پیشرفت آیفون 16 پرو مکس

7 پیشرفت بزرگ که از آیفون 16 پرو مکس انتظار داریم

اپل آیفون 16 پرو مکس – iPhone 16 Pro Max قطعا در مقایسه با سال گذشته پیشرفت های فراوانی خواهد داشت. اینجا 7 مورد از مهم‌ترین پیشرفت‌های این گوشی نسبت به قبل را بررسی خواهیم کرد.

اواخر تابستان امسال مثل هرسال شاهد رونمایی از نسل جدید آیفون‌های اپل خواهیم بود. گل سرسبد محصولات این خانواده بدون شک آیفون 16 پرو مکس خواهد بود که عنوان پرچمدار اصلی و کلیدی این کمپانی را یدک کشیده و مهم‌ترین عضو خانواده iPhone 16 خواهد بود. تا کنون شایعات و اخبار زیادی در خصوص این پرچمدار به گوش رسیده‌اند که هریک بخش‌هایی از مشخصات فنی و ظاهری آن را به تصویر کشیده‌اند. با این وجود امروز سعی داریم نگاه دقیق‌تری به این شایعات و البته انتظاراتی که از نسل بعدی آیفون پرو مکس داریم داشته باشیم.

مهم‌ترین تغییرات و پیشرفت های آیفون 16 پرو مکس

طبق اخباری که تا کنون در خصوص آیفون 16 پرو مکس شنیده‌ایم، صفحه نمایش احتمالا بزرگتر، تراشه جدید A18 پرو و احتمال افزوده شدن کلید Capture از جمله مهم‌ترین تغییرات این گوشی نسبت به نسل پیشین خواهند بود. با این وجود افزوده شدن قابلیت‌های متعدد مبتنی بر هوش مصنوعی مولد که احتمالا حضور پررنگی در مراسم رونمایی آی او اس 18 دارند نیز دیگر مشخصه جدید و جذاب آیفون 16 پرو مکس خواهد بود که احتمالا باعث سر و صدای زیادی در بازار خواهد شد.

در این میان پیشرفت های جدیدی که از آیفون 16 پرو مکس اپل انتظار می‌رود در ادامه با جزئیات بیشتر معرفی خواهند شد.

صفحه نمایش بزرگتر

طی چهار نسل اخیر، سری آیفون پرو مکس اپل همواره به صفحه نمایش‌های 6.7 اینچی مجهز بوده‌اند.‌ با این وجود به نظر می‌رسد در نسل آتی این روند دستخوش تغییر خواهد شد؛ چراکه آیفون 16 پرو مکس به‌عنوان بزرگترین آیفون تاریخ با افزایش اندازه صفحه نمایش روبرو خواهد شد. مینگ چی کو، تحلیلگر سرشناس حوزه دستگاه‌های اپل در این خصوص اعلام کرده که احتمالا آیفون 16 پرو مکس از صفحه نمایشی 6.9 اینچی بهره‌مند شده و بزرگتر از گلکسی اس 24 اولترا سامسونگ با صفحه نمایش 6.8 اینچی خواهد بود.

صفحه نمایش iPhone 16 Pro Max

البته تغییر اندازه صفحه نمایش فقط برای آیفون 16 پرو مکس رخ نخواهد داد؛ چراکه بر اساس اخبار موجود، در مدل پرو این گوشی نیز شاهد افزایش اندازه صفحه نمایش از 6.1 اینچ به 6.3 اینچ خواهیم بود. بنابراین اگر صفحه نمایش 6.9 اینچی مدل پرو مکس برایتان بیش از اندازه بزرگ است، خبر خوب برای شما حضور یک آیفون با اندازه متوسط 6.3 اینچی در سال 2024 خواهد بود! البته iPhone 16 Pro Max طبق اخبار و شایعات موجود حاشیه‌های باریک‌تری هم نسبت به نسل قبلی خود خواهد داشت!

کلید جدید شاتر

سال گذشته آیفون 15 پرو مکس به کلید جدیدی موسوم به «دکمه اکشن» مجهز شده بود که عملکردی قابل شخصی‌سازی داشت و قادر به اجرای فرامین مختلفی بود. با این وجود به نظر می‌رسد اپل به افزودن این یک کلید بسنده نکرده و قصد دارد در نسل جدید یک کلید اختصاصی شاتر را نیز به آیفون‌هایش اضافه کند. البته این بار، نه فقط مدل‌های پرو و پرو مکس، بلکه تمامی اعضای خانواده آیفون 16 مجهز به این کلید جدید شاتر خواهند شد.

پیشرفت آیفون 16 پرو مکس

این کلید ظاهرا به‌صورت «خازنی حالت جامد» طراحی شده و با استفاده از پاسخ‌های ارتعاشی با کاربر تعامل خواهد کرد. همچنین جایگاه این کلید هم احتمالا زیر کلید Power دستگاه بوده و کاربرد اصلی آن همان‌طور که از نامش پیداست فعال کردن آنی دوربین و گرفتن عکس و ویدیوهای فوری خواهد بود. در عین حال عملکرد حساس به فشار و دو مرحله‌ای این کلید سطح جدیدی از کاربری را برای آن به ارمغان خواهد آورد. به‌عنوان مثال می‌توان دقیقا مثل دوربین‌های عکسبرداری حرفه‌ای با فشار دادن نرم کلید شاتر روی سوژه فوکوس کرد و با فشردن آن به سمت پایین عکس یا ویدیو را ضبط کرد.

پیشرفت های دوربین آیفون 16 پرو مکس

سال گذشته دوربین چهارمنشوری آیفون 15 پرو مکس که قابلیت بزرگنمایی پنج برابری داشت تحسین و تمجیدهای فراوانی را به همراه داشت. بنابراین می‌توان انتظار داشت همین دوربین یا نمونه‌ای بهینه‌سازی شده از آن در نسل 2024 این گوشی هم حضور داشته باشد. از سوی دیگر دوربین فوق عریض این گوشی هم احتمالا با پیشرفت‌های فراوانی روبرو شده و ارتقای قابل توجهی خواهد یافت. از سوی دیگر هر دو مدل پرو و پرو مکس آیفون 16 به یک دوربین 48 مگاپیکسلی فوق عریض مجهز خواهند بود که نسبت به نمونه 12 مگاپیکسلی به کار رفته در نسل گذشته پیشرفت قابل توجهی به شمار خواهد رفت.

دوربین iPhone 16 Pro Max

از طرف دیگر اندازه حسگر فوق عریض آیفون 16 پرو مکس نیز نسبت به قبل بزرگتر شده و از 1/3.6 اینچ به 1/2.6 اینچ افزایش خواهد یافت. بعلاوه، حسگر اصلی 48 مگاپیکسلی این گوشی نیز احتمالا اندازه‌ای 1/1.14 اینچی خواهد داشت که در مقایسه با اندازه 1/1.28 اینچی نسل کنونی پیشرفتی قابل توجه به شمار رفته و دریافت نور بسیار بیشتری خواهد داشت.

تراشه A18 پرو

یکی از مهم ترین پیشرفت های آیفون 16 پرو مکس نسبت به قبل نیز احتمالا چیپست A18 Pro خواهد بود که شایعات و اخبار فراوانی در خصوص آن به گوش می‌رسد. البته تراشه A17 پرو عملکردی فوق‌العاده داشته و از نظر فنی یکی از بهترین تراشه‌های سال گذشته و شاید حتی بهترین آن‌ها به شمار رود. با این وجود اگر قرار باشد پرچمدار اپل یارای رقابت با پرچمداران متعدد اندرویدی را داشته باشد، لازم است تغییرات و پیشرفت‌هایی در آن ایجاد کند!

پیشرفت آیفون 16 پرو مکس

طبق گزارش‌های جدیدی که از امتیاز گیک بنچ تراشه A18 پرو اپل منتشر شده، این گوشی توانسته در بنچمارک‌های تک هسته‌ای و چندهسته‌ای به ترتیب امتیازات 3570 و 9310 را ثبت کند. این امتیازات به‌طور قابل توجهی بالاتر از امتیازات 2890 و 7914 آیفون 15 پرو مکس است؛ اما تراشه A18 پرو احتمالا کار سختی برای غلبه بر تراشه پرچمدار نسل بعدی اسنپدراگون در پیش داشته باشد. سال گذشته تراشه اسنپدراگون 8 نسل 3 حاضر در گلکسی اس 23 سامسونگ امتیاز تک هسته‌ای و دو هسته‌ای 2300 و 7249 را کسب کرده بود. با این وجود اسناد لو رفته از چیپست اسنپدراگون 8 نسل 4 حاکی از کسب امتیاز 3500 توسط این تراشه است که می‌تواند رقابتی نفس‌گیر را در این زمینه شکل دهد.

البته احتمالا بخش مهمی از پیشرفت های تراشه A18 پرو آیفون 16 پرو مکس به موتور عصبی آن مربوط باشد که قرار است وظیفه پردازش هوش مصنوعی در این گوشی را بر عهده بگیرد. با این وجود هنوز اطلاعات چندانی در خصوص توانمندی‌های هوش مصنوعی این چیپست افشا نشده است. البته پشتیبانی احتمالی چیپست Snapdragon 8 Gen .4 از استاندارد حافظه LPDDR6 به‌عنوان مهم‌ترین مزیت آن نسبت به چیپست A18 برشمرده شده؛ تا جایی که ممکن است گوشی‌های اندرویدی را برنده نبرد هوش مصنوعی در سال 2024 کند!

هوش مصنوعی مولد

هوش مصنوعی مولد احتمالا همانند رویداد آنپکد ژانویه سامسونگ، مهم‌ترین اتفاق در مراسم معرفی سری آیفون 16 خواهد بود. قابلیت‌های مبتنی بر AI در آیفون احتمالا به همراه آی او اس 18 که به‌زودی در رویداد WWDC 2024 معرفی خواهد شد به آیفون‌های جدید و نسل‌های پیشین این گوشی افزوده خواهند شد.

بر اساس اخبار موجود، کوپرتینویی‌های سرمایه‌گذاری سنگینی در توسعه و ساخت ابزارهای متعدد مبتنی بر هوش مصنوعی برای آیفون‌های خود کرده‌اند. از جمله مهم‌ترین ابزارهای کاربردی AI آیفون می‌توان به اتوماتیک‌سازی فرآیندهای انجام شده روی آیفون‌ها اشاره کرد که به‌طور معمول نیازمند پیمودن چندین مرحله مختلف هستند. علاوه بر این، تشخیص حرفه‌ای فرامین صوتی و تزریق قابلیت‌های فراوان هوش مصنوعی به سیری از طریق مدل‌های زبانی بزرگ از جمله دیگر پیشرفت های آیفون 16 پرو مکس در بخش هوش مصنوعی خواهند بود.

هوش مصنوعی مولد

از طرف دیگر اپل احتمالا هوش مصنوعی مولد را با تعداد زیادی از اپلیکیشن‌های خود مانند Music، Pages و Keynote ادغام خواهد کرد؛ ضمن اینکه برخی توانایی‌های عمومی‌تر مثل امکان ویرایش تصاویر توسط هوش مصنوعی نیز از جمله مورد انتظارترین توانمندی های AI در نسل 2024 آیفون خواهند بود. همچنین از برخی منابع نیز شنیده می‌شود که اپل در حال مذاکره با گوگل است تا بتواند نسخه‌ای از هوش مصنوعی جمینای (Gemini) این کمپانی را برای ارائه قابلیت‌های برجسته هوش مصنوعی مولد به کاربران ارائه کند. در عین حال سوال بسیار مهم اینجاست که آیا قابلیت‌های مختلف هوش مصنوعی سری آیفون 16 در انحصار مدل‌های Pro و Pro Max خواهند بود یا تمامی مدل‌ها قادر به بهره بردن از آن‌ها هستند؟ زمان، تعیین‌کننده این مساله خواهد بود!

وای فای 7

اگر تا کنون در خصوص تکنولوژی Wi-Fi 7 چیزی نشنیده‌اید؛ مقصر نیستید؛ چراکه این فناوری هنوز بسیار جدید به شمار رفته و مودم‌هایی که از این فناوری بهره می‌برند هنوز فوق‌العاده گرانقیمت به شمار می‌روند. شاید پشتیبانی از وای فای 7 هنوز اهمیت چندان زیادی نداشته باشد؛ اما در دراز مدت احتمالا این فناوری بسیار گسترده‌تر از قبل شده و تفاوت‌های زیادی را رقم خواهد زد.

وای فای 7

وای فای 7 سرعت بالاتری داشته و با دسترسی به شبکه از طریق کانال‌های بیشتر، پهنای باند بیشتری را در اختیار کاربران قرار خواهد داد. بعلاوه، قابلیت Multi-Link Operation به آیفون‌های جدید اپل اجازه خواهد داد که به‌طور همزمان داده‌های خود را روی باندهای مختلف ارسال کرده و دریافت کنند.

باتری بزرگتر

آیفون 15 پرو مکس یکی از پادشاهان اقلیم شارژدهی باتری در دنیای گوشی‌های موبایل به شمار رفته و در تست مقایسه شارژدهی پرچمداران سال 2023 با ارائه شارژدهی 14 ساعته عملکردی خیره‌کننده را ارائه کرد. در عین حال شارژدهی بیشتر هیچ‌وقت بد نیست! به همین دلیل است که اخبار، حاکی از تجهیز آیفون 16 پرو مکس به یک باتری بزرگتر 4676 میلی آمپر ساعتی هستند که در قیاس با نمونه 4422 میلی آمپر ساعتی به کار رفته در آیفون 15 پرو مکس ظرفیت بسیار بیشتری دارد.

پیشرفت آیفون 16 پرو مکس

این پیشرفت می‌تواند کمک زیادی به حضور مجدد آیفون در رتبه‌های بالای شارژدهی باتری در پرچمداران کند. در حال حاضر برخی پرچمداران اندرویدی با ارائه رقم‌های شارژدهی خیره‌کننده یکی پس از دیگری در حال جلو زدن از آیفون‌های اپل هستند. از این جمله دستگاه‌ها می‌توان به گلکسی اس 24 اولترا با شارژدهی بیش از 16 ساعته و وان پلاس 12 با شارژدهی شگفت‌انگیز نزدیک به 19 ساعت اشاره کرد! به همین دلیل هر پیشرفت در ظرفیت باتری و شارژدهی آیفون‌های اپل می‌تواند باعث ثبت رکوردهای جدید شارژدهی از سوی پرچمدار اپل شود.

در گجت نیوز بخوانید:
۵ قابلیت هوش مصنوعی آیفون ۱۶ که می‌توانند گلکسی اس ۲۴ را به چالش بکشند منتظر این ۵ تغییر بزرگ در گوشی های آیفون ۱۶ باشید آیفون 16 پرو مکس در برابر گلکسی S24 اولترا؛ آیا پرچمدار اپل از پس کهکشانی سامسونگ بر خواهد آمد؟

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*