ورود ماشین چینی ها به ترکیه

ورود ماشین چینی ها به ترکیه ممنوع می‌شود

جدیدترین شایعات حاکی از این است که دولت ترکیه در نظر دارد با افزایش تعرفه واردات، ورود ماشین چینی ها به ترکیه را دشوار یا حتی ممنوع کند.

بر اساس جدیدترین اخبار خودرو، مقامات دولت ترکیه نظر به تنوع قابل توجه برندهای خودرویی اروپایی، ژاپنی و آمریکایی حاضر در بازار خود و با هدف حمایت از صنعت خودروسازی بومی این کشور، در نظر دارند محدودیت‌های قابل توجهی جهت ورود ماشین چینی ها به ترکیه وضع کنند تا ورود این محصولات به این کشور تا حد زیادی محدود یا حتی ممنوع شود.

محدودیت‌های ورود ماشین چینی ها به ترکیه

ترکیه امروزه کشوری است که بسیاری از برندها و شرکت‌های معتبر جهان، آن را به هاب منطقه‌ای خود بدل کرده‌اند. خودروسازان بزرگ جهان نیز از این قاعده مستثنی نیستند و برندهای معتبر اروپایی، کره‌ای، ژاپنی و حتی برخی شرکت‌های آمریکایی، محصولات خود را در ترکیه تولید و به کشورهای دیگری صادر می‌کنند.

چری تیگو 8 پرو

با وجود این به‌نظر می‌رسد مقامات آنکارا قصد ندارند فضای مشابهی برای فعالیت برندهای پرشمار چینی فراهم کنند. در واقع بر اساس گزارشی از بلومبرگ، دولت ترکیه تصمیم دارد با وضع تعرفه‌ای 40 درصدی برای واردات خودروهای چینی در ماه جولای 2024، سیل واردات این محصولات به ترکیه را محدودتر کند. گفته می‌شود وضع چنین تعرفه‌ای می‌تواند برابر با کارمزدی 7 هزار دلاری برای هر خودرو باشد.

در حال حاضر بازار خودرو ترکیه یکی از متنوع‌ترین بازارهای خودرویی خاورمیانه محسوب می‌شود که عمده شرکت‌های بزرگ خودروسازی جهان در آن حضور دارند و حتی برندهایی مانند فورد، پژو، سیتروئن، فیات، تویوتا، رنو و غیره در حال تولید محصولات خود در آن و صادرات به دیگر نقاط دنیا هستند. طبیعی است اگر این شرکت‌ها که بازار ترکیه را فضای خوبی برای فعالیت دیده‌اند، حضور برندهای چینی با محصولات متنوع و با قیمت مناسب‌شان را خطری برای منافع خود قلمداد کنند.

از طرفی، بد نیست بدانید در بازه زمانی ژانویه تا آوریل 2024، شرکت‌های چینی موفق به فروش 29.539 دستگاه از تولیدات خود در ترکیه شده‌اند که سهم 7.8 درصدی از کل بازار خودرو متنوع ترکیه را به نام چینی‌ها ثبت می‌کند. موفق‌ترین برند در این بازه زمانی نیز چری بوده که در چهار ماه نخست 2024 موفق به فروش 20.782 دستگاه خودرو در ترکیه شده است.

دیگر انگیزه مقامات دولت ترکیه برای ممنوع کردن ورود ماشین چینی ها به این کشور، توسعه صنعت خودروسازی بومی ترکیه و حمایت بیشتر از آن است. در واقع در حال حاضر و با وجود خودرو ملی ترکیه به نام توگ (Togg)، ترک‌ها تمایل دارند این خودرو سهم خوبی از بازار داخلی این کشور کسب کند. برنامه‌ای که با حضور خودروهای رقیب چینی با امکانات مشابه و قیمت مناسب می‌تواند به چالش کشیده شود.

خودرو توگ، خودرو ملی ترکیه

در پایان یادآوری این نکته خالی از لطف نیست که این تنها ترکیه نیست که به یکی از بازارهای بزرگ خودروهای چینی بدل شده است. چینی‌ها امروزه در سراسر دنیا و در بسیاری از کشورهای اروپایی و حتی آمریکا نفوذ کرده‌اند و با روند خیره‌کننده‌ای به رشد و گرفتن سهم دیگر خودروسازان ادامه می‌دهند.

سرعت پیشرفت چینی‌ها در صنعت خودرو در سالیان گذشته به‌حدی بوده که برای مثال بعد از وقوع جنگ روسیه و اوکراین و خروج برندهای خودروساز بین‌المللی از روسیه، چینی‌ها در اندک زمانی با محصولات متنوع و جذاب خود توانستند بازار خودروهای صفرکیلومتر این کشور را به‌طور کامل قبضه کنند.

در مثالی دیگر می‌توانیم وضعیت بازار کشور خودمان ایران را در نظر بگیریم که اگر دو خودروساز داخلی عمده یعنی سایپا و ایران خودرو را با محصولات عموما زیر رنج 1 میلیارد تومانی‌شان حذف کنیم، بازار خودروهای صفرکیلومتر در بازه قیمتی 1 تا 4 میلیارد تومان به‌طور کلی به قلمرو چینی‌ها بدل شده است.

اوضاع شرکت‌های خودروساز چینی در کشورهای حاشیه خلیج فارس که با ثروت کلان‌شان عموما ماشین‌های لاکچری و گران‌قیمت را ترجیح می‌دهند نیز بد نیست و توانسته‌اند با ارائه طرح‌های متنوعی مانند فروش قسطی، سهم خوبی از بازار کشورهایی مانند امارات، کویت، قطر و عربستان را به‌دست بیاورند.

در پایان شما را به مطالعه مطالب معرفی و بررسی دو خودرو چینی بازار ایران یعنی ونوسیا استار هیبرید و شاین مکس هیبریدی در سایت گجت نیوز دعوت می‌کنیم.

ویدیو مرتبط
از دست ندهید:
بی ام و M5 مدل 2025 با طراحی تهاجمی جذاب و پیشرانه پلاگین هیبرید جدید معرفی شد کیا کارنیوال ۲۰۲۵، غول ۷ نفره کره‌ای با قیمتی برابر ماشین چینی‌های ایران روانه بازار شد بنتلی کانتیننتال جی تی جدید، ترکیبی از پیشرانه ۷۷۱ اسب بخاری و طراحی لوکس است یکی از بزرگترین موانع واردات خودروهای برقی به ایران برداشته شد