دوربین آیفون 16

دوربین هریک از مدل های آیفون 16 در مقایسه با نسل قبل چه تغییراتی خواهد داشت؟

دوربین «سوپر تله فوتو» در آیفون 16 پرو مکس – iPhone 16 Pro Max و آرایش عمودی دوربین در مدل‌های غیر پرو مهم‌ترین تغییرات ماژول دوربین پرچمداران 2024 اپل هستند. در ادامه با جزئیات بیشتر تغییرات دوربین پرچمداران اپل آشنا می‌شویم.

خانواده آیفون 16 و خصوصا مدل‌های پرو و پرو مکس آن احتمالا در شمار گوشی‌های با بهترین دوربین‌ها در سال 2024 قرار خواهند گرفت. این مساله با توجه به عملکرد نسل‌های قبلی آیفون و البته جزئیات سخت افزاری افشاشده از پرچمداران امسال کاملا قابل انتظار است. به همین بهانه در ادامه سعی داریم نگاهی داشته باشیم به تمامی جزئیات افشا شده از ماژول دوربین هر چهار مدل از خانواده iPhone 16 اپل و جزئیات هریک را بررسی کنیم.

دقت کنید که تمامی این اخبار بر پایه اطلاعات افشا شده از نسل بعدی آیفون تدوین شده‌اند. بنابراین کاملا ممکن است که هیچ‌یک از آن‌ها در نهایت به واقعیت تبدیل نشوند.‌ البته بخش زیادی از این اطلاعات توسط منابع مختلفی تایید شده‌اند. بنابراین می‌توان تا حد زیادی آن‌ها را قابل اعتماد توصیف کرد.

مشخصات دوربین آیفون 16 استاندارد

جدول زیر مشخصات دوربین مدل استاندارد آیفون 16 را به تصویر می‌کشد:

آیفون 16

دوربین اصلی48 مگاپیکسلی، f/1.6، اندازه 1/1.56 اینچی
دوربین فوق عریض12 مگاپیکسلی، f/2.4 (میدان دید 120 درجه)
دوربین تله فوتونامعلوم
دوربین سلفی12 مگاپیکسلی، f/1.9، اندازه 1/1.36 اینچ

طبق شایعات موجود متاسفانه انتظار پیشرفت‌های چندان زیادی از دوربین مدل استاندارد آیفون 16 نمی‌رود.‌ بر اساس مجموعه‌ای از اطلاعات افشا شده، این گوشی از همان دوربین فوق عریض f/2.4 به کار رفته در نسل قبلی بهره خواهد برد و مجددا ماژول دوربینی دوگانه خواهد داشت. در صورتی که مدل استاندارد آیفون 16 به دوربین فوق عریض مجهز شود، انتظار می‌رود میدان دید آن برابر با 120 درجه باشد. علاوه بر این، طبق اطلاعات موجود، فوکوس خودکار و مد ماکرو که در مدل‌های پرو حضور دارند، در نسخه استاندارد غایب خواهند بود.

بعلاوه، در خصوص حسگر اصلی ماژول دوربین آیفون 16 استاندارد هم اطلاعات چندان زیادی منتشر نشده؛ با این حال می‌توان انتظار داشت که همان دوربین 48 مگاپیکسلی f/1.6 مشابه آیفون 15 در این گوشی حاضر باشد. دقت کنید که سال گذشته اپل حسگر اصلی دوربین iPhone 15 را به‌طور قابل توجهی ارتقا داد. بنابراین احتمال تغییر مجدد آن در سال 2024 چندان زیاد نیست.

گوشی iPhone 16

در عین حال یکی از مهم‌ترین تغییراتی که احتمالا در دوربین آیفون 16 شاهدش خواهیم بود مربوط به چینش دوربین‌ها خواهد بود؛ جایی که احتمالا آرایش قطری دوربین آیفون 15 جای خود را به چینش عمودی دوربین در آیفون 16 خواهد داد. این اتفاق باعث خواهد شد که ضبط ویدیوهای محیطی در نسل جدید آیفون‌ها با سهولت بیشتری انجام شده و هماهنگی بیشتری بین آیفون و هدست ویژن پرو ایجاد شود.

از طرف دیگر، مینگ چی کو، تحلیلگر شناخته‌شده حوزه دستگاه‌های اپل هم ادعا کرده که دوربین سلفی آیفون 16 امسال نسبت به سال گذشته بدون تغییر باقی خواهند ماند. بر این اساس، احتمالا همان دوربین 12 مگاپیکسلی f/1.9 در انتظار کاربران خواهد بود.‌ با توجه به این که تمامی مدل‌های آیفون 15، حتی مدل‌های Pro و Pro Max هم از همین حسگر در دوربین سلفی بهره می‌برند، بعید به نظر می‌رسد که اپل تصمیمی برای تغییر آن در نسل جدید داشته باشد.

مشخصات دوربین iPhone 16 Plus

مشخصات احتمالی دوربین گوشی نسخه پلاس خانواده iPhone 16 در لیست زیر قابل مشاهده خواهد بود:

آیفون 16 پلاس

دوربین اصلی48 مگاپیکسلی، f/1.6، حسگر 1/1.56 اینچی
دوربین فوق عریض12 مگاپیکسلی، f/2.4 (میدان دید 120 درجه)
دوربین تله فوتونامعلوم
دوربین سلفی12 مگاپیکسلی، f/1.9، حسگر 1/3.6 اینچی

به‌طور خاص اطلاعات زیادی در خصوص ماژول دوربین آیفون 16 پلاس منتشر نشده است. با این وجود بر اساس روند پیشین پرچمداران اپل انتظار می‌رود که ماژول دوربین این گوشی مشابه نسخه استاندارد باشد. به این ترتیب در نسخه پلاس یک دوربین دوگانه با حسگر اصلی 48 مگاپیکسلی f/1.8 و دوربین فوق عریض 12 مگاپیکسلی f/2.4 که میدان دید 120 درجه دارد در انتظار کاربران خواهد بود. این مشخصات البته به‌طور کامل مشابه چیزی است که در آیفون 15 پلاس شاهدش بودیم. به‌طور مشابه دوربین سلفی نیز مشابه پارسال 12 مگاپیکسلی و f/1.9 خواهد بود.

دوربین آیفون 16

دقیقا مشابه مدل استاندارد، بزرگترین تغییر مورد انتظار در نسخه پلاس، تغییر چینش دوربین از قطری به عمودی خواهد بود که همانند قبل برای سازگاری بهتر با هدست‌های ویژن پرو انجام خواهد شد.

ماژول دوربین آیفون 16 پرو

جدول بالا جزئیات فنی دوربین گوشی iPhone 16 Pro را نمایش می‌دهد. این مدل احتمالا همانند سال‌های اخیر از یک ماژول سه‌گانه بهره خواهد برد که مشخصاتی طبق این جدول خواهند داشت:

آیفون 16 پرو

دوربین اصلی48 مگاپیکسلی، f/1.8، اندازه 1/1.14 اینچ
دوربین فوق عریض48 مگاپیکسلی، 1/2.6 اینچ
دوربین تله فوتو12 مگاپیکسلی، f/2.8، اندازه 1/3.06 اینچ، بزرگنمایی نوری پنج برابری
دوربین سلفی12 مگاپیکسلی، f/1.9، اندازه 1/3.6 اینچ

بر خلاف مدل‌های استاندارد آیفون 16 که احتمالا در بخش دوربین با تغییرات حداقلی نسبت به نسل قبل روبرو خواهند شد، مدل پرو احتمالا تغییرات قابل توجهی خواهد داشت.‌ مهم‌ترین تغییر دوربین این گوشی بهره بردن از یک دوربین پریسکوپ 12 مگاپیکسلی با بزرگنمایی نوری پنج برابری به جای دوربین تله فوتو سه برابری آیفون 15 پرو است. این حسگر احتمالا دقیقا همانی خواهد بود که سال گذشته در آیفون 15 پرو مکس به کار گرفته شده بود. بنابراین توانایی عکسبرداری آیفون 16 پرو احتمالا هم‌تراز با بهترین پرچمدار کنونی اپل خواهد بود!

دیگر شایعه پیرامون ماژول دوربین این گوشی ارتقا دوربین فوق عریض و افزایش رزولوشن آن از 12 مگاپیکسل در آیفون 15 پرو به 48 مگاپیکسل است. علاوه بر این، حسگر به کار رفته در آن نیز بزرگتر شده و اندازه‌ای 1/2.6 اینچی خواهد داشت. همچنین طراحی انباشته (Stacked) دوربین‌های آیفون 16 پرو هم دیگر تغییر مهم سیستم عکسبرداری این گوشی خواهد بود که باعث افزایش چشمگیر عملکرد آن در نور کم خواهد شد. البته هنوز به‌طور دقیق مشخص نیست کدامیک از لنزهای دوربین این گوشی به این شکل طراحی خواهند شد.

پرچمدار 2024 اپل

منظور از طراحی انباشته دوربین‌ها این است که دو عضو کلیدی در عملکرد حسگر یعنی دیودهای نوری و ترانزیستورهای پیکسل از یکدیگر جدا طراحی می‌شوند. این مساله به معنای آن است که دیودهای دریافت‌کننده نور قادر خواهند بود با حفظ اندازه پیکسل، ورودی نور بیشتری داشته باشند.

از سوی دیگر در خصوص حسگر اصلی دوربین مدل پرو اطلاعات جدیدی منتشر نشده؛ بنابراین حدس ما همان سنسور 48 مگاپیکسلی f/1.8 خواهد بود. البته برخی شایعات از افزایش اندازه حسگر از 1/1.28 اینچ به 1/1.14 اینچ بدون تغییر در رزولوشن حکایت کرده‌اند؛ اما تعداد این اخبار چندان زیاد نبوده است!

همچنین مینگ چی کو نیز پیش‌بینی کرده که دوربین سلفی مدل پرو نیز بدون تغییر نسبت به سال گذشته در آیفون 16 تعبیه خواهد شد.

مشخصات دوربین iPhone 16 Pro Max

مشخصات دوربین iPhone 16 Pro Max به‌طور خلاصه در جدول زیر نمایش داده شده‌اند:

آیفون 16 پرو مکس

دوربین اصلی48 مگاپیکسلی، f/1.8، اندازه 1/1.14 اینچ
دوربین فوق عریض48 مگاپیکسلی، 1/2.6 اینچ
دوربین تله فوتو300 میلی متری «سوپر تله فوتو»
دوربین سلفی12 مگاپیکسلی، f/1.9، اندازه 1/3.6 اینچ

با وجود این که دوربین ماژول دوربین آیفون 16 پرو عالی به نظر می‌رسد، اما مدل پرو مکس ممکن است حتی سطح عملکرد عکسبرداری از پرچمداران 2024 اپل را باز هم ارتقا دهد! شایعات موجود از حضور یک دوربین «سوپر تله فوتو» در مدل پرو مکس حکایت دارند که فاصله کانونی 300 میلیمتری یا حتی بیشتر را ارائه خواهد کرد. برای مقایسه بد نیست بدانید که فاصله کانونی دوربین تله فوتو حاضر در آیفون 15 پرو مکس که بزرگنمایی نوری پنج برابری داشت، تنها 120 میلیمتر بود! این شایعه البته اندکی پس از رونمایی مدل‌های 2023 در اینترنت منتشر شد و پس از آن چندان مورد بحث قرار نگرفت. به همین جهت علاوه بر این که صحت کلی آن مورد بحث فراوان قرار دارد، هنوز مشخص نیست که آیا در آیفون 16 پرو مکس شاهد تعبیه آن خواهیم بود یا گوشی سوپر پریمیوم «آیفون اولترا»!

دوربین آیفون 16

در صورتی که این دوربین جدید سوپر تله فوتو در نهایت تنها یک شایعه از آب درآید، احتمالا در آیفون 16 پرو مکس شاهد حضور همان ماژول تله فوتو 12 مگاپیکسلی f/2.8 با بزرگنمایی پنج برابری خواهیم بود.‌ علاوه بر این، سایر دوربین‌های این گوشی نیز طبق شایعات موجود با تغییراتی روبرو خواهند شد. بنابراین دوربین فوق عریض 48 مگاپیکسلی جدید و بهبود دریافت نور در تمامی سنسورها از جمله انتظاراتی است که از این پرچمدار اپل می‌رود.

در عین حال به جز بهبود عملکرد دوربین اصلی در نور کم یا افزایش احتمالی اندازه آن، پیش‌بینی می‌شود تغییرات چندانی در این دوربین و دوربین سلفی ایجاد نشود. به همین جهت، احتمالا دوربین 48 مگاپیکسلی اصلی و دوربین سلفی 12 مگاپیکسلی f/1.9 در iPhone 16 Pro Max حضور خواهند داشت.

در گجت نیوز بخوانید:
آیفون 16 پرو مکس در برابر گلکسی S24 اولترا؛ آیا پرچمدار اپل از پس کهکشانی سامسونگ بر خواهد آمد؟ آیفون ۱۶ پرو با این ۱۰ تغییر بزرگ معرفی خواهد شد اپل برای آیفون ۱۶ باید چه درس هایی از سری گلکسی اس ۲۴ بگیرد؟ رنگ بندی خانواده آیفون ۱۶ فاش شد؛ آیفون های جدید در هفت رنگ مختلف!

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*