درخواست ایلان ماسک و دانشمندان برای توقف توسعه هوش مصنوعی

ایلان ماسک و جمعی از دانشمندان: ترمز هوش مصنوعی را بکشید، خطرناک است!

با افزایش نگرانی‌ها نسبت به هوش مصنوعی، ایلان ماسک و اشخاص مطرح دیگری مثل هم‌بنیانگذار اپل خواسته‌اند که فوراً توسعه فناوری AI متوقف شود!

با معرفی چت بات ChatGPT محصول شرکت OpenAI در اواخر سال 2022 عرصه هوش مصنوعی جنب و جوش تازه‌ای به خود دید. این محصول جدید مبتنی بر AI هرچند با استقبال گسترده مواجه شد، از طرفی دیگر به نگرانی‌ها درباره تهدیدات فراگیری بیشتر هوش مصنوعی دامن زد. یکی از نگرانی‌های عمده هم نسبت به گسترش هوش مصنوعی، از رده خارج کردن خیلی از شغل‌هایی است که امروزه مردم با آن‌ها زندگی خود را می‌گذرانند. حالا کار به جایی رسیده است که ایلان ماسک و تعدادی از محققان نامدار حوزه هوش مصنوعی با انتشار نامه‌ای از توسعه‌دهندگان تقاضا کرده‌اند که توسعه هوش مصنوعی را متوقف کنند.

درخواست ایلان ماسک و محققان برای توقف توسعه سیستم‌های هوش مصنوعی

درخواست ایلان ماسک و دانشمندان برای توقف توسعه هوش مصنوعی

ایلان ماسک به‌همراه اشخاص مطرح دیگر مثل استیو وازنیک (هم‌بنیانگذار اپل) از طریق این نامه تقاضای خود برای توقف ساخت سیستم‌های هوش مصنوعی در مقیاس گسترده را به‌دلیل «خطرات اساسی برای جامعه و بشریت» اعلام کرده‌اند. به ادعای آن‌ها، توسعه‌دهندگان هوش مصنوعی در مقطع کنونی در «رقابتی خارج از کنترل» برای توسعه و اجرای سیستم‌های یادگیری ماشین (Machine Learning) به‌سر می‌برند؛ سیستم‌هایی که حتی سازندگانشان نمی‌توانند آن‌ها را درک، پیش‌بینی و با احتمال خطای کم کنترل کنند.

در این نامه که موسسه غیرانتفاعی Future of Life به‌انتشار رسانده، از تیم‌های توسعه‌دهنده هوش مصنوعی خواسته شده است که فوراً به‌مدت حداقل 6 ماه ساخت سیستم‌های AI قدرتمندتر از GPT-4 را متوقف کنند. ایلان ماسک و محققان خاطرنشان کرده‌اند که این توقف توسعه هوش مصنوعی، باید وجه عمومی داشته و قابل ارزیابی باشد. در نهایت هم اگر امکان این کار در اسرع وقت وجود نداشته باشد، دولت‌ها باید وارد عمل بشوند و مهلتی را برای توسعه‌دهندگان تعیین کنند.

هوش مصنوعی GPT-4 شرکت OpenAI

البته نباید انتظار داشت که با درخواست ایلان ماسک به‌همراه برخی دیگر از فعالان، تغییری در روند کمپانی‌ها برای توسعه AI صورت بگیرد. کمپانی‌های بزرگی نظیر گوگل و مایکروسافت در حال حاضر روی ارائه محصولات جدید مبتنی بر AI متمرکز شده‌اند؛ مثلاً گوگل سرویس مکالمه هوش مصنوعی Bard (اگرچه با ضرر 100 میلیارد دلاری!) را معرفی کرده و مایکروسافت از نسخه جدید بینگ با فناوری چت جی پی تی پرده برداشته است. در پروژه‌های این شرکت‌ها هم می‌توان دید که نگرانی‌های سابق در خصوص ایمنی و اخلاقیات دیگر مثل گذشته در مرکز توجه قرار ندارند.

در واقع خیلی از کمپانی‌ها این رویکرد را در پیش گرفته‌اند که ابتدا محصول خود را به‌عرضه برسانند و در آینده آن را تصحیح و تنظیم کنند. با این حال، ایلان ماسک و سایر فعالان دقیقاً در مقابل آن‌ها قرار دارند و معتقدند که باید به‌صورت فوری به نگرانی‌ها و چالش‌ها رسیدگی شود. در این بین باید به این نکته هم توجه داشت که بخشی از این هیاهو می‌تواند به بازار داغ رقابت بین کمپانی‌ها و فعالان مختلف عرصه AI مربوط باشد.