پیش بینی مرگ توسط یک هوش مصنوعی جدید

این هوش مصنوعی جدید زندگی و مرگ شما را پیش‌بینی می‌کند

یک مدل هوش مصنوعی جدید که محققان دانمارکی آن را توسعه داده‌اند، قادر است زمان مرگ شما را حدس بزند و اطلاعاه پزشکی بدهد.

پژوهشگران دانمارکی در حال استفاده از هوش مصنوعی و داده‌های میلیون‌ها نفر هستند تا به پیش‌بینی مراحل زندگی یک فرد تا انتها کمک کنند، به این امید که آگاهی از قدرت و خطرات این فناوری را افزایش دهند.

خلاف تصورهای بدی که وجود دارد، سازندگان هوش مصنوعی Life2vec می‌خواهند الگوها و روابطی را که برنامه‌های یادگیری عمیق می‌توانند کشف کنند، برای پیش‌بینی طیف وسیعی از «رویدادهای زندگی» در حوزه سلامت یا اجتماع بررسی کنند.

سون لونمان، استاد دانشگاه فنی دانمارک (DTU) و یکی از نویسندگان مقاله‌ای که اخیراً در مجله Nature Computational Science منتشر شده است، به خبرگزاری فرانسه گفت: «این یک چارچوب بسیار کلی برای پیش‌بینی در مورد زندگی انسان است. هر چیزی که داده آموزشی برای آن وجود داشته باشد را می‌تواند پیش‌بینی کند».

هوش مصنوعی همه‌چیز را پیش‌بینی می‌کند

از نظر لونمان، این امکانات بی‌پایان هستند. او گفت:

این می‌تواند وضعیت سلامتی را پیش‌بینی کند. بدان معنی که می‌تواند باروری یا چاقی را پیش‌بینی کند، یا شاید بتواند پیش‌بینی کند چه کسی به سرطان مبتلا می‌شود و چه کسی نمی‌شود. همچنین می‌تواند پیش‌بینی کند که آیا شما پول زیادی به دست خواهید آورد یا خیر.

این الگوریتم فرآیندی شبیه به ChatGPT دارد، اما به جای آن، متغیرهای تأثیرگذاری بر زندگی مانند تولد، تحصیلات، مزایای اجتماعی یا حتی برنامه کاری را تجزیه و تحلیل می‌کند.

پیش بینی مرگ توسط یک هوش مصنوعی جدید

این تیم در تلاش برای تطبیق نوآوری‌هایی است که الگوریتم‌های پردازش زبان را قادر ساخته است تا «بررسی تکامل و قابلیت پیش‌بینی زندگی انسان بر اساس توالی دقیق رویدادها» را انجام دهند.

لمن گفت: «از یک دیدگاه، زندگی‌ها صرفاً توالی رویدادها هستند: مردم به دنیا می‌آیند، به پزشک اطفال مراجعه می‌کنند، مدرسه را شروع می‌کنند، به مکان جدیدی نقل مکان می‌کنند، ازدواج می‌کنند و این فرآیند تا مرگ ادامه پیدا می‌کند».

با این حال، افشای این برنامه به سرعت منجر به ادعاهای مربوط به یک «ماشین حساب مرگ» جدید شد، به‌طوری که برخی از وب‌سایت‌های فریبنده مردم را با پیشنهاد استفاده از برنامه هوش مصنوعی برای پیش‌بینی طول عمر (اغلب در ازای ارائه اطلاعات شخصی) فریب دادند.

محققان اصرار دارند که این نرم افزار خصوصی است و در حال حاضر در اینترنت یا جامعه تحقیقاتی گسترده‌تری در دسترس نیست.

تشخیص زمان مرگ این هوش مصنوعی جدید چقدر دقیق است؟

بستر مدل life2vec، داده‌های ناشناس حدود شش میلیون دانمارکی است که توسط آژانس رسمی آمار دانمارک جمع‌آوری شده است. با تجزیه و تحلیل توالی رویدادها، می‌توان نتایج زندگی را تا آخرین نفس پیش‌بینی کرد.

پیش بینی مرگ توسط یک هوش مصنوعی جدید

این الگوریتم در پیش‌بینی مرگ در 78 درصد موارد و در پیش‌بینی اینکه آیا فرد به شهر یا کشور دیگری نقل مکان می‌کند، در 73 درصد موارد درست عمل می‌کند.

لمن گفت: «ما به مرگ و میر زودرس نگاه می‌کنیم. بنابراین ما گروه سنی بسیار جوانی بین 35 تا 65 سال را در نظر می‌گیریم. سپس بر اساس یک دوره هشت ساله از 2008 تا 2016 سعی می‌کنیم پیش‌بینی کنیم که آیا فرد در چهار سال بعد می‌میرد یا خیر».

او گفت: «این مدل واقعاً می‌تواند این کار را به خوبی انجام دهد، بهتر از هر الگوریتم دیگری که بتوانیم پیدا کنیم».

به گفته محققان، تمرکز روی این گروه سنی (جایی که مرگ و میر معمولاً کم است) به آنها امکان می‌دهد تا از صحت کارکرد الگوریتم اطمینان حاصل کند. با این حال، این ابزار هنوز برای استفاده خارج از محیط تحقیقاتی آماده نیست.

این محقق می‌گوید که فعلاً این یک پروژه تحقیقاتی است که در حال بررسی امکانات و غیرممکن‌ها هستند. او و همکارانش همچنین می‌خواهند نتایج بلندمدت و تأثیر ارتباطات اجتماعی بر زندگی و سلامتی را بررسی کنند. مخالف علنی برای محققان این پروژه یک وزنه علمی در برابر سرمایه‌گذاری‌های کلان شرکت‌های فناوری بزرگ در الگوریتم‌های هوش مصنوعی است.

لمان گفت: «آنها نیز می‌توانند مدل‌هایی از این دست بسازند، اما آنها را عمومی نمی‌کنند و در موردشان صحبت نمی‌کنند».

این کارشناس هوش مصنوعی در دانمارک می‌گوید که شرکت‌های فناوری بزرگ در حال حاضر از الگوریتم‌های مشابهی برای فروش تبلیغات و محصولات بیشتر به مردم استفاده می‌کنند. به گفته خبرگزاری فرانسه، پژوهشگر هوش مصنوعی اظهار داشت: «آنها [شرکت‌های فناوری بزرگ] فقط در حال ساخت این [الگوریتم‌ها] هستند، با این امید که تبلیغات بیشتری جذب کنند یا محصولات بیشتری به شما بفروشند».

به گفته پرنلی ترانبرگ، کارشناس اخلاق داده‌های دانمارکی، این موضوع به ویژه از آن جهت اهمیت دارد که الگوریتم‌های مشابهی در حال حاضر توسط شرکت‌هایی مانند شرکت‌های بیمه استفاده می‌شوند. ترانبرگ می‌گوید که آنها احتمالاً شما را در گروه‌هایی قرار می‌دهند و می‌گویند: باشه، شما یک بیماری مزمن دارید، خطر این است و این…

پیش بینی مرگ توسط یک هوش مصنوعی جدید

او همچنین هشدار داد که این الگوریتم‌ها می‌توانند برای تبعیض علیه ما مورد استفاده قرار بگیرند، به گونه‌ای که مجبور شوید حق بیمه بالاتری بپردازید، یا نتوانید از بانک وام بگیرید، یا به دلیل اینکه به هر حال قرار است بمیرید، نتوانید از خدمات پزشکی عمومی بهره‌مند شوید.

خبرگزاری فرانسه گزارش داد، ترانبرگ در مورد پیش‌بینی مرگ خودمان گفت: «در حال حاضر در وب، شاهد پیش‌بینی‌کننده‌های مرگ هستیم که نشان می‌دهند ما چقدر عمر خواهیم کرد. ولی برخی از آنها اصلاً قابل اعتماد نیستند».

در گجت نیوز بخوانید:
استفاده از فیلترشکن در ایران سخت‌تر می‌شود؛ هوش مصنوعی و سخت افزارهای چینی و روسی به کار گرفته شده‌اند تصمیم گیری هوش مصنوعی در سیاست خارجی: بمب هسته‌ای بزنیم تصمیم گیری هوش مصنوعی در سیاست خارجی: بمب هسته‌ای بزنیم