شارژ خودروهای برقی در 10 دقیقه با باتری مشترک BYD و CATL

شارژ شدن خودروهای برقی در 10 دقیقه؛ دست آورد نزدیک چینی‌ها

طولانی بودن فرآیند شارژ شدن خودروهای برقی یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌های صاحبان این اتومبیل‌ها است؛ اما به‌زودی این مشکل با فناوری شارژ چینی‌ها حل خواهد شد.

مشکل همیشگی رانندگان خودروهای برقی، زمان‌های طولانی شارژ بوده که در مقایسه با بنزین زدن، بسیار طاقت‌فرسا است. اما تازه‌ترین اخبار خودرو نشان می‌دهد که این مشکل به زودی حل خواهد شد. دو شرکت پیشرو در زمینه باتری‌های چین، BYD و CATL، در آستانه عرضه نسل جدیدی از باتری‌های لیتیوم آهن فسفات (LFP) با قابلیت شارژ فوق سریع هستند که می‌توانند در عرض 10 دقیقه به طور کامل شارژ شوند.

این پیشرفت عظیم در فناوری باتری، نویدبخش تحولی بزرگ در صنعت خودروهای برقی است. با وجود چنین سرعتی، دیگر نیازی به توقف‌های طولانی و کسل‌کننده در طول سفرهای جاده‌ای برای شارژ باتری نخواهد بود.

بی‌وای‌دی چگونه شارژ خودروهای برقی را متحول می‌کند؟

شارژ خودروهای برقی در 10 دقیقه با باتری مشترک BYD و CATL

کلید این سرعت خارق‌العاده، در نرخ شارژ 6C نهفته است که باتری‌های BYD Blade 2.0 و CATL Qilin 2.0 از آن بهره می‌برند. به عبارت ساده، این عدد نشان می‌دهد که سرعت شارژ باتری، 6 برابر ظرفیت آن است. به عنوان مثال، یک باتری 100 آمپر ساعتی می‌تواند با جریان 600 آمپری شارژ شود که رقمی بسیار بالا است.

بیشتر بخوانید:

بی وای دی شارک، نخستین پیکاپ برقی BYD معرفی شد

مانورهای عجیب بی وای دی یانگ وانگ U8 ، رقیب هامر برقی و ریویان در آفرود + ویدیو

با وجود این پیشرفت چشمگیر، چالش‌هایی نیز بر سر راه دستیابی به آن وجود دارد. برای بهره‌مندی کامل از این باتری‌های فوق سریع، نیازمند ارتقای زیرساخت‌های شارژ هستیم. بدون به‌روزرسانی شبکه‌های شارژ، صاحبان این خودروها نمی‌توانند از تمام مزایای فناوری شارژ سریع اتومبیل استفاده کنند و همچنان با محدودیت سرعت‌های پایین‌تر شارژ مواجه خواهند بود.

همچنین باید به این نکته نیز توجه داشت که باتری‌ها نمی‌توانند در کل فرآیند شارژ، سرعت اوج خود را حفظ کنند. به همین خاطر هم هست که شرکت‌ها معمولا در تبلیغات خود از بازه‌های زمانی متفاوتی مثل «شارژ 10 تا 80 درصد در 10 دقیقه» استفاده می‌کنند. نمونه بارز این موضوع، خودرو برقی زیکر مدل ۰۰۱ است که با باتری 5C خود می‌تواند در 11 دقیقه و نیم، تا ۸۰ درصد شارژ دریافت کند.

شارژ خودروهای برقی در 10 دقیقه با باتری مشترک BYD و CATL

هنوز جزئیات دقیقی از باتری‌های 6C جدید BYD و CATL منتشر نشده است؛ اما بر اساس گزارش‌ها، شارژرهای پرسرعت DC فعلی که برای باتری‌های 4C (با سرعت شارژ چهار برابر ظرفیت) طراحی شده‌اند، می‌توانند تا 480 کیلووات برق و 615 آمپر جریان را ارائه دهند. برای دستیابی به سرعت شارژ بیشتر، باید ولتاژ یا جریان (یا هر دوی آن‌ها) را افزایش داد. اگرچه این امر از نظر فنی امکان‌پذیر است، اما تجهیز هزاران شارژر سریع DC به چنین اتصالاتی با توان بالا، نیازمند سرمایه‌گذاری مالی هنگفتی خواهد بود.

با وجود چالش‌های پیش رو، شاهد گام‌های اولیه‌ای در جهت تحقق شارژ فوق سریع خودروهای برقی هستیم. در اوایل سال جاری، چین اولین شارژرهای سریع 600 کیلوواتی خود را از شرکت هواوی رونمایی کرد. این یک پیشرفت قابل توجه در مقایسه با شارژرهای فعلی است که حداکثر 480 کیلووات توان دارند.

ویدیو مرتبط:

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*