پیش‌بینی هوش مصنوعی

پیش‌بینی ترسناک ایلان ماسک از هوش مصنوعی؛ فقط ۴ سال دیگر!

طبق پیش‌بینی ایلان ماسک از هوش مصنوعی، این فناوری نوظهور تا چند سال آینده از هوش انسان پیشی خواهد گرفت و عملکرد باهوش‌تری خواهد داشت.

ایلان ماسک، یکی از رهبران فناوری دنیا پیش‌بینی جسورانه‌ای کرده و هوش مصنوعی را در چندین سال آینده باهوش‌تر از انسان دانسته است. او حتی زمان این انقلاب تکنولوژی را نیز پیش‌بینی کرده و معتقد است که این اتفاق خواهد افتاد. بنابراین اگر می‌خواهید از جزئیات این گفته ایلان ماسک مطلع شوید، این مقاله از بخش اخبار تکنولوژی سایت گجت نیوز را مطالعه کنید.

دسترسی آسان به بخش‌های این مقاله

پیش‌بینی ترسناک ایلان ماسک از هوش مصنوعی

ایلان ماسک رهبر شرکت‌های بزرگی مانند اسپیس ایکس و تسلا که خودش یکی از پیشرانان فناوری هوش مصنوعی است، حالا پیش‌بینی ترسناکی در مورد این تکنولوژی ارائه کرده است.

پیش‌بینی هوش مصنوعی

موضوع سبقت گرفتن هوش مصنوعی از هوش انسانی در چندین دهه مورد بحث دانشمندان، کارشناسان فناوری و دیگر صاحب‌نظران این حوزه بوده است. با این حال از زمان عرضه چت ربات مولد هوش مصنوعی ChatGPT، بحث جایگزینی هوش مصنوعی با هوش انسانی شدت گرفته و باعث شده تا افراد مختلفی به پیش‌بینی در این خصوص بپردازند. ظهور هوش مصنوعی مولد باعث شد تا شرکت‌های بزرگ فناوری مانند گوگل، آمازون، مایکروسافت به این رقابت ملحق شده تا از سود سرشاری که در این فناوری نهفته، بهره‌مند شوند. این شرکت‌ها سرمایه‌گذاری‌های میلیارد دلاری برای توسعه مدل‌های زبانی خود در نظر گرفته‌اند و هر از چندگاهی نیز با محصولات خود برای رقبا خط و نشان می‌کشند.

در این میان ایلان ماسک نیز از بقیه عقب نمانده و بنابه گزارشات به‌صورت پنهانی در حال توسعه هوش مصنوعی مولد خود است. ایلان ماسک نیز اخیرا با پیش‌بینی خود در مورد آینده هوش مصنوعی به جمع پیش‌گویان این تکنولوژی اضافه شده و متعقد است که تا سال 2029، هوش مصنوعی از هوش انسانی پیشی خواهد گرفت. پیش‌بینی فرد باسابقه‌ای که قبلا کارهایی شگفت‌‌انگیزی مانند اتصال گوشی‌های معمولی بدون تجهیزات به اینترنت ماهواره‌ای انجام داده است، باعث شده تا بسیاری در خصوص این خصوص اظهار نگرانی کنند. اگر این پیش‌بینی به وقوع بپیوندد، هوش بشری که در چندین هزار سال شکل گرفته است حالا با دست‌سازه تنها چندین ساله همین بشر از بین خواهد رفت. 

هوش مصنوعی در آستانه سقبت گرفتن از هوش انسانی

اظهارات ایلان ماسک بیشتر براساس گفته‌های ری کورزویل آینده پژوه معروف است که طی مصاحبه‌ای اعلام کرد که تا سال 2029، هوش مصنوعی در سطح هوش انسانی پیشرفت خواهد کرد. کورزویل در صحبت‌های خود بیشتر بر رشد تصاعدی فناوری تجزیه و تحلیل به ویژه در زمینه هوش مصنوعی تاکید کرده و معتقد است که انسان‌ها به سرعت در حال بهبود قدرت محاسباتی و قابلیت‌های پردازش داده‌ها هستند. همچنین اعلام کرد که این پیشرفت‌ها در نهایت به ناچار سیستم‌های هوش مصنوعی را قادر خواهد ساخت تا از هوش انسانی فراتر روند.

پیش‌بینی هوش مصنوعی

در واقع هدف امروزه انسان این نیست که با بهبود قدرت محاسباتی و پردازشی، هوش مصنوعی را از خود قوی‌تر کند و بیشتر برای سرعت بخشیدن این روندها در تلاش است. اما گفته می‌شود که این تلاش‌ها به‌طور غیرمستقیم با پیشرفت هوش مصنوعی ارتباط دارند.

پیش‌بینی های مختلف در مورد آینده هوش مصنوعی

طبق گفته‌های کروزویل مردم ممکن است فکر کنند که حدود 100 سال دیگر طول خواهد کشید تا هوش مصنوعی به انسان برسد. با این حال او معتقد است که این اتفاق حتی می‌تواند در یک بازه زمانی کوتاه‌تر مانند 5 سال آینده رخ دهد. به‌خاطر همین پیش‌بینی ایلان ماسک بسیار شبیه به پیش‌بینی کروزویل بوده و نکته جالب در این است که این پیش‌بینی کروزویل در مورد هوش مصنوعی مربوط به اوایل سال 1999 برمی‌گردد.

پیش‌بینی هوش مصنوعی

ایلان ماسک در خصوص خطرات هوش مصنوعی به‌طور واضح صحبت کرده و در پاسخ به پیش‌بینی کروزویل اعلام کرده که زمان هوشمندتر شدن هوش مصنوعی از انسان‌ها ممکن است خیلی زودتر باشد و حتی این اتفاق ممکن است در سال آینده نیز رخ بدهد. این در حالی است که همین تکنولوژی هوش مصنوعی، یکی از اصلی‌ترین منابع درآمد ایلان ماسک است که باعث می‌شود تا ثرمایه ماسک هر روزه فراتر رود. البته با ظهور دیگر افراد حالا ثروتمندترین مرد زمین نیست.

همچنین پروژه‌های دیگری نیز مانند نورالینک در دست ایلان ماسک بوده که با بررسی بیشتر متوجه می‌شویم به نوعی درصدد پیشرفت هوش مصنوعی است تا انسان بتواند از آن برای رابط میان کارهایش استفاده کند.

پیش‌بینی خطرات هوش مصنوعی

هوش مصنوعی یکی از مواردی است که برخی آن را با ابزار پیشرفت و نوآوری می‌دانند و عده‌ای هم معتقد هستند که نسل بشر را همین فناوری منقرض خواهد کرد. ابراز نگرانی در خصوص ماشین‌هایی که می‌توانند از هوش انسانی فراتر روند، موضوع جنجالی این روزها است که تقریبا همه روزه خبری در این خصوص منتشر می‌شود. همان‌طور که گفته شد یکی از همین افراد ایلان ماسک است که هوش مصنوعی را خطری برای جان انسان‌ها دانسته و معتقد است که در سال‌های آینده کنترل بشر به دست این فناوری سپرده می‌شود.

در جریان نشست ایمنی هوش مصنوعی بریتانیا در نوامبر 2023، ایلان ماسک بر ماهیت بی‌سابقه توسعه هوش مصنوعی تاکید کرده و آینده‌ای را پیش‌بینی کرد که هوش مصنوعی از هوش انسان‌ها فراتر می‌رود. ایلان ماسک در این نشست حتی اعلام کرد که فناوری هوش مصنوعی دارای قابلیت‌های انسان‌مانند برای انجام وظایف خواهد شد.

آماده شدن برای آینده هوش مصنوعی

با توجه به سرعت پیشرفت هوش مصنوعی، کارشناسان توصیه می‌کنند که بهتر است انسان‌ها هم‌زمان با استفاده کامل از قدرت‌های این فناوری، خطرات آن را نیز در نظر داشته و اجازه عبور از حریم‌های انسانی را به هوش مصنوعی ندهند. توسعه‌دهندگان هوش مصنوعی نیز همواره باید اطمینان حاصل کنند که با توسعه این فناوری، امنیت انسان‌ها تامین شده و برای بشریت مفید خواهد بود.

پیش‌بینی هوش مصنوعی

سال‌های آینده در تکامل هوش مصنوعی و تاثیر آن بر جهان ما بسیار مهم خواهند بود.

سخن پایانی

هوش مصنوعی همانند بسیاری از فناوری‌های دیگر مانند چاقو دولبه است که می‌تواند بسته به استفاده از آن، برای بشریت مفید و یا خطرناک باشد. پیش‌بینی جسورانه ایلان ماسک نیز از هوش مصنوعی بر خطر احتمالی بالقوه این تکنولوژی تاکید دارد و می‌تواند زنگ خطری برای نهادهای مرتبط باشد. نهادهایی که باید از توسعه و استفاده قانون‌مند هوش مصنوعی اطمینان حاصل کنند.

در واقع این وظیفه رهبران فناوری‌های است که در عین در نظر گرفتن صلاح دیدهای بشری در این خصوص، تامین امنیت بشر و محافظت در برابر خطرات احتمالی و همچنین در اولویت قرار دادن ملاحظات اخلاقی به توسعه هوش مصنوعی مفید برای انسان‌ها بپردازند. تمامی این کارها تنها با برنامه‌ریزی دقیق و لحاظ مقررات و حریم‌های قانونی قوی مسیر خواهد شد.

در گجت نیوز بخوانید:
هوش مصنوعی تا دو سال دیگر انسان را نابود می‌کند هشدار یک دانشمند: هوش مصنوعی تا ۸ سال دیگر از کنترل انسان خارج می‌شود لیست ۱۰۰ فرد تاثیرگذار در حوزه هوش مصنوعی از نگاه تایمز؛ از یک زن ایرانی تا ایلان ماسک! ایلان ماسک و جمعی از دانشمندان: ترمز هوش مصنوعی را بکشید، خطرناک است! شرکت نورالینک ایلان ماسک قدرت ابرانسان‌ها را به این بیمار هدیه داد

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*