عقب نشینی شورای عالی فضای مجازی درباره ممنوعیت فیلترشکن

عقب‌نشینی شورای عالی فضای مجازی از مصوبه ممنوعیت استفاده از فیلترشکن ها

مصوبه شورای عالی فضای مجازی مبنی بر ممنوعیت استفاده از فیلترشکن یا VPN اخیراً پرسروصدا شد؛ حالا این شورا می‌گوید این مصوبه مخاطب عمومی ندارد.

شورای عالی فضای مجازی به‌تازگی طی جلسه‌ای با محوریت آنچه «پالایش‌شکن» می‌خوانند، ممنوعیت استفاده از فیلترشکن در کشور را اعلام کرد. از آنجا که بخش عمده کاربران اینترنت در ایران مجبور به استفاده از وی پی ان برای استفاده از پلتفرم‌های جهانی‌اند، این موضوع خبرساز شد و واکنش‌های گسترده‌ای را در شبکه‌های اجتماعی به دنبال داشت. با وجود این، دبیر شورای عالی فضای مجازی اظهار داشته است که مخاطبان مصوبه ممنوعیت استفاده از وی پی ان نه مردم، بلکه برخی از دستگاه‌ها هستند.

توضیحات شورای فضای مجازی درباره ممنوعیت فیلترشکن

عقب نشینی شورای عالی فضای مجازی درباره ممنوعیت فیلترشکن

سید محمد امین آقامیری، دبیر شورای عالی فضای مجازی به‌تازگی مصوبه جدید این شورا را «سند سیاستی» برشمرد و به این نکته اشاره کرد که مخاطبان آن در واقع دستگاه‌های قید شده در ابتدای ابلاغیه‌اند.

او خاطرنشان کرد بند ششم این سند مبنی بر ممنوعیت استفاده از VPN، دستگاه‌ها و تنظیم‌گران را هدف می‌گیرد و این‌که مخاطب آن مردم عادی هستند برداشتی نادرست است. به‌گفته او، با این مصوبه دستگاه‌ها موظف شده‌اند دسترسی به پلتفرم‌های محبوب خارجی را با راهکارهایی جدید، ولی کماکان در چهارچوب قوانین ممکن کنند.

آقامیری گفت که با رفع نیاز مردم به خدمات مذکور، استفاده از فیلترشکن هم بلاموضوع می‌شود. او در آخر ذکر کرد که مصوبه اخیر این شورا در امتداد ابلاغیه سال 1398 است. او می‌گوید بر اساس این ابلاغیه، وقتی بقیه راهکارها موثر نباشند، صدور مجوز برای انجام اقدامات دیگر امکان‌پذیر می‌شود.

شورای عالی فضای مجازی با مصوبه جدید خود علاوه بر ممنوعیت استفاده از برنامه‌های فیلترشکن، تبلیغات اشخاص حقوقی در پلتفرم‌های خارجی را هم ممنوع کرد. این یکی دیگر از شرایط تازه‌ای است که کسب و کارهای فعال در پلتفرم‌های مختلف را تحت تاثیر قرار می‌دهد و جای شک و شبهه زیادی باقی گذاشته است.

اخیراً در این شورا همچنین رفع فیلتر شبکه‌های اجتماعی با روشی جدید مطرح شد. شورای عالی فضای مجازی مقرر کرد در صورت امکان، پلتفرم‌های شناخته‌شده خارجی از جمله تلگرام، اینستاگرام و… در قالب پوسته به‌شکل «حکمرانی‌پذیر» در دسترس مردم قرار بگیرند؛ این یعنی این امکان وجود دارد پلتفرم‌های مذکور که همه در حال حاضر کاملاً فیلتر شده‌اند به‌صورت کنترل‌شده پیش روی کاربران گذاشته شوند.

همچنین بخوانید:
تغییرات جدید در سیستم فیلترینگ، علت قطعی فیلترشکن ها در روزهای اخیر آنتی ویروس ایرانی فارز؛ امنیت بیشتر یا روش جدید فیلترینگ و محدودیت؟ ظاهرا قرار است فیلترینگ در ایران به کمک روسیه قدرتمندتر شود!