مشکل استارلاینر

فضانوردان در ایستگاه فضایی بین المللی گیر افتاده اند؛ مشکل استارلاینر حل نمی‌شود

مشکل در فضاپیمای استارلاینر شرکت بوئینگ باعث شده که فضانوردان به ایستگاه فضایی بین المللی پناه ببرند. هرچند آنها فرصت چندان زیادی برای بازگشت به زمین ندارند.

در سال‌های اخیر ناسا در تلاش بوده است تا ارتباط خود را با شرکت‌های خصوصی تقویت کرده و آنها را به انجام ماموریت‌های فضایی ترغیب کند. همین نیز سبب شد که پس از سال‌ها تاخیر بالاخره در ۱۶ خرداد ماه کپسول فضایی بوئینگ استارلاینر اولین سفر فضایی خود را تجربه کند. هرچند مشکل در فضاپیما استارلاینر باعث ایجاد یک بحران جدی شده است.

بوئینگ تنها ۴۵ روز برای حل مشکل های عجیب فضاپیمای استارلاینر وقت دارد

مشکل استارلاینر

فضاپیمای بوئینگ وظیفه داشت دو فضانورد ناسا را به مدار زمین ببرد. هرچند این دو هم‌اکنون در ایستگاه فضایی بین‌ المللی گیر افتاده‌اند. چراکه در طول پرواز ۲۵ ساعته مهندسان ۵ مورد نشت هلیوم را در سیستم رانش فضاپیما کشف کردند. در ابتدا قرار بود Butch Wilmore و Suni Williams پس از یک هفته حضور در ایستگاه فضایی بین‌ المللی به زمین باز گردند. هرچند حالا سفر بازگشت آنها برای بار سوم به‌تاخیر افتاده است.

تیمی متشکل از مهندسان ناسا و بوئینگ در تلاش هستند بتوانند مشکل فضاپیمای استارلاینر را از زمین حل کنند. هرچند که به‌نظر آنها هنوز زمان دقیق بازگشت مشخص نیست. مارک نپی، مدیر برنامه استارلاینر بوئینگ گفت که سیستم‌های فضاپیما عملکردی عجیب از خود نشان داده‌اند؛ اما آنها توانایی مدیریت مشکل را دارند.

فضانوردان ناسا

در حال حاضر ماژول بازگشت فضاپیمای استارلاینر به ماژول هارمونی ایستگاه فضایی بین المللی متصل شده است تا مهندسان بتوانند وضعیت پیش‌ آمده را به‌دقت بررسی کنند. ظاهرا برخلاف اعلام اولیه مشکل فضاپیما فقط به نشت هلیوم محدود نمی‌شود، بلکه ۵ رانشگر نیز غیرفعال هستند.

البته مهندسان پس از فعال کردن مجدد فضاپیما در ۲۶ خرداد ماه متوجه شدند که بسیاری از مشکلات تا حد زیادی برطرف شده‌اند. هرچند هنوز دلیل اصلی این اتفاق مشخص نیست. همین نیز باعث می‌شود که سفر بازگشت به زمین فوق‌العاده خطرناک باشد.

علاوه بر اینها، یک مشکل مهم دیگر نیز فضاپیمای استارلاینر بوئینگ را تهدید می‌کند. ماژول هارمونی ناسا سوخت محدودی دارد و فقط می‌تواند برای ۴۵ روز دیگر میزبان Starliner باشد. در واقع پنجره بازگشت ایمن به زمین هر روز در حال کوچک‌تر شدن است.

مشکل استارلاینر

جالب است بدانید که مشکلات اشاره شده در انتهای لیست بلندی از دردسرهای فضاپیمای بوئینگ قرار می‌گیرند. سال ۲۰۱۱ در اخبار نجوم اعلام شد که ناسا قصد بازنشستگی شاتل‌های فضایی خود را دارد. به‌همین‌خاطر از شرکت‌های خصوصی دعوت کرد که در برنامه خدمه تجاری ناسا شرکت کنند. هدف از این برنامه بردن فضانوردان به مدار پایین زمین بود.

فضاپیمای Crew Dragon شرکت اسپیس ایکس نیز از دل همین برنامه بیرون آمد. این فضاپیما از سال ۲۰۲۰ تاکنون توانسته ۱۲ ماموریت سرنشین‌دار موفق را به کارنامه فضایی ایلان ماسک اضافه کند. هرچند که فضاپیمای استارلاینر بوئینگ از همان ابتدا با مشکلات گوناگون مواجه بود.

مشکل نرم‌افزاری در اولین پرواز بدون سرنشین استارلاینر باعث شد که این فضاپیما در مدار اشتباهی قرار بگیرد. تلاش دوم نیز به‌خاطر مشکل در سیستم سوخت استارلاینر موفق نشد. پس از بررسی‌های گسترده سال گذشته مهندسان بوئینگ متوجه شدند که چترهای کپسول استارلاینر دارای ۱.۶ کیلومتر نوار قابل اشتعال اضافی هستند.

ماموریت کنونی نیز سومین تلاش بوئینگ برای بردن خدمه به ایستگاه فضایی بین‌ المللی است. دو ماموریت پیشین به‌خاطر لرزش دریچه اکسیژن راکت اطلس 5 لغو شده بودند. این راکت توسط شرکت لاکهید مارتین توسعه یافته است.

بیشتر بخوانید:
کاوشگر آکاتسوکی ژاپن در مدار سیاره زهره غیب شد فداکاری فضاپیمای ناسا برای نجات کره زمین خطرناک ترین چالش های ناسا در سفرهای فضایی؛ از تشعشات کشنده تا جاذبه زمین چینی ها اشیاء مرموزی در مدار زمین قرار داده‌اند که هیچکس از ماهیت آنها مطلع نیست اسناد دیوانه کننده‌ پنتاگون لو رفت؛ سفر در زمان، تکنولوژی ضد جاذبه و جهان‌های دیگر، واقعیت دارد!