گوشی مهم 2024

از آیفون 16 تا پیکسل 9؛ مهم ترین گوشی های هوشمند که در سال 2024 منتظرشان هستیم

با وجود رونمایی پرچمدارانی جذاب، هنوز برخی از گوشی های مهم سال 2024 معرفی نشده‌اند! در اینجا قصد داریم به معرفی و بررسی این گوشی‌های محبوب و مورد انتظار بپردازیم.

سال 2024 تا همین الان نیز با رونمایی از گوشی های جذاب و پر سر و صدایی مثل سری گلکسی S24، وان پلاس 12 و وان پلاس 12R و اوپو فایند ایکس 7 اولترا برای علاقمندان به تکنولوژی جذاب بوده است. با این حال اگر همه چیز مطابق سال‌های گذشته پیش برود کمپانی‌های صاحب‌نامی مثل گوگل، اپل و سامسونگ محصولات جدید و جذاب خود را در ادامه سال روانه بازار خواهند کرد.

به‌عنوان مثال سامسونگ گوشی‌های تاشو گلکسی زد فلیپ و گلکسی زد فولد خود را معمولا در ماه آگوست رونمایی می‌کند و اپل و گوگل نیز نسل جدید آیفون و پیکسل‌هایشان را به ترتیب در ماه‌های سپتامبر و اکتبر معرفی می‌کنند.

همان‌طور که انتظار می‌رود، هوش مصنوعی مولد محوریت تکنولوژی‌های به کار رفته در پرچمداران سال 2024 خواهد بود؛ چنانکه سال گذشته در سری پیکسل 8 گوگل و امسال در خانواده گلکسی اس 24 شاهد استفاده گسترده از AI بودیم. هوش مصنوعی مولد در حقیقت توانایی تولید محتوا بر پایه تمرین دادن AI با داده‌های متعدد را داشته و به دنبال موفقیت خیره‌کننده ChatGPT به یکی از داغ‌ترین ترندهای دنیای تکنولوژی در سال‌های اخیر تبدیل شده است. با این وجود سال 2024 زمان به آزمایش گذاشتن توانایی‌های هوش مصنوعی در میدان مبارزه گوشی‌های موبایل و کاربردهای مربوط به آن‌ها خواهد بود.

علاوه بر این، در کنار استفاده از هوش مصنوعی همچنین می‌توان انتظار داشت که گوشی‌سازانی مثل سامسونگ، اپل و گوگل دوربین پرچمدارانشان را ارتقا دهند و آن‌ها را با پردازنده‌های جدید و حافظه‌های بیشتر روانه بازار کنند.

در ادامه قصد داریم تعدادی از مهم ترین گوشی های سال 2024 که علاقمندان به تکنولوژی انتظارشان را می‌کشند را معرفی کنیم و هریک را به‌طور مختصر بررسی نماییم. اگر به دنیای پرچمداران و دستاوردهای تکنولوژیک آن‌ها علاقمندید توصیه می‌کنیم در ادامه مطلب با گجت نیوز همراه باشید.

مهم ترین گوشی هایی که در ادامه سال 2024 رونمایی خواهند شد

به جز سامسونگ، شیائومی و وان پلاس که پرچمداران اصلی خود برای امسال را معرفی نموده‌اند، سایر گوشی‌سازان هنوز پرچمداران خود را رونمایی نکرده‌اند. با این وجود شایعات زیادی در خصوص هریک از این گوشی‌ها منتشر شده که بخش‌هایی از جزئیات و مشخصات آن‌ها را افشا کرده‌اند.

سری آیفون 16

آیفون 16

اپل هر سال پرچمدارانش را در ماه سپتامبر (شهریور – مهر) معرفی می‌کند. بنابراین دلیلی ندارد که امسال اتفاق دیگری در این خصوص رخ دهد. انتظار می‌رود تمامی مدل‌های iPhone 16 از میکروفون‌هایی ارتقا یافته بهره‌مند شوند و عملکرد دستیار هوشمند سیری در آن‌ها با پیشرفت زیادی روبرو شود. بلومبرگ ادعا کرده که اپل امسال تحول بزرگی را در زمینه استفاده از هوش مصنوعی در گوشی‌هایش پرچمدارش رقم خواهد زد.

به جز این مورد، پیش بینی‌ها حاکی از استفاده از سری آیفون 16 از تراشه‌های جدید A18 اپل هستند؛ درحالیکه آیفون 16 پرو و آیفون 16 پرو مکس به نمونه‌ای قدرتمندتر از این چیپست با نام A18 Pro Bionic مجهز خواهند بود.‌ بعلاوه احتمالا دوربین گوشی آیفون 16 پرو به لنزهای تله فوتو چهار منشوره (Tetraprism) که نظیر آن‌ها در آیفون 15 پرو مکس مشاهده شده بودند، مجهز خواهد شد که توانایی بزرگنمایی نوری آن را از سه برابر به پنج برابر ارتقا خواهد داد.

به‌طور کلی آیفون 16 پیشرفتی جزیی در قیاس با نسل پیشین خواهد بود. با این حال آنچه پرچمداران 2024 را به محصولاتی جذاب تبدیل می‌کند چگونگی استفاده اپل از هوش مصنوعی برای ارتقای تجربه کاربری گوشی‌هایش است. به‌طور خاص، احتمالا دستیار هوشمند سیری بخش بزرگی از این ارتقا باشد. Siri در سال های اخیر به شدت از رقبایش اصلی خود عقب افتاده و با تعاریف امروزی اصلا هوشمند به شمار نمی‌رود! بنابراین انتظار می‌رود اپل با ارتقای کاربری این دستیار هوشمند آن را به چیزی فراتر از صرفا یک وسیله برای تنظیم آلارم یا چک کردن وضعیت آب و هوا تبدیل کند.

آیفون SE 4

آیفون SE 4

بر اساس پیش‌بینی تعدادی از افشاگران و تحلیل‌کنندگان سرشناس حوزه دستگاه‌های اپل، نسل بعدی آیفون‌های اقتصادی اپل احتمالا با پیشرفتی بزرگ در تمام زمینه‌ها روبرو خواهد شد. این احتمال وجود دارد که اپل از مدلی اصلاح شده از شاسی آیفون 14 در این گوشی استفاده کند. بنابراین منطقی است که تصور کنیم آیفون اس ای 4 از یک صفحه نمایش 6.1 اینچی بهره‌مند باشد که در مقایسه با اندازه 4.7 اینچی نسل کنونی گام رو به جلوی بزرگی به شمار خواهد رفت.‌ علاوه بر این، حسگر فیس آیدی، کلید اکشن و شارژ USB-C نیز از دیگر مشخصات فنی آیفون SE 4 هستند که آن را به یکی از مهم ترین گوشی های سال 2024 تبدیل می‌کنند.

در گجت نیوز بخوانید:

آیفون SE 4 احتمالا با این طراحی جذاب، چشم و گوش مشتری‌ها را ببندد + ویدیو

البته زمان رونمایی از سری گوشی‌های آیفون SE بر خلاف سری اصلی آیفون چندان قابل پیش‌بینی نیست! اپل نسل اول آیفون اس ای را در سال 2016 رونمایی کرد. با این حال تا سال 2020 خبری از نسل دوم iPhone SE نبود! همچنین آیفون اس ای 3 نیز در سال 2022 رونمایی شد تا زمینه برای معرفی نسل چهارم در سال 2024 فراهم باشد.

اگر قرار باشد اپل نسل جدیدی از iPhone SE را رونمایی کند، برای تضمین موفقیت آن نیازمند ایجاد تغییرات زیادی در این گوشی شبه‌اقتصادی است. نسل کنونی این گوشی البته همانند سری آیفون 13 از تراشه A15 Bionic اپل استفاده می‌کند. با این وجود طراحی قدیمی آیفون 8 در حال حاضر طرفداران چندانی ندارد! بنابراین اپل می‌تواند با استفاده از طراحی مدرن و فوق‌العاده زیبای آیفون‌های جدیدش صفحه نمایش بزرگتری را برای مدل اقتصادی خود به ارمغان آورده و حتی با افزودن یک دوربین ثانویه ارزش خریدی دوچندان به آن ببخشد.

سامسونگ گلکسی زد فولد 6

گلکسی زد فولد 6

اگر برنامه سامسونگ مطابق هر سال باشد، احتمالا Galaxy Z Fold 6 در ماه آگوست رونمایی خواهد شد. این گوشی تاشوی جذاب احتمالا همانند سری گلکسی اس 24 از تراشه اسنپدراگون 8 نسل 3 و هوش مصنوعی Galaxy AI بهره خواهد برد و تغییرات جزیی در طراحی خواهد داشت. در عین حال زد فولد 6 مثل هر سال یکی از مهم ترین گوشی های 2024 به شمار می‌رود که بسیاری افراد از همین الان برای عرضه آن لحظه‌شماری می‌کنند.

مدتی پیش یکی از طرح‌های ثبت شده سامسونگ برای نسل بعدی گوشی‌های تاشو لو رفت که حاکی از تجهیز گلکسی زد فولد 6 به قلم S Pen برای نخستین بار در تاریخ این سری گوشی‌ها بود. این اتفاق می‌تواند کاربری این گوشی را به‌طور قابل ملاحظه‌ای ارتقا دهد. البته شایعه حضور قلم S Pen صرفا بر پایه یک طرح ثبت شده توسط سامسونگ مطرح شده و هیچ تضمینی نیست که در نهایت تعبیه قلم‌های استایلوس در نسل بعدی گوشی‌های تاشو سامسونگ باشیم. در عین حال چیزی که Galaxy Z Fold 6 را جالب‌تر کرده آن است که احتمالا کره‌ای‌ها در صدد عرضه نسخه‌ای ارزان‌تری از این گوشی هستند تا افراد بیشتری بتوانند با خرید این محصول، وارد اکوسیستم گوشی‌های تاشو سامسونگ شوند.

در گجت نیوز بخوانید:

بررسی سامسونگ گلکسی زد فولد ۵ ؛ بهترین گوشی تاشو بازار اینجاست

نسل نخست گلکسی زد فولد در شمار اولین گوشی های تاشوی تجاری بازار به شمار می‌رفت که توانست این دسته محصولات را در بازار جا بیندازد. از زمان رونمایی این گوشی در سال 2019 تا به امروز، طراحی گوشی‌های تاشو سامسونگ هر سال تغییر کرده و بهینه‌تر شده است. از سوی دیگر مسئولین سامسونگ نیز پیش‌تر به بازطراحی هوش مصنوعی Galaxy AI برای دستگاه‌های تاشو و سایر گجت‌های خود اشاره کرده بودند. بنابراین هوش مصنوعی به کار رفته در زد فولد 6 نه یک کپی برابر اصل نمونه مشاهده شده در گلکسی اس 24، بلکه سیستمی کاملا منحصربفرد و بهینه‌سازی شده خواهد بود. همین مساله مهم‌ترین جنبه جذابیت گلکسی زد فولد 6 در حال حاضر به شمار می‌رود که پتانسیل این دستگاه را چندین پله ارتقا خواهد داد.

همچنین در صورتی که شایعات در مورد نسخه ارزان‌تر گوشی تاشوی سامسونگ هم در نهایت به واقعیت تبدیل شوند یکی دیگر از نگرانی‌های بزرگ در خصوص این گوشی یعنی قیمت بالای آن تا حد زیادی برطرف خواهد شد.

سامسونگ گلکسی زد فلیپ 6

گلکسی زد فلیپ 6

گلکسی زد فلیپ 5 با بهره بردن از صفحه نمایش ثانویه بزرگتر پیشرفت قابل توجهی در مقایسه با نسل قبلی به شمار می‌رفت. این صفحه نمایش اندازه‌ای بسیار بزرگ داشت و امکان انجام کارهای زیادی را بدون نیاز به باز کردن گوشی فراهم می‌کرد. این طراحی گوشی‌های گلکسی زد فلیپ 6 با استقبال فراوانی روبرو شد. بنابراین نمی‌توان انتظار تغییرات زیادی را از این پرچمدار تاشو داشت. از طرفی زمان رونمایی این محصول نیز احتمالا مشابه پارسال در ماه آگوست و همزمان با گلکسی زد فولد 6 خواهد بود.

بخش بزرگی از مشخصات Galaxy Z Flip 6 احتمالا با سری S24 و البته Z Fold 6 مشابه خواهد بود. به‌عنوان مثال تراشه اسنپدراگون 8 نسل 3 و هوش مصنوعی گلکسی AI از جمله این موارد به شمار می‌روند. با این وجود سامسونگ احتمالا طبق ادعای قبلی هوش مصنوعی Galaxy AI را به‌طور اختصاصی برای این گوشی بازطراحی خواهد کرد.

واقعیت اینجاست که گلکسی Z Flip 5 با طراحی جدیدش محصولی بسیار کاربردی و دوست‌داشتنی بود که همه آنچه از آن انتظار می‌رفت را به بهترین شکل به کاربران ارائه کرد. به این ترتیب گلکسی زد فلیپ 6 احتمالا با ایجاد برخی تغییرات جزیی و ارتقای برخی موارد نرم افزاری بتواند یک پیشرفت کوچک در مقایسه با زد فلیپ 5 تلقی شده و نقطه ورود بسیاری افراد به دنیای گوشی‌های تاشو باشد. بنابراین انتظار تغییرات انقلابی در نسل آتی تاشوهای سامسونگ اندکی دور از واقعیت به نظر می‌رسد.

گوگل پیکسل 9 و پیکسل 9 پرو

گوشی مهم 2024

بر اساس آنچه سال گذشته در سری Pixel 8 دیدیم و با توجه به سرمایه‌گذاری گسترده اکثر گوشی‌سازان روی فناوری‌های مبتنی بر هوش مصنوعی می‌توان انتظار داشت که گوگل برنامه ویژه‌ای برای استفاده از هوش مصنوعی در پرچمداران جدیدش داشته باشد. اواخر سال گذشته، گوگل از مدل هوش مصنوعی خود، Gemini رونمایی کرد که روی گوشی پیکسل 8 پرو اجرا شده و قابلیت‌هایی مثل خلاصه کردن مکالمات در اپلیکیشن ضبط صدا را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. این مدل همچنین برای طراحی برخی قابلیت‌های هوش مصنوعی پرچمداران جدید سامسونگ هم به کار رفته و توانایی‌هایی مثل خلاصه کردن متون در اپلیکیشن یادداشت یا خلاصه کردن مکالمات ضبط شده را ارائه می‌کند. بنابراین به نظر می‌رسد گوگل سعی دارد با تکیه بر همین مدل AI قابلیت‌های جدید و خلاقانه‌ای را به پیکسل‌های جدیدش اضافه کند.

به جز این مورد همچنین ارتقای مشخصات فنی هر دو گوشی پیکسل 9 و پیکسل 9 پرو نیز بخش دیگری از تغییراتی است که می‌توان از این سری گوشی‌های پرچمدار انتظار داشت. به‌عنوان مثال پردازنده جدید تنسور و بهبود سیستم دوربین از جمله پیشرفت‌هایی هستند که انتظار می‌رود پیکسل‌های سال 2024 با آن‌ها روبرو باشند. راس یانگ، یکی از تحلیلگران مطرح حوزه گجت‌ها در پستی در توییتر ادعا کرده که صفحه نمایش گوشی‌های پیکسل 9 و پیکسل 9 پرو در مقایسه با سال گذشته بزرگتر خواهند شد. همچنین پیش‌بینی می‌شود که مدل Pro صفحه نمایشی 6.5 اینچی داشته باشد و مدل استاندارد از نمایشگر بزرگتری بهره ببرد. Pixel 9 Pro همچنین طراحی جدیدی خواهد داشت که با لبه‌های تختش بسیار شبیه به سری آیفون 15 اپل خواهد بود.

خانواده پیکسل گوگل همواره از مهم ترین گوشی های هر سال هستند و 2024 نیز قطعا از این قضیه مستثنی نیست! فراموش نکنیم که مدت‌ها قبل از این که سامسونگ با هیاهوی فراوان هوش مصنوعی Galaxy AI را معرفی کند، گوگل در پیکسل 8 و پیکسل 8 پرو از هوش مصنوعی بهره برد. بر این اساس می‌توان انتظار داشت قابلیت‌های هوش مصنوعی سری پیکسل 9 فراتر از چیزی باشد که تا کنون در پرچمداران امسال دیده‌ایم. علاوه بر این، بهبود دوربین پیکسل 9 پرو نیز یکی از مهم‌ترین اهدافی است که می‌تواند این گوشی را در نبرد برای کسب عنوان بهترین گوشی هوشمند سال از رقبا جلوتر بیندازد.

گوگل پیکسل 9a

پیکسل 9a

اگر گوگل همان استراتژی که در قبال پیکسل 7a و پیکسل 6a به کار بست را در این نسل هم ادامه دهد، احتمالا پیکسل 9a چه از نظر ظاهری و چه مشخصات فنی شباهت‌های بسیاری با پیکسل 8 خواهد داشت. این یعنی احتمالا باید انتظار استفاده از تراشه Tensor G3 و ظاهری شبیه به Pixel 8 را از میانرده سال 2024 گوگل داشته باشیم. در همین زمینه رندرهایی نیز از گوشی میانرده پیکسل 9a منتشر شده که از شباهت ظاهری باورنکردنی آن به پیکسل 8 حکایت دارد.

معمولا تفاوت اصلی سری گوشی های پیکسل a و پیکسل معمولی در تعداد و کیفیت دوربین‌ها در کنار اندازه صفحه نمایش است. بنابراین می‌توان انتظار رویدادی مشابه را نیز در سال 2024 داشت. بد نیست بدانید که سری گوشی‌های Pixel a گوگل از دو سال پیش تا کنون در ماه می معرفی می‌شده‌اند.

معمولا برگ برنده گوگل و سری میانرده Pixel a این کمپانی قیمت بسیار مناسب آن‌هاست. این کمپانی موفق شده قیمت هر دو نسل قبلی از این گوشی میانرده را زیر 500 دلار نگه داشته و با ارائه عملکرد فنی مشابه با پرچمداران، میانرده‌هایش را به محصولاتی غیرقابل رقابت در این کلاس قیمتی تبدیل کند. پیکسل 9a نیز می‌تواند با تبعیت از همین فرمول به یکی از مهم ترین گوشی های سال 2024 تبدیل شود. برای دستیابی به این مهم البته طراحی چشم‌نواز، دوربین باکیفیت و عملکرد روان ضروری هستند.

سری شیائومی 14

گوشی مهم 2024

شیائومی چند ماه پیش سری گوشی‌های Xiaomi 14 خود را همزمان با رونمایی از تراشه اسنپدراگون 8 نسل 3 و به‌عنوان نخستین گوشی اندرویدی مجهز به این تراشه معرفی کرد. البته این سری پرچمدار فعلا تنها در چین عرضه شده و خبری از رونمایی جهانی آن نیست. با این وجود برخی شایعات و اخبار به معرفی مدل گلوبال این گوشی در رویداد MWC بارسلونا اشاره دارند که دو هفته دیگر برگزار خواهد شد. افشاگر معروف، Yogesh Brar نیز این تاریخ را برای معرفی سری شیائومی 14 تایید کرده است. بنابراین احتمالا بزودی کاربران دیگر مناطق دنیا هم بتوانند از جدیدترین دستپخت چینی‌ها و یکی از مهم ترین گوشی های سال 2024 بهره‌مند شوند!

شیائومی 14 در مقایسه با نسل قبلی خود با پیشرفت‌هایی در صفحه نمایش و دوربین روبرو شده است.‌ حداکثر روشنایی صفحه نمایش این گوشی پرچمدار اکنون به 3000 نیت رسیده و دوربین آن نیز در مقایسه با شیائومی 13 حدود 180 درصد نور بیشتری دریافت خواهد کرد. علاوه بر این مدل‌های استاندارد و پرو شیائومی 14 به ترتیب از شارژ سریع 90 و 120 واتی پشتیبانی خواهند کرد. هر دو گوشی همچنین از رابط کاربری HyperOS بهره می‌برند که قرار است روی گوشی‌های موبایل، خودروها و گجت‌های هوشمند شیائومی نصب شده و اکوسیستمی به‌هم‌پیوسته‌را تشکیل دهد.

گوشی های شیائومی همواره به ارائه قدرت فنی فوق‌العاده، دوربین‌های بسیار باکیفیت و شارژ سریع با توان بالا معروف بوده‌اند. همین مشخصه‌ها باعث شده‌اند که شیائومی به‌عنوان سومین کمپانی گوشی‌ساز بزرگ دنیا پشت سر اپل و سامسونگ شناخته شود و تاثیرات فراوانی روی بازار گوشی های موبایل در دنیا داشته باشد.

بر اساس اطلاعات و شایعات موجود، نسخه گلوبال پرچمداران امسال شیائومی قرار است توازنی منطقی بین هوش مصنوعی و ارتقاهای همیشگی مشخصات فنی مثل سرعت شارژ برقرار کنند. البته AI هنوز به‌طور کامل امتحان خود را در دنیای گوشی های موبایل پس نداده است. با این وجود قطعا مشاهده برداشت شیائومی از هوش مصنوعی و استفاده‌ای که برای آن در پرچمدارانش در نظر گرفته جذاب و جالب خواهد بود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*