهانی نسخه ویژه این پرچمدار با بدنه تیتانیومی نیست. البته تکلیف این نسخه هم به زودی مشخص می‌شود؛ اما اگر می‌خواهید در اولین سری عرضه یک دستگاه بخرید، باید به نسخه چرمی بسنده کنید.

نسخه چرمی هم نمای زیبایی دارد و در کنار ماژول بزرگ دوربین و لوگوی Leica فریاد می‌زند که با یک گوشی عکاسی توانمند مواجه هستیم. عجیب نیست که سازنده تصمیم گرفته تا بار دیگر از ترفند عرضه کیت عکاسی جانبی با باتری 1500 میلی آمپر ساعتی، دکمه شاتر دو مرحله‌ای و حلقه فیلتر در کنار 14 اولترا بهره ببرد.

همچنین بخوانید:
شیائومی ۱۴ اولترا با این کیت تبدیل به دوربین عکاسی حرفه‌ای می‌شود

همچنین باید به جنبه دوام بیشتر در این گوشی جدید اشاره کنیم. بافت جدید در پنل پشتی باعث شده است آسیب پذیری در مقابل خط و خش و ترک ‌های جزئی کاهش پیدا کند. در پنل جلو هم Xiaomi Shield Glass به کار رفته که محافظ شیشه‌ای شیائومی و رقیب جدی Gorilla Glass است. علاوه بر این، گوشی شیائومی 14 اولترا مجوز IP68 دریافت کرده و در مقابل نفوذ آب و گرد و خاک مقاومت دارد.

انحنای بدنه در چهار طرف

بزرگ‌ترین و چشمگیرترین تغییر طراحی ظاهری امسال، در نمایشگر اعمال شده که حالا از همه طرف انحنا دارد. شاید عجیب به نظر برسد که حالا سامسونگ پس از سال‌ها تصمیم گرفته تا بی‌خیال صفحه نمایش خمیده یا Edge شود؛ اما شیائومی تصمیم گرفته‌ای لبه‌های صفحه نمایش را در تازه‌ترین پرچمدار خود منحنی طراحی کند.

گوشی شیائومی 14 اولترا

البته انحنا و خمیدگی در کناره‌ها آن‌قدر زیاد نیست که روی دیده شدن محتوای نمایشگر یا حساسیت به صفحه تاثیر بگذارد؛ اما قطعا روی قابلیت نگه داشتن دستگاه در دست و راحتی در گرفتن آن تاثیر دارد. دیگر خبری از لبه‌های تیز نیست که در دستان کاربر فرو می‌رفت. شیائومی اولین سازنده‌ای نیست که این رویکرد را در پیش گرفته؛ اما شاید یکی از بهترین شیوه‌های اجرای آن را تا به حال داشته است.

پنل نمایش به طور کلی می‌تواند انتظار شما را از یک پرچمدار پاسخ دهد. این نمایشگر LTPO AMOLED با نرخ رفرش تا بیشینه 120 هرتز، از حداکثر 3000 نیت روشنایی و Dolby Vision پشتیبانی می‌کند. اسنپدراگون 8 نسل 3 قلب تپنده شیائومی 14 اولترا است و در نسخه‌ای با 16 گیگابایت رم و 512 گیگابایت حافظه داخلی در برخی کشورها عرضه خواهد شد. ظرفیت باتری دستگاه 5000 میلی آمپر ساعت گزارش شده که از امکان شارژ سریع 90 وات باسیم و 80 وات بی سیم هم پشتیبانی می‌کند.

شیائومی در پشتیبانی نرم افزاری به پای سامسونگ و گوگل نمی‌رسد، اما تعهد کرده است گوشی 14 اولترا تا 4 سال پس از عرضه از به روز رسانی عمده اندرویدی بهره ببرد و تا 5 سال هم به روز رسانی امنیتی برای آن منتشر کند.

گوشی شیائومی 14 اولترا همچنین یکی از نخستین محصولات سازنده است که به طور پیش فرض با رابط کاربری HyperOS در اختیار کاربران قرار می‌گیرد. این پوسته اندرویدی کمپانی چینی جایگزین MIUI شده و به قول شیائومی نوعی بازطراحی عمده با بهبود عملکرد و پشتیبانی از قابلیت ارتباطی اکوسیستم ویژه شیائومی و همچنین امکانات هوش مصنوعی شناخته می‌شود.

این نرم افزار رابط کاربری به طور پیش فرض با پرچمدار شیائومی عرضه می‌شود؛ اما انتشار آن برای سایر گوشی‌های اخیر سازنده ممکن است تا چند ماه آینده طول بکشد.

گوشی شیائومی 14 اولترا در کنار دو مدل دیگر این خانواده به نام‌های 14 و 14 پرو در خلال برگزاری رویداد MWC امسال معرفی شد. شیائومی همچنین از یک تبلت جدید 12.4 اینچی به نام Xiaomi Pad 6S Pro رونمایی کرد که رقیب جدی Galaxy Tab S9 Ultra سامسونگ به شمار می‌رود. این تبلت تازه نمایشگر 144 هرتزی دارد و به پردازنده اسنپدراگون 8 نسل 2 سال گذشته مجهز شده است.

از دست ندهید:
نمونه تصاویر خیره کننده از دوربین شیائومی ۱۴ اولترا گوشی شیائومی ۱۴ پرو نسخه تیتانیوم با قابلیت ارتباط ماهواره ای دوطرفه معرفی شد از کجا بفهمیم که آپدیت هایپر او اس شیائومی برای گوشی ما می‌آید یا نه؟

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*