نابودی بشر با هوش مصنوعی

هوش مصنوعی تا دو سال دیگر انسان را نابود می‌کند

یک پژوهشگر برجسته در زمینه هوش مصنوعی (Artificial Intelligence) مدعی شد که ممکن است در آینده‌ای نزدیک شاهد نابودی بشر با هوش مصنوعی باشیم.

بدون شک هوش مصنوعی یکی از برجسته‌ترین پیشرفت‌های علمی و فناوری در طول قرن بیست و یکم است. اما باید بگوییم احتمال این‌که جهان به وسیله همین ساخته بشر نابود شود، بیشتر از نابودی بشر به وسیله برخورد سیارک‌ها خواهد بود. بله درست شنیدید؛ پیشرفت تکنولوژی با این‌که بسیار هیجان‌انگیز است، اما می‌تواند جنبه‌های منفی بسیاری نیز داشته باشد. در همین راستا الیزر یودکوفسکی به‌عنوان یک چهره برجسته در حوزه هوش مصنوعی با اشاره به نقش پر رنگ این تکنولوژی در زندگی روزمره انسان‌ها هشدار داد که تا حداکثر ۱۰ سال دیگر این فناوری موجب نابودی ما خواهد شد.

نابودی بشر با پیشرفت هوش مصنوعی

نابودی بشر با هوش مصنوعی

تصور کنید در حالی که شب را به یک خواب عمیق فرو رفته‌اید، فردای آن روز در دنیایی بیدار شوید که هوش مصنوعی بر تمدن انسان‌ها پیشی گرفته است. این یک رمان علمی تخیلی نیست و پیش‌بینی هولناکی بر آینده بشر، آن هم توسط الیزر یودکوفسکی، یکی از برجسته‌ترین محققان هوش مصنوعی است. دیدگاه این محقق در مورد آینده هوش مصنوعی به‌طرز قابل توجهی تیره و تار است. مهم‌ترین نظریه یودکوفسکی در رابطه با آینده هوش مصنوعی تکامل و قوه اختیار مستقل این تکنولوژی است که سرانجام می‌تواند بدون پیروی از دستور سازندگان و کاربران خود کنترل همه چیز را به‌دست بگیرد.

بگذارید تا با چند مثال ساده از دنیای سینما تمامی ابعاد این پیش‌بینی ترسناک را مورد بررسی قرار دهیم. تا قبل از اختراع هوش مصنوعی انسان‌ها در برخی از فیلم‌ها به‌وضوح عوامل احتمالی نابودی نسل بشر را نشان داده‌اند. در ابتدا بدون دخالت هوش مصنوعی، فرض بر این بود که انسان به‌وسیله ساخت ربات‌ها و پیشرفت زیاد به مرور تحرک خود را کاهش خواهد داد و بدون هیچ فعالیتی زمینه بسیاری از بیماری‌ها را برای خود رقم خواهد زد. اما در آن روی سکه نیز شاهد روایت‌هایی بودیم که در آن هوش مصنوعی ساخته شده به دست بشر پس از سرپیچی از اوامر سازندگان و کاربران خود به‌تدریج دست به شورش علیه نسل بشر میزند و تا برده‌داری و نابودی تمام انسان‌ها پیش می‌رود؛ مانند پیش‌بینی که در فیلم Terminator شاهدش بودیم. اما به‌راستی پیشرفت هوش مصنوعی چه بلایی بر سر بشر خواهد آورد؟

نابودی بشر با هوش مصنوعی

طبق گفته‌های یودکوفسکی، فاصله زیادی تا به واقعیت پیوستن فیلم‌های علمی تخیلی باقی نمانده است. هوش مصنوعی می‌تواند به یک ابرهوش تکامل‌پذیر تبدیل شود که در جستجوی اهداف و ارزش‌های مورد قبول خود به‌مرور از انسان‌ها سرپیچی کند و با کنترل زندگی ما در نهایت بشر را شکست دهد. برای درک این موضوع نیز به فیلم مطرح Eagle Eye اشاره می‌کنیم. در این فیلم به‌وضوح نشان می‌دهد که یک هوش مصنوعی ساخته شده توسط بشر با به کنترل درآوردن هواپیماهای جنگی بدون سرنشین، هک حساب‌های بانکی و کنترل تمامی وسایل دیجیتالی در پی ایجاد یک فاجعه برای بشر است. یودکوفسکی برای حل این مشکل یک راه‌حل جنجالی را پیشنهاد داده است. وی معتقد است تا در اسرع وقت باید نسبت به توقف طرح توسعه هوش مصنوعی به‌وسیله حملات هسته‌ای به مراکز داده اقدام شود.

موافقان و مخالفان نظریه بودکوفسکی

نابودی بشر با هوش مصنوعی

با وجود پیش‌بینی‌های نگران‌کننده یودکوفسکی، طیفی از افکار در جامعه علمی وجود دارد. در حالی که برخی با نگرش او موافق هستند، برخی دیگر از دیدگاهی متعادل‌تر حمایت می‌کنند و بر مزایای تحول‌آفرینی که هوش مصنوعی می‌تواند برای جامعه به‌ارمغان بیاورد، تاکید می‌کنند. آنها معتقدند که با مقررات مناسب و دستورالعمل‌های اخلاقی، توسعه هوش مصنوعی می‌تواند به پیشرفت‌های بی‌سابقه‌ای در پزشکی، حفاظت از محیط زیست و ساختارهای اقتصادی جهانی منجر شود. این اختلاف نظر، پیچیدگی بحث هوش مصنوعی را برجسته می‌کند و بر نیاز به درک دقیق از خطرات و مزایای بالقوه هوش مصنوعی تأکید می‌کند. گفتگو در مورد توقف پیشرفت این تکنولوژی نیست؛ بلکه هدایت آن به سمتی است که از آینده بشریت محافظت می‌کند.

گفتمان پیرامون هوش مصنوعی و تاثیر آن بر آینده بشریت در مقطع حساسی قرار دارد. هشدارهای شدید یودکوفسکی به‌عنوان یک کاتالیزور برای گفتگوی گسترده‌تر در مورد نحوه هدایت مسئولانه در چشم‌انداز هوش مصنوعی عمل می‌کند. چالش در ایجاد تعادل بین نوآوری با احتیاط نهفته است و اطمینان حاصل شود که توسعه هوش مصنوعی با استانداردهای اخلاقی که ایمنی و رفاه انسان را در اولویت قرار می‌دهند، هماهنگ است. همان‌طور که بحث ادامه دارد، به‌طور فزاینده‌ای روشن می‌شود که اقدام جمعی و همکاری بین‌المللی بسیار مهم است. با تقویت یک رویکرد مشترک برای حکمرانی هوش مصنوعی، بشریت می‌تواند امیدوار باشد که از پیامدهای فاجعه‌‌باری که یودکوفسکی از آن می‌ترسد اجتناب کند و در عوض از پتانسیل هوش مصنوعی برای منافع بیشتر استفاده کند.

در نهایت باید گفت پیشرفت هوش مصنوعی و تکنولوژی با توجه به طبیعت و خوی سیری‌ناپذیر بشر امری اجتناب‌ناپذیر است و باید منتظر پیامدهای مثبت و منفی این پیشرفت در آینده‌ای نزدیک باشیم. نظر شما کاربران گرامی سایت گجت نیوز در مورد این پیش‌بینی چیست و پیشرفت پروژه‌های هوش مصنوعی را در نهایت عاملی برای پیشرفت و سعادت انسان‌ها می‌بینید یا با پیروی از صحبت‌های الیزر یودکوفسکی، آن را عاملی برای نابودی نسل بشر می‌دانید.

بیشتر بخوانید:

هوش مصنوعی Sora معرفی شد؛ شاهکار جدید OpenAI شرکت نورالینک ایلان ماسک قدرت ابرانسان‌ها را به این بیمار هدیه داد