آیفون 16 پلاس

آیفون 16 پلاس؛ اخبار، شایعات و انتظارات از پرچمدار آتی اپل

آیفون 16 پلاس – iPhone 16 Plus احتمالا کم‌طرفدارترین عضو خانواده پرچمدار اپل در سال 2024 خواهد بود. در ادامه با جزئیات، مشخصات و اخبار پیرامون این گوشی آشنا خواهیم شد.

آیفون 16 پلاس احتمالا همانند نسل‌های قبلی خود کم‌طرفدارترین عضو از خانواده iPhone 16 اپل خواهد بود. با این وجود دلایل خاص غیرفنی برای این مساله وجود دارد و مدل پلاس همانند آیفون 16 پرو یا آیفون 16 پرو مکس در نهایت گوشی معرکه‌ای از آب درخواهد آمد!

مطابق همیشه، در فاصله نزدیک به چهار ماه باقی مانده تا رونمایی سری آیفون 16، اخبار و شایعات متعددی در خصوص مدل‌های مختلف این پرچمدار منتشر شده‌اند. بر اساس همین اخبار و اطلاعات تقریبا تمامی مشخصات فنی همه مدل‌های آیفون 16 افشا شده و اپل کار سختی برای شگفت‌زده کردن مخاطبینش در رویداد رونمایی این گوشی‌ها خواهد داشت!

با این مقدمه، در ادامه سعی داریم نگاهی داشته باشیم به گوشی آیفون 16 پلاس و مشخصات فنی، جزئیات طراحی و قابلیت‌های احتمالی این پرچمدار نه چندان محبوب اپل را بررسی کنیم.

طراحی احتمالی آیفون 16؛ از چینش عمودی لنزهای دوربین تا دکمه اختصاصی شاتر

از نظر ظاهری، مهم‌ترین تفاوت احتمالی iPhone 16 Plus با نسل قبلی خود در چینش لنزهای دوربین خواهد بود؛ جایی که امسال به جای چینش قطری، شاهد قرار گرفتن لنزهای دوربین به‌صورت عمودی زیر هم خواهیم بود. این اخبار نخستین بار سال گذشته در اینترنت منتشر شدند. با این وجود لو رفتن رندرها و اخبار تکمیلی از افشاگران سرشناس باعث تایید تقریبی این شایعات شدند. این طراحی جدید دوربین، در رندرهای منتشر شده از آیفون 16 که در زیر مشاهده می‌فرمایید، مشخص هستند.

علاوه بر چینش جدید لنزهای دوربین، تصاویر لو رفته از آیفون 16 پلاس اپل همچنین به حضور دو کلید فیزیکی جدید در این گوشی خبر می‌دهند. یکی از این کلیدها «دکمه اکشن» است که جایگزین کلید لغزنده قطع و وصل کردن صدا زنگ شده و در آیفون 15 پرو و پرو مکس هم حضور داشت. در عین حال، کلید جذاب و جدید دیگری که احتمالا در تمامی اعضای خانواده آیفون 16 حضور خواهد داشت، دکمه شاتر است که زیر کلید Power تعبیه شده و برای ثبت تصویر کاربر خواهد داشت.

منابع مختلف کاربری‌های متفاوتی در زمینه تصویربرداری را برای این کلید برشمرده‌اند. برخی معتقدند این کلید صرفا برای ضبط ویدیو به کار خواهد رفت و عده‌ای دیگر نیز عقیده دارند که این کلید تعاملی بوده؛ به‌طوری که با سوایپ کردن روی آن می‌توان در اپلیکیشن دوربین بزرگنمایی کرد؛ درحالیکه فشار دادن نرم آن روی سوژه فوکوس کرده و فشار دادن محکم‌ترش باعث ثبت عکس یا ویدیو خواهد شد. علاوه بر این، برخی منابع نیز معتقدند که این کلید Capture مکانیکی خواهد بود؛ درحالیکه عده‌ای دیگر آن را خازنی توصیف کرده‌اند.

آیفون 16 پلاس

اخبار و شایعات مختلف همچنین به رنگ‌بندی آیفون 16 پلاس اپل هم اشاره کرده‌اند. بر اساس این اخبار، iPhone 16 Plus در رنگ‌های صورتی، زرد، آبی، سبز، مشکی، سفید و بنفش رونمایی خواهد شد.

مشخصات صفحه نمایش iPhone 16 Plus

احتمالا صفحه نمایش مدل پلاس iPhone 16 در مقایسه با نسل قبل تغییرات چندانی به خود نخواهد دید. بر این اساس انتظار داریم همان صفحه نمایش 6.7 اینچی به کار رفته در آیفون 15 پلاس در نسل جدید هم تعبیه شود. از طرف دیگر منابع مختلف همچنین به نرخ رفرش 60 هرتزی این صفحه نمایش هم اشاره کرده‌اند؛ بنابراین امسال هم علاقمندان به گوشی‌های اپل نباید انتظار صفحه نمایش ProMotion را در مدل پلاس داشته باشند.

صفحه نمایش آیفون 16 پلاس

البته این احتمال وجود دارد که میزان روشنایی پانل به کار رفته در صفحه نمایش این گوشی اندکی افزایش پیدا کرده و به 2000 نیت برسد. علاوه بر این، کاهش حاشیه‌های صفحه نمایش نیز دیگر شایعه‌ای‌ست که در خصوص آیفون 16 پلاس اپل مطرح می‌شود.

مشخصات دوربین آیفون 16 پلاس اپل

تا کنون اخبار و اطلاعات دقیقی از دوربین گوشی iPhone 16 Plus منتشر نشده است. بخش عمده‌ای از دلیل این اتفاق آن است که احتمالا ماژول دوربین این گوشی تغییرات چندانی نسبت به قبل نخواهد داشت! بر اساس اطلاعاتی که جف پو، تحلیلگر سرشناس حوزه دستگاه‌های اپل، منتشر کرده، اپل از یک دوربین 12 مگاپیکسلی فوق عریض در آیفون 16 پلاس استفاده خواهد کرد که نسبت به سال گذشته بدون تغییر باقی مانده. همچنین با در نظر گرفتن این نکته که سال گذشته شاهد افزایش رزولوشن دوربین اصلی آیفون 15 پلاس به 48 مگاپیکسل بودیم، بعید به نظر می‌رسد که در دوربین اصلی مدل امسال شاهد تغییر باشیم.

دوربین iPhone 16 Plus

از طرف دیگر هیچ‌یک از اخبار و اطلاعات موجود از iPhone 16 Plus نیز اشاره‌ای به حضور یک دوربین اضافی در این گوشی ندارند. بنابراین اگر امیدوار بودید در نسل بعدی آیفون پلاس شاهد تعبیه دوربین تله فوتو باشید، احتمالا آیفون 16 پلاس ناامیدتان خواهد کرد!

از طرف دیگر، دوربین سلفی این گوشی نیز احتمالا همان رزولوشن 12 مگاپیکسلی سال گذشته را حفظ خواهد کرد که البته کاملا کافی‌ست؛ چراکه پرچمداران پریمیوم اپل، آیفون 15 پرو و آیفون 15 پرو مکس نیز به همین دوربین سلفی مجهز شده‌اند. در این میان البته برخی بهبودها و قابلیت‌های جدید نرم افزاری در دوربین تمامی مدل‌های آیفون 16 از جمله اخباری‌ست که بسیاری افراد به آن‌ها اشاره کرده‌اند. به عنوان مثال، توانایی ضبط ویدیوهای محیطی برای هدست ویژن پرو اپل یکی از این قابلیت‌هاست که احتمالا در آیفون 16 پلاس تعبیه خواهد شد. همین مساله مهم‌ترین دلیل تغییر چینش دوربین‌های این گوشی از قطری به عمودی است.

پیشینه خبر:
دوربین هریک از مدل های آیفون ۱۶ در مقایسه با نسل قبل چه تغییراتی خواهد داشت؟

مشخصات سخت افزاری و قابلیت‌های فنی iPhone 16 Plus؛ تراشه A18 و باتری کوچک‌تر!

اختلاف نظرهای متعددی در خصوص تراشه احتمالی مورد استفاده در مدل‌های استاندارد و پلاس آیفون 16 اپل وجود دارد. سال گذشته، آیفون 15 پلاس به تراشه A16 Bionic مجهز بود که طبق روال چند سال اخیر اپل در مدل‌های Pro مدل سال گذشته به کار رفته بود. بر این اساس اگر اپل قصد داشته باشد روند خود را تکرار کند، آیفون 16 پلاس به تراشه A17 Pro که در آیفون 15 پرو و پرو مکس به کار رفته مجهز خواهد بود.

تراشه A18 Pro اپل

پیش‌تر همچنین شایعات و اخباری در خصوص حضور این تراشه در مدل پلاس iPhone 16 منتشر شده بود که تا حدی ادعای مطرح‌شده را ثابت می‌کند. با این وجود اطلاعات لو رفته جدید از مشخصات فنی خانواده آیفون 16 به تجهیز هر چهار مدل آن‌ها به چیپست‌های A18 اشاره دارند. در صورتی که چنین باشد، نسل آتی آیفون پلاس پیشرفت فنی فوق‌العاده‌ای را در مقایسه با نسل قبل تجربه خواهد کرد.

تراشه A18

البته اتفاق منطقی‌تر آن است که مدل‌های مختلف آیفون 16 از نسخه‌های متفاوتی از تراشه A18 بهره‌مند شوند. به‌عنوان مثال، مدل‌های استاندارد و پلاس از نسخه معمولی تراشه A18 استفاده کنند؛ درحالیکه در مدل‌های پرو شاهد استفاده از چیپست A18 Pro باشیم. البته در هر صورت باید انتظار پیشرفت قابل توجهی را در توان پردازشی نسل جدید آیفون پلاس داشت.

نتایج برخی بنچمارک‌های تراشه A18 Pro حاکی از افزایش قدرت ده درصدی این تراشه نسبت به چیپست A17 Pro بوده‌اند. با این وجود مشخص نیست مدل معمولی تراشه A18 در مقایسه با A17 Pro چه عملکردی خواهد داشت. همچنین مقایسه این تراشه با تراشه پرچمدار کوالکام، تراشه اسنپدراگون 8 نسل 4 نیز محل حرف و حدیث‌های زیادی شده؛ چراکه برخی افراد تراشه‌های آینده اپل را قدرتمندتر می‌دانند و برخی دیگر نیز از قدرتمندتر بودن چیپست کوالکام خبر داده‌اند. یکی از این اخبار، عدم پشتیبانی احتمالی تراشه A18 Pro از رم LPDDR6 است که می‌تواند گوشی‌های اندرویدی را به برنده نبرد هوش مصنوعی در سال 2024 تبدیل کند.

آیفون 16 پلاس

پس از تراشه، نوبت به رم می‌رسد. انتظار می‌رود آیفون 16 پلاس به یک رم 8 گیگابایتی مجهز باشد که در مقایسه با نسل قبلی 2 گیگابایت بیشتر است. از سوی دیگر شایعات متعددی هم به ارائه این گوشی با حداقل ظرفیت حافظه داخلی 256 گیگ اشاره دارند که دو برابر نسل گذشته خواهد بود. افزایش رم iPhone 16 Plus احتمالا به‌خاطر کمک به پردازش هوش مصنوعی در این گوشی خواهد بود که احتمالا محور توجهات اپل در این نسل از پرچمدارانش خواهد بود.

لازم به ذکر است که قابلیت‌های متعدد هوش مصنوعی که در سیستم عامل آی او اس 18 تعبیه خواهند شد احتمالا مهم‌ترین پیشرفت نرم افزاری گوشی‌های اپل طی سال‌های اخیر خواهند بود.‌ یکی از مورد انتظارترین پیشرفت‌ها در این زمینه، بازطراحی سیری و ادغام گسترده آن با هوش مصنوعی خواهد بود که به هوشمندتر شدن آن کمک شایانی خواهد کرد. در همین زمینه همچنین انتظار می‌رود که آیفون 16 پلاس همچنین به میکروفون‌های پیشرفته‌تری هم مجهز باشد که درخواست‌های کاربر را بهتر دریافت کرده و صدور فرامین صوتی را ساده‌تر کند.

آی او اس 18

در کنار تمامی این قابلیت‌های جدید، خبر بد برای علاقمندان به گوشی‌های نسل آتی اپل، کاهش ظرفیت باتری در آیفون 16 پلاس است. به‌طور دقیق، بر اساس اخبار موجود از این گوشی، ظرفیت باتری آن نسبت به قبل 9 درصد کاهش یافته و از 4383 میلی آمپر ساعت به 4006 میلی آمپر ساعت خواهد رسید. لازم به ذکر است که مدل Plus تنها عضو خانواده آیفون 16 است که با افت ظرفیت باتری روبرو خواهد شد؛ چراکه بر طبق شایعات، در دیگر اعضای این خانواده شاهد افزایش قابل توجه ظرفیت باتری خواهیم بود. از طرفی البته اپل با تعبیه احتمالی سیستم خنک‌کننده مبتنی بر گرافن سعی در خنک‌تر نگه داشتن پرچمدارانش خواهد کرد که خبر خوبی برای کاربران این گوشی به شمار می‌رود.

زمان رونمایی و قیمت آیفون 16 پلاس اپل

در حال حاضر تقریبا مطمئنیم که خانواده پرچمداران سال 2024 اپل هفته اول یا دوم ماه سپتامبر امسال به‌طور رسمی رونمایی خواهند شد. از طرفی انتظار می‌رود که قیمت این پرچمداران نیز، حداقل در مدل‌های استاندارد و پلاس، هم‌تراز با سال گذشته باشد و افزایش قیمت چندانی را در هیچ‌یک از مدل‌ها شاهد نباشیم. بر همین اساس شروع قیمت iPhone 16 Plus احتمالا از 900 دلار خواهد بود که با توجه به شایعه افزایش ظرفیت حافظه داخلی مدل پایه، آن را به دستگاهی به‌مراتب ارزشمندتر از نسل قبلی تبدیل خواهد کرد.

گوشی iPhone 16 Plus

در این خصوص البته پارامترهای مختلفی مثل افزایش هزینه‌های تولید در آسیا یا استفاده از فرآیندهای ساخت متفاوت با هدف کاهش هزینه‌ها مطرح شده‌اند که احتمالا هیچ‌یک تاثیر چندانی در قیمت خانواده آیفون 16 نخواهند داشت.

در گجت نیوز بخوانید:
دوربین هریک از مدل های آیفون ۱۶ در مقایسه با نسل قبل چه تغییراتی خواهد داشت؟ آیفون 16 پرو مکس در برابر گلکسی S24 اولترا؛ آیا پرچمدار اپل از پس کهکشانی سامسونگ بر خواهد آمد؟ از آیفون ۱۶ تا پیکسل ۹؛ مهم ترین گوشی های هوشمند که در سال ۲۰۲۴ منتظرشان هستیم

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*