تبلیغ سلبریتی ها برای کوروش کمپانی

اگر خارج از ایران، سلبریتی ها برای شرکتی مشابه کوروش کمپانی تبلیغ می‌کردند چه عواقبی در انتظارشان بود؟

اگر سرنوشتی مشابه با قضیه کوروش کمپانی و سلبریتی ها که آن را تبلیغ کرده‌اند در خارج از کشور اتفاق می‌افتاد، چه مجازاتی برای این افراد مقرر می‌شد؟

کلاهبرداری بزرگ کوروش کمپانی، چند روزی است که با تعداد زیادی شاکی خصوصی به نقل محافل اخبار داخلی تبدیل شده است. شرکتی که به‌طور قطع تبلیغات سلبریتی های مطرح در گسترش و شهرت آن بی‌تاثیر نبوده است. بسیاری از این سلبریتی ها و افراد مشهور، خود را فریب خورده و ناآگاه به ابعاد این کلاهبرداری می‌دانند و از خود سلب مسئولیت کرده‌اند. اما سوال اصلی اینجاست که در صورت تبلیغ وسیع یک شرکت مشابه با کوروش کمپانی در خارج کشور آن هم به‌وسیله سلبریتی ها و افراد سرشناس چه سرنوشتی در انتظار این تبلیغ کنندگان بود؟

پیامد تبلیغ امثال کوروش کمپانی توسط سلبریتی ها در خارج از کشور

کوروش کمپانی

با رشد شبکه های اجتماعی در سرتاسر جهان و معرفی تبلیغ محصولات مختلف توسط چهره‌های مشهور، قوانین بین‌المللی جدیدی برای تبلیغاتی که به هر نحو می‌تواند برای مخاطبان اشتباه یا گمراه‌کننده باشد در نظر گرفته شده است. در کشور ایالات متحده آمریکا نیز دو آژانس اصلی فدرال با نام‌های SEC (کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا) و FTC (کمیسیون تجارت فدرال) مسئولیت رسیدگی به تبلیغات نادرست و شیوه‌های تجاری فریبنده را دارند. در مورد پرونده‌های مشابه با کوروش کمپانی در کشوری مانند آمریکا، نهاد FTC وارد عمل شده و به‌وضوح نشان می‌دهد که چگونه یک چهره مشهور که تبلیغات یک محصول نادرست را بر عهده گرفته است، مسئول تمامی اظهارات خود خواهد بود.

به‌عنوان مثال، FTC (کمیسیون تجارت فدرال) از استیو گاروی به‌عنوان یکی از ستاره‌های آمریکایی بیسبال در رابطه با ادعای کذب و تبلیغ او از یک مکمل کاهش وزن که بنا به اعلام مصرف‌کنندگان، گمراه‌کننده و دروغین بوده، شکایت کرد. همچنین وی متهم شد که به‌عنوان یک چهره مشهور در تبلیغات فریبنده مشارکت داشته و در این زمینه مسئول است. در نهایت  کمپانی سازنده داروی لاغری به پرداخت مبلغ ۱۰ میلیون دلار و ارائه آن به کمیسیون تجارت فدرال محکوم شد؛ اما استیو گاروی بی‌گناه شناخته شد، زیرا نمی‌توانست به‌عنوان یک تبلیغ کننده مقصر شناخته شود. اما در عوض وی تا مدت‌ها از فعالیت‌های تبلیغاتی محروم بود. نهادهایی مانند کمیسیون تجارت فدرال، بیشتر به شرکت‌ها و تبلیغ کننده‌های اصلی می‌پردازند تا یک تاییدکننده یا چهره مشهور.

در کشوری مانند هندوستان نیز قوانین بسیار سختگیرانه‌ای برای انجام تبلیغات نادرست از سوی چهره‌های شناخته شده و سلبریتی ها در نظر گرفته شده است. به‌عنوان مثال در صورت ارائه اطلاعات نادرست و دروغین از سوی این چهره‌ها در تبلیغ یک محصول، در مرحله اول جریمه معادل ۵۰ میلیون تومان، در مرحله دوم جریمه معادل ۱۵۰ میلیون تومان و در صورت تکرار در مرحله سوم مجازات زندان تا حداکثر ۵ سال مقرر شده است.

مقصر اصلی کلاهبرداری کوروش کمپانی کیست؟

با توجه به تبلیغات بسیار گسترده کوروش کمپانی و حربه استفاده از چهره های مشهور به‌عنوان افراد قابل اعتماد مردم ایران، بسیاری از مردم با اعتماد به این شرکت و با خرید گوشی تلفن همراه آیفون در رویای به‌دست آوردن یک گوشی به‌مراتب ارزان‌تر از بازار فعلی، اقدام به واریز وجه به حساب‌های این شرکت کردند. از سوی دیگر اما جمع محدودی از رسانه‌ها از جمله رسانه گجت نیوز به‌عنوان رسالت کاری و بر حسب وظیفه از پانزی بودن این شرکت و اقدامات مشکوک آن اطلاع‌رسانی‌های لازم را انجام دادند. اما در نهایت این کمپانی توانست با یک کلاهبرداری سازمان‌یافته باعث ایجاد ضرر به تعداد قابل توجهی از هموطنان‌مان شود. در نهایت هم هیچ‌کدام از این سلبریتی‌ها خود را مسئول این واقعه ندانستند و حتی اکثر آنها اقدام به عذرخواهی نیز نکردند.

علاوه بر این، نهادهای نظارتی به‌عنوان متولی با وجود هشدارهای بسیار زیاد رسانه‌ها و برخی افراد با تجربه، به این موضوع ورود نکرده و بررسی‌های لازم را انجام ندادند. با این تفاسیر در پیدا کردن مقصر اصلی این موضوع نه‌تنها خود مدیرعامل این شرکت، بلکه عوامل دیگری نیز به‌عنوان مقصر کلاهبرداری بزرگ کوروش کمپانی شناخته می‌شوند.

پیشینه خبر: