نوجوانان تنبل

نوجوانان و جوانان به طرز عجیبی تنبل شده‌اند

بررسی‌های کارشناسان نشان می‌دهد که نوجوانان و جوانان نسل زد در سرتاسر جهان به‌شکل فوق‌العاده عجیبی تنبل هستند. آنها تمایلی برای کار کردن یا درس خواندن ندارند؛ اما دلیل این مسئله چیست؟

معمولا برای اشاره به متولدین سال‌های ۱۹۹۵ تا ۲۰۱۵ از عنوان نسل زد استفاده می‌شود. طبیعتا هر نسلی با توجه به رخدادهای اجتماعی، سیاسی و اقتصادی آن دوره ویژگی‌های خاص خود را دارد. هرچند که لزوما ویژگی‌های اعلام‌شده در مورد تمام افراد صدق نمی‌کند و نسبی است. با وجود این، کارشناسان بر این باور هستند که نوجوانان و جوانان نسل زد به‌طرز عجیبی تنبل هستند.

تنبل بودن نوجوانان و جوانان امروزی دلایل نگران‌کننده‌ای دارد

نوجوانان تنبل

هر روز تعداد بیشتری از نوجوانان و جوانان تصمیم می‌گیرند که بزرگ نشده و چالش‌های اصلی زندگی را در آغوش نگیرند. این افراد تمایلی برای یادگیری مهارت‌های ضروری و یا پیوستن به جامعه افراد شاغل ندارد. آنها عموما تمایل دارند در بخش بیوگرافی شبکه‌های اجتماعی خود از عنوان NEET استفاده کنند. نیت به‌کسی گفته می‌شود که نه شاغل است، نه درس می‌خواند و نه آموزش خاصی می‌بیند.

همین رویکرد عجیب نیز باعث شده که آمار بیکاری جوانان در سرتاسر جهان رکورد بزند. به‌گفته سازمان کار بین‌المل حدود یک پنجم نوجوانان و جوانان نسل زد (افراد بین ۱۵ تا ۲۴ سال) تنبل هستند و ترجیح می‌دهند در دسته NEET قرار بگیرند.

نوجوانان تنبل

در اسپانیا به‌تنهایی حدود نیم میلیون نفر از افراد بین ۱۵ تا ۲۴ سال گفته‌اند که نه قصد تحصیل و نه تمایلی برای کار کردن دارند. همچنین در بریتانیا نیز ۳ میلیون نفر از نسل زد در دسته افراد غیرفعال اقتصادی قرار می‌گیرند. پس از همه‌گیری کووید 19 نیز تعداد ۳۸۴ هزار نفر از افراد جوان‌تر به جامعه بیکاران اضافه شده‌اند.

هنوز پژوهش‌های زیادی به‌صورت عمیق دلیل تنبل بودن نوجوانان و جوانان را بررسی نکرده‌اند، اما در یک مورد می‌توان به نتایج ارزشمندی را مشاهده کرد. ظاهرا نوجوانان بر این باور هستند که موفقیت در مسیر شغلی و سپس رسیدن به مرحله خرید خانه امری غیرممکن به‌نظر می‌رسد. به‌همین‌خاطر آنها زندگی زیر چتر خانواده را ترجیح می‌دهند.

آینده‌ای تاریک در انتظار جوانان

بررسی‌ها نشان می‌دهد افرادی که در اوایل دهه سوم زندگی خود هستند از نظر اقتصادی وضعیت بسیار بدی دارند. آنها نسبت به والدین خود در همین سن درآمد کمتری کسب می‌کنند، بدهی بیشتر دارند و اغلب در پرداخت به‌موقع اقساط خود دچار مشکل می‌شوند.

آینده تاریک

اگر بخواهیم تورم را حساب کنیم، جوانان امروزی در سال ۴۵۵۰۰ دلار درآمد خالص دارند. در حالیکه درآمد پدرانشان در همین سن حدود ۵۱۸۵۲ دلار بوده است. همچنین هزینه‌های اولیه زندگی نسبت به نسل گذشته قابل‌ مقایسه نیست. نرخ افزایش قیمت مسکن نیز در مقایسه با درآمدها دو برابر سریع‌تر رشد کرده است. بنابراین نمی‌توان خیلی راحت جوانان و نوجوانان را با عنوان تنبل خطاب کرد.

در واقع برخی نوجوانان تصمیم گرفته‌اند که روی زمان حال تمرکز کنند؛ زیرا آینده ناامیدکننده به‌نظر می‌رسد.

رویکرد متفاوت در انتخاب شغل

نسل‌های گذشته همیشه بر این باور بودند که باید سخت‌تر کار کرد تا بعدا لذت بیشتری ببرند. هرچند که جوانان و نوجوانان مثلا تنبل تمایل دارند سلامتی خود را در اولویت قرار دهند. آنها نمی‌خواهند سال‌های طولانی را به‌شدت کار کنند تا در آخر متوجه شوند که نمی‌توانند خانه زیبای والدین خود را حتی با قیمت چند برابر بخرند.

نوجوانان تنبل

همچنین نسل زد تمایلی چندانی برای داشتن یک کار ثابت ندارد. آنها به‌دنبال کارهای راحتی هستند که شامل اضافه‌کاری اجباری، ساعات کار طولانی و مسئولیت بالا نیستند. علاوه بر اینها، نوجوانان امروزی دیگر تمایل چندانی به انجام کارهای اداری ندارند.

گروهی از جوانان دوست دارند معلم شوند. آنها بر این باور هستند که درآمد پایین این شغل با تعطیلات طول سال جبران می‌شود. همچنین نوجوانان و جوانان با تحصیلات پایین نیز شغل‌های فنی را ترجیح می‌دهند.

دلیل تنبل بودن نوجوانان و جوانان: چالش سلامت روان

همزمان با افزایش مشکلات اقتصادی، سلامت روان نسل زد رو به‌وخامت است. با وجود این، کارشناسان نوجوانان و جوانان را تنبل، بی‌تعهد و بی‌هدف می‌نامند. بررسی‌ها نشان می‌دهد که نسل زد در مقایسه با والدین خود در همین سن دو برابر استرس بیشتری را تحمل می‌کنند. همچنین به‌گفته کارشناسان حوزه پزشکی و سلامت حدود یک‌سوم افراد ۱۸ تا ۲۴ ساله از استرس، اضطراب یا افسردگی رنج می‌برند.

افسرده

بررسی‌ها نشان می‌دهد جوانان شاغل امروزی نیز نسبت به نسل گذشته بیشتر از مرخصی استعلاجی استفاده می‌کنند. حتی در کشورهای مختلف پدیده بازنشستگی پزشکی جوانان بیش از گذشته دیده می‌شود. این موضوع واقعا نگران‌کننده است که جوانان بیشتر از افراد چهل و پنجاه ساله با مشکلات گوناگون پزشکی دست‌و‌پنجه نرم‌ می‌کنند.

علاوه بر اینها، حداقل نیمی از مدیران عامل شرکت‌های گوناگون پذیرفته‌اند که محیط کاری شرکت آنها سمی است. در این حالت آیا می‌توان نوجوانان و جوانان را برای فاصله‌ گرفتن از جهان تاریک امروزی تنبل نامید؟

بیشتر بخوانید:
تمایل شدید نوجوان‌ها برای دوست شدن با هوش مصنوعی؛ دنیا به سمت انزوا می‌رود؟ باور عجیب نوجوانان درباره گوشی های اندرویدی: به درد پیرپاتال ها می‌خورند! مصرف ماریجوانا از الکل بیشتر شده است!

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*