پلتفرم‌ های پرطرفدار خارجی

اینستاگرام و یوتیوب در ایران رفع فیلتر می‌شوند؛ اما به‌شکلی عجیب

با اعلام دبیر شورای عالی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی، مصوبه دسترسی به شبکه های اجتماعی و پلتفرم‌ های پرطرفدار خارجی با سازوکار حکمرانی‌پذیر و به صورت پوسته ابلاغ شد.

با عنایت به آخرین اخبار داخلی، سید محمد امین آقامیری، دبیر شورای عالی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی با اعلام مصوبات جلسه نود و ششم شورای عالی فضای مجازی از مصوبات جدید این شورا در راستای تصمیم‌های مهم در رابطه با رفع فیلتر شبکه های اجتماعی خارجی خبر داد.

رفع فیلتر پلتفرم‌ های پرطرفدار خارجی با پوسته های داخلی

طبق مصوبه اول شورای عالی فضای مجازی، مقرر شد تا با هدف رفع نیازهای مردم و ایجاد تنوع، پلتفرم های پرطرفدار خارجی که امکان ارائه خدمات آنها در قالب پوسته با سازوکار حکمرانی‌پذیر وجود دارد، از سوی این نهاد شناسایی و شرایط فعالیت آنها در داخل کشور فراهم شود. این بدان معنی است که شبکه های اجتماعی مطرحی چون اینستاگرم، واتساپ، یوتیوب و… در صورت امکان طراحی بستری در داخل برای اعمال برخی ضوابط و کنترل‌ها رفع فیلتر می‌شوند. مانند آن چیزی که در نسخه های متفاوتی از اپلیکیشن تلگرام دیده‌ایم.

رفع فیلتر شبکه‌های اجتماعی

این مصوبه اعلام می‌کند که تنظیم‌گران بخشی موظف هستند ظرف مدت یک ماه، تمامی خدمات و پلتفرم‌های خارجی پرکاربرد و پرطرفدار را شناسایی کرده و با ایجاد قالب حکمرانی‌پذیر برای هر کدام از آنها شرایط را برای ارائه خدمات مفید این پلتفرم‌ها مهیا کند و پس از آن نیز ملزم خواهد بود ضوابط ارائه خدمات بیان شده را به مرکز ملی فضای مجازی اطلاع دهد. همچنین طبق این مصوبه، مرکز ملی فضای مجازی نیز موظف است پس از انجام بررسی‌های لازم، مجوز لازم را جهت فعالیت بخش خصوصی به تنظیم‌گران بخشی اعطا کند.

در بخش دیگری از این ابلاغیه مقرر شده تا سیاست‌ها و اقدامات ساماندهی پیام رسان‌ های اجتماعی در خصوص مرجع صدور مجوز شبکه های اجتماعی و پیام رسان‌ها برای تصویب در شورای معین شورای عالی فضای مجازی مطرح شود. همچنین بر اساس مصوبه سوم جلسه شورای عالی فضای مجازی، مرکز ملی فضای مجازی موظف شده است تا سامانه ملی سنجش و پایش داده‌ای فضای مجازی را در تمامی لایه‌های فضای مجازی ظرف مدت سه ماه ایجاد کند و تمامی دستگاه‌ها، سازمان‌ها، نهادها و تنظیم‌گران بخشی نیز موظف هستند تا دسترسی به داده‌ها و سامانه‌های مرتبط با فضای مجازی را برای مرکز ملی فضای مجازی فراهم کنند.

نظر شما کاربران گرامی سایت گجت نیوز در مورد این مصوبه چیست و آیا از نظر شما این طرح می‌تواند موجب کوچ کاربران ایرانی از پلتفرم اصلی فیلتر شده به‌سمت پوسته با سازوکار حکمرانی‌پذیر شود یا خیر؟

همچنین بخوانید:
پیام رسان داخلی ایتا: علت اختلال، هجوم مردم برای عضویت در اپلیکیشن ما بود! بهبود رتبه ایران در سرعت اینترنت جهان در آخرین گزارش اسپید تست