ایلان ماسک هوش مصنوعی بیکار

هشدار ایلان ماسک: هوش مصنوعی شما را بیکار می‌کند

به باور ایلان ماسک هوش مصنوعی می‌تواند در آینده شغل‌های زیادی را نابود کرده و افراد را بیکار کند. هرچند این اتفاق می‌تواند جنبه‌های مثبت زیادی داشته باشد.

اگر پای صحبت مخالفان هوش مصنوعی بنشینید، حسابی در مورد جنبه‌های تاریک این فناوری جدید توضیح می‌دهند. برخی معتقد هستند که توسعه هوش مصنوعی می‌تواند افراد زیادی را بیکار کند و عناوین شغلی کنونی را کاملا تغییر دهد. در این حالت آینده شغلی می‌تواند برای برخی افراد ترسناک به‌نظر برسد. همچنین برخی نسبت به رشد هوش مصنوعی نگران هستند.

ربات

به‌باور این افراد دنیای رباتیک و هوش مصنوعی به‌سمت مستقل شدن حرکت مي‌کند. در صورتی که چنین اتفاقی رخ دهد و شاهد توسعه مغز مجازی باشیم، حتی ممکن است نابودی بشر نیز چندان عجیب به‌نظر نرسد. اما در این میان مرد جنجالی دنیای فناوری یعنی ایلان ماسک چه می‌گوید؟ دنیایی که ایلان ماسک با حضور هوش مصنوعی تصویر می‌کند، کاملا متفاوت و شگفت‌انگیز است.

در دنیای ایلان ماسک هوش مصنوعی همه را بیکار می‌کند

چندی پیش ایلان ماسک در کنفرانس تکنولوژی ویوا پاریس شرکت کرده بود. یکی از حضار از وی پرسید که آیا روزی هوش مصنوعی جایگزین ایلان ماسک خواهد شد یا خیر. سوالی که از ایلان ماسک پرسیده شد را می‌توان نشان‌دهنده نگرانی افراد از بیکار شدن به‌واسطه هوش مصنوعی دانست. هرچند مالک تسلا، اسپیس ایکس و شبکه اجتماعی ایکس پاسخی عجیب را ارائه کرد.

ایلان ماسک هوش مصنوعی بیکار

به‌باور ایلان ماسک اگر همه‌چیز خوب پیش‌ بروند، احتمالا هوش مصنوعی همه را بیکار خواهد کرد. هرچند که در این صورت دیگر چیزی به‌نام درآمد حداقلی وجود نخواهد داشت و افراد از درآمد جهانی بالا صحبت خواهند کرد. علاوه بر این، دیگر کمبود کالا و خدمات در جهان احساس نخواهد شد. ایلان ماسک تصور می‌کند که چنین اتفاقی ابدا عجیب نیست و به‌احتمال زیاد رخ خواهد داد.

اگر پیش‌بینی مدیرعامل نورالینک درست باشد، در آینده انسان‌ها زندگی راحتی خواهند داشت و ربات‌های هوشمند نیز نقش همنشین‌های ما را بازی خواهند کرد. در دنیای جذاب ایلان ماسک هوش مصنوعی طوری توسعه یافته است که دیگر شاغل بودن یا بیکار شدن مطرح نیست. در این دنیا کسی به‌پول اهمیت نمي‌دهد. هرچند که انسان‌ها با مشکلات وجودی دست‌و‌پنجه نرم خواهند کرد و احساس می‌کنند که هیچ هدفی در زندگی ندارند.

ایلان ماسک هوش مصنوعی بیکار

اگر کامپیوتر یا ربات هر چیزی را بهتر از شما انجام دهند، آیا زندگی شما معنی خواهد داشت؟ این سوال بسیار سخت سبب می‌شود که آینده کاملا عجیب به‌نظر برسد. در این حالت افراد ممکن است شغل‌های مختلف را صرفا به‌عنوان یک تفریج یا علاقه‌مندی به‌عهده بگیرند. هرچند آینده‌ای که ایلان ماسک از هوش مصنوعی و مهم نبودن بیکار شدن افراد تصویر می‌کند هنوز با ما فاصله دارد.

در کوتاه مدت باید پذیرفت که هوش مصنوعی تهدیدی برای افراد دارای شغل‌های با درآمد کم و متوسط محسوب می‌شود. البته هنوز نمی‌توان با قطعیت گفت که هوش مصنوعی کارها را به‌خوبی انسان انجام می‌دهد، اما شرکت‌ها مایل هستند این مسئله را امتحان کنند. به‌عنوان مثال Duolingo که یک برنامه مطرح در زمینه آموزش زبان محسوب می‌شود، با حرکت به‌سمت هوش مصنوعی چندین مترجم خود را اخراج کرده است.

همچنین شرکت انویدیا در حال همکاری با شرکت دیگری است تا بتواند پرستاران مبتنی بر هوش مصنوعی را توسعه دهد. این پرستارها قادر خواهند بود با هزینه ۹ دلار در ساعت فعالیت کنند. برخلاف آنچه ایلان ماسک گفت، هوش مصنوعی نه‌تنها زمینه درآمد بالا را برای افراد بیکار شده فراهم نمی‌کند، بلکه حمایت اجتماعی هم در انتظار آنها نخواهد بود.

ایلان ماسک هوش مصنوعی بیکار

هرچند ظاهرا ایلان ماسک چندان تمایلی ندارد که به دوران گذار اشاره کند. به‌باور وی در آینده نقش انسان‌ها معنا بخشیدن به سیستم‌های مبتنی بر هوش مصنوعی خواهد بود. وی برای توضیح بیشتر به سیستم کارکرد مغز اشاره کرد. دستگاه لیمبیک به غرایز و احساسات انسان ارتباط دارد و کورتکس مغز نیز به فکر کردن و برنامه‌ریزی مرتبط است. هرچند کورتکس همیشه در تلاش است که دستگاه لیمبیک رضایت داشته باشد. شاید چنین رابطه‌ای نیز بین انسان و هوش مصنوعی شکل گیرد.

به باور ایلان ماسک در آينده هوش مصنوعی تلاش خواهد کرد که رضایت کورتکس انسانی را جلب کند که یعنی در نهایت رضایت دستگاه لیمبیک تامین خواهد شد. در واقع ما انسان‌ها هستیم که به AI هدف و معنی می‌بخشیم. شاید از خود بپرسید که این تصویرسازی عجیب از آینده چگونه به‌دست آمده است؟ ایلان ماسک توضیح داد که به‌نظر وی Iain Banks، نویسنده اسکاتلندی کتاب‌های علمی‌تخیلی به‌خوبی توانسته آینده را پیش‌بینی کند.

به‌باور نویسنده مورد علاقه ایلان ماسک در آینده جامعه‌ای سوسیالیستی شکل خواهد گرفت و در آن موجوداتی انسان‌مانند در کنار هوش مصنوعی زندگی خواهند کرد. در چنین جامعه‌ای دیگر مفهومی به‌نام کمبود وجود نخواهد داشت و هوش مصنوعی عملا همه را بیکار خواهد کرد. جالب اینجاست که با همه اینها ایلان ماسک بزرگترین ترس خود را هوش مصنوعی می‌داند.

ایلان ماسک هوش مصنوعی بیکار

وی گفت که نگران است سیستم‌های توسعه یافته توسط OpenAI، گوگل و متا در بین کاربران موفق شوند؛ زیرا آنها اهداف مثبتی را در پشت پرده دنبال نمی‌کنند. جالب اینجاست که چندی پیش ایلان ماسک نامه‌ای را برای توقف توسعه هوش مصنوعی امضا کرده بود. هرچند که حالا مرد پرحاشیه دنیای فناوری با استارت‌‌آپ xAI به رقابت با دیگر شرکت‌های حاضر در این عرصه رو آورده است. ایلان ماسک ادعا می‌کند که استارت‌آپ تحت هدایت او تنها شرکتی خواهد بود که انسان را از هوش مصنوعی دیگر شرکت‌ها نجات می‌دهد. هرچند این ادعایی است که دیگر شرکت‌ها هم در مورد خود مطرح می‌کنند.

به‌نظر شما پیش‌بینی ایلان ماسک در مورد بیکار شدن افراد و هوش مصنوعی به واقعیت تبدیل خواهد شد؟

بیشتر بخوانید:
خالق چت جی‌پی‌تی در یک قدمی ساخت مغز مجازی انسان است! این هوش مصنوعی جدید زندگی و مرگ شما را پیش‌بینی می‌کند هوش مصنوعی Gemini گوگل در سیستم عامل اندروید ادغام شد هوش مصنوعی حتی به مردگان نیز رحم نمی‌کند پزشک هوش مصنوعی گوگل حتی از دکترهای واقعی هم بهتر است!

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*