گلکسی زد فلیپ 5

بررسی گلکسی زد فلیپ 5؛ گوشی تاشو سامسونگ، دوست‌داشتنی‌تر از همیشه

در این مطلب به بررسی گلکسی زد فلیپ 5 ، گوشی تاشو دوست‌داشتنی سامسونگ پرداخته‌ایم. با بررسی دقیق مشخصات، طراحی، نمایشگر، دوربین، باتری، سخت افزار و نرم افزار Galaxy Z Flip 5 همراه ما باشید.

گلکسی زد فلیپ 4 به‌عنوان یک گوشی تاشوی صدفی، در کلاس خود بهترین است و رقبای آن یا محدود به برخی مناطق می‌شود یا آنقدر محبوب نیستند که بتوانند تهدید جدی و خطرناکی برای زد فلیپ محسوب شوند. با این حال سامسونگ سعی کرده پیشرفت‌هایی را در این خط تولید خود ایجاد کند تا بتواند رضایت کاربران بیشتری را جلب کند؛ البته این تغییرات آنقدر زیاد نیستند، اما همین چند پیشرفت محدود نیز لازم به‌نظر می‌رسیدند و حالا می‌توانیم زد فلیپ 5 را گوشی تاشوی بهتری دانسته و حتی آن را یکی از بهترین گوشی های پرچمدار بازار بدانیم.

گلکسی زد فولد 5 و گلکسی زد فلیپ 5 جدیدترین نسل گوشی های تاشو سامسونگ هستند که مدتی پیش به‌صورت رسمی معرفی شدند. شرکت کره‌ای در این نسل با احتیاط عمل کرده و تغییرات گسترده‌ای را در آنها اعمال نکرده است. خیلی‌ها گلکسی زد فولد 5 را یک فیس لیفت جزئی برای نسل قبلی می‌دانند؛ اما وقتی در مورد گلکسی Z Flip 5 صحبت می‌کنیم، به‌نظر می‌رسد چیزی بیشتر از یک فیس لیفت است و شاید بتوانیم آن را یک نسل جدید بدانیم.

اصلی‌ترین، مهم‌ترین و بزرگترین تغییر در Z Flip 5، نمایشگر بیرونی بزرگتر است. اکنون دیگر خبری از نمایشگر کاور کوچک و غیر کاربردی که در نسل‌های قبلی دیده بودیم نیست و یک نمایشگر بزرگتر در قاب بیرونی گوشی قرار گرفته که تا حد زیادی کارایی را بهبود می‌بخشد. پیشرفت دیگر در طراحی لولا صورت گرفته که این ارتقا را در گلکسی زد فولد 5 نیز مشاهده می‌کنیم. حالا گوشی های تاشوی جدید سامسونگ خیلی بهتر از قبل تا می‌شوند و پس از تا شدن، دیگر شاهد فضای خالی بین دو طرف دستگاه نیستیم. در واقع، اکنون لبه‌های گوشی گلکسی زد فلیپ 5 در حالت تا شده، کاملا صاف و بدون شکاف روی هم قرار می‌گیرند. این موردی بود که در نسل‌های قبلی گوشی های تاشو سامسونگ با انتقاد زیادی مواجه شده بود و کاملا قابل انتظار بود که کره‌ای‌ها فکری به حال این مشکل کنند.

گلکسی زد فلیپ 5

طبق معمول، زد فلیپ 5 با یک چیپست جدید عرضه می‌شود و تراشه اسنپدراگون 8 نسل 2 اوورکلاک شده که با نام اسنپدراگون 8 پلاس نسل 2 نیز شناخته می‌شود، قلب تپنده این گوشی تاشو است. فضای ذخیره‌سازی نسخه پایه نیز دو برابر شده و به 256 گیگابایت افزایش پیدا کرده است. در سیستم دوربین نیز تغییرات جزئی مشاهده می‌شود، اما تغییرات آنقدر زیاد نیست که بتوانیم آن را یک پیشرفت اساسی بدانیم. صفحه نمایش داخلی تغییرات خیلی کمتری نسبت به نمایشگر کاور داشته و فقط افزایش روشنایی، مهم‌ترین بروزرسانی آن بوده است.

در مجموع، شاید سامسونگ گلکسی زد فلیپ 5 یک انقلاب در خط تولید گوشی های تاشو این شرکت کره‌ای نباشد؛ اما پیشرفت‌های مناسبی را به ارمغان می‌آورد که باعث می‌شود یک جانشین شایسته برای نسل قبلی خود باشد. حالا گلکسی زد فلیپ 5 به استودیوی گجت نیوز آمده و قصد داریم آن را به‌طور کامل بررسی کنیم. در ادامه، نگاهی به مشخصات فنی کامل این دستگاه می‌اندازیم و پس از مشاهده بررسی ویدیویی، به بررسی جزء به جزء تمام بخش‌های این گوشی تاشو می‌پردازیم.

فهرست عناوین بررسی سامسونگ گلکسی زد فلیپ 5

با کلیک بر روی هر عنوان، مستقیم به آن بخش هدایت خواهید شد

مشخصات فنی

ابعاد در حالت باز شده165.1 در 71.9 در 6.9 میلی‌متر
ابعاد در حالت بسته شده85.1 در 71.9 در 15.1 میلی‌متر
وزن187 گرم
متریالشیشه‌ای با پوشش محافظ گوریلا گلس ویکتوس 2، فریم آلومینیومی آرمور
محافظت در برابر نفوذ آب و گردوغباراستاندارد IPX8 برای مقاومت در برابر نفوذ آب تا عمق 1.5 متری به‌مدت 30 دقیقه
صفحه نمایش داخلیپنل تاشوی 6.7 اینچی Dynamic AMOLED 2X با وضوح 1080 در 2640 پیکسل، تراکم پیکسلی 425 پیکسل در هر اینچ، نرخ تازه‌سازی تصویر 120 هرتز، پشتیبانی از اچ دی آر 10 پلاس، نسبت تصویر به بدنه 85.9 درصد
صفحه نمایش بیرونیپنل شیشه‌ای 3.4 اینچی سوپر امولد با وضوح 720 در 748 پیکسل، تراکم پیکسلی 306 پیکسل در هر اینچ، پوشش محافظ گوریلا گلس ویکتوس 2
سیستم عامل و رابط کاربریاندروید 13 با وان یو آی 5.1.1
تراشهکوالکام اسنپدراگون 8 نسل 2 اوورکلاک شده (چهار نانومتری)
پردازندههشت هسته‌ای با یک هسته 3.36 گیگاهرتزی Cortex-X3، دو هسته 2.8 گیگاهرتزی Cortex-A715، دو هسته 2.8 گیگاهرتزی Cortex-A710 و سه هسته 2.0 گیگاهرتزی Cortex-A510
پردازشگر گرافیکیAdreno 740
پشتیبانی از کارت حافظه جانبیندارد
رم و حافظه ذخیره‌سازی داخلی8/256 گیگابایت – 8/512 گیگابایت
نوع حافظه ذخیره‌سازیUFS 4.0
دوربیندوگانه
دوربین اول12 مگاپیکسلی واید با فاصله کانونی 24 میلی‌متر، دیافراگم f/1.8، اندازه سنسور 1/1.76 اینچ، اندازه پیکسل 1.8 میکرومتر، فوکوس خودکار مبتنی بر تشخیص فاز دوال پیکسل (Dual Pixel PDAF)، لرزش‌گیر اپتیکال (OIS)
دوربین دوم12 مگاپیکسلی اولترا واید با میدان دید 123 درجه، دیافراگم f/2.2، اندازه پیکسل 1.12 میکرومتر
سایر ویژگی‌های دوربینفلاش LED، اچ دی آر، پانوراما
فیلمبرداریوضوح 4K در نرخ 30 یا 60 فریم بر ثانیه، وضوح 1080p در نرخ 60 یا 240 فریم بر ثانیه، وضوح 720p در نرخ 960 فریم بر ثانیه، پشتیبانی از اچ دی آر 10 پلاس
دوربین سلفی10 مگاپیکسلی واید با فاصله کانونی 23 میلی‌متر، دیافراگم f/2.2، اندازه پیکسل 1.22 میکرومتر، اچ دی آر، فیلمبرداری 4K در نرخ 30 فریم بر ثانیه
جک 3.5 میلی‌متری هدفونندارد
اتصالاتWi-Fi 802.11 a/b/g/n/ac/6e, tri-band, Wi-Fi Direct
بلوتوث5.3, A2DP, LE
مکان‌یابیGPS, GLONASS, GALILEO, BDS
ان اف سیدارد
رادیوندارد
یو اس بیType-C 3.2, OTG
حسگر تشخیص اثر انگشتدر لبه جانبی (ادغام شده با دکمه پاور)
سایر حسگرهاشتاب‌سنج، ژیروسکوپ، مجاورت، قطب‌نما، فشارسنج
باتری3700 میلی‌آمپرساعتی لیتیوم پلیمری
شارژر25 وات سیمی، 15 وات بی سیم، 4.5 وات معکوس بی سیم
رنگ بندیسبز نعنایی، خاکستری، کرم، آبی، سبز، زرد، بنفش، مشکی
قیمت پایه1000 دلار

همانطور که انتظار می‌رود، محتویات جعبه سامسونگ گلکسی زد فلیپ 5 اصلا زیاد نیست. این گوشی درون یک جعبه مستطیلی کوچک عرضه می‌شود که درون آن علاوه بر خود گوشی، یک کابل USB-C و یک سوزن خروج سیم کارت وجود دارد. سامسونگ از نسل گوشی های S21 خود، شارژر را از درون جعبه حذف کرد و در حال حاضر بسیاری از گوشی های بازار بدون شارژر به‌فروش می‌رسند و باید آن را به‌صورت جداگانه خریداری کنید.

بررسی ویدیویی

قبل از بررسی کامل گلکسی زد فلیپ 5، ویدیوی بررسی این گوشی تاشو را مشاهده کنید. برای بررسی این گوشی از استودیوی گجت نیوز خارج شدیم و به خیابان‌های شهر رفتیم تا یک روز کامل را با گلکسی زد فلیپ 5 بگذرانیم و عملکرد آن در دنیای واقعی را بررسی کنیم. همچنین نظر برخی از شهروندان را درباره این گوشی پرسیدیم.

طراحی و کیفیت ساخت

گلکسی زد فلیپ 5

گلکسی زد فلیپ 5 در بخش طراحی، دو تغییر مهم نسبت به مدل سال گذشته دارد؛ یکی نمایشگر کاور بزرگتر و دیگری لولای جدید که باعث تا شدن گوشی بدون وجود شکاف در بین دو طرف می‌شود. این تغییراتی بودند که مدت‌ها در انتظار آنها بودیم و سامسونگ به‌خوبی، آنها را در نسل جدید گوشی تاشوی خود اعمال کرده است.

نمایشگر جدیدی که سامسونگ آن را با نام Flex Window معرفی کرده، دارای قطر 3.4 اینچ است. وقتی نمایشگر کاور، روشن باشد، شکلی مانند یک پوشه دارد که شاید مورد انتقاد برخی کاربران باشد،‌ اما از نظر ما ظاهر جالبی را به‌وجود آورده است. در هر صورت زد فلیپ 5 با این ظاهر، کمی غیر عادی و متفاوت از سایر گوشی‌های مشابه به‌نظر می‌رسد.

اگر از ظاهری که این نمایشگر کاور بزرگتر ایجاد کرده بگذریم، بزرگتر شدن ابعاد آن نسبت به نسل‌های قبلی باعث شده بسیار مفیدتر و کاربردی‌تر باشد. حالا شما از این نمایشگر بیرونی می‌توانید برای انواع کارها، مثل نمایش ویجت‌ها یا به‌عنوان منظره‌یاب دوربین یا حتی اجرای برخی اپلیکیشن‌ها استفاده کنید.

گلکسی زد فلیپ 5

تغییر قابل توجه دیگر در طراحی Z Flip 5 در لولای جدید Flex اتفاق افتاده است. در نسل‌های قبلی، یکی از مشکلاتی که با انتقادات زیادی مواجه بود، نحوه بسته شدن گوشی بود. حالا سامسونگ بالاخره راهی پیدا کرده تا وقتی زد فلیپ 5 را می‌بندید، دو لبه گوشی به‌طور کاملا صاف و بدون فاصله و شکاف، روی هم قرار بگیرند. این موضوع علاوه بر ایجاد ظاهر بهتر، باعث می‌شود پرز و گردوخاک و ذرات خطرناک از داخل شکاف موجود وارد نشده و به نمایشگر آسیب نرساند.

پیش از این، سامسونگ ادعا می‌کرد وجود شکاف و تا شدن گوه‌ای مانند زد فلیپ 4 و نسل‌های قبل‌تر از آن به این خاطر بود که آنها با سایر لولاها نمی‌توانستند ضد آب بودن گوشی را تضمین کنند. اما در همین چند مدت اخیر بارها گوشی‌های تاشویی را از برندهای دیگر دیدیم که کاملا صاف و بدون شکاف، تا می‌شوند و بر خلاف ادعای سامسونگ، از استاندارد IPX8 برای محافظت در برابر نفوذ آب نیز برخوردار هستند.

به هر حال سامسونگ در حل این مشکل موفق بوده و گلکسی زد فلیپ 5 هم به‌طور کاملا صاف و بدون شکاف بسته می‌شود و هم از استاندارد محافظت در برابر نفوذ آب بهره می‌برد و این تغییری بود که کاملا انتظار آن را داشتیم و بابت آن بسیار خوشحالیم. یکی دیگر از مزایای این لولای جدید، باریک‌تر شدن گوشی در حالت بسته شده است. ضخامت زد فلیپ 5 اکنون 15.1 میلی‌متر است که نسبت به زد فلیپ 4، حدود 2 میلی‌متر باریک‌تر شده است.

به‌غیر از باریک‌تر شدن گوشی در حالت تا شده، زد فلیپ 5 از نظر فیزیکی تغییر خاصی نسبت به قبل نکرده است. عرض گوشی دقیقا مانند قبل است و فقط به‌اندازه یک تار مو، نسبت به مدل سال گذشته کوتاه‌تر شده است. وزن این گوشی نیز 187 گرم است که در این زمینه نیز تغییری نسبت به قبل مشاهده نمی‌شود.

گلکسی زد فلیپ 5

وقتی گوشی را باز می‌کنید، با نمایشگر داخلی و تاشویی مواجه می‌شوید که از نظر ارتفاع، نسبت به گوشی‌های هوشمند معمولی بلندتر است و ابعاد و نسبت تصویر غیر معمولی دارد. متاسفانه، چین‌خوردگی وسط نمایشگر تاشو همچنان به قوت خود باقی مانده است. تولیدکنندگان دیگر در گوشی های تاشوی خود توانسته‌اند چین‌خوردگی قسمت تا شدن نمایشگر را تا اندازه زیادی از بین ببرند؛ به‌گونه‌ای که وقتی انگشت خود را روی این قسمت می‌کشید، به‌سختی می‌توانید چین‌خوردگی آن را احساس کنید. اما در گوشی های تاشوی سامسونگ این اتفاق نیفتاده است. هم در گلکسی زد فلیپ 5 و هم در گلکسی زد فولد 5 و البته نسل‌های قبلی آنها، شما به‌راحتی می‌توانید چین‌خوردگی قسمت تا شدن نمایشگر را هم ببینید و هم با انگشتان خود احساسش کنید.

شاید در گوشی گلکسی زد فولد 5، این چین خوردگی کمتر باعث آزار کاربر شود، اما در گلکسی زد فلیپ 5، وقتی می‌خواهید از بالا به پایین اسکرول کنید، چین وسط صفحه مزاحمت بیشتری ایجاد می‌کند. البته احتمالا پس از مدتی به وجود آن عادت می‌کنید و این مشکل را نادیده می‌گیرد، اما نمی‌توان این واقعیت را انکار کرد که چین‌خوردگی نمایشگر تاشو در گوشی های تاشوی سامسونگ، نسبت به رقبا بیشتر و آزاردهنده‌تر است. لولای جدید هم هرچند به امکان تا شدن بدون شکاف کمک می‌کند، اما در وضعیت چین و چروک قسمت تا شدن نمایشگر، تاثیری نمی‌گذارد.

زد فلیپ 5 از حالت‌های مختلف استفاده از حالت Flex پشتیبانی می‌کند که بیشتر آنها را در نسل‌های قبلی شناخته بودیم. لولای گوشی این توانایی را دارد که در تمام زوایای دلخواه، ثابت باقی بماند و این باعث می‌شود مثلا گوشی را در حالت نیمه بسته شده، روی یک سطح صاف بگذارید و از نیمه پایینی گوشی به‌عنوان یک پایه استفاده کنید.

گلکسی زد فلیپ 5

زد فلیپ 5 از نظر قرارگیری بخش‌های مختلف گوشی نیز تغییری نسبت به قبل نکرده است. درگاه یو اس بی تایپ C در لبه پایینی قرار گرفته و بلندگوی اصلی و چند میکروفون نیز در کنار آن حضور دارند. میکروفون سوم در لبه بالایی جای گرفته و درگاه سیم کارت در سمت چپ دستگاه دیده می‌شود. شما فقط می‌توانید یک سیم کارت نانو درون این درگاه قرار دهید. البته زد فلیپ 5 از دو سیم کارت پشتیبانی می‌کند، اما سیم کارت دوم فقط باید از نوع eSIM باشد. در نهایت در لبه سمت راست گوشی نیز دکمه پاور و دکمه تنظیم صدا را مشاهده می‌کنید که هر دو عملکرد کلیک رضایت‌بخشی دارند. حسگر تشخیص اثر انگشت نیز با دکمه پاور ادغام شده است.

در قاب بیرونی گوشی، قسمت بالایی به نمایشگر کاور اختصاص پیدا کرده که تقریبا کل این قسمت را پوشانده و فقط بالای آن دو لنز دوربین قرار گرفته است. لنزهای دوربین در کنار هم و بدون وجود هیچ جزیره‌ای قرار دارند و کمی هم بیرون زده‌اند و فلاش نیز در کنار آنها دیده می‌شود. در نسل قبلی شاهد چینش عمودی لنزهای دوربین بودیم، اما حالا به‌دلیل بزرگ شدن نمایشگر کاور، لنزها به‌صورت افقی در کنار هم چیده شده‌اند. در نیمه پایینی قاب پشتی هیچ چیزی وجود ندارد و ما رنگ مات بدنه را مشاهده می‌کنیم. یک قسمت آلومینیومی لولا با نوشته Samsung هم در قاب پشتی هست که فقط وقتی گوشی بسته شده می‌توانید آن را ببینید و وقتی گوشی را باز می‌کنید،‌ کاملا این قسمت ناپدید می‌شود. سامسونگ اعلام کرده لولای این گوشی تا 200 هزار بار باز و بسته شدن، بدون هیچ مشکلی شما را همراهی می‌کند.

گلکسی زد فلیپ 5 در طیف گسترده‌ای از رنگ‌ها به بازار عرضه می‌شود. رنگ‌های انحصاری و سفارشی نیز فقط برای خرید از فروشگاه آنلاین سامسونگ در دسترس خواهند بود. سبز نعنایی، خاکستری، کرم، آبی، سبز، زرد، بنفش و مشکی از جمله این رنگ‌ها هستند که هر یک از آنها زیبایی خاص خود را دارند. ضمنا پنل پشتی گوشی از جنس شیشه است و بر خلاف نسل قبلی، رنگ مات‌تری دارد که با پوشش محافظ گوریلا گلس ویکتوس 2 پوشانده شده و با فریم آلومینیومی Armor، مقاومت خوبی را برای این گوشی به‌وجود آورده است.

صفحه نمایش

گلکسی زد فلیپ 5

بالاتر چند بار به این موضوع اشاره کردیم که نمایشگر کاور بزرگتر، یکی از کلیدی‌ترین تغییرات گلکسی زد فلیپ 5 به‌شمار می‌رود. این نمایشگر بخش قابل توجهی از نیمه بالایی قاب پشتی زد فلیپ 5 را می‌پوشاند و یک گوشه‌ی بالای آن دارای بریدگی است که دوربین‌ها در این بخش قرار می‌گیرند. بر خلاف نمایشگر بیرونی، نمایشگر تاشوی داخلی تغییرات زیادی را تجربه نکرده و فقط سامسونگ وعده روشنایی بیشتری را برای آن داده است.

نمایشگر کاور که سامسونگ آن را Flex Window نامیده است، دارای اندازه 3.4 اینچ با وضوح 720 در 748 پیکسل است. تراکم پیکسلی 306 پیکسل در هر اینچ به این معناست که تصویر به‌نمایش درآمده روی این نمایشگر به خوبی تصویر اصلی نیست، اما به اندازه کافی خوب خواهد بود. بر خلاف نمایشگر اصلی که از رفرش ریت 120 هرتزی پشتیبانی می‌کند، در نمایشگر کاور نرخ تازه‌سازی تصویر روی 60 هرتز محدود شده است. این در حالی که است در گوشی تاشوی Razr 40 Ultra ما شاهد رفرش ریت 144 هرتزی برای نمایشگر بیرونی هستیم. بنابراین نرخ تازه‌سازی محدود نمایشگر کاور در گلکسی زد فلیپ 5، کمی توی ذوق می‌زند، اما باور کنید روی این نمایشگر، شما نیاز چندانی به رفرش ریت بالا نخواهید داشت.

گلکسی زد فلیپ 5

یکی از مواردی که نمایشگر کاور با پنل تاشو مطابقت دارد، حداکثر روشنایی است. این نمایشگر بیرونی نیز دارای یک حسگر نور محیط اختصاصی است که با استفاده از آن به تنظیم خودکار روشنایی صفحه می‌پردازد و در آزمایش‌های ما، روشنایی آن در این حالت تا 1150 نیت رسید. در نمایشگر تاشوی اصلی نیز ما روشنایی 1700 نیت را در حالت خودکار اندازه‌گیری کردیم که تقریبا چند صد نیت نسبت به زد فلیپ 4 ارتقا پیدا کرده است.

سامسونگ عدد 1750 نیت را برای حداکثر روشنایی زد فلیپ 5 اعلام کرده بود که ما در آزمایش‌های خود به نزدیکی این عدد رسیدیم.

با خاموش کردن حالت تنظیم خودکار روشنایی، می‌توانید به روشنایی 800 نیت در حالت Extra Brightness و روشنایی 500 نیت بدون حالت Extra دست پیدا کنید. این نتایج، تفاوت اندکی را نسبت به زد فلیپ 4 نشان می‌دهند.

روشنایی نمایشگر در حالت 75 درصد

گوشینمایشگروضوح نمایشگرروشنایی در حالت دستیروشنایی در حالت خودکار
گلکسی زد فلیپ 56.7 اینچ1080 در 2640 پیکسل789 نیت1101 نیت
گلکسی زد فلیپ 46.7 اینچ1080 در 2640 پیکسل802 نیت919 نیت
گلکسی اس 236.1 اینچ1080 در 2340 پیکسل786 نیت1198 نیت
ویوو ایکس فلیپ6.74 اینچ1080 در 2520 پیکسل606 نیت1027 نیت
اوپو فایند ان 2 فلیپ6.8 اینچ1080 در 2520 پیکسل547 نیت1039 نیت
موتورولا ریزر 40 اولترا6.9 اینچ1080 در 2640 پیکسل506 نیت1050 نیت

نمایشگر تاشوی داخلی گوشی همچنان از نوع Dynamic AMOLED 2X است که از نرخ تازه‌سازی تصویر 120 هرتزی بهره می‌برد. رفرش ریت این نمایشگر می‌تواند تا یک هرتز نیز کاهش پیدا کند. این نمایشگر 6.7 اینچی از وضوح 1080 در 2640 پیکسل بهره می‌برد و نسبت تصویر 22:9 نشان‌دهنده ابعاد غیر متعارف آن نسبت به گوشی های هوشمند معمولی است. تراکم پیکسلی 425 پیکسل در هر اینچ و پشتیبانی از اچ دی آر 10 پلاس از دیگر ویژگی‌های این نمایشگر به‌شمار می‌روند.

کنترل رنگ در نمایشگر زد فلیپ 5 مانند سایر گوشی های سامسونگ است. شما دو حالت Vivid و Natural را خواهید داشت. در حالت پیش‌فرض Vivid، خروجی رنگ‌ها به‌صورت زنده‌تر بوده و طیف رنگی گسترده‌تری را دریافت می‌کنید. دقت کلی رنگ‌ها بسیار خوب است، اما تغییر رنگ آبی متوسطی را در نقاط سفید و خاکستری مشاهده می‌کنید. البته با تغییر درجه حرارت رنگ‌ها که تا پنج درجه قابل تغییر است، این مشکل برطرف می‌شود.

گلکسی زد فلیپ 5

حالت Natural یا طبیعی برای محتواهای sRGB تنظیم شده است و در اجرای این محتوا بسیار دقیق عمل می‌کند. رنگ‌ها در این حالت در مقایسه با Vivid، کمی کسل‌کننده‌تر به‌نظر می‌رسند. نمایشگر گلکسی زد فلیپ 5 از محتوای اچ دی آر 10 پلاس پشتیبانی می‌کند و شما در سرویس‌هایی مانند یوتیوب و نت‌فلکیس می‌توانید محتواهای HDR را پخش کنید.

همانطور که گفتیم، نمایشگر داخلی Z Flip 5 از نرخ تازه‌سازی تصویر 120 هرتزی بهره می‌برد. مثل سایر گوشی های سامسونگ که دارای این قابلیت هستند، شما برای رفرش ریت به دو گزینه دسترسی دارید که عبارتند از حالت استاندارد و حالت تطبیقی. رفتار تطبیقی رفرش ریت، کاملا قابل پیش‌بینی و منطقی است. اگر نمایشگر را لمس کنید، نرخ تازه‌سازی به حداکثر می‌رسد و در غیر این صورت روی 24 هرتز محدود می‌شود؛ مگر این‌که محتوای متحرکی روی صفحه در حال پخش باشد که در این صورت، گوشی شما نرخ تازه‌سازی مناسب با محتوا را حفظ می‌کند.

سامسونگ حداقل نرخ تازه‌سازی تصویر را برای نمایشگر تاشو، 1 هرتز اعلام کرده، اما ما در سناریوهای مختلف به این عدد دست پیدا نکردیم و حداقل رفرش ریتی که دیدیم، 24 هرتز بود. همچنین نمایشگر کاور نیز فقط از رفرش ریت 60 هرتز پشتیبانی می‌کند و این عدد در سناریوهای مختلف، تغییری نخواهد کرد.

باتری

گلکسی زد فلیپ 5

گلکسی زد فلیپ 5 از همان باتری 3700 میلی‌آمپرساعتی استفاده می‌کند که در مدل سال گذشته نیز دیده بودیم. برخی از گوشی های رقیب در بازار موجود هستند که به باتری بزرگتری مجهز شده‌اند. ریزر 40 اولترا تقریبا ظرفیت باتری مشابهی دارد (3800 میلی‌آمپرساعت)، اما اوپو فایند ان 2 فلیپ دارای باتری 4300 میلی‌آمپرساعتی است و ویوو ایکس فلیپ نیز از باتری 4400 میلی‌آمپرساعتی بهره می‌برد.

طبق آزمایش‌هایی که انجام دادیم، گلکسی زد فلیپ 5 برای 15 ساعت و 15 دقیقه در پخش ویدیو و برای 12 ساعت در وبگردی با وای فای، شارژدهی داشت که عملکرد نسبتا خوبی محسوب می‌شود. این میزان شارژدهی، نه عالی و شگفت‌انگیز است و نه بد، اما نسبت به نسل قبلی کمی بهبود یافته است. همچنین شارژدهی حدود 28 ساعته در مکالمه صوتی، عملکرد معمولی برای یک گوشی تاشو به‌شمار می‌رود. امتیاز کلی استقامت باتری گلکسی Z Flip 5 به 87 ساعت می‌رسد که باز هم شگفت‌انگیز و فوق‌العاده نیست، اما به اندازه کافی خوب است.

با همه‌ی این‌ها، گلکسی زد فلیپ 5 از نظر عمر باتری پیشرفت خوبی نسبت به زد فلیپ 4 داشته است. ریزر 40 اولترا به‌عنوان یکی از رقبای جدی Z Flip 5 تقریبا عمر باتری مشابهی دارد، اما محصول اوپو و ویوو، شارژدهی بهتری دارند. اگر هم یک گوشی غیر تاشو را ترجیح می‌دهید، گوشی‌های زیادی در بازار وجود دارند که عمر باتری‌شان خیلی بهتر است؛ از جمله گلکسی اس 23 سامسونگ.

گوشیظرفیت باتریامتیاز استقامتشارژدهی در تماس صوتیشارژدهی در وبگردیشارژدهی در پخش ویدیو
سامسونگ گلکسی زد فلیپ 53700 میلی‌آمپرساعتی87 ساعت27 ساعت و 44 دقیقه11 ساعت و 56 دقیقه15 ساعت و 16 دقیقه
سامسونگ گلکسی زد فلیپ 43700 میلی‌آمپرساعتی75 ساعت24 ساعت و 36 دقیقه10 ساعت و 34 دقیقه12 ساعت و 7 دقیقه
سامسونگ گلکسی اس 233900 میلی‌آمپرساعتی101 ساعت30 ساعت و 52 دقیقه16 ساعت و 20 دقیقه17 ساعت و 5 دقیقه
موتورولا ریزر 40 اولترا3800 میلی‌آمپرساعتی83 ساعت27 ساعت و 13 دقیقه12 ساعت و 7 دقیقه15 ساعت و 3 دقیقه

گلکسی زد فلیپ 5 از سرعت شارژ 25 وات پشتیبانی می‌کند؛ اما درون جعبه خبری از شارژر نیست و شما باید شارژر USB PowerDelivery استاندارد را به‌صورت جداگانه از بازار خریداری کنید.

ما با استفاده از شارژر 25 استاندارد خود سامسونگ، گلکسی زد فلیپ 5 را شارژ کردیم که سرعت شارژ آن هیچ چیز شگفت‌انگیزی نداشت. بر اساس ادعای سامسونگ، این گوشی با شارژر استاندارد 25 وات می‌تواند در عرض نیم ساعت تا 50 درصد شارژ شود و ما در آزمایش خود به نتیجه مشابهی رسیدیم. اما نکته جالب اینجاست که طبق نتایج به‌دست آمده، سرعت شارژ باتری زد فلیپ 5 از مدل سال گذشته اندکی کمتر است.

در جدول زیر مشاهده می‌کنید که سرعت شارژ زد فلیپ 5 و چند گوشی مشابه دیگر، چقدر با یکدیگر تفاوت دارند:

گوشیظرفیت باتریشارژرشارژ پس از 15 دقیقهشارژ پس از 30 دقیقهزمان لازم برای شارژ 0 تا 100 درصد
گلکسی زد فلیپ 53700 میلی‌آمپرساعت25 وات26 درصد50 درصد1 ساعت و 19 دقیقه
گلکسی زد فلیپ 43700 میلی‌آمپرساعت25 وات29 درصد55 درصد1 ساعت و 15 دقیقه
گلکسی اس 233900 میلی‌آمپرساعت25 وات30 درصد57 درصد1 ساعت و 16 دقیقه
هواوی پی 50 پاکت4000 میلی‌آمپرساعت40 وات40 درصد70 درصد
موتورولا ریزر 404200 میلی‌آمپرساعت30 وات31 درصد57 درصد1 ساعت و 1 دقیقه
ویوو ایکس فلیپ4400 میلی‌آمپرساعت44 وات30 درصد53 درصد1 ساعت و 27 دقیقه
موتورولا ریزر 40 اولترا3800 میلی‌آمپرساعت30 وات24 درصد45 درصد1 ساعت و 27 دقیقه

همانطور که مشاهده کردید، سرعت شارژ باتری Z Flip 5 اصلا شگفت‌انگیز نیست و در این زمینه، عملکرد معمولی را از خود نشان می‌دهد. البته وقتی به رقبا نگاه می‌کنیم متوجه می‌شویم که آنها هم چندان سرعت شارژ بالایی ندارند. بنابراین اگر سرعت شارژ خیلی بالایی می‌خواهید، بهتر است گوشی های هوشمند معمولی را انتخاب کنید.

علاوه بر شارژر 25 وات، گلکسی زد فلیپ 5 را می‌توانید به‌صورت بی سیم نیز شارژ کنید. سرعت شارژ بی‌سیم تا 15 وات می‌رسد و شارژ بی‌سیم معکوس تا 4.5 وات نیز وجود دارد که به‌وسیله آن می‌توانید برخی از گجت‌های خود را با گوشی شارژ کنید.

اسپیکرها

گلکسی زد فلیپ 5

سامسونگ Galaxy Z Flip 5 دارای بلندگوهای استریو است که یک بلندگو در پایین و دیگری در بالا قرار گرفته‌اند. بلندگوی بالایی به‌عنوان اسپیکر مکالمه نیز به‌کار می‌رود و در هنگام پخش موزیک یا ویدیو، به‌عنوان بلندگوی دوم عمل می‌کند.

اسپیکرهای زد فلیپ 5 در تست ما از نظر بلندی صدا، عملکرد خوبی دارند و در این زمینه با نسل قبلی و همچنین با گوشی گلکسی S23 برابری می‌کنند. اگر بخواهیم به رقبا نگاه کنیم، شاید ریزر 40 اولترا از نظر بلندی صدا، یک درجه بالاتر باشد.

از نظر کیفیت صدا نیز زد فلیپ 5 تفاوتی با مدل سال گذشته ندارد. صدای وکال و تریبل تمیزی را می‌شنوید، ولی انتظار باس زیادی را نداشته باشید. در کل از نظر کیفیت صدا نیز می‌توانیم امتیاز معمولی رو به خوب را به اسپیکرهای زد فلیپ 5 بدهیم و باید بگوییم اسپیکرهای زد فلیپ 5، زد فلیپ 4 و گلکسی اس 23 تقریبا در یک سطح قرار دارند.

سیستم عامل و رابط کاربری

گلکسی زد فلیپ 5

گلکسی زد فلیپ 5 روی سیستم عامل اندروید با پوسته اختصاصی وان یو آی 5.1.1 اجرا می‌شود. عدد یک آخر نشان‌دهنده سفارشی بودن این نسخه از رابط کاربری One UI برای گوشی های تاشوی سامسونگ است. بنابراین بسته نرم افزاری زد فلیپ 5 با گوشی های پرچمدار سری اس سامسونگ مشابه است و فقط برخی از ویژگی‌های اضافی این فرم فاکتور در آن گنجانده شده است. همانطور که پیش از این نیز گفته شد، بزرگتر شدن نمایشگر کاور باعث شده این صفحه نمایش بسیار کاربردی‌تر از گذشته شود و برخی از کاربردهای جدید آن در قالب بخش نرم افزاری قرار می‌گیرد؛ به‌عنوان مثال شما ویجت‌های بیشتر و مفیدتری را در این نمایشگر می‌توانید داشته باشید.

اول از همه پس از روشن کردن دستگاه با صفحه قفل روبه‌رو می‌شوید و مجموعه‌ای از گزینه‌های قابل سفارشی‌سازی را برای این صفحه در اختیار خواهید داشت. انواع مختلفی از صفحه‌های قفل وجود دارد که برخی از آنها فقط دارای یک ساعت هستند و برخی دیگر می‌توانند ویجت‌هایی با خلاصه وضعیت آب‌وهوا و نوتیفیکیشن‌ها را به‌نمایش بگذارند. برای دسترسی به آنها باید انگشت خود را به مدت چند ثانیه روی صفحه اصلی نگه دارید و سپس می‌توانید کارت‌های مختلف را برای سفارشی‌سازی کردن صفحه مشاهده و دریافت کنید.

با کشیدن انگشت به سمت چپ، گزینه‌های مختلف باز کردن قفل روی صفحه مانند رمز عبور و الگو در اختیار شما قرار می‌گیرد. همچنین می‌توانید با استفاده از حسگر تشخیص اثر انگشت که با دکمه پاور در لبه جانبی گوشی ادغام شده، قفل گوشی را باز کنید که روش بسیار سریع‌تر و قابل اعتمادتری محسوب می‌شود. با کشیدن انگشت به سمت راست، کارت‌های اعلان‌ها ظاهر می‌شوند و می‌توانید بدون رفتن به صفحه اصلی گوشی، آنها را باز کنید و بخوانید. با سوایپ کردن از پایین به بالا، مجموعه‌ای از جابه‌جایی‌های سریع به‌همراه یک نوار لغزنده برای تنظیم روشنایی صفحه وجود دارد و البته می‌توانید تنظیم خودکار میزان روشنایی صفحه را نیز اعمال کنید.

هیچ گزینه‌ی جداگانه‌ای برای تنظیم نمایشگر همیشه روشن برای نمایشگر کاور وجود ندارد. فقط یک گزینه در منوی تنظیمات و قسمت Display در نظر گرفته شده است که در آن می‌توانید حالت نمایشگر همیشه روشن را برای هر دو صفحه نمایش تنظیم کنید. در این بخش، گزینه‌هایی برای همیشه خاموش، همیشه روشن و برنامه‌ریزی کردن Always-on Display وجود دارد. مثلا می‌توانید تنظیم کنید که فقط وقتی نوتیفیکیشن‌های جدید دارید، نمایشگر همیشه روشن فعال شود. یا مثلا بعد از ضربه زدن روی صفحه، نمایشگر همیشه روشن برای ده ثانیه نشان داده شود. گزینه‌هایی برای شخصی‌سازی Always-on Display نیز پیش روی شما قرار می‌گیرد.

پس از باز شدن قفل با کشیدن انگشتان خود به طرفین، به مجموعه‌ای از برنامه‌های ویجت‌مانند دسترسی خواهید داشت که به‌خوبی از اندازه و نسبت تصویر نمایشگر استفاده می‌کنند. نگه داشتن انگشت به مدت چند ثانیه روی یکی از آنها به شما اجازه ویرایش را می‌دهد و شما می‌توانید ویجت‌ها را حذف یا مجددا تنظیم کنید. برای اضافه کردن موارد جدید از لیست گزینه‌های موجود نیز باید به صفحه اصلی مراجعه کنید.

شما همچنین می‌توانید برنامه‌ها را روی نمایشگر کاور اجرا کنید. با فعال کردن یک کلید در Galaxy Labs، پنج برنامه برای اجرا شدن در نمایشگر کاور پیش روی شما قرار می‌گیرد که عبارتند از گوگل مپس، نتفلیکس، یوتیوب و برنامه‌های Messages گوگل و سامسونگ. برای این‌که بتواند برنامه‌های دیگر را روی نمایشگر کاور اجرا کنید باید Good Lock را از فروشگاه گلکسی سامسونگ نصب کنید. این ابزار پیشرفته، قابلیت‌های مخفی گوشی های گلکسی سامسونگ را از طریق ماژول‌های قابل نصب مستقل باز می‌کند. البته این برنامه فقط در برخی کشورها موجود است و در ایران نیز برای دانلود، نصب و استفاده از آن دردسرهای زیادی باید بکشید. در هر صورت ممکن است برخی از برنامه‌ها روی نمایشگر کاور به‌خوبی کار نکنند یا اصلا اجرا نشوند و در این زمینه محدودیت‌هایی وجود دارد. همچنین یکی از ویژگی‌های مفید نمایشگر کاور این است که می‌توانید بدون باز کردن گوشی و با استفاده از کیبورد Qwerty و قابلیت Quick Reply، از روی همین نمایشگر خارجی به پیام‌های دریافت شده پاسخ دهید.

با دو بار ضربه زدن روی دکمه پاور در زمانی که گلکسی زد فلیپ 5 را بسته‌اید، دوربین عقب گوشی فعال می‌شود و می‌توانید از نمایشگر کاور به‌عنوان منظره‌یاب استفاده کنید و با استفاده از دوربین اصلی گوشی، سلفی بگیرید. حسگر تشخیص اثر انگشت که در لبه جانبی گوشی با دکمه پاور ادغام شده، اصلی‌ترین روش برای باز کردن قفل گوشی است؛ اما همچنان می‌توانید به‌جای آن یا در کنار آن از سیستم قفل‌گشایی با تشخیص چهره نیز استفاده کنید. روش تشخیص چهره عموما امنیت کمتری دارد، چرا که فقط از دوربین سلفی گوشی استفاده می‌کند و ممکن است خطاها و مشکلات زیادی را در آن مشاهده کنید.

برخی از ویژگی‌های نرم افزاری گوشی، کاملا آشنا است و آنها را در سایر گوشی های سامسونگ نیز دیده بودیم. کشوی برنامه‌ها، نوار نوتیفیکیشن‌ها، برنامه‌های اخیر، صفحه قفل، صفحه اصلی و منوی تنظیمات، عملکردی مشابه همیشه را ارائه می‌دهند. شما همچنین می‌توانید ویجت‌ها را روی هم قرار دهید و با یک کشیدن ساده انگشت روی آن، بین ویجت‌های انباشته شده روی هم جابه‌جا شوید. البته توجه داشته باشید که تمام ویجت‌ها از این قابلیت پشتیبانی نمی‌کنند و برخی از توسعه‌دهندگان به سراغ پشتیبانی از این ویژگی نرفته‌اند که شاید در ادامه شاهد اضافه شدن ویجت‌های بیشتری به این لیست باشیم.

 قابلیت Modes and Routines یک ویژگی مشابه با فوکوس اپل است که در نسخه‌های اخیر وان یو آی وجود دارد. در این قابلیت، شما می‌توانید بر اساس کاری که در حال حاضر انجام می‌دهید، حالتی را انتخاب کنید تا تنظیمات خاصی روی گوشی شما اعمال شود؛ از جمله پروفایل‌های صدا، تنظیمات نمایشگر، اعلان‌ها و غیره، بنا به حالتی که انتخاب می‌کنید، تغییر می‌کنند.

متاسفانه قابلیت سامسونگ DeX در گلکسی زد فلیپ وجود ندارد و در بین گوشی‌های تاشوی سامسونگ، فقط منحصر به گلکسی زد فولد شده است. با این حال یک ویژگی Link to Windows وجود دارد که رابطی بین گوشی شما و رایانه را در اختیارتان قرار می‌دهد تا بتوانید تصاویر را انتقال دهید، اعلان‌ها را در رایانه شخصی خود مدیریت کنید یا حتی از طریق آن اقدام به برقراری تماس کنید.

از دیگر ویژگی‌های اختصاصی سامسونگ می‌توان به پنل Edge اشاره کرد. این پنل با کشیدن انگشت از لبه کناری به سمت وسط صفحه، نمایش داده می‌شود و ابزارها و میانبرهایی را برای برنامه‌ها و مخاطبانتان پیش روی شما قرار می‌دهد که می‌توانید آنها را نیز ویرایش کنید و تغییر بدهید. گیم لانچر نیز هابی برای تمام بازی‌های شما است که گزینه‌هایی را برای محدود کردن حواس‌پرتی در هنگام بازی، ارائه می‌دهد. مرورگر مخصوص سامسونگ و همچنین یک برنامه مدیریت فایل نسبتا قدرتمند نیز درون گوشی نصب شده است و برنامه گالری سامسونگ نیز به قوت خود باقیست.

مانند گلکسی زد فولد، حالت Flex در گلکسی زد فلیپ 5 نیز ارائه می‌شود. در این حالت، وقتی شما گوشی را تا زاویه مشخصی باز می‌کنید (بین 75 تا 115 درجه)، این ویژگی فعال می‌شود. به این ترتیب بخش پایینی گوشی را می‌توانید مانند یک پایه روی سطح صاف قرار دهید و گزینه‌های کنترل را روی آن مشاهده کنید و از نیمه بالایی برای مشاهده محتوا بهره ببرید. این حالت برای عکاسی نیز بسیار مفید است و می‌توانید با قرار دادن گوشی روی سطح، از نیمه بالایی صفحه به‌عنوان منظره‌یاب استفاده کنید و عکس‌های سلفی خوبی بگیرید.

برخی از برنامه‌ها مانند یوتیوب یا گالری و تقویم خود سامسونگ نیز از حالت فلکس پشتیبانی می‌کنند. برای برخی دیگر از برنامه‌ها نیز می‌توانید این حالت را به‌صورت دستی از طریق تنظیمات فعال کنید. مثلا برای برنامه‌های تماس ویدیویی مانند Google Duo، این ابزار می‌تواند به‌نوعی مفید واقع شود.

قابلیت مولتی تسکینگ نیز روی نمایشگر تاشو بسیار مفید واقع می‌شود. شما می‌توانید به‌راحتی دو اپلیکیشن را به‌صورت همزمان باز کنید و هر یک را روی یکی از نیمه‌های بالا و پایین نمایشگر داشته باشید که قطعا چنین قابلیتی روی نمایشگر کشیده‌ی گلکسی زد فلیپ 5، می‌تواند بسیار جذاب و کاربردی باشد. در نهایت در بخش بررسی نرم افزاری سامسونگ گلکسی زد فلیپ 5 باید به این نکته اشاره کنیم که سامسونگ قول پشتیبانی نرم افزاری طولانی‌مدتی را داده و ظاهرا این گوشی تاشو از چهار بروزرسانی اصلی سیستم عامل اندروید و پنج سال آپدیت‌های امنیتی بهره خواهد برد.

سخت افزار

گلکسی زد فلیپ 5

سامسونگ گلکسی زد فلیپ 5 به تراشه اسنپدراگون 8 نسل 2 کوالکام مجهز شده که به‌صورت اختصاصی برای سامسونگ اوورکلاک شده و از توان پردازشی بیشتری بهره می‌برد. تفاوت اصلی در این چیپست، استفاده از هسته Cortex-X3 است. هسته اصلی پردازنده با فرکانس 3.36 گیگاهرتز، نسبت به نوع معمولی این تراشه که حداکثر سرعت آن 3.2 گیگاهرتز است، بهبود یافته است. البته اخیرا این هسته 3.36 گیگاهرتزی را در برخی از گوشی‌های دیگر مثل آنر مجیک V2 و زد تی ای نوبیا Z50s Pro نیز دیده‌ایم و به‌نظر می‌رسد این تراشه اوورکلاک شده از انحصار سامسونگ خارج شده است.

پردازشگر گرافیکی آدرنو 740 نیز در گلکسی زد فلیپ 5 تقویت شده و در این نسخه پیشرفته با فرکانس 719 مگاهرتز کار می‌کند؛ در حالی که فرکانس آن در اکثر مدل‌های مجهز به اسنپدراگون 8 نسل 2 معمولی، 680 مگاهرتز است.

همانطور که در گوشی های سری گلکسی S23 سامسونگ دیده بودیم، در جدیدترین گوشی های تاشو این برند نیز از رم LPDDR5X بهره گرفته شده است. زد فلیپ 5 دارای 8 گیگابایت رم بوده و دو گزینه برای حافظه ذخیره‌سازی در دسترس است؛ 256 و 512 گیگابایت. به این ترتیب سامسونگ دیگر نسخه 128 گیگابایتی را برای این نسل از گوشی تاشو خود عرضه نمی‌کند.

گلکسی Z Flip 5 با چنین مشخصات سخت افزاری، به‌طور کلی نتایجی مطابق با سری گلکسی اس 23 را در بنچمارک‌ها کسب می‌کند. با این حال، زد فلیپ 5 یک گام رو به جلو نسبت به تمام گوشی‌های تاشوی موجود در بازار برداشته است؛ چرا که تقریبا همه گوشی‌های مشابه آن از نسل قبلی اسنپدراگون یا حتی تراشه‌های قدیمی‌تر قدرت می‌گیرند. در ادامه نگاهی به نتایج بنچمارک‌های CPU و GPU گلکسی زد فلیپ 5 و مقایسه آن با رقبا می‌اندازیم:

بنچمارک گیک بنچ 5 تک هسته‌ای

Galaxy S23 : 1550
Asus Zenfone 10 : 1483
Galaxy Z Flip 5 : 1415
Motorola Razr 40 Ultra : 1277
Galaxy Z Flip 4 : 1270
Vivo X Flip : 1258
Huawei P50 Pocket : 1092

بنچمارک گیک بنچ 5 چند هسته‌ای

Asus Zenfone 10 : 5149
Galaxy Z Flip 5 : 4984
Galaxy S23 : 4950
Vivo X Flip : 3930
Galaxy Z Flip 4 : 3913
Motorola Razr 40 Ultra : 3645
Oppo Find N2 Flip : 3265
Huawei P50 Pocket : 3077

بنچمارک گیک بنچ 6 تک هسته‌ای

Galaxy Z Flip 5 : 2100
Galaxy S23 : 2028
Asus Zenfone 10 : 2028
Motorola Razr 40 Ultra : 1709
Vivo X Flip : 1699
Galaxy Z Flip 4 : 1375
Motorola Razr 40 : 1026

بنچمارک گیک بنچ 6 چند هسته‌ای

Asus Zenfone 10 : 5698
Galaxy Z Flip 5 : 5478
Galaxy S23 : 5327
Galaxy Z Flip 4 : 4283
Vivo X Flip : 4255
Motorola Razr 40 Ultra : 4045
Motorola Razr 40 : 2905

بنچمارک آنتوتو v9

Asus Zenfone 10 : 1314458
Galaxy S23 : 1231075
Galaxy Z Flip 5 : 1200783
Vivo X Flip : 1060911
Motorola Razr 40 Ultra : 975461
Galaxy Z Flip 4 : 800001
Oppo Find N2 Flip : 773574
Huawei P50 Pocket : 768513

بنچمارک GFXBench OnScreen Car Chase ES 3.1

Asus Zenfone 10 : 112
Galaxy S23 : 110
Galaxy Z Flip 5 : 91
Galaxy Z Flip 4 : 74
Vivo X Flip : 74
Motorola Razr 40 Ultra : 65
Oppo Find N2 Flip : 59

بنچمارک GFXBench offScreen Car Chase ES 3.1 1080p

Asus Zenfone 10 : 130
Galaxy S23 : 127
Galaxy Z Flip 5 : 120
Vivo X Flip : 97
Galaxy Z Flip 4 : 83
Oppo Find N2 Flip : 75
Motorola Razr 40 Ultra : 58

بنچمارک 3DMark offscreen 1440p Wild Life Extreme

Galaxy S23 : 3852
Galaxy Z Flip 5 : 3816
Asus Zenfone 10 : 3682
Vivo X Flip : 2774
Oppo Find N2 Flip : 2623
Motorola Razr 40 Ultra : 2252

یکی از مشکلاتی که در تست‌های سخت افزاری گلکسی Z Flip 5 مشاهده کردیم، افت عملکرد CPU و GPU تحت فشار بود. در تست استرس CPU، این گوشی توانست فقط حدود شش دقیقه بالاتر از 80 درصد از حداکثر عملکرد خود را حفظ کند و پس از آن در تست‌های یک ساعته در حدود 50 درصد از عملکرد خود را حفظ کرد. در تست استرس 3DMark Wild Life، گلکسی زد فلیپ 5 امتیاز ناامیدکننده 38 درصد ثبات را دریافت کرد که اصلا عملکرد خوبی محسوب نمی‌شود. احتمالا دلیل اصلی این افت عملکرد، نبود یک سیستم خنک‌کننده قوی برای این گوشی است.

چنین مشکلی را در گلکسی زد فلیپ قبلی نیز دیده بودیم و البته یکی از رقبا یعنی موتورولا ریزر 40 اولترا نیز عملکرد چندان بهتری ندارد. اما ظاهرا گوشی های ویوو ایکس فلیپ با تراشه اسنپدراگون 8 پلاس نسل 1 و اوپو فایند ان 2 فلیپ با تراشه دایمنسیتی 9000 پلاس رفتار پایدارتری از خود نشان می‌دهند.

در هر صورت برای بازی کردن با گلکسی زد فلیپ 5 با هیچ مشکلی مواجه نمی‌شوید و می‌توانید تمام بازی‌ها را با فریم بالا و بدون لگ و هیچ ایرادی، اجرا کنید. تنها مشکل در هنگام بازی کردن، گرم شدن دستگاه به‌دلیل نبود سیستم خنک‌کننده پیشرفته و افت عملکرد پس از بازی کردن‌های طولانی‌مدت خواهد بود.

دوربین

گلکسی زد فلیپ 5

سیستم دوربین گلکسی زد فلیپ 5 به‌معنای واقعی هیچ پیشرفتی نسبت به نسل قبلی نداشته است. البته این که بگوییم ماژول دوربین این گوشی، دقیقا همان عکس‌هایی را می‌گیرد که در زد فلیپ 4 ثبت می‌کرد، غیر منصفانه است؛ اما متاسفانه پیشرفت‌هایی که مشاهده می‌شود، بسیار ناچیز است.

رابط کاربری دوربین

نمایشگر کاور بزرگتر در زد فلیپ 5، تفاوت معناداری در نحوه عملکرد گوشی برای گرفتن عکس ایجاد می‌کند و اگر به‌دنبال سلفی گرفتن با دوربین اصلی گوشی هستید، می‌توانید آن را یک تغییر بزرگ بدانید. در هنگام استفاده از دوربین، رابط کاربری برنامه‌ی آن اساسا مانند هر گوشی گلکسی دیگری است. سوایپ کردن عمودی در هر جهت باعث می‌شود بین دوربین‌های جلو و عقب جابه‌جا شوید و سوایپ کردن به چپ و راست، شما را بین حالت‌های موجود جابه‌جا می‌کند. همچنین گزینه‌ای برای تنظیم مجدد یا حذف برخی از حالت‌ها از منظره‌یاب وجود دارد.

گلکسی زد فلیپ 5

یک حالت Pro یا حرفه‌ای برای هر دو دوربین وجود دارد که به شما اجازه می‌دهد تا ویژگی‌های مختلف مثل نوردهی، ایزو، سرعت شاتر، تعادل رنگ سفید و فوکوس دستی را تغییر دهید. آیکون تنظیمات در گوشه سمت چپ صفحه قرار دارد و شما می‌توانید مواردی مثل برچسب‌گذاری جغرافیایی، فرمت فایل و خطوط شبکه را از آنجا تنظیم کنید. همچنین می‌توانید Scene Optimizer را در این بخش روشن و خاموش کنید. در گوشه سمت راست نیز گزینه‌ای وجود دارد که با فعال کردن آن، نمایشگر کاور روشن می‌شود تا هنگام عکس گرفتن از دوستانتان، آنها بتوانند خود را روی نمایشگر کاور مشاهده کنند.

حالت Flex برای بخش دوربین نیز کاربرد دارد. در اینجا وقتی گوشی را تا نیمه تا می‌کنید، حالت Flex فعال می‌شود و در این حالت، شاتر و سایر گزینه‌های کنترل دوربین در نیمه پایینی صفحه و منظره‌یاب در نیمه بالایی صفحه به نمایش درمی‌آیند. همچنین می‌توانید نیمه پایینی گوشی را روی یک سطح صاف قرار دهید و از آن به‌عنوان یک پایه در هنگام عکاسی استفاده کنید.

مشخصات دوربین

مشخصات دوربین‌های سامسونگ گلکسی زد فلیپ 5 روی کاغذ هیچ تغییری نسبت به زد فلیپ 4 نکرده است. دوربین اصلی از یک سنسور 12 مگاپیکسلی S5K2LD سامسونگ استفاده می‌کند که دارای فاصله کانونی 24 میلی‌متری، دیافراگم f/1.8 و پیکسل‌های بزرگ 1.8 میکرومتری است. این سنسور از دوربین اصلی گلکسی اس 20 در گوشی های سامسونگ به‌کار رفته و به‌همین دلیل نمی‌توان آن را پیشرفته و مدرن به‌حساب آورد.

برای لنز فوق عریض از سنسور IMX258 سونی استفاده شده است. این سنسور دارای اندازه 1/3.06 اینچی با پیکسل‌های 1.12 میکرومتری است و عکس‌های 12 مگاپیکسلی را ثبت می‌کند. دوربین فوق عریض گوشی از فوکوس ثابت، فاصله کانونی 13 میلی‌متر و دیافراگم f/2.2 بهره می‌برد.

در جلوی گوشی، دوربین سلفی 10 مگاپیکسلی قرار گرفته که از سنسور S5K3J1 سامسونگ استفاده می‌کند. قدمت این سنسور نیز به سری گلکسی اس 20 برمی‌گردد و دارای اندازه 1/3 اینچی با پیکسل‌های 1.22 میکرومتری است. فاصله کانونی 23 میلی‌متری و دیافراگم f/2.2 مهم‌ترین تغییرات این دوربین سلفی در مقایسه با مدل سال گذشته به‌شمار می‌روند؛ برای مقایسه باید بگوییم که دوربین سلفی زد فلیپ 4 دارای فاصله کانونی 25 میلی‌متری و دیافراگم f/2.4 بود.

کیفیت عکس‌ها

عکس‌هایی که با دوربین اصلی گلکسی زد فلیپ 5 در نور روز ثبت می‌کنید، عالی هستند. جزئیات بسیار خوب هستند و حتی بافت‌های تصادفی به‌شکلی طبیعی به‌ثبت می‌رسند. نویزها در حداقل‌ترین حالت ممکن هستند و کیفیت رنگ‌ها، تراز سفیدی و وضوح نیز به‌اندازه کافی خوب است. همچنین دامنه دینامیکی تصاویر عالی است و به‌طور کلی، کنتراست بالایی را در عکس‌ها مشاهده می‌کنید.

نمونه عکس‌های دوربین اصلی

در کل می‌توان گفت عکس‌هایی که با دوربین اصلی زد فلیپ 5 می‌گیرید، کاملا مشابه با عملکرد دوربین اصلی گلکسی اس 23 است. با وجود مشخصات یکسان، ظاهرا پیشرفت‌های چیپست و برخی بهبودهای نرم افزاری باعث شده کیفیت عکس‌های دوربین اصلی در نور روز نسبت به زد فلیپ 4 نیز یک پیشرفت جزئی داشته باشد.

دوربین زد فلیپ 5 در بزرگنمایی دو برابری تصویر نیز کار خوبی انجام می‌دهد، اما برخی اوقات ممکن است جزئیات تصویر، غیر عادی به‌نظر برسند. با این حال این تصاویر به‌عنوان عکس‌های زوم دیجیتالی که از یک سنسور معمولی 12 مگاپیکسلی ثبت می‌شوند، قابل قبول هستند. اما فراموش نکنید که دوربین زوم اختصاصی گلکسی اس 23، جزئیات بسیار بهتر و دقیق‌تری را نسبت به زوم دیجیتال زد فلیپ 5 ارائه می‌کند. به هر حال نبود لنز تله فوتو در ماژول دوربین گلکسی زد فلیپ 5، یکی از ایرادهای آن محسوب می‌شود.

نمونه عکس‌های دوربین اصلی

دوربین 12 مگاپیکسلی اولترا واید یا فوق عریض نیز در نور روز تصاویر خوبی را ثبت می‌کند. رنگ‌ها عالی، دامنه دینامیکی خوب و جزئیات کافی (به‌خصوص در مرکز تصویر) از جمله ویژگی‌های این عکس‌ها هستند. فوکوس ثابت در این دوربین به این معناست که نمی‌توانید از سوژه‌های نزدیک‌تر، عکس‌های فوق عریض بگیرید و در این صورت، ممکن است عکس‌های شما تا حدودی تار به‌نظر برسند. با این حال در عکس‌های فوق عریض با زد فلیپ 5 نیز بهبود جزئی را نسبت به زد فلیپ 4 مشاهده کردیم.

نمونه عکس‌های دوربین اولترا واید

عملکرد دوربین گلکسی زد فلیپ 5 در نور کم نیز راضی‌کننده است. حالت شب خودکار در این دوربین وجود دارد که کاملا قابل اعتماد است و عکس‌هایی با نوردهی خوب با دامنه دینامیکی مناسب ثبت می‌کند. رنگ‌ها جذاب به‌نظر می‌رسند، جزئیات کافی هستند و هیچ نشانه‌ای از پردازش بیش از حد در این تصاویر دیده نمی‌شود.

علاوه بر حالت شب خودکار، یک حالت شب اختصاصی نیز وجود دارد که می‌توانید برای حفظ بهتر نقاط برجسته در صحنه‌های متضاد، روی آن حساب کنید. در این تصاویر نیز جزئیات عالی هستند، کیفیت عکس در سایه‌ها تغییر چندانی نمی‌کند و مقداری تارشدگی در نقاط تاریک تصویر دیده می‌شود.

نمونه عکس‌های گرفته شده در شب

دوربین فوق عریض نیز در تاریکی، عملکرد خوبی را از خود نشان می‌دهد. جزئیات بسیار خوبی در این تصاویر قابل مشاهده است و میزان نویزها به حداقل رسیده‌اند. در مجموع این عکس‌ها به‌طور قابل توجهی بهتر از زد فلیپ 4 از کار درآمده‌اند. دامنه دینامیکی و رنگ‌ها نیز در این عکس‌ها، اگرچه عالی نیستند، اما خوب به‌نظر می‌رسند.

در کل، حالت شب به‌طور قابل توجهی اشباع رنگ‌ها را بازیابی می‌کند و در عین حال، نورهای هایلایت را کاهش می‌دهد و سایه‌ها را بلندتر می‌کند. جزئیات بافت‌ها نیز ممکن است کمی محو شده و جزئیات ریز، قربانی فرایند کاهش نویز شوند. اما در کل، به‌نظر می‌رسد استفاده از حالت شب در محیط‌های تاریک، ارزش خود را خواهد داشت.

نمونه عکس‌های گرفته شده در شب

برای مقایسه بد نیست بدانید دوربین فوق عریض گلکسی اس 23 از مزیت سنسور بزرگتر برخوردار است و در محیط‌های تاریک، عکس‌های واضح‌تری را با دامنه دینامیکی وسیع‌تر ثبت می‌کند. به‌طور کلی، این نمایش خوبی از دوربین گلکسی زد فلیپ 5 بود، اما نه به خوبی گلکسی اس 23.

دوربین سامسونگ گلکسی زد فلیپ 5 در حالت پرتره نیز عکس‌های بسیار خوبی می‌گیرد. تشخیص سوژه و تفکیک آن از پس‌زمینه بسیار عالی انجام می‌شود و رنگ‌های پوست، بسیار طبیعی و واضح به‌نظر می‌رسند. سطح پیش‌فرض تارشدگی پس‌زمینه می‌تواند در مواردی بیش از حد و غیر طبیعی باشد، اما شما می‌توانید سطح افکت بوکه‌ی اعمال شده را به‌صورت دستی تغییر دهید.

اما حالا به سراغ عکس‌های سلفی برویم. همانطور که گفتیم، شما به‌لطف نمایشگر کاور بزرگتر، می‌توانید با استفاده از دوربین‌های پشتی گوشی نیز عکس‌های سلفی جذابی بگیرید. پیشنهاد ما این است که از دوربین سلفی روی نمایشگر داخلی گوشی فقط برای مواردی مثل انجام تماس‌های ویدیویی استفاده کنید و اگر می‌خواهید عکس یا ویدیوی سلفی بگیرید، به سراغ دوربین اصلی گوشی و استفاده از نمایشگر کاور به‌عنوان منظره‌یاب بروید.

نمونه عکس‌های سلفی

با در نظر گرفتن این موضوع، می‌توانید انتظار عکس‌های سلفی عالی را از زد فلیپ 5 داشته باشید. جزئیات، رنگ‌ها و دامنه دینامیکی عالی هستند و مقدار افکت بوکه در پس زمینه، کاملا طبیعی و زیبا است. اگر با استفاده از دوربین اصلی، عکس‌های پرتره بگیرید هم نتایج زیبایی را دریافت می‌کنید و تفکیک سوژه از پس زمینه در عکس‌های سلفی و افکت بوکه‌ای که ایجاد می‌شود، شما را کاملا راضی خواهد کرد.

دوربین فوق عریض با میدان دید وسیع‌تر، چشم‌انداز بسیار خوبی را برای گرفتن عکس‌های سلفی دسته جمعی در اختیار شما قرار می‌دهد. البته نبود قابلیت فوکوس خودکار در این دوربین، باعث می‌شود مشکلاتی برای سلفی گرفتن داشته باشید.

نمونه عکس‌های سلفی در شب

دوربین سلفی اصلی که در بالای نمایشگر تاشوی داخلی قرار گرفته نیز به نوبه‌ی خود عکس‌های خوبی را ثبت می‌کند و شما را ناامید نخواهد کرد. اگر بخواهید با این دوربین، سلفی بگیرید هم نتیجه کار بد از کار درنمی‌آید، اما به هر حال دوربین اصلی پشت گوشی، گزینه بهتری برای سلفی گرفتن خواهد بود. در مجموع، دوربین سلفی داخلی به‌عنوان یک دوربین ثانویه و همچنین به‌عنوان گزینه‌ای برای انجام تماس های ویدیویی، به اندازه کافی خوب است.

فیلمبرداری

دوربین گلکسی زد فلیپ 5 می‌تواند با استفاده از دوربین اصلی و دوربین سلفی داخلی تا رزولوشن 4K و نرخ 60 فریم بر ثانیه اقدام به ضبط ویدیو کند. دوربین فوق عریض نیز ویدیوهای 4K با نرخ 30 فریم بر ثانیه را ضبط می‌کند. لرزش‌گیر تا رزولوشن و نرخ فریم 4K30 در دسترس است و البته می‌توانید آن را در تنظیمات، خاموش کنید؛ اما متاسفانه در رزولوشن و نرخ فریم 4K60 خبری از لرزش‌گیر نیست.

کدک پیش‌فرض ویدیوهای ضبط شده، h.265 است که البته در تنظیمات امکان تغییر آن را خواهید داشت و می‌توانید به کدک h.264 بروید. شما به این منظور باید انتخاب کنید که کیفیت برای شما مهم‌تر است یا صرفه‌جویی در فضای ذخیره‌سازی.

نرخ بیت در حالت باکیفیت، حدود 41 مگابیت بر ثانیه برای ویدیوهای 4k30 و 62 مگابیت بر ثانیه برای ویدیوهای 4k60 است. در حالتی که کدک h.264 را انتخاب کنید نیز ویدیوهای 4k30 با نرخ بیت 27 مگابیت بر ثانیه ضبط می‌شوند. صدا نیز در همه حالت‌ها، 256 کیلوبیت بر ثانیه است و به‌صورت استریو ضبط می‌شود.

نمونه ویدیوی فیلمبرداری شده با دوربین گوشی در روز

ویدیوهای ضبط شده در حالت 4K30 با استفاده از دوربین اصلی در حالت پیش‌فرض h.265 عالی است. جزئیات زیادی وجود دارد، پردازش کامل و خوبی مشاهده می‌شود، تراز سفیدی خودکار قابل اعتماد است و رنگ‌ها سطح اشباع دلپذیری دارند. دامنه دینامیکی نیز در این ویدیوها عالی است.

جالب است که تقریبا هیچ تفاوتی بین ویدیوهای 30 فریم بر ثانیه و 60 فریم بر ثانیه از نظر کیفیت وجود ندارد. تنها تفاوت چشمگیر در اینجا این است که در حالت 60 فریم بر ثانیه، با توجه به فقدان لرزش‌گیر، لرزش‌های بیشتری را در حین حرکت مشاهده می‌کنید.

ویدیوهای ضبط شده در حالت زوم دو برابری نیز لرزش‌های بیشتر، جزئیات کمتر و در مجموع کیفیت کمتری دارند، ولی در کل قابل استفاده به‌نظر می‌رسند. 

دوربین فوق عریض نیز می‌تواند ویدیوهای دوست‌داشتنی را ضبط کند. البته ویدیوهای ضبط شده با این لنز، بهترین و واضح‌ترین نیستند و به‌خصوص در حاشیه‌های تصویر، کیفیت خوبی را مشاهده نمی‌کنید؛ اما میدان دید بزرگتر باعث شده بتوانید ویدیوهای خوبی را با آن ثبت کنید. بازتولید رنگ‌ها در این ویدیوها به‌خوبی با خروجی دوربین اصلی مطابقت دارند و کنتراست و دامنه دینامیکی نیز راضی‌کننده است.

در محیط‌های تاریک و در شب، دوربین اصلی در هنگام فیلمبرداری، نوردهی خوبی را دارد و می‌توان گفت نوردهی را بر کاهش نویزها ترجیح می‌دهد. شما می‌توانید ویژگی FPS خودکار را نیز فعال کنید که نرخ فریم را به 24 فریم بر ثانیه کاهش می‌دهد تا نور بیشتری را در هر فریم بگیرد. در این حالت نیز رنگ‌ها زنده باقی می‌مانند، ولی در کل، نویزها وجود دارند، سایه‌ها کمی محو می‌شوند، اما خوشبختانه، جزئیات با توجه به کل شرایط، خوب به‌نظر می‌رسند.

نمونه ویدیوی فیلمبرداری شده با دوربین گوشی در شب

اما فیلمبرداری با دوربین فوق عریض در شب، چندان خوب نیست و همه چیز در اینجا پر از نویز و کمی محو ظاهر می‌شوند؛ با این حال در این ویدیوها نیز نوردهی و اشباع رنگ‌ها از بین نمی‌روند.

لرزش‌گیر در حالت فیلمبرداری گلکسی زد فلیپ 5 به‌خوبی کار خود را انجام می‌دهد و در هنگام پیاده‌روی، به‌سختی می‌توانید لرزشی را در ویدیوی ضبط شده مشاهده کنید.

ویدیوهای سلفی نیز در گلکسی زد فلیپ 5، بسیار خوب ظاهر می‌شوند. نمایشگر کاور یک منظره‌یاب به‌اندازه کافی بزرگ را ارائه می‌دهد تا بتوانید قاب‌بندی دقیقی داشته باشید. در این ویدیوها، رنگ پوست طبیعی و زیبا به‌نظر می‌رسد و تارشدگی پس‌زمینه و تفکیک سوژه از پس‌زمینه نیز به خوبی انجام می‌شود.

دوربین فوق عریض برای فیلمبرداری سلفی نیز میدان دید را به‌طور قابل توجهی افزایش می‌دهد که برای خیلی از ویدیوها، می‌توان از آن استقبال کرد. فوکوس ثابت و به‌طور کلی، کیفیت پایین‌تر، باعث شده این ویدیوها به اندازه ویدیوهای سلفی دوربین اصلی، خوب ظاهر نشوند، اما باز هم قابل استفاده هستند.

دوربین سلفی داخلی نیز عملکرد خوبی در  فیلمبرداری ارائه می‌دهد و ویدیوهای خوبی را ضبط می‌کند. این دوربین به‌خصوص برای انجام تماس‌های ویدیویی به‌خوبی کار شما را راه می‌اندازد. از نظر فضای پوشش‌دهی، می‌توان گفت این دوربین در حد وسط دوربین اصلی و دوربین فوق عریض قرار می‌گیرد و کیفیت و جزئیات ویدیوها نیز راضی‌کننده هستند.

جمع بندی

گلکسی زد فلیپ 5

می‌توان با اطمینان گفت که گلکسی زد فلیپ 5 با همین تغییرات محدود و البته مفیدی که داشته، بهترین گوشی تاشو در نوع خود محسوب می‌شود. اما این بدان معنا نیست که Z Flip 5 هیچ رقیبی در بازار ندارد و می‌توان جایگزین‌هایی را برای آن برشمرد. زد فلیپ 5 با قیمت پایه 1000 دلار عرضه می‌شود و اکنون با قیمت کمتر از 50 میلیون تومان در بازار ایران موجود است.

نمایشگر کاور بزرگتر، می‌تواند بسیار مفید واقع شود، طراحی بدون شکاف و لولای جدید آن باعث شده زیباتر به‌نظر برسد، عمر باتری بیشتر آن مورد قدردانی قرار می‌گیرد و دوربین‌ها نیز اگرچه روی کاغذ کاملا یکسان به‌نظر می‌رسند، اما عملکرد بهتری نسبت به مدل سال گذشته دارند. با وجود این پیشرفت‌ها، هنوز هم گلکسی زد فلیپ 4 می‌تواند ارزش بالایی داشته باشد و شاید خیلی از کاربرانی که زد فلیپ 4 دارند، فکر ارتقا به نسل جدید را از سر خود بیرون کنند.

موتورولا ریزر 40 اولترا یا همان ریزر پلاس 2023، یکی از رقبای زد فلیپ 5 است که البته قیمت بالایی هم دارد. نمایشگرهای بزرگتر با نرخ تازه‌سازی بیشتر برای نمایشگر داخلی و بیرونی، ظاهر شیک و چین و چروک کمتر در وسط نمایشگر تاشو از جمله مزایایی هستند که محصول تاشوی موتورولا نسبت به رقیب سامسونگی خود دارد. همچنین دوربین فوق عریض این گوشی به‌لطف برخورداری از قابلیت فوکوس خودکار، کارایی بیشتری نسبت به زد فلیپ 5 دارد، اما در سایر بخش‌های دوربین، ما عکس‌های زد فلیپ 5 را بهتر می‌دانیم.

گلکسی زد فلیپ 5

همچنین چند گزینه مشابه در بازار چین وجود دارد که البته بعضی از آنها به‌طور سراسری در سایر نقاط جهان عرضه نشده‌اند. از جمله این گوشی‌ها می‌توان به ویوو ایکس فلیپ اشاره کرد که عمر باتری بی‌نظیری در کلاس خود دارد. همچنین سیستم دوربین آن در بین گوشی های تاشو با اندازه کوچک، عملکرد بسیار خوبی را از خود به نمایش می‌گذارد.

اوپو فایند ان 2 فلیپ نیز گزینه‌ی دیگری است که البته به پای رقبای خود نمی‌رسد. دوربین این گوشی به اندازه دوربین زد فلیپ 5 توانایی ندارد و در زمینه سخت افزاری و بسیاری از بخش‌های دیگر نیز نمی‌تواند با همتای سامسونگی خود رقابت کند.

اگر هم اصراری بر خرید یک گوشی تاشو به این سبک ندارید، می‌توانید به خرید گلکسی اس 23 سامسونگ فکر کنید. مدل پایه از سری پرچمداران گلکسی S23 هر چیزی که در زد فلیپ 5 خوب است را به شما ارائه می‌کند و علاوه بر آن، دوربین کمی بهتر، عمر باتری بیشتر و قابلیت‌های اضافه‌ای مثل سامسونگ DeX را در اختیار شما قرار می‌دهد. همچنین با خرید گلکسی اس 23 می‌توانید کمی در هزینه‌های خود نیز صرفه‌جویی کنید؛ چرا که این گوشی با قیمت پایه 650 یورو عرضه می‌شود و می‌توانید نسخه 256 گیگابایتی آن را با حدود 750 یورو خریداری کنید.

در هر صورت، گوشی های تاشوی سامسونگ بیشترین سهم از بازار گوشی های تاشو در جهان را از آن خود کرده‌اند و کمتر گوشی مشابهی را می‌توانید پیدا کنید که بتواند جایگاه گلکسی زد فلیپ 5 را به خطر بیندازد. همین مساله باعث شده سامسونگ فکر کند نیازی نیست پیشرفت‌های چشمگیری را در خط تولید امسال خود ایجاد کند و به چند پیشرفت انگشت‌شمار بسنده کرده است؛ البته همین چند پیشرفت، مثل بزرگتر شدن نمایشگر کاور و لولای جدید، کاملا لازم به‌نظر می‌رسیدند که خوشبختانه کره‌ای‌ها این اقدام را انجام داده‌اند.

گلکسی زد فلیپ 5

چیپست جدید، عمر باتری بیشتر و ماژول دوربینی که از نظر مشخصات تغییری نکرده، اما در عملکرد می‌تواند بهتر ظاهر شود، از دیگر پیشرفت‌های زد فلیپ 5 محسوب می‌شوند. در هر صورت Galaxy Z Flip 5 در بخش‌های مختلف مثل دوربین، سخت افزار، نرم افزار، باتری و نمایشگر، شاید بهترین گوشی بازار نباشد، اما قطعا می‌تواند جزو بهترین‌ها قرار بگیرد و هنگام کار با آن با مشکل جدی مواجه نخواهید شد.

خط تولید سری گلکسی زد فلیپ پیوسته در حال تکامل است و حالا سامسونگ به نقطه‌ای نزدیک شده که می‌توان انتظار کار بزرگی را از آنها داشت. شاید برای امسال، همین تغییرات انگشت‌شمار مثل نمایشگر کاور بزرگتر و لولای جدید و طراحی بدون شکاف، کافی باشند، اما در سال‌های بعد انتظار می‌رود کره‌ای تغییرات بزرگتری را در این گوشی تاشوی خود اعمال کنند تا بتوانند همچنان در اوج بازار باقی بمانند.

مزایا و معایب

مزایا

  • ابعاد جمع و جور و کیفیت ساخت درجه یک
  • لولای جدید و طراحی بدون شکاف
  • استاندارد IPX8 برای مقاومت در برابر نفوذ آب
  • نمایشگر کاور بزرگتر و مفیدتر با ترفندهای نرم افزاری بیشتر
  • نمایشگر تاشوی روشن و زیبا با نرخ تازه‌سازی 120 هرتزی
  • عملکرد مناسب دوربین‌ها
  • جدیدترین و قدرتمندترین چیپست اسنپدراگون
  • عمر باتری بهبود یافته
  • دریافت چهار بروزرسانی سیستم عامل اندروید
  • فضای ذخیره‌سازی بیشتر در نسخه پایه

معایب

  • افت عملکرد CPU و GPU تحت فشار
  • نبود شارژر درون جعبه
  • عدم اجرا شدن تمام برنامه‌ها و برخی محدودیت‌ها روی نمایشگر کاور
  • رفرش ریت 60 هرتز روی نمایشگر کاور
  • عدم پشتیبانی از پلتفرم سامسونگ DeX
  • نبود لنز تله فوتو
  • سرعت شارژ نه‌چندان بالا
  • نسبتا گران

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*