گوگل مپ یا اپل مپ

گوگل مپ یا اپل مپ ؛ بهترین مسیریاب جهان کدام است؟

گوگل مپ و اپل مپ محبوب‌ترین اپلیکیشن‌های مسیریاب‌ بین کاربران سیستم‌عامل اندروید و iOS هستند. اما کدام یک بهتر است؟ گوگل مپ یا اپل مپ؟

گوگل مپ (Google Maps) و اپل مپ (Apple Maps) پرکاربردترین اپلیکیشن‌های ناوبری امروزی هستند که طیف وسیعی از ویژگی‌ها را برای آسان‌تر و راحت‌تر کردن سفر ارائه می‌دهند.

ما روزانه از این برنامه‌ها جهت یافتن مسیری با ترافیک کمتر، نزدیکتر و راحت‌تر استفاده می‌کنیم. با این حال، هر برنامه دارای نقاط قوت و ضعف منحصربه‌فرد خود است.

در این مقاله ویژگی‌های هر برنامه، رابط کاربری، دقت ناوبری، ادغام خودرو و موارد دیگر را با هم مقایسه می‌کنیم تا به‌این نتیجه برسیم که کدام اپلیکیشن مسیریاب بهتری است.

هر اپلیکیشن چه قابلیت‌هایی دارد؟

گوگل مپ یا اپل مپ ؛ بهترین مسیریاب جهان کدام است

گوگل مپ با ویژگی‌هایی همچون به‌روزرسانی ترافیک در زمان واقعی، ناوبری با هدایت صوتی و نقشه‌های آفلاین، نمای خیابان را برای یک کاربر ارائه می‌دهد.

این برنامه در سال ۲۰۰۵ راه‌اندازی شد و از همان ابتدا بسیار قابل اعتماد و استفاده از آن آسان بوده است. گوگل مپ در سال‌های ابتدایی استفاده از گوشی‌های هوشمند تنها گزینه برای مسیریابی بود.

این مسیریاب همچنین با سرویس‌های گوگل مانند Google Assistant برای کنترل هندزفری و Google Earth برای ارائه تصاویر ماهواره‌ای ادغام می‌شود.

از سوی دیگر، Apple Maps دارای ویژگی‌های مشابهی مانند تشخیص ترافیک بلادرنگ، ناوبری با هدایت صوتی، نقشه‌های آفلاین و دید به اطراف است. این برنامه ویژگی‌های اختصاصی همچون نقشه‌های داخلی برای مکان‌های عمومی مانند فرودگاه‌ها، Flyover برای نمایی شبیه هواپیماهای بدون سرنشین از مکان‌های دیدنی و شهرها، و ادغام برنامه Siri برای کنترل هندزفری را نیز شامل می‌شود.

اپل مپ در حال حاضر دارای رتبه زیر سه ستاره در فروشگاه اپل است. برای یک برنامه اختصاصی که در همه آیفون‌ها تعبیه شده است، این امتیاز بسیار پایین است.

گوگل مپ vs اپل مپ

هر دو برنامه از حالت تاریک استفاده می‌کنند تا در هنگام رانندگی در شب، چشمان شما اذیت نشود.

اگر صاحب یک گوشی اندرویدی هستید، احتمالاً از مسیریاب گوگل مپ استفاده می‌کنید که در اکثر دستگاه‌ها از قبل نصب شده است. از طرف دیگر می‌توان آن را به‌راحتی از اپ استور اپل برای دستگاه‌های iOS دانلود کرد.

از طرف دیگر، در حالی که اپل مپ یک برنامه بومی در دستگاه‌های iOS است، به‌طور رسمی برای دستگاه‌های اندرویدی در فروشگاه گوگل پلی در دسترس نیست. با این حال، راه‌حل‌هایی برای دسترسی به اپل مپ با استفاده از نسخه وب وجود دارد.

مقایسه رابط کاربری

گوگل مپ vs اپل مپ

هر دو اپلیکیشن دارای رابط کاربری مورد پسندی هستند. رابط کاربری گوگل مپ به دلیل طراحی با وضوح بیشتر و رنگ‌های بیشتری که در آن استفاده شده است، کمی شلوغ‌تر به نظر می‌رسد و اطلاعات بیشتری در یک زمان روی صفحه آن نمایش داده می‌شود.

در امتداد صفحه بالا نوار جستجو وجود دارد که نمایه حساب شما از سمت چپ قابل دسترسی است. دکمه‌های اختصاصی برای یافتن مکان‌هایی مانند رستوران‌ها یا پمپ بنزین‌ها نیز در این برنامه وجود دارد که می‌توانند برای شما مفید واقع شوند.

در پایین صفحه منویی برای دسترسی به ویژگی‌های کاوش و رفت و آمد، مکان‌های ذخیره‌شده، اخبار محلی، و گزینه مشارکت در نظرات و بازخورد در مورد امکانات محلی وجود دارد.

در مقابل، اپل مپ رابط کاربری خلوت‌تر و مینیمالیستی دارد که برخی از کاربران آن را ترجیح می‌دهند. با اپل مپ شما می‌توانید با دکمه‌ای که در پایین صفحه قرار دارد مکان مورد نظر را جستجو و تنظیمات نقشه را تغییر دهید.

همچنین اپل دارای یک ایکون Golden Gate Bridge است که از طریق آن می‌توانید وضعیت آب و هوای منطقه انتخابی را مشاهده کنید. یکی دیگر از امکانات آن نمایش مکانی است که با آن می‌توانید هر خیابان را به‌صورت ایستاده در محل مشاهده کنید.

هرچه بیشتر روی یک مکان زوم کنید، هر دو برنامه اطلاعات بیشتری را به شما نشان می‌دهند، اما اپل مپ کمی زودتر اطلاعات را در زوم برای شما به‌نمایش می‌گذارد. شما با استفاده از این مسیریاب‌ها همه موارد ضروری را پیدا خواهید کرد، از بسته شدن جاده‌ها و مکان‌های دیدنی گرفته تا جزئیات دقیق مکان فعلی خود.

دقت ناوبری گوگل مپ بهتر است یا اپل مپ؟

دقت ناوبری گوگل مپ و اپل مپ

هر دو برنامه از نظر نحوه هدایت شما به‌مقصد بسیار شبیه هستند. هر برنامه به‌صورت گام‌به‌گام شما را در طول مسیر راهنمایی می‌کند و دارای مسیرهایی برای رانندگان، افراد پیاده، دوچرخه‌سواران و کسانی است که با وسایل نقلیه عمومی سفر می‌کنند.

با این حال، گوگل مپس به‌دلیل پایگاه داده گسترده و سال‌ها تجربه در فناوری نقشه‌برداری، دقت ناوبری بهتری دارد. اپل مپس در سال‌های اخیر به‌طور قابل توجهی بهبود یافته است، اما ممکن است همچنان در برخی مناطق، به‌ویژه مناطقی که داده‌های نقشه‌برداری محدودی دارند، در مقابل گوگل مپ کم بیاورد.

گوگل مپس یک مزیت در برنامه‌ریزی مسیر دارد و به‌شما امکان می‌دهد قبل از حرکت چندین توقف سفارشی در مسیر انتخابی خود اضافه کنید.

هر دو برنامه اگر مسیر فعلی شما شلوغ شود، مسیرهای جایگزین را پیشنهاد می‌کنند. شایان ذکر است که وقتی موضوع یافتن سریع‌ترین مسیر در هنگام ترافیک به‌میان می‌آید، هیچ‌یک از این دو برنامه به پای Waze، یکی دیگر از برنامه‌های ناوبری محبوب در جهان، نمی‌رسند.

مقایسه سایر ویژگی‌ها

گوگل مپ vs اپل مپ

حمل و نقل عمومی

سیستم حمل و نقل عمومی قوی گوگل مپس اطلاعات جامعی را در مورد مسیرهای حمل و نقل، برنامه‌ها و زمان تخمینی سفر ارائه می‌دهد.

اپل مپس نیز اطلاعات حمل و نقل عمومی خود را در سال‌های اخیر بهبود بخشیده است، اما همچنان از نظر پوشش و دقت از مسیریاب گوگل عقب است.

این اپلیکیشن می‌تواند موقعیت مکانی اتوبوسی را که درحال حرکت است را به شما بگوید، اما نمی‌تواند در مورد تعدا افراد موجود در این اتوبوس به شما چیزی بگوید، درحالی که گوگل مپ این ویژگی را دارد.

اطلاعات ترافیک

اطلاعات ترافیک گوگل مپ vs اپل مپ

هر دو اپلیکیشن اطلاعات ترافیکی را در زمان واقعی ارائه داده و به شما امکان می‌دهند تا از مشکلات جاده‌ای مانند تصادفات یا دوربین‌های کنترل سرعت مطلع شوید.

با این حال، Google Maps داده‌های ترافیکی دقیق و جامع‌تری دارد. این به‌دلیل اطلاعات غنی و گسترده گوگل است. گوگل مپ همچنین این مزیت را دارد که رفت‌وآمدهای خاص را ذخیره می‌کند و به شما نشان می‌دهد که آن جاده‌ها روزانه چقدر شلوغ هستند و به شما امکان می‌دهد زمان حرکت یا رسیدن خود را در برنامه تنظیم کنید.

اپل مپ به شما امکان می‌دهد مکان‌ها را ذخیره کنید، اما تغییرات زمان حرکت را ارائه نمی‌دهد. تنها راه حل در آیفون ایجاد یک رویداد تقویم جداگانه با فعال بودن ویژگی زمان سفر است.

ادغام دستیار

گوگل مپ vs اپل مپ

گوگل مپ به‌طور یکپارچه با Google Assistant ادغام می‌شود و دستورات صوتی و توصیه‌های شخصی را براساس حساب گوگل شما فعال می‌کند.

اپل مپ نیز با Siri ادغام می‌شود و تجربه مشابهی را برای کاربران آیفون ارائه می‌دهد. هر دو دستیار عملکرد قابل قبولی را ارائه می‌دهند و در این مورد انتخاب بین گوگل مپ یا اپل مپ عمدتاً به ترجیحات شخصی کاربر و وفاداری او به اکوسیستم بستگی دارد.

نمای مناظر

گوگل مپ یا اپل مپ

گوگل مپ به‌کاربران امکان می‌دهد مکان‌ها را به‌صورت مجازی و از منظر اول شخص رصد کنند. اپل مپ نیز ویژگی مشابهی را با تصاویر سه بعدی با وضوح بالا ارائه می‌دهد.

هر دو ابزار مسیریاب جایگزین‌های ارزشمندی برای نمای معمولی از بالا به پایین نقشه‌ها هستند که به‌شما دید بهتری از زمین می‌دهد، به‌خصوص در هنگام سفر به مناطق جدید.

هر دو اپ هدف یکسانی را دنبال می‌کنند، اما گوگل مپ از سال 2007 تاکنون پوشش گسترده‌تری داشته و کاربران زمان بیشتری برای به‌اشتراک‌گذاری تصاویر از خیابان‌های سراسر جهان داشته‌اند.

ویژگی به‌نمایش گذاشتن نمای اطراف در اپل مپ تنها از سال 2019 در دسترس بوده است و تعداد مکان‌هایی که با این ویژگی قابل رویت هستند بسیار کمتر است.

یکپارچه‌سازی خودرو

یکپارچه‌سازی خودرو

یکپارچه‌سازی خودرو در ابزار گوگل مپ با Android Auto در دسترس است، در حالی که Apple Maps با Apple CarPlay کار می‌کند. هر دو سیستم تجربه ناوبری با هدایت صوتی و دسترسی آسان به موسیقی را برای کاربران خود به‌ارمغان می‌آورند.

Android Auto و Apple CarPlay در بسیاری از خودروها موجود هستند و با کنترل‌های وسیله نقلیه شما یکپارچه کار می‌کنند. انتخاب بین این دو به‌پلتفرم گوشی هوشمند و ترجیحات شخصی شما بستگی دارد.

اطلاعات کسب و کار

گوگل مپ vs اپل مپ

اطلاعات تجاری دقیقی از جمله آدرس، شماره تلفن، ساعات کار و نظرات مشتریان در هر دو ابزار مسیریاب قابل دسترسی هستند. با گوگل مپ، گزینه‌های اکتشاف برای دسته‌های خاص را در زیر نوار جستجو و یک نمای کلی از همه چیز را در برگه کاوش در پایین پیدا خواهید کرد.

Apple Maps یک ویژگی به‌نام Fine Nearby دارد که شبیه به اکسپلور عمل می‌کند. Google Maps به‌دلیل مشارکت‌ بیشتر کاربران از طریق بررسی و رتبه‌بندی، پایگاه داده گسترده‌تری دارد. اطلاعات تماس، ساعات کاری، منوها و موارد دیگر همه در این برنامه در دسترس شما هستند.

از آنجایی که گوگل از لوکیشن دقیق افراد در لحظه اطلاع دارد، می‌تواند میزان شلوغی یک مکان را تخمین بزند. این ویژگی برای زمانی که می‌خواهید از شلوغی دوری کنید مفید است.

حریم خصوصی

حریم خصوصی مسیریاب

گوگل مپ به‌دلیل تمرکز قوی خود بر حریم خصوصی کاربر، با ویژگی‌هایی مانند پردازش داده‌های دستگاه و شناسه‌های تصادفی برای جلوگیری از ردیابی، شناخته شده است.

از طرف دیگر. اپل هیچ اطلاعاتی در مورد مکانی که شما در آن بوده‌اید یا آنچه را که جستجو کرده‌اید ذخیره نمی‌کند و هیچ یک از این اطلاعات با Apple ID شما مرتبط نیست.

در حالی که Google Maps برخی از ویژگی‌های حریم خصوصی را ارائه می‌کند، برای شخصی‌سازی تجربه بیشتر به داده‌های کاربر متکی است و معمولاً اطلاعات بیشتری را با اشخاص ثالث به اشتراک می‌گذارد تا تبلیغات گوگل را شخصی‌تر کند.

حساب گوگل شما به‌هر کاری که در گوگل مپ انجام می‌دهید مرتبط است، به این معنی که داده‌های شخصی در سرورهای گوگل ذخیره می‌شود.

درنهایت کدام مسیریاب گزینه مناسب‌تری برای شماست؟

بهترین مسیریاب جهان

همانطور که گفته شد، گوگل مپ و اپل مپ هر دو طیف وسیعی از ویژگی‌ها را به‌منظور راحت‌تر کردن ناوبری و سفر به کاربران ارائه می‌کنند.

در حالی که Google Maps در زمینه‌هایی مانند اطلاعات ترافیک، حمل و نقل عمومی و اطلاعات تجاری برتری دارد، اما Apple Maps از نظر حفظ حریم خصوصی، رابط کاربری و ادغام یکپارچه با اکوسیستم اپل می‌درخشد.

در نهایت، انتخاب بین این دو ابزار مسیریاب به اولویت شخصی، دستگاه‌هایی که استفاده می‌کنید و ویژگی‌های خاصی که در اولویت قرار می‌دهید بستگی دارد. بهترین گزینه این است که هر دو برنامه را امتحان کنید تا ببینید کدام یک به‌بهترین وجه با نیازها و ترجیحات شما مطابقت دارد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*