گوشی میانرده اندرویدی دوربین

کدام گوشی میانرده اندرویدی دوربین بهتری دارد؛ مقایسه کیفیت 4 گوشی خوش قیمت جذاب بازار

اینجا با بررسی دوربین چهار گوشی میانرده اندرویدی پیکسل 8a، ناتینگ فون 2، گلکسی A55 و گلکسی A35 بهترین عملکرد از میان این چهار گوشی محبوب را انتخاب خواهیم کرد.

اگر قیمتی حدود 30 میلیون تومان برای خرید یک گوشی کنار گذاشته‌اید و دوربین نیز اولویت اصلی شما در انتخاب گوشی است در ادامه با ما همراه باشید؛ چراکه قصد داریم عملکرد دوربین چهار گوشی میان رده داغ حال حاضر بازار، گوگل پیکسل 8a (با قیمت حدودا 32 میلیون تومان)، ناتینگ فون 2 (با قیمت حدودا 32 میلیون)، گلکسی A55 سامسونگ (با قیمت حدود 20 میلیون تومان) و گلکسی A35 (با قیمت حدود 18 میلیون تومان) را با یکدیگر مقایسه کنیم. به نظر شما کدام گوشی میانرده اندرویدی در سال 2024 دوربین بهتری دارد؟

مقایسه دوربین گوشی های سامسونگ، گوگل و ناتینگ

گوگل پیکسل 8A یکی از برترین محصولات اقتصادی حال حاضر دنیای اندروید به شمار می‌رود که با قیمت سی میلیون تومانی تومانی خود، یک حسگر اصلی 64 مگاپیکسلی و یک دوربین 13 مگاپیکسلی عریض را به کاربرانش ارائه می‌دهد. دوربین‌های این گوشی گوگل به لرزشگیر نوری یا الکتریکی مجهز هستند.

از سوی دیگر ناتینگ فون 2 نیز از جذاب‌ترین محصولات کنونی بازار است که از یک حسگر اصلی 50 مگاپیکسلی در کنار یک دوربین 50 مگاپیکسلی عریض ثانویه مجهز به لرزشگیر نوری و الکتریکی بهره‌مند است.

نمایندگان سامسونگ در رقابت امروز نیز گلکسی A35 و گلکسی A55 هستند که هردو از محبوب‌ترین میانرده‌های بازار به شمار می‌روند. گلکسی آ 35 از یک ماژول دوربین سه‌تایی در پشت بهره می‌برد که متشکل از یک حسگر اصلی 50 مگاپیکسلی با لرزشگیر نوری، یک دوربین فوق عریض 8 مگاپیکسلی و یک دوربین ماکرو 5 مگاپیکسلی است. از طرفی، ماژول دوربین گلکسی آ 55 نیز به‌طور مشابه از یک حسگر اصلی 50 مگاپیکسلی دارای لرزشگیر نوری، یک دوربین 5 مگاپیکسلی ماکرو و یک دوربین عریض 12 مگاپیکسلی بهره می‌برد.

مقایسه مشخصات فنی و قابلیت‌های هوش مصنوعی گوشی های میان رده مورد بحث

از آنجا که کیفیت تصاویر خروجی دوربین یک گوشی موبایل علاوه بر سخت افزار دوربین به قابلیت‌های پردازشی و نرم افزاری نیز بستگی دارد، بد نیست در ابتدا نگاهی به توانمندی‌های سخت افزاری و هوش مصنوعی هریک از این چهار گوشی داشته باشیم.

گوگل پیکسل 8A از نسل جدید تراشه‌های اختصاصی گوگل موسوم به تنسور G3 بهره می‌برد؛ درحالیکه ناتینگ فون 2 به چیپست اسنپدراگون 8 پلاس نسل 1 مجهز است. از سوی دیگر، میانرده‌های سامسونگ، گلکسی A55 و گلکسی A35 نیز به‌ترتیب به چیپست‌های اگزینوس 1480 و اگزینوس 1380 خود سامسونگ مجهز بوده و تفاوت نسبتا زیادی در تصاویر ثبت‌شده آن‌ها در نور کم وجود دارد.

از سوی دیگر، پیکسل 8A و ناتینگ فون 2 هر دو از اپلیکیشن Google Photos برای نمایش و ویرایش تصاویر بهره می‌برند؛ درحالیکه سامسونگ این کار را از طریق اپلیکیشن اختصاصی Gallery انجام می‌دهد.

گوشی میانرده اندرویدی دوربین

همچنین پیکسل 8a بر خلاف ناتینگ فون قابلیت‌های پیشرفته و جذاب هوش مصنوعی مانند Magic Eraser و Magic Editor را به کاربران هدیه می‌دهد؛ درحالیکه اپلیکیشن گالری سامسونگ نیز ابزار مخصوص حذف سوژه خود را در کنار تعدادی فیلتر و قابلیت اضافی را در اختیار علاقمندان قرار خواهد داد. بر این اساس، اپلیکیشن گالری در Pixel 8a نسبت به سایر میانرده‌های حاضر در این لیست عملکرد بهتری دارد و سامسونگ نیز اندکی پایین‌تر قرار خواهد گرفت.

مقایسه دوربین گوشی های میانرده اندرویدی سال 2024

نخستین تست عملکرد دوربین چهار گوشی میانرده مورد بحث، ساده‌ترین شرایط عکسبرداری، یعنی درختان سبز با پس‌زمینه آبی آسمانی و ابرها را شامل می‌شود؛ درحالیکه خورشید پشت دوربین قرار خواهد گرفت. نتایج این تست در تصاویر زیر قابل مشاهده خواهد بود.

همان‌طور که در تصاویر بالا پیداست؛ تفاوت میان گلکسی A55 و گلکسی A35 در این تصویر بسیار ناچیز بوده و هر دو از نظر شدت و بالانس رنگ کاملا مشابه هستند. البته با کمی دقت می‌توان متوجه نویز بیشتر در تصاویر گلکسی آ 35 شد؛ اما این مساله احتمالا چندان مشخص نخواهد بود. از سوی دیگر، ناتینگ فون 2 رنگ‌های اشباع‌تر و زنده‌تری را به ثبت می‌رساند که احتمالا برای اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی مناسب‌تر هستند. با این وجود پیکسل 8a از رنگ‌بندی طبیعی‌تری استفاده می‌کند که احتمالا به مذاق بسیاری کاربران خوش خواهد آمد.

به‌طور کلی در این تست، گلکسی آ 55 سامسونگ از نظر رنگ‌بندی جایی میان رنگ‌های بسیار طبیعی میانرده گوگل و رنگ‌بندی فوق اشباع Nothing Phone (2) قرار گرفته و متعادل‌ترین تجربه را ارائه می‌دهد؛ هرچند که تصاویر گلکسی آ 35 اندکی رنگ و رو رفته به شمار می‌روند.

در گام بعدی، عملکرد دوربین این چهار گوشی در تصاویر نزدیک (کلوزآپ) مورد بررسی قرار می‌گیرد. نتایج تصاویر ثبت‌شده توسط چهار میانرده مورد بحث در تصاویر زیر قابل مشاهده است. هر دو نماینده سامسونگ در این در فوکوس دچار مشکل شدند؛ به‌طوری که برای تشخیص دقیق سوژه نیاز به ضربه زدن روی آن به‌صورت دستی وجود داشت.

از سوی دیگر اما Nothing Phone 2 ضمن آن‌که سوژه را به بهترین شکل شناسایی کرد، با بهره‌گیری از عمق میدان نرم‌ترش، تصویری واضح‌تر از سوژه و ناحیه اطرافش را نمایش داد. پیکسل 8a نیز با وجود این که در شناسایی سوژه بسیار خوب عمل کرد، اما اندکی نویز را چاشنی تصاویر کرد تا کیفیت آن پایین‌تر از جدیدترین گوشی ناتینگ قرار گیرد.

البته دو میانرده سامسونگ و پیکسل 8a نیز در ثبت تصاویر کلوزآپ عملکرد قابل قبولی ارائه کردند؛ اما ناتینگ فون 2 را باید ستاره اصلی این تست نامید.

جدال رو در روی ناتینگ فون 2 و پیکسل 8a

تصاویر زیر نخستین مقایسه رو در روی دو گوشی Nothing Phone 2 و Pixel 8a را به تصویر می‌کشد. بار دیگر این ناتینگ فون 2 است که توانسته جزئیات بهتری را نسبت به میانرده گوگل ثبت کند. برای درک بیشتر عملکرد بهتر این گوشی در ثبت تصاویر می‌توانید بازتاب نور ثبت‌شده از سپر پشت خودروی زرد رنگ در هر دو تصویر را مقایسه نمایید.

از سوی دیگر، تصاویر زیر حاکی از عملکرد بهتری پیکسل 8a در ثبت آسمان غروب هستند. پیکسل 8a تاریکی غروب را بهتر ثبت کرده و آسمان و درختان را واقعی‌تر به تصویر می‌کشد. البته در این بین نمی‌توان از عملکرد بهتر ناتینگ فون 2 در ثبت جزئیات در نور کم هم غافل شد. همان‌طور از این تصاویر گویاست، بازتاب‌های نور، چمن و سایر سوژه‌های تصاویر در Nothing Phone 2 دقیق‌تر و پرجزئیات‌تر ثبت شده‌اند. البته تصاویر هر دو گوشی اندکی نویز در پس‌زمینه دارند؛ اما این مساله چندان دور از انتظار نبود!

همچنین مجموعه سوم تصاویر نیز در شرایطی ثبت شده که خورشید در کادر قرار گرفته است. در این حالت نیز بار دیگر ناتینگ فون 2 برنده رقابت است؛ چراکه تلفیق نور کم، گرمای نور خورشید و بازتاب نور از سطح خودرو را بهتر ثبت کرده است. البته پیکسل 8a سعی کرده با ارائه تجربه‌ای طبیعی، میزان نویز را به حداقل برساند. این کار اما به قیمت از دست رفتن بخش‌هایی از جذابیت بصری تصاویر تمام شد!

نبرد میانرده های پیکسل و گلکسی در ثبت تصاویر

پس از مقایسه عملکرد دوربین میانرده‌های گوگل و پیکسل، نوبت به بررسی قابلیت عکسبرداری دو گوشی پرادعای گلکسی A35 و گلکسی A55 و مقایسه آن‌ها با Pixel 8a گوگل رسیده است. همان‌طور که از تصویر زیر پیداست، عمق سایه‌ها به ترتیب از گلکسی A35 به گلکسی A55 و سپس پیکسل 8a افزایش پیدا می‌کند.

با بررسی دقیق‌تر تصاویر بالا می‌توان به‌درستی متوجه شد که گلکسی A35 در عیار سه گوشی دیگر نیست! این گوشی البته به هیچ وجه تصاویر بدی نمی‌گیرد و برای عکسبرداری مبتدی و ثبت تصاویر آنی عملکرد قابل قبولی دارد. با این وجود در بررسی حرفه‌ای‌تر نمی‌توان شانسی برای این گوشی قائل شد و نبرد میانرده‌های سال 2024 به سه گوشی دیگر محدود خواهد شد.

تست بعدی، عملکرد دو گوشی گلکسی ای 55 و پیکسل 8a در نور کم را با یکدیگر مقایسه می‌کند. همان‌طور که از این تصویر پیداست، گلکسی A55 از نور محیط استفاده بهتری کرده و با ثبت نورهای واقعی‌تر، تصاویر جذاب‌تری ثبت می‌کند. از سوی دیگر، جزئیات بصری ثبت‌شده در تصاویر گلکسی ای 55 نیز به‌طور قابل توجهی بیشتر از میانرده گوگل است تا اختلاف قیمت این گوشی میانرده گوگل با پرچمداران سری پیکسل 8 توجیه بیشتری پیدا کند!

مقایسه نهایی؛ کدامیک از سه گوشی گلکسی A55، پیکسل 8a و ناتینگ فون 2 دوربین بهتری دارد؟

حتما بر اساس تصاویری که تا کنون مشاهده کرده‌‌اید، کم و بیش متوجه تفاوت‌های دوربین گوشی میان میانرده اندرویدی سامسونگ، گوگل و ناتینگ شدید. Galaxy A55 با ایجاد توازن میان واقع‌گرایی در رنگ تصاویر (نظیر آنچه پیکسل 8a ارائه می‌دهد) و اشباع رنگ ناتینگ فون 2 توانسته عملکردی عامه‌پسندتر و استانداردتر را ثبت کند.

این مساله به‌خوبی در تصویر صندوق پست که توسط سه گوشی مورد بحث ثبت‌شده، قابل مشاهده است! واضح است که تصاویر ثبت‌شده توسط Pixel 8a کمی بیش از حد تاریک و تصاویر Nothing Phone 2 نیز از آن سو، بیش از اندازه اشباع و روشن هستند. در این بین اما گلکسی A55 توانسته با ارائه عملکردی میانه‌رو، بهترین توانمندی‌های دوربین هر دو گوشی را به‌طور همزمان ارائه دهد.

در عین حال اوضاع در ثبت تصاویر عریض به‌طور کامل متفاوت است! گلکسی A55 در این بخش عملکرد خوبی ندارد و تصاویر خروجی آن اصلا قابل قیاس با دوربین اصلی نیستند. همچنین ناتینگ فون 2 هم علیرغم آن که روی کاغذ قدرتمندترین دوربین عریض را در اختیار دارد تنها اندکی بهتر از میانرده سامسونگ عمل می‌کند.

در عین حال برنده اصلی در این بخش، با اختلاف گوگل پیکسل 8 است که هم جزئیات بسیار بیشتری را ثبت کرده و هم توازن رنگ قابل قبولی ارائه می‌کند.

از سوی دیگر، هیچ‌یک از سه گوشی گلکسی ای 55، پیکسل 8a و ناتینگ فون 2 به دوربین اختصاصی تله فوتو مجهز نیستند. بنابراین تصاویر زوم ثبت‌شده توسط آن‌ها صرفا بزرگنمایی دیجیتالی‌شان را مورد مقایسه قرار داده و نمی‌تواند ملاکی برای سنجش عملکرد دوربین این سه دستگاه باشد.

با این حال در تست عملکرد این دوربین، ناتینگ فون 2 به‌طرز عجیبی بد عمل کرده و همان‌طور که از تصاویر زیر پیداست، خطوط اطراف کاپوت خودرو را به‌طور کامل محو کرد! از طرفی، پیکسل 8a نیز با وجود آن که جزئیات بیشتری ثبت می‌کند؛ اما بالانس نور سفید در آن به‌مراتب پایین‌تر از گلکسی A55 است.

جمع‌بندی؛ کدام گوشی میانرده اندرویدی سال 2024 دوربین بهتری دارد؟

در کلاس قیمتی میانرده، عملکرد دوربین اصلی به مراتب مهم‌تر از سایر دوربین‌های به کار رفته در گوشی است. به همین دلیل است که تست حاضر بیش از همه روی توان عکسبرداری دوربین اصلی متمرکز بوده و دیگر قابلیت‌های عکسبرداری را چندان مورد موشکافی قرار نداد.

پیش از هرچیز باید توجه کرد که عملکرد دوربین گلکسی A35، ارزان‌ترین میانرده سال 2024 سامسونگ، پایین‌تر از سطح سه گوشی دیگر ارزیابی می‌شود. به همین دلیل اگر به کیفیت گوشی میانرده خود اهمیت زیادی می‌دهید توصیه می‌کنیم سمت گلکسی ای 35 نروید!

از سوی دیگر، اگر دنبال یک گوشی هستید که تصاویری با رنگ‌بندی طبیعی ثبت کند، پیکسل 8a دستگاهی‌ست که باید انتخاب کنید و اگر قصد دارید تصاویری با اشباع رنگ بالا ثبت کنید که برای اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی مناسب باشد، سراغ ناتینگ فون 2 بروید. در عین حال، گلکسی A55 قادر است ترکیبی ایده‌آل از قابلیت‌های جذاب هر دو گوشی رقیب را ارائه کرده و علاقمندان به هر دو گوشی را راضی نگه دارد!

در گجت نیوز بخوانید:
گلکسی A55 در برابر گلکسی A35؛ کدام میان رده سال 2024 سامسونگ برای ما مناسب‌تر است؟ اگر قصد خرید گلکسی A55 سامسونگ را دارید به این پنج نکته حتما توجه کنید نکات مهمی که باید پیش از خرید گوشی ناتینگ فون ۲ بدانید بهترین گوشی های میان رده سال ۲۰۲۴ دوربین گوشی های موبایل چگونه می‌توانند بر دوربین های DSLR غلبه کنند؟