آیفون 16 پرو اپل

آیفون 16 پرو اپل و همه اخبار و شایعات پیرامون این گوشی پرچمدار؛ از تراشه A18 Pro تا دوربین تله فوتو جدید

آیفون 16 پرو – iPhone 16 Pro پرچمدار سال 2024 اپل شش ماه دیگر رونمایی خواهد شد. اینجا به بررسی تمام اخبار و شایعات پیرامون این گوشی خواهیم پرداخت.

مطابق انتظار احتمالا اپل در پاییز 2024 نسل جدید آیفون‌های خود را به‌طور رسمی رونمایی کرده و روانه بازار خواهد نمود. بر این اساس اکنون حداقل پنج ماه تا زمان عرضه این گوشی باقی مانده؛ اما آسیاب شایعات پیرامون این گوشی مدت‌هاست که در حال چرخیدن بوده؛ به‌طوری که هر روز اخباری جدید از این سری گوشی‌های جذاب اپل به گوش می‌رسد.

در بین شایعات موجود، خبر حضور مدل «اولترا» آیفون 16 در سبد محصولات کوپرتینویی‌ها سر و صدای زیادی به پا کرده است. در عین حال برخی اخبار دیگر نیز مدل های مختلف نسل بعدی آیفون را به نمایش درآورده و با ارائه رندرهای مختلف، جزئیات فنی، تغییرات ظاهری و سایر مشخصات این مدل‌ها را بررسی کرده‌اند. در ادامه به بررسی آیفون 16 و تمامی اخبار و اطلاعات موجود از آن می‌پردازیم. اگر قصد خرید iPhone 16 Pro اپل را دارید یا در خصوص ظاهر و مشخصات آن کنجکاو هستید تا انتها با ما همراه باشید.

طراحی و صفحه نمایش آیفون 16 اپل

اگر به یاد داشته باشید اپل در مدل‌های پرو و پرومکس آیفون 15 از تیتانیوم برای طراحی قاب استفاده کرد که ضمن سبک‌تر کردن دستگاه، استقامت بیشتری را هم برای آن به ارمغان خواهد آورد. می‌توان انتظار داشت که روند یاد شده در آیفون 16 پرو هم ادامه پیدا کند! علاوه بر این، نسل 2024 آیفون‌های اپل همچنین مجددا به درگاه USB-C استفاده شده در نسل کنونی بهره‌مند خواهد بود. ممکن است امسال همان سالی باشد که اپل سرانجام شارژ سریع را به آیفون‌های Pro و Pro Max خود اضافه کند. با این وجود تا کنون هیچ اخباری در این خصوص منتشر نشده است.

صفحه نمایش iPhone 16 Pro

یکی از شایعاتی که در زمان انتشار سری آیفون 15 مطرح شده بود، استفاده از کلیدهای حالت جامد در مدل‌های پرو و پرو مکس بود که تعامل آن با کاربر نه به صورت فیزیکی، بلکه از طریق پاسخ‌های ارتعاشی انجام می‌شد. این مساله البته سال گذشته به دلیل بروز مشکلات تکنیکی از سوی اپل متوقف شد و احتمالا امسال هم خبری از آن نخواهیم شنید. در عوض کمپانی کوپرتینویی در iPhone 15 Pro اسلایدر مربوط به تغییر وضعیت زنگ یا سایلنت گوشی را با کلید جدیدی موسوم به «دکمه اکشن» جایگزین کرد. طبق اخبار موجود، کلید اکشن قرار است در تمامی مدل‌های آیفون 16 تعبیه شود. همچنین کاربری آن نیز ظاهرا مشابه چیزی خواهد بود که پیش‌تر در نسل آیفون 15 شاهدش بودیم و خبری از قابلیت‌های جدید و آزمایشی برای این کلید نخواهد بود.

در گجت نیوز بخوانید:
اپل برای آیفون ۱۶ باید چه درس هایی از سری گلکسی اس ۲۴ بگیرد؟ آیفون ۱۶ پرو مکس با تکیه بر این قابلیت ها گلکسی اس ۲۴ اولترا را شکست خواهد داد آیفون ۱۶ و همه اخبار و شایعات پیرامون این گوشی پرچمدار اپل

بعلاوه، شایعه جدید پیرامون ظاهر سری آیفون 16 پرو اپل نیز مربوط به حضور کلید شاتر جدید و اختصاصی در این گوشی است که رندرهای اخیر این گوشی نیز آن را نمایش داده‌اند. این کلید جدید ظاهرا عملکردی مشابه با شاتر دوربین‌های حرفه‌ای خواهد داشت و با فشار دادن کوتاه روی سوژه فوکوس کرده و با فشار دادن بیشتر تصویر را ثبت می‌کند!

آیفون 16 پرو اپل

یکی از اخبار مهم در خصوص تغییرات iPhone 16 Pro انتقال حسگرهای فیس آیدی به زیر صفحه نمایش بوده که بر اساس شایعات اولیه قرار بوده در سال 2024 اجرایی شود. در این صورت نیاز به ناحیه داینامیک آیلند از بین رفته و اپل می‌تواند از تنها یک حفره دایره‌ای در بالای صفحه نمایش استفاده کند. این دسته اخبار البته همانند سال‌های گذشته و اخبار مربوط به استفاده از حسگرهای اثر انگشت زیر صفحه نمایش توسط اپل در نگاه اول جذاب به نظر می‌رسند؛ اما بعید است که در واقعیت شاهد رخ دادنشان باشیم! بنابراین شایعه انتقال حسگر فیس آیدی به زیر صفحه نمایش را تنها زمانی باور خواهیم کرد که با چشم خود مشاهده کنیم!

البته چندین هفته پیش رندرهایی اولیه از آیفون 16 پرو اپل مجهز به حسگر فیس آیدی زیر صفحه نمایش منتشر شده بود. با این حال بسیاری صاحب‌نظران عقیده دارند تغییر ظاهری عمده اپل در سال 2025 و آیفون 17 به واقعیت تبدیل خواهد شد.‌ مینگ چی کو، یکی از تحلیلگران سرشناس حوزه دستگاه‌های اپل از جمله این کارشناسان است که اعتقاد دارد افزوده شدن کلید Capture تنها تفاوت فیزیکی نسل کنونی آیفون پرو با نسل‌های قبل خواهد بود. کو همچنین معتقد است که این کلید Capture به‌صورت خازنی طراحی شده و عمل خواهد کرد؛ نه فیزیکی!

طراحی آیفون 16 پرو اپل

مدل‌های استاندارد و پرو سری گوشی‌های آیفون سال‌هاست که از نمایشگرهایی با اندازه 6.1 اینچی استفاده می‌کنند. با این وجود برخی اخبار اولیه و رندرهای منتشر شده از آیفون 16 پرو حاکی از افزایش اندازه این مدل به 6.3 اینچ بوده‌اند. این درحالیست که همین شایعات اندازه صفحه نمایش مدل پرو مکس را 6.9 اینچ پیش‌بینی کرده بودند. در صورتی که این شایعات به واقعیت تبدیل شوند، احتمال دارد اپل از این فضای اضافی گوشی‌های جدیدش برای تعبیه یک باتری حجیم‌تر استفاده کند. مدتی پیش مقایسه‌ای تصویری بین طراحی شماتیک iPhone 16 Pro و Galaxy S24 سامسونگ منتشر شد که از ابعاد بزرگتر و وزن بیشتر آیفون 16 پرو نسبت به پرچمدار سامسونگ و نسل قبلی خود حکایت می‌کرد. بر این اساس می‌توان انتظار داشت که قاب آیفون 16 پرو اپل اندازه‌ای 149.6 در 71.45 در 8.25 میلیمتری داشته باشد و صفحه نمایشی بزرگتر را در خود جای دهد.

گوشی iPhone 16 Pro

از طرف دیگر، برخی صاحب‌نظران و تحلیلگران حوزه دستگاه‌های اپل سال گذشته گمان می‌کردند که اپل قرار است از پانل‌های اولد روشن‌تری در آیفون 15 پرو استفاده کند. این پیش‌بینی البته تبدیل به واقعیت نشد و به همین دلیل به سال 2024 و آیفون 16 پرو انتقال پیدا کرد! با توجه به کیفیت فوق‌العاده صفحه نمایش آیفون‌های کنونی می‌توان انتظار داشت که از همان پانل در نسل جدید هم استفاده شود. با این وجود برخی رقبای آیفون مثل پیکسل 8 یا پیکسل 8 پرو گوگل به ترتیب با مقادیر روشنایی 2000 و 2400 نیتی روانه بازار شدند. بنابراین کاملا احتمال دارد اپل هم برای عقب نماندن از قافیه، روشنایی پانل‌های به کار رفته در پرچمدارانش را ارتقا دهد. بر اساس اخبار، سامسونگ مسئولیت تولید پانل‌های iPhone 16 Pro را بر عهده داشته و قرار است امسال فناوری «فلوئورسانت آبی» را با «فسفرسانس آبی» جایگزین کند که نتیجه آن مصرف بهینه‌تر انرژی از سوی صفحه نمایش آیفون 16 پرو خواهد بود.

در کنار تمام این موارد، Majin Bu، یکی از افشاگران سرشناس حوزه دستگاه‌های اپل هم مدتی قبل اطلاعاتی از رنگ‌بندی سری جدید آیفون را در افشا کرده بود.‌ به ادعای او، رنگ‌های زرد (Desert Yellow) یا خاکستری (Cement Grey) احتمالا رنگ‌بندی‌های اصلی آیفون 16 پرو اپل خواهند بود. البته طبق روند سال گذشته، احتمالا رنگ نهایی آن‌ها به «زرد تیتانیومی» و «خاکستری تیتانیومی» تغییر خواهد یافت!

دوربین iPhone 16 Pro

ظرف چند سال اخیر، دوربین گوشی‌های موبایل به یکی از مهم‌ترین بخش‌های آن تبدیل شده‌اند و گوشی‌سازان هر ساله پیشرفت‌های خود در این زمینه را با مانورهای تبلیغاتی فراوان به کاربرانشان ارائه می‌کنند. آیفون 16 پرو اپل در بخش دوربین هم از انتشار شایعات، اخبار و اطلاعات متعدد در امان نبوده؛ به‌طوری که تا کنون افراد مختلف جزئیات بسیاری از تغییرات احتمالی دوربین نسل بعدی آیفون را افشا کرده‌اند.

مهم‌ترین شایعه‌ای که پیرامون ماژول دوریبن آیفون 16 پرو در جریان است، تجهیز آن به لنز تله فوتو چهارمنشوری جذابی‌ست که شاهد حضور آن در آیفون 15 پرو مکس هستیم.‌ این مساله که به تایید منابع متعددی هم رسیده باعث خواهد شد که بزرگنمایی نوری آیفون 16 پرو همانند آیفون 15 پرو مکس به 5X ارتقا پیدا کند.‌ در این بین، حضور یک دوربین تله فوتو کاملا جدید در آیفون 16 پرو هم از احتمالات موجود در خصوص این گوشی است که ضمن ارتقای عملکرد دوربین باعث کاهش اندازه و وزن آن نیز خواهد شد.

آیفون 16 پرو اپل

برخی اخبار همچنین از ارتقای کیفیت و رزولوشن دوربین فوق عریض 12 مگاپیکسلی این گوشی نیز خبر داده‌اند. بر اساس این دسته اخبار، رزولوشن دوربین فوق عریض در iPhone 16 Pro از 12 مگاپیکسل به 48 مگاپیکسل ارتقا یافته و هم‌تراز با پیکسل 8 پرو گوگل خواهد بود. همچنین انتظار می‌رود که قابلیت ضبط ویدیو محیطی (Spatial Video Capture) به‌طور اختصاصی برای مدل های پرو آیفون 16 در نظر گرفته شود. با این وجود‌ برخی اخبار و اطلاعات پیشین به احتمال حضور این قابلیت روی سایر مدل‌ها نیز حکایت دارند. در این خصوص، احتمال دارد مدل‌های استاندارد و پلاس آیفون 16 نیز چینش عمودی دوربین را با آرایش قطری کنونی جایگزین کنند تا امکان ضبط این دسته ویدیوها برایشان فراهم شود.

البته دوربین سلفی iPhone 16 Pro در مقایسه با نسل‌های قبل تغییرات چندانی نخواهد داشت و علاقمندان به دوربین سلفی قدرتمندتر و باکیفیت‌تر احتمالا باید تا نسل بعدی آیفون منتظر بمانند؛ چراکه بر اساس اطلاعات موجود، اپل در آیفون 17 قصد دارد رزولوشن دوربین سلفی را از 12 مگاپیکسل به 24 مگاپیکسل ارتقا داده و در این زمینه تحول قابل توجهی ایجاد کند.

مشخصات فنی و عملکردی آیفون 16 پرو اپل

با توجه به این که در دو سال اخیر اپل تصمیم گرفته با تجهیز مدل‌های پرو به جدیدترین و بهترین تراشه‌هایش، میان مدل‌های Pro و غیر Pro تفاوت ایجاد کند، می‌توان انتظار داشت که در سال جاری هم چنین روندی را شاهد باشیم. به‌طور خاص، جف پو، تحلیلگر شناخته شده این حوزه پیش‌بینی کرده که مدل‌های پرو و پرو مکس آیفون 16 از تراشه A18 Pro بهره خواهند برد که امتیازات شگفت‌انگیزی را در بنچمارک‌ها ثبت کرده و بسیار قدرتمند است. از سوی دیگر، مدل‌های غیر پرو آیفون 16 هم به تراشه سه نانومتری A18 مجهز خواهند بود که اندکی ضعیف‌تر از چیپست A18 Pro خواهد بود.

مشخصات فنی iPhone 16 Pro

سال گذشته اپل از نخستین تراشه‌های سه نانومتری خود، A17 Pro در سری آیفون 15 پرو استفاده کرد. با این وجود احتمال دارد اپل ظرف تنها دو سال، از لیتوگرافی 2 نانومتری که باعث تولید تراشه‌های به مراتب قدرتمندتری خواهد شد استفاده کند و آیفون 17 را به چیپست‌های دو نانومتری مجهز کند! با این حال این اتفاق حتی اگر رخ دهد هم برای پرچمداران دو نسل بعد اپل بوده و در آیفون 16 خبری از آن نخواهد بود!

در خصوص عملکرد فنی تراشه‌های A18 Pro البته حرف و حدیث های فراوانی وجود دارد. طبیعتا این تراشه در مقایسه با نسل قبلی خود، A17 Pro عملکرد بهتری ارائه می‌کند؛ اما نتایج برخی بنچمارک‌ها حاکی از امتیازات پایین‌تر این چیپست در مقایسه با نسل آینده تراشه‌های اسنپدراگون یا دایمنسیتی بوده است.

اپل همچنین سال گذشته برای نخستین بار در آیفون 15 پرو مکس استفاده از حافظه‌های داخلی 128 گیگ را کنار گذاشت و آن را با حداقل ظرفیت 256 گیگ روانه بازار کرد.‌ بر این اساس می‌توان انتظار داشت همین روند برای نسل جدید آیفون پرو هم رخ داده و این گوشی در ظرفیت‌های 256 گیگ، 512 گیگ یا یک ترابایت روانه بازار شود.‌ در عین حال اخباری از احتمال عرضه آیفون 16 پرو اپل در حافظه دو ترابایتی هم منتشر شده که اگر صحت داشته باشد گام رو به جلوی بزرگی برای اپل در این بخش به شمار خواهد رفت. در عین حال استفاده از حافظه‌های دو ترابایتی همچنین می‌تواند به قیمت کاهش سرعت حافظه‌های اپل تمام شود!

از سوی دیگر، اکثر اخبار منتشر شده از iPhone 16 Pro همچنین به عدم ارتقای ظرفیت رم این گوشی اشاره دارند. به این ترتیب احتمالا میزان رم این گوشی همچنان برابر با 8 گیگ باقی خواهد ماند. آیفون 16 پرو همچنین احتمالا از استاندارد LPDDR5 برای حافظه‌های رم پشتیبانی خواهد کرد؛ درحالیکه بر اساس شایعات موجود، تراشه اسنپدراگون 8 نسل 4 با پشتیبانی از استاندارد LPDDR6 ظرفیت پردازش بالاتری را در بخش هوش مصنوعی ارائه کرده و گوشی‌های اندرویدی را در نبرد هوش مصنوعی با آیفون 16 پرو برنده خواهد ساخت.

آیفون 16 پرو اپل

همچنین در بخش اتصالات و ارتباطات نیز احتمالا پرچمدار پریمیوم سال 2024 اپل از وای فای 7 پشتیبانی خواهد کرد که از سه باند برای انتقال سریع‌تر داده‌ها بهره خواهد برد. در این خصوص به نظر می‌رسد تمامی شایعات مربوط به استفاده اپل از مودم‌های ساخت خود در خانواده آیفون 16 هم تماما بی‌اساس باشند؛ چراکه کوالکام قرارداد تامین مودم‌های آیفون تا سال 2026 را با کوپرتینویی‌ها امضا کرده است!

قابلیت‌های نرم افزاری iPhone 16 Pro

اپل امسال از سیستم عامل آی او اس 18 خود رونمایی خواهد کرد و سری آیفون 16 نخستین گوشی‌هایی هستند که به این سیستم عامل مجهز می‌شوند. به لطف قابلیت جدید اپ استور که مدتی پیش رونمایی شد، آیفون‌های جدید احتمالا حتی پیش از آنباکس شدن به جدیدترین نسخه از سیستم عامل‌های iOS مجهز شده و جدیدترین دستاورد نرم افزاری اپل را در اختیار کاربران قرار خواهند داد.

سیستم عامل iOS 18

اطلاعات تکمیلی پیرامون نسل بعدی سیستم عامل iOS طبیعتا با نزدیک شدن به زمان برگزاری رویداد WWDC امسال بیشتر منتشر خواهند شد. با این وجود می‌توان از همین الان مطمئن بود که هوش مصنوعی و قابلیت‌های مبتنی بر آن محوریت رویداد معرفی iOS 18 باشند.‌ در این میان انتظار می‌رود که نسل‌های جدیدتر آیفون‌های اپل قادر به انجام بخش اعظم پردازش‌های هوش مصنوعی روی خود دستگاه باشند؛ درحالیکه آیفون‌های قدیمی‌تر باید برای دسترسی به قابلیت‌های هوش مصنوعی از پردازش ابری کمک بگیرند.

شایعات پیشین در خصوص قابلیت‌های جدید و جذاب هوش مصنوعی آیفون 16 پرو از تجهیز این گوشی به میکروفون‌های جدید خبر می‌دهند. دلیل این اتفاق دریافت دقیق‌تر و شفاف‌تر فرامین صوتی صادر شده توسط کاربران به سیری است که امکان تعامل ساده‌تر با این دستیار هوشمند که احتمالا با قابلیت‌های جدید و بسیار جذاب AI همراه می‌شود را فراهم خواهد کرد.

آیفون 16 پرو اپل

مارک گورمن، تحلیلگر و خبرنگار سرشناس بلومبرگ مدتی پیش در گزارشی، iOS 18 را بزرگترین بروزرسانی نرم افزاری در تاریخ سیستم عامل آی او اس خوانده بود. با این وجود او افشای اطلاعات جزیی‌تر در خصوص آی او اس 18 را به آینده و زمانی نزدیک‌تر به معرفی این سیستم عامل موکول کرد.

قیمت و زمان عرضه آیفون 16 پرو اپل

حدس زدن زمان رونمایی نسل جدید آیفون‌های اپل کار چندان سختی نیست! کوپرتینویی‌ها مدت‌هاست که آیفون‌های خود را در ماه سپتامبر هر سال رونمایی می‌کنند. البته در این میان استثناهای جزیی هم وجود داشته؛ اما روند کلی معرفی گوشی‌های پرچمدار اپل به این صورت بوده است. بر این اساس تقریبا می‌توان مطمئن بود که نسل جدید این خانواده نیز در ماه سپتامبر سال 2024 رونمایی خواهد شد.

رنگ های iPhone 16 Pro

همچنین هنوز برای اظهار نظر در خصوص قیمت iPhone 16 بسیار زود است. با این وجود افزایش قیمت صد دلاری آیفون 15 پرو مکس در سال گذشته بسیاری کاربران را در خصوص افزایش قیمت احتمالی آیفون 16 پرو هم نگران کرده است. از سوی دیگر افزایش سرسام‌آور قیمت اجزا و قطعات گوشی‌های موبایل هم مساله نگران‌کننده دیگری است که می‌تواند باعث افزایش قیمت تمامی مدل‌های آیفون 16 از جمله مدل پرو شود. با این حال خواسته همه کاربران باقی ماندن قیمت آیفون 16 پرو در محدوده زیر هزار دلار است که می‌تواند اثر فوق العاده‌ای روی استقبال کاربران از آن داشته باشد.

از آیفون ۱۶ تا پیکسل ۹؛ مهم ترین گوشی های هوشمند که در سال ۲۰۲۴ منتظرشان هستیم جذاب‌ترین شایعات و فکت‌های آیفون ۱۶ آیفون ۱۶ پرو مکس و هرآنچه که از پرچمدار بعدی اپل می‌دانیم

 

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*