ربات انسان نما چت GPT

ترکیب چت GPT و ربات انسان نما این موجود عجیب را ساخته است

دانشمندان ژاپنی موفق شده‌‌اند یک ربات انسان نما را توسعه دهند که از چت GPT بهره می‌برد. این ربات توانایی فوق‌العاده عجیبی در انجام کارهای مختلف دارد.

شاید در سال‌های گذشته ربات‌ ها عمدتا به انجام کارهای ساده محدود می‌شدند، اما این روزها شرایط کاملا تغییر کرده است. حوزه رباتیک و هوش مصنوعی با چنان سرعتی پیشرفت می‌کند که بسیاری معتقد هستند در آینده نزدیک ربات ها به‌بخشی جدایی‌ناپذیر از زندگی بشر تبدیل خواهند شد. در جدیدترین مورد نیز شاهد یک ربات انسان نما هستیم که از چت GPT بهره می‌برد.

عملکرد فوق‌العاده یک ربات انسان نما به‌لطف هوش مصنوعی چت GPT-4 

ربات انسان نما چت GPT

پژوهشگران دانشگاه توکیو توانسته‌اند با همکاری شرکت Alternative Machine یک ربات انسان نما جذاب را توسعه دهند. این ربات Alter3 نام دارد و می‌تواند فرامین مستقیم انسانی را درک کرده و انجام دهد. به‌ادعای شرکت سازنده این ربات از چت GPT-4 بهره می‌برد و هیچ مشکلی در انجام کارهای پیچیده‌ای همچون سلفی گرفتن و یا تقلید رفتار روح ندارد.

ربات Alter3 هنوز راه زیادی برای تبدیل شدن به یک مدل تجاری دارد؛ اما به‌خوبی نشان می‌دهد که ترکیب هوش مصنوعی و حوزه رباتیک می‌تواند چه ظرفیت‌های عظیمی داشته باشد. اما مدل‌های زبانی بزرگ همچون چت GPT-4 چه نقشی در ربات های انسان نما دارند؟

به‌گفته کارشناسان ربات Alter3 در گام اول یک دستور زبانی را دریافت می‌کند. در این دستور یک فعل یا موقعیت توصیف شده که ربات باید با توجه به آن واکنش نشان دهد. سپس GPT-4 از فریم‌ورک خاصی برای برنامه‌ریزی مجموعه‌ای از اقدامات بهره می‌برد که ربات باید برای رسیدن به هدف خود انجام دهد.

ربات انسان نما چت GPT

در مرحله اول هوش مصنوعی چت GPT-4 همچون یک برنامه‌نویس عمل می‌کند که باید گام‌های لازم برای انجام یک کار خاص را مشخص کند. در مرحله بعد برنامه مورد نظر به یک عامل کد‌‌نویسی داده می‌شود تا فرمان مناسب برای قدم‌های مختلف آماده شود. در واقع چت GPT-4 می‌تواند هرکدام از گام‌های لازم را به یک یا چند فرمان API تبدیل کند و سپس برای اجرا به ربات بفرستد.

تا پیش از ظهور هوش مصنوعی چت GPT ساخت ربات های انسان نما یک اقدام بسیار سخت و عذاب‌آور بود. پژوهشگران مجبور بودند گام‌های زیادی را کنترل کنند تا ربات بتواند حالت یا رفتار خاصی از انسان را تقلید کند. این موارد نیز عمدتا شامل کارهای ساده‌ای چون چای ریختن یا شطرنج بازی‌کردن بودند. هرچند حالا شرایط بسیار راحت‌تر شده است.

ارائه بازخورد برای بهبود ربات

البته همیشه زبان بهترین واسطه برای توصیف حالت‌های فیزیکی نیست. در واقع ممکن است دستورات داده شده به ربات انسان نما دقیقا به رفتارهای درستی منجر نشد. به‌همین‌خاطر پژوهشگران قابلیت بازخورد را به ربات اضافه کرده‌اند تا بتواند رفتارهای خود را اصلاح کند. به‌عنوان مثال ممکن است شما به ربات بگویید که باید دست خود را کمی بیشتر بالا ببرد.

در این مرحله دستور جدید به یک عامل دیگر چت GPT-4 فرستاده می‌شود تا وضعیت را بررسی کرده و گام‌های مختلف را برای ربات طراحی کند. در نهایت چت GPT-4 دستور جدید را در پایگاه داده ربات انسان نما ذخیره می‌کند تا در آینده با مشکلی مشابه مواجه نشود.

پژوهشگران تاکنون ربات Alter3 را در موقعیت‌های مختلف آزمایش کرده‌اند. آنها ابتدا از ربات خواستند که کارهای روزمره همچون سلفی گرفتن یا نوشیدن چای را انجام دهد. سپس در مرحله بعد به ربات گفتند که ادای روح یا مار را در بیاورد. آنها همچنین ربات را در موقعیت‌هایی قرار دادند که مشخص بود به برنامه‌ریزی پیشرفته‌ای برای اقدام نیاز دارد.

خوشبختانه نتایج نشان داد که دانش گسترده هوش مصنوعی چت GPT-4 در مورد رفتارها و اقدامات بشر سبب شده که Alter3 یک ربات انسان نما موفق باشد. این ربات می‌تواند در مقایسه با رقبای خود رفتار واقع‌گرایانه‌تری نشان دهد. جالب اینجاست که این ربات حتی توانایی نشان دادن احساساتی همچون خجالت و شادی را هم دارد.

ربات انسان نما Alter3 حتی توانست پس از خواندن متونی که در آنها احساسات به‌وضوح بیان نشده بود، موقعیت را درک کرده و واکنش احساسی نشان دهد.

حضور هوش مصنوعی پیشرفته در ربات های گوناگون

نگاهی به اخبار علمی نشان می‌دهد که استفاده از هوش مصنوعی پیشرفته در ربات های انسان نما بیش از پیش محبوب شده است. به‌عنوان مثال استارتاپ رباتیک Figure با ارزش تقریبی ۲.۶ میلیارد دلار از مدل‌های OpenAI استفاده می‌کند تا ربات های ساخت آنها عملکرد بهتری در درک دستورات و انجام آنها در جهان واقعی داشته باشند.

اضافه شدن مواردی همچون هوش مصنوعی چت GPT-4 می‌تواند سبب شود ربات های انسان نما درک بهتری از محیط داشته باشند و اقدامات خود را بر پایه آن برنامه‌ریزی کنند. البته توجه داشته باشید که پژوهشگران ژاپنی هوش مصنوعی GPT-4 را برای ربات انسان نما خود شخصی‌سازی نکرده بودند. به‌همین‌خاطر می‌توان از آن در ربات های دیگر نیز استفاده کرد. هرچند رویکرد برخی شرکت‌ها متفاوت است.

ربات انسان نما چت GPT

پروژه‌هایی همچون RT-2-X و OpenVLA از مدل‌های هوش مصنوعی اختصاصی خود برای تولید فرامین رباتیک بهره می‌برند. این مدل‌ها باعث می‌شوند که ربات عملکرد پایدارتری داشته باشد و در محیط‌های مختلف بهتر کار کند. هرچند که اینکار نیازمند مهارت فنی و بودجه بالایی است.

به‌باور پژوهشگران حضور مدل‌های هوش مصنوعی می‌تواند به پیشرفت ربات ها کمک کند؛ اما نباید مراحل سخت پیشین را از یاد برد. در هنگام ساخت یک ربات انسان نما کارهای بسیار زیادی انجام می‌گیرند که در آنها هوش مصنوعی هیچ نقشی ندارد. به‌عنوان مثال کارهای ظاهرا ساده‌ای همچون گرفتن اشیاء، حفظ تعادل و حرکت کردن در یک اتاق بسیار سخت هستند.

بیشتر بخوانید:
هوش مصنوعی تبدیل متن به ویدیو دریم ماشین با دسترسی عمومی معرفی شد + ویدیو هوش مصنوعی، به ابزاری ترسناک برای استفاده های نظامی تبدیل شده است چت GPT-4 از پس سخت ترین آزمون جهان هم برآمد عجیب ترین ربات سگ جهان با توانایی خارق‌العاده معرفی شد هشدار ایلان ماسک: هوش مصنوعی شما را بیکار می‌کند

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*